• Publicerad av memnoch på 8 oktober, 2007 vid 06:33

    Hej,

    Tänkte börja lära mig freestyla lite och har därför precis köpt en F2 Chilli av en annan konfen medlem. Surfar en del nere i Habo Ljung och där, men även på andra ställen nere i Öresund, så finns det ju en hel del sjögräs… Vad använder ni då för slags fenor för att gräset inte skall fastna?

    Fenan på Chillin var också ganska sliten och jag funderar därför också på att köpa ny. Det var en 23 cm freestyle fena (orginal…!?) och det verkar vara en bra storlek. Någon som kan rekommendera någon freestyle fena och var man inhandlar?

    manno svarade 16 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • basse

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 06:54

    När det gäller sjögräs-fena så kan jag inte hjälpa dig alls.
    Jag kan däremot rekommendera Pro-Limit’s 22cm freestyle-fena som är riktigt bra .
    Pro-Limit hittar du hos Fahlen i Varberg (banner uppe till vänster) eller O’hana i Halmstad.

    Jag har även kört en hel del med TNT 23cm från .. är det Techno Sport kanske. Den är också riktigt bra.

    Sedan när du sätter alla enkeltrick kan du ju såga av originalfenan och börja ladda på de dubbla tricken!! 😉

  • donpedro

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 08:29

    Även http://www.surfbaren.se säljer prolimit fenor billigt!

  • alexasu

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 09:55

    vad freestyle-nissarna här nere gör, är att de skaffar en vanlig sjögräsfena, typ tekknosport/tnt freeweed, i någon storlek för stor och kapar den sedan vid önskad längd.

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 12:59

    @alexasu 420562 wrote:

    vad freestyle-nissarna här nere gör, är att de skaffar en vanlig sjögräsfena, typ tekknosport/tnt freeweed, i någon storlek för stor och kapar den sedan vid önskad längd.

    Typ så här:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52899&highlight=kapa+fena

    🙂

  • memnoch

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 13:40

    El_Dud:

    Vad använder ni för något att “kapa” med? Man vill ju undvika skarpa kanter så jag antar att man även måste våtslipa ordentligt efteråt… Finns det verkligen ingen fentillverkare som gjort en weedfena för Freestyle? Kan du inte fälla in din bild och rita ett streck på hur din kapning ser ut?

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 15:54

    Det är, enligt min erfaranhet, svårt att få tag på weedfenor som lämpar sig för freestyle, ofta är dom väldigt mycket för långa. Min personliga teori om detta är att man nu för tiden oftast anger längden på fenor utifrån hur djupt dom går och inte tänker längre än så. Men som man förstår är ytan (och även den faktiskt längden) på en weedfena med 45° lutning mycket större på en standard fena av samma längd (djup). Sen kan det också bero på (antar jag) att marknaden för weedfenor är begränsad och ingen tillverkare bryr sig om den. MEN, man kan ju alltid kapa! 🙂 Freestyleweed fenor är ju oftast relativt raka (i sin längsriktning) och egenskaperna förändras ju inte drastiskt om man kapar halva fenan, åter igen enligt min egen erfarenhet. Värre är det om man vill ha tag på små korta weedwavefenor eftersom dessa ofta har en specifik bakåtvälvd shape som är svår att återskapa vid kapning.

    Sen är det bara att såga med förslagsvis bågfil, grovslipa och sist våtslipa för en fin fininsh 😉

    Bilden jag la ut är på en 32 cm fena, jag kommer nog kapa halva den… Men det är lite personligt hur mycket man vill kapa. Är man ny på freestyle har man nog fördel att behålla lite mer av fenan efersom det är lättare att ta höjd och man inte får spinout lika lätt. Svårt att säga exakt vad som funkar, det är “trial and error” som gäller… Men spara lite mer om du är noob skulle jag vilja säga! 😉

  • styret

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 18:08

    jag tycker MFC Ron är ett bra alternativ. en riktigt bra freestylefena som funkar hyffsat vid gräs också. finns på tex paradise och skidsport.

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 18:18

    @styret 420658 wrote:

    jag tycker MFC Ron är ett bra alternativ. en riktigt bra freestylefena som funkar hyffsat vid gräs också. finns på tex paradise och skidsport.

    Har (haft) en sådan, använde den aldrig… Men kan säga utifrån min stora erfarenhet av sjögras (året runt här nere typ) att det inte skulle funka!

    Dessutom så är den ganska jävla stor den fenan, kanske bra om man är noob och inte kör sjögräs…

  • styret

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 19:12

    jag är uppvuxen på haga park så jag har segla jävligt mycket gräs jag med och jag tycker att den absolut är ett alternativ (jag använde ju min…) om man vill ha en freestylefena som ändå funkar hyffsat. kör fan så mycket hellre med en freestylefena som funkar hjälpligt och rensar den mellan varven än med en vanlig sjögräsfena.

    min joker 05a kom med en stor version av “moreno/nik baker” fenorna. vet inte vad dom heter egentligen men dom flesta vet väl vilka det är. även den var helt okej.

    du som tydligen är sjuuukt rutinerad kan väl ta en titt i tex Andreas Olanderssons fenbag och kolla vad en sån noob som han och många andra pro kör på för fenor…

    funderat på att fenor kommer i olika storlekar? tror den fins mellan 23 och 17.

  • snaffe

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 20:43

    Håller med el_duderino kör du där det är mycket gräs så kapa en gräsfena. Riktigt störigt att behöva rensa fenan hela tiden. Är det mycket gräs går det grymt trögt med vanlig fena. Speciellt om det varigt riktigt varmt kan Habo bli helt överväxt och vanlig fena är bara att glömma. Dock inte i år. Går att slajda fort med gräsfena med.

  • el_duderino

    Medlem
    8 oktober, 2007 vid 21:53

    @styret 420695 wrote:

    jag är uppvuxen på haga park så jag har segla jävligt mycket gräs jag med och jag tycker att den absolut är ett alternativ (jag använde ju min…) om man vill ha en freestylefena som ändå funkar hyffsat. kör fan så mycket hellre med en freestylefena som funkar hjälpligt och rensar den mellan varven än med en vanlig sjögräsfena.

    min joker 05a kom med en stor version av “moreno/nik baker” fenorna. vet inte vad dom heter egentligen men dom flesta vet väl vilka det är. även den var helt okej.

    du som tydligen är sjuuukt rutinerad kan väl ta en titt i tex Andreas Olanderssons fenbag och kolla vad en sån noob som han och många andra pro kör på för fenor…

    funderat på att fenor kommer i olika storlekar? tror den fins mellan 23 och 17.

    Jag mena inte att göra dig lessen, men nu är det så att killen som fråga kör i sundet och inte ute på ön. Så, jag menar bara att mina referensramar kanske är lite mer lämpade för att ge råd angående fenval för segling här nere. Sen betvivlar jag inte att du är både freestylemästare och fengud på ön! Jag har inte påstått att jag är något av det, men jag har dock kört runt och harvat i sjögräs otaliga gånger!

    Uppenbarligen har du heller inte kört särskilt mycket med weedfenor eftersom du säger att du hellre kör med en “vanlig” fena och rensar den ibland än kör med en weedfena.. Jag kan säga att kör du med en “vanlig” fena här nere en “weedig” dag så kommer du typ 10 meter innan du får spinout och måste rensa fenan.. inte riktigt en hållbar lösning! Weedfenor är inte särskilt dåliga enligt min mening, vafan jag märker knappt skillanden när jag kör på en vanlig eller en weed!

    Peace dude ! 😉

  • snuffe

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:39

    Har kört nästan hela säsongen med freestyle fena i Habo eller Klagshamn. Har funkat helt okey. En freestyle fena är ju så liten så det fastnar in så himla mycket. Kör du freestyle skall du ju inte köra så långt, utan det är en bra påminnelse om att det är dags att tricka när det börjar hänga lite saker efter brädan.

    Kanske hade gått bättre med avsågad weedfena, men jag har liksom inte haft mage att sätta sågen i 800 kronor glasfiber. Dessutom, är ju fenor ganska komplicerat…twist, profil, yta etc Och den mycket begränsade hydrodynamik som jag läste i skolan så är det inte helt snutet ur nästan att putsa upp en bra weed/freestyle fena på frihand – fast nu kanske jag överdramatiserade.

    Ut och snurra!

  • ola-h

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:54

    Som det gamla ordspråket lyder: det enda som är sämre än en sjögräsfena är sjögräs på fenan.

    Just freestyle torde väl vara den gren där fenan är minst kritisk. Leta på en weedfena och kapa med bågfil och runda till hjälpligt med bandslip, fil, sandpaper eller vad du nu har för verktyg. Det är ju rätt många freestyleseglare som kapar andra sorts fenor på detta sättet. Det enda problemet med en weedfena är nog om de även lutar kraftigt i bakkant. Då kan man tanka sig att viss instabilitet vid baklängeslandningar kan infinna sig. En weedfena med bred bas borde alltså vara att föredra.

  • styret

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 19:10

    jag blev mest trött på att du dissar en fena utan att prova den för att du har sån jävla erfarenhet.

    varken freestylemästare eller fenexpert men jag tycker man kan fundera på nya grejer istället för att bara säja att det inte funkar. Du har kanske inte seglat haga i augusti heller. Ni har gräs året runt men när det väl är gräs på haga så är det jävlar i mej gräs…

    bor fr övrigt i skåne jag med nuförtiden men har inte seglat här än pga bruten arm.

  • alexasu

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 21:36

    @El_Duderino 420749 wrote:

    I just came here to tell you that it’s not on.

    @styret 420974 wrote:

    Oh, it’s on!

    “But don’t tell my heart, my achy breaky heart
    I just don’t think it’d understand
    And if you tell my heart, my achy breaky heart
    He might blow up and kill this man”

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.