Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fen-design (bredare eller djupare?)

• Fen-design (bredare eller djupare?)

Publicerad av zurfman på 3 november, 2009 vid 22:01

Gällande mindre freeride-fenor till segel i storlek 5,5 – 7,2
    (alltså större än freestyle-fenor)

Jag har en mindre fena som är 30 cm djup/lång men som har litet större area (dvs bredare i åkriktningen) o tycker den är väldigt skön att köra med. Den är också litet mer bakåt-svept (men ej som weed). Den passar att köra med till 5,5 o även till mitt 6,1 om det är bra drag.

Varför finns det inga 34-36 cm fenor med den designen…skulle gärna ersätta min 38 cm-fena med en sån framöver, även om den är rätt okej?

Finns det några nackdelar med denna bredare design, tycker den har minst lika bra höjdtagning som den längre o smalare 38-cm-fenan….(?)
    Känns som det finns fart att tjäna på bredare o kortare fenor, speciellt för oss som inte kör så ultra-snabbt…vad som händer i 35-45 knop är kanske en annan femma….

zurfman svarade 15 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bicless

Medlem
    4 november, 2009 vid 09:44

Kanske denna typen av fena kan va nått. JAg tycker den är kanonskön och kör den på grunda ställen som haga mm.

Om du normalt kör 38 skall du köra 32-34cm i denna typ av fena.

http://www.surfspot.se/index.php/fena-tekkno-tide-for-grunt-vatten.html

• zurfman

Medlem
    4 november, 2009 vid 22:38

Ja den kanske kan vara nåt! Speciellt vid Haga är det ju bra med en sådan…

Den jag tänkte på kanske i och för sig var ett mellanting mellan den du tipsar om och en T-Zone Cross….bara för att beskriva geometrin!

Vad förlorar man på den kortare fenan (förutsatt att de har samma area)? (när man håller sig i vattnet, dvs inte då man hoppar osv)
    Jag har en känsla av att man ej testat detta fullt ut pga av att det är enklare att göra en fena som smalnar av mer från power-boxen och ut eller….

• stefanlindmark

Medlem
    5 november, 2009 vid 07:41

Apropå bredare fenor. Gsport Lifter 70 cm för powerbox, tuttle, deep tuttle. Någon som seglat på den här märkligheten?

lifter.jpg

• zurfman

Medlem
    7 november, 2009 vid 15:43

Enligt mail från tillverkaren blev Starfish-fenan för långsam i storlek 32-34 cm…

Känns dock som det borde finnas ett mellanting från en 30 cm Starfish till de längre rakare freeride-fenorna….X-citeridens originalfena är väl litet åt det hållet, men ändå ganska rak..

Jag är inne på att man skall skjuta fram ytan på fenan om man satsar på att göra en kortare 32-34 cm fena av typ Starfish (dvs bredare o kortare o bakåtsvängd).
    Då hamnar ”bakåtsvängen” närmare bakre fotstropparna…. men de har väl testat det med kanske(?)
    Förresten, det är ju det de gjort på fenan ovanför också…såg det när jag precis postat detta inlägg….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fen-design (bredare eller djupare?)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.