• fenhjälp

Publicerad av anonym-anvandare på 7 maj, 2003 vid 13:30

Tjena surfers
    Har tidigare fått mycket hjälp av konfen beträffande brädval och surfspots så gör jag ett nytt försök med ett ämne som jag tror ligger många varmt om hjärtat: FENAN

Har surfat i många år, kör mest vågor, och jag måste med lite skam erkänna att jag alltid oavsett vindstyrka bara skruvat i min enda fena (en sjögräsfena smile.gif) och tyckt: fena som fena!!!

Jag har nu insett att där finns stora olikheter mellan olika fenor och jag är rätt säker på att den fena jag använder nu är för stor i 4.5-5.5 vindar.

Mina frågor är därför:

Vilka fenor ska jag använda till:
    En 95 liters våg/slalombräda som används i vindar för segel mellan 4.5-6.1?

Hur lång ska en sjögräsfena vara för dessa förhållanden för att den inte ska bli för stor?

Hur lång fena bör jag ha till en onshorevågis på ca 85-90liter? Hur lång sjögräsfena behöver jag till denna?

Hur mäter man längden på en sjögräsfena?

Vilken fenlängd behöver jag till en freestylebräda på 110 liter som ska användas till ett (ca 6.5-7.0) segel?

Hur lång bör en motsvarande sjögräsfena vara för att passa freestylebrädan?

Hur stor skillnad är där på nyare och äldre vågfenor? Märker jag som glad och hängiven amatör skillnad på goyas senaste vågfena och en vågfena från t ex -98 i samma storlek?

Supertacksam för svar!!
    Denna säsongen ska även fenvalet vara optimalt smile.gif

oscar svarade 22 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • oscar

Medlem
    7 maj, 2003 vid 13:41

Det finns ett utmärkt verktyg på http://www.finexplorer.de bara att leka runt lite!

Jag fick t ex:

Wave 85 L (81-88)
    Segelgrösse 5,0m²
    75 kg Körpergewicht
    Onshore 0,5-1,0m Welle
    wurden folgende Finnen ermittelt:

Free Style 24.0 /9.75
    Firemove 9.0”/22.9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA