Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › fen problem
-
fen problem
Publicerad av Oregistrerad på 26 mars, 2006 vid 12:21Skulle behöva hjälp med lite tips om vilken(vilka) fenor som passar till en JP freestyle/wave 86 liter. Har orginalfenan nu men har hört att den e sådär…
-tacksam för hjälp. Johan
Oregistrerad svarade 19 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Det vore bra om du skrev vad du vägde, vilka förhållanden du vill segla i samt vilka segelstorlekar du kör. Kanske kan du också indikera vilka egenskaper hos brädan du vill förändra/förbättra genom att byta fena.
Det jag preliminärt kan säga är att fenan på JP FSW (om jag minns rätt) har rätt mycket freeridekaraktär i sig och också är rätt stor. Vill du ha med vågkänsla i brädan så går detta lätt att vixa med en mindre och mer vågorienterad fena.
-
Oregistrerad
Gäst28 mars, 2006 vid 12:56Jag väger 70 kilo och seglar från 4,2 till 6,2 på den, kan dock oftast sno min flickväns 74:a liters vågis när det blåser mkt. Så jag antar att du redan har föreslagit ungefär vad jag är ute efter. Seglar mest runt GBG men tror mig ändå komma bättre överens med vågfenor.
Har på mina förra brädor bara andvänt den fenan som råkat sitta på och aldrig vetat bättre. Så om du kan rekommendera något märke/storlek så skulle jag bli illa tacksam… Johan
-
För 4.2 till 6.2 skulle jag helt klart rekommendera 2 fenor. En lite större, och kanske även rakare, runt 23-24-25 centimeter. Jag tror att en lite rakare och kraftfullare vågfena skulle passa fint. Ett intressant alternativ kan vara att spana in en freewave-fena runt 24-25 om du kör mest plattvatten. De funkar även bra i vågor, om det krävs.
Och en mindre, runt 21-22 som du kan köra på i mycket vind. Själv kör jag 20.5 när det är 4.2 och tryck i 5.0. För den mindre fenan kan du med rätt stor säkerhet välja en ganska utpräglad vågfena. En bra, mindre fena kan verkligen göra underverk för kontroll och känsla i mer vind.
Det finns många bra fenor. Select, Curtis, Maui Fin Company, North Shore Maui, etc, etc…. De som jag känner till bäst råkar vara Maui Fin Company som gör bra fenor. Det enda jag saknar i deras sortiment är G-10 fenor, mest för att klara stenar lite bättre…
Utgår jag glatt från Maui Fin Company, MFC, (som exempel, det finns som sagt många duktiga fensmidare där ute), så skulle jag kika på något som:
Stor fena
MFC Goya Onshore, 9” eller 9.5” (23-24 cm)
MFC Freewave FPT 25Liten fena
MFC Goya FPT 21.5 (minsta fenan i serien för Powerbox). En klart bra allround-fena för vågåkning och även platt, tycker jag.En fena som jag tycker är väldigt skoj att testa för att få rejäl sväng i brädan är Maui Fin Co RON, men vet inte om den passar JP FSW så himla bra, faktiskt. Men sväng, det blir det.
Ola H. kan en himla massa mer om fenor, invänta hans svar för mer info!
-
Oregistrerad
Gäst29 mars, 2006 vid 16:02Tackar så jätte mkt för att ni delar med er av ert kunnande. Det finns ju en del o välja på så det är som sagt var fantastiskt uppskattat…tack
Logga in för att svara.