Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing …fast inte så bra trots allt.

  • …fast inte så bra trots allt.

    Publicerad av skanepaul på 12 oktober, 2007 vid 14:04

    Hemkommen från Sharm El Sheik nu, vind 7 dagar av 7! Runt 20 knots i snitt.

    Fick testat Ronix bindningarna på Thorn brädan och resultatet var tyvärr inte så bra(dock väntat). Den är alldeles för mjuk om jag fattar rätt, allt vad pop hette försvann varjefall (kunde knappt göra en railey), så det blir en ny bräda till våren, förslag???

    Men fan va gött det var med bindningar, och just dessa Ronix Divide var det skönaste jag haft på fötterna, mjuka med bra stöd och framför allt så sjukt bra dämpade, kände knappt att jag landade.

    a-holm svarade 16 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • milkman

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 15:43

    Shinn. Sjukt bra tyckte jag!(testade första gången igår, jag är fortfarande lite “stoked”) Eller om du vill maximera just pop så tar du en 666:a. Om du orkar vänta så blir det en demo nära dig efter vintern.

  • skanepaul

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 17:27

    Är inte dem lite mjuka dem också?

  • curry

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 17:31

    LF, Cabrinha, custom made eller Slingywakeboard…

  • sourra

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 17:39

    Känns som att de (Nobile) hamnar i samma fack när du smäller dit bindningarna. Var det inte Nobile som gjorde Thorn förra året?

    LF har väl rena wakestylebrädor? Kicker & Slide-pojkarna borde ju veta vad som är vettigt att ha bindningar på. Det finns väl ett gäng gossar som kör med bindningar här? Gubben Neven? Yann? Unhooked?

  • nic

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:09

    @sourra 421625 wrote:

    Känns som att de (Nobile) hamnar i samma fack när du smäller dit bindningarna. Var det inte Nobile som gjorde Thorn förra året?

    LF har väl rena wakestylebrädor? Kicker & Slide-pojkarna borde ju veta vad som är vettigt att ha bindningar på. Det finns väl ett gäng gossar som kör med bindningar här? Gubben Neven? Yann? Unhooked?

    Letar ju med ny bräda å tänker inte chansa, här ska provas…
    Årets nobile shinn är väldigt annorlunda än förra året. Han inte testat mer än ca 1 timma igår men den har flex till skillnad från förra årets som va stenhård å inte hade så bra pop alls. 129an har en mkt bättre bredd (för mig) än 132an vilket ger bra hälgrepp och bra tågrepp … samtidigt.
    Bling-blinget som läderimitationen på ovansidan ger kan bara matchas av LF Luxury Bindings. Förresten nästan nödvändigt att ha vita strapps lr bindningar annars riskerar brädan försvinna helt i våra mörka vatten…
    Milkman har lovat (nu är det officiellt så nu kan du inte backa:)) att jag ska få utvärdera en Shinn om 4 veckor (-1 dag). Tycker man behöver några timmar på vattnet innan man kan avgöra om en bräda har allt man kräver.

    666an var det fint pop även i förra årets å årets verkade ganska lik. Men som sagt var bara ut en kort stund på båda var mest imponerad av uppryckningen av Shinnen. Var ganska inställd på en 666a 129cm men nu får jag kanske tänka om.

    Shinn Waven är trevlig men saknar kanske lite möjlighet till agressiva svängar för att vara våginriktad. (Det kanske gick att montera bakstroppen längre bak dock) Jag gillar ideen med en kompakt vågbräda man inte behöver vara orolig att dinga när man reser men om den ändå är så lång så skippar jag hellre mutant- än vågegenskaperna.

    nic

  • gh0st

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:18

    @sourra 421625 wrote:

    Känns som att de (Nobile) hamnar i samma fack när du smäller dit bindningarna. Var det inte Nobile som gjorde Thorn förra året?

    LF har väl rena wakestylebrädor? Kicker & Slide-pojkarna borde ju veta vad som är vettigt att ha bindningar på. Det finns väl ett gäng gossar som kör med bindningar här? Gubben Neven? Yann? Unhooked?

    Jo, det var Nobile som tillverkade Thornen åt Naish.

  • jonaish

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:20

    Nic & SkånePaul,,

    Jag säger bara… LF Mission 138^42

    Det är som att köra traktor, men den är smidig som en cykel.. dvs den stannar inte för att du kör in i en våg och den svänger när du vill å snabbt går det!

  • nic

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:27

    @jonaish 421637 wrote:

    Nic & SkånePaul,,

    Jag säger bara… LF Mission 138^42

    Det är som att köra traktor, men den är smidig som en cykel.. dvs den stannar inte för att du kör in i en våg och den svänger när du vill å snabbt går det!

    Bara så ont om möjligheter att prova här upp i gbg… ser inte ens nån som äger en LF överhuvudtaget som man kan rycka ur händerna.
    Kände på vikten på en LF Element (som jag såg på Stadium i Sisjön) å den är rätt tung redan utan bindningar måste jag säga. Om Mission är lika tung förstår jag vad du menar att den inte väjer för något 😛
    Sjyst om den ändå är smidig men jag letar ändå efter en lätt bräda.

    nic

  • patrikol

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:35

    @SkånePaul 421564 wrote:

    Hemkommen från Sharm El Sheik nu, vind 7 dagar av 7! Runt 20 knots i snitt.

    Fick testat Ronix bindningarna på Thorn brädan och resultatet var tyvärr inte så bra(dock väntat). Den är alldeles för mjuk om jag fattar rätt, allt vad pop hette försvann varjefall (kunde knappt göra en railey), så det blir en ny bräda till våren, förslag???

    Men fan va gött det var med bindningar, och just dessa Ronix Divide var det skönaste jag haft på fötterna, mjuka med bra stöd och framför allt så sjukt bra dämpade, kände knappt att jag landade.

    Har tyvärr inte hunnit testa min nya Thorn 08a men den är allt annat än mjuk helt annorlunda än tidigare Thorn brädor, antagligen träkärnan som gjort detta. Den känns ganska tung. Skall bli spännande att få känna om detta gör den bättre eller sämmre än Thorn 07

  • jonaish

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:39
    nic;421639 wrote:
    Bara så ont om möjligheter att prova här upp i gbg… ser inte ens nån som äger en LF överhuvudtaget som man kan rycka ur händerna.
    Kände på vikten på en LF Element (som jag såg på Stadium i Sisjön) å den är rätt tung redan utan bindningar måste jag säga. Om Mission är lika tung förstår jag vad du menar att den inte väjer för något 😛
    Sjyst om den ändå är smidig men jag letar ändå efter en lätt bräda.

    nic

    aaa, men då är RRD triple-x något…. SJUKT lätt, har en 128^36 som du kan få testa och du får självklart testa min LF Mission!

    Iof så är min RRD inte lika lätt som den var för någon månad sen, för jag har plastat in hela skiten, så nu är den iaf inte lika lätt… men flex har den massa av =)

  • unhooked

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:49

    @SkånePaul 421564 wrote:

    Fick testat Ronix bindningarna på Thorn brädan och resultatet var tyvärr inte så bra(dock väntat). Den är alldeles för mjuk om jag fattar rätt, allt vad pop hette försvann varjefall (kunde knappt göra en railey), så det blir en ny bräda till våren, förslag???

    behöver inte enbart vara brädan, har inte kört på thornen och har ingen aning hur mjuk den är. men det är stor skillnad att poppa med bindingar. man kan lixom inte fuska. Jag körde själv på nobile 666 ptex som har mycket flex och jag kunde få till ganska fin pop!

    men helt klart är att man kan få mer pop i en stenhård bräda! dock ingen vidare att köra med stroppar.

    vill du ha ett mellanalternatv så är nya nobile 666 hårdare än tidigare och levererar bra pop.

    annars är det som sagts tidigare; LF, cabrina (den brädan är ganska mjuk numera), stonker (kan fixas via norskar), custom (via DC boards som är billiga nu när dollarn är låg, http://www.dcboardz.com)

    å ja wakebrädorna väger som satan, för att hålla för de påfrästningar som den utsätts för, men det spelar inte så stor roll när man håller kiten lågt å poppar stort.

  • psychonauten

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 18:56

    @Unhooked 421652 wrote:

    behöver inte enbart vara brädan, har inte kört på thornen och har ingen aning hur mjuk den är. men det är stor skillnad att poppa med bindingar. man kan lixom inte fuska.

    Hur fuskar man till ett pop utan bindningar ? 😀 skulle jag vilja veta.

  • unhooked

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 19:06

    @psychonauten 421654 wrote:

    Hur fuskar man till ett pop utan bindningar ? 😀 skulle jag vilja veta.

    eftersom man kan röra fotleden när man kör stroppar så kan man lixom olla sig till ett pop. istället för att kanta in hela brädan

  • psychonauten

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 19:12

    @Unhooked 421660 wrote:

    eftersom man kan röra fotleden när man kör stroppar så kan man lixom olla sig till ett pop. istället för att kanta in hela brädan

    hahaha, jag ska fan bli mästare på att olla mig till ett pop!

  • skanepaul

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 20:27

    @Unhooked 421652 wrote:

    behöver inte enbart vara brädan, har inte kört på thornen och har ingen aning hur mjuk den är. men det är stor skillnad att poppa med bindingar. man kan lixom inte fuska. Jag körde själv på nobile 666 ptex som har mycket flex och jag kunde få till ganska fin pop!

    men helt klart är att man kan få mer pop i en stenhård bräda! dock ingen vidare att köra med stroppar.

    vill du ha ett mellanalternatv så är nya nobile 666 hårdare än tidigare och levererar bra pop.

    annars är det som sagts tidigare; LF, cabrina (den brädan är ganska mjuk numera), stonker (kan fixas via norskar), custom (via DC boards som är billiga nu när dollarn är låg, http://www.dcboardz.com)

    å ja wakebrädorna väger som satan, för att hålla för de påfrästningar som den utsätts för, men det spelar inte så stor roll när man håller kiten lågt å poppar stort.

    Den är JÄTTEflexig!

    Fan, detta kommer bli jättesvårt, jag vill ju jättegärna köra med bindningar, samtidigt vill jag hitta en bra bräda för dem förhållandena vi har här på sydkusten d.v.s. choppigt med vågor, waketricken jag kommer göra kommer antagligen göras från vågor men jag vill inte vara helt lost på plattvatten heller.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing …fast inte så bra trots allt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.