-
Feedback på reparations planering önskas!
Igår upptäckte jag att jag trampat igenom däcket mellan fotstropparna. Inte nån stor skada, men vid närmare undersökning inser jag dessutom att brädan är lite mjuk runt om själva skadan. Inget svampigt – kan bara trycka ner skalet en halv milimeter eller så.
UppifrånFramifrån
Jag har lagt brädan uppochner och lag en varm vetekudde runt krosset (sån där som man kan ha när man har haft nackspärr) och sedan låtit den kallna. Upprepat proceduren 10 ggr. Några droppar fukt har drivits ut och hamnat på kudden, men nu är den nog hyffsat torr.
Så, nu till det intressanta, hur skall jag laga? Jag tänkte borra ett par hål, runt om krosset, och sedan ta typ ett grillspett eller liknande och peta lite så att de kommunicerar och sedan spruta in fogskum. Och så hopppas man att skummet srider sig, expanderar och härdar så att skalet vilar mot något igen.
Sedan slipa en kvadrat decimeter runt krosset och lägga på kanske fyra lager 80 grams väv och epoxy.
Please, dela med er av erfarenheter av liknande lagningar:
- Jag har aldrig använt skum tidigare. Är det svårt att få det att sprida sig?
- Blir skummet hårt nog?
- Vad kan jag förvänta mig att möte för material under skalet här? Mycket Devinycel? Eller bara nån cm? Är det svårt att ”pilla” i det med typ ett grillspett/spik? Frigolit är ju hyffsat enkelt att ”peta” i?
- Fyra lager väv? Är det att överdriva?
Mycket tacksam för hjälp // Jonas
Logga in för att svara.