Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fentips för hobbyspeedare

  • Fentips för hobbyspeedare

    Publicerad av filipl på 26 maj, 2007 vid 21:27

    Jag funderar på att köpa en Gsport SR-6b till min Fanatic Hawk (108 liter, 62 cm bred), för att för första gången komma över 30 knop.

    Kommer att köra med i första hand ett ocambrat Sailworks Retro 6.5 kvm, och, men mer sällan, ett Sailworks Retro 5.5 kvm. Jag väger 80 kg.

    Vilken storlek på fenan skulle Ni rekommendera? jag vill helst slippa spinout i hög fart!

    30 cm?

    jag har redan en Gsport Freespeed 34 cm fena, men tror att en kortare SR-6b borde kunna ge mer fart, vad tror Ni?

    Filip

    ola-h svarade 16 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • culing

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 07:52

    Hej Philip,
    Tror att en SR-6B 30 eller nyutvecklade SR-7 30 eller 32 kan vara grejer det.
    Om du ger dig lite till tåls, de kommer inte hem en på ett tag ( juli/aug).

  • jester

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 18:10

    Skall du speeda enbart, och köra såpass små segel bör en 30 cm duga fint. Är du ganska lätt kan tom en 28 fungera.

    culing: har du mer info ang sr-7? bilder?

  • culing

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 18:40

    Tjena Jeppe, har inga bilder ännu, outlinen kommer att likna freespeed men med en betydligt tunnare profil, tunnare än SR-6B.
    Postar något nytt när det kommer.

  • jester

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 21:14

    ok. alltid kul med nyheter!

  • filipl

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 23:00

    Tack för råden,

    Har ni SR 6 b i lager redan nu?, och väntar på SR7:an som kommer i juli/augusti?

    Jag funderar också på att köpa en begagnad SR6b 42 cm fena till mitt 7.5 segel på Hawk 108 brädan. Har någon av er erfarenhet av den fenan? Hur är den förutom att vara snabb, vilket jag förutsätter att den är? Ger den något “lyft” (tidig planing) och är den okej att ta höjd med?

    Filip

  • getwet

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 06:06

    Har ingen erfarenhet av just 42an, däremot kör jag 38-36-34 och kan bara konstatera att det är mycket lyft i samtliga på den linen och har svårt att tro att en 42 skulle vara annorlunda.

    När man pratar med dom som kör just dessa “curtis” så är det allmänna omdömet att dom är djäkligt bra, tar bra höjd och mycket lyft. Däremot kanske dom inte är de toksnabbaste av fenor men dom duger gott för repor över 40knop (vilket är långt över gränsen för någon av oss svennar), det har Ben van deer Steen bevisat med råge.
    Så jag ger rådet köp, en riktigt bra fena som funkar i alla förhållanden som vi kan uppbringa iaf. Samt att det är en G10 som tål lite stryk och går att slipa till om olyckan skulle vara framme.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 06:38

    @Jester 386213 wrote:

    Är du ganska lätt kan tom en 28 fungera.

    Kan du utveckla det Jester?

    Det är ju många faktorer som hänger ihop med val av utrustning och vikt och komplicerat att resonera om. Då jag bantat bort 10 kg till i år har jag verkligen kunna jämföra trimmet med två helt olika vikter, 80 resp 70kg. Jag upplever skillnaden i trim på 10 kg som väldigt stor. I stort kör jag med samma kombinationer segel-bräda-fena men har ställt om en del vad gäller placeraing av bom, hängseletampar etc. Är det något jag ändrat i kombineringen av utrustning är det att jag nog hellre väljer mindre bräda till visst segel. Känns som att större bräda lättare går till väders när man är lättare och man har inte samma behov av volymen. Däremot har jag behållit samma fenstorlek relativt segel. Jag är ju inte någon stjärna och kan vara på fel väg, men så känns det nu.

    Jag hade faktiskt motsatt tro till vad du uttrycker när det gällde fena rel. segel: En stor person kör med stort segel i hårdare vind => högre fart än en lättare person med samma segel (då i lättare vind). Högre fart betyder att man kan ha mindre fena (och ta höjd etc. ändå).

  • filipl

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:13

    Tack för råden,

    beträffande 30 cm fenan så har jag i stort sett bestämt mig, det blir en SR6b.

    beträffande 42 cm fenan står jag lite i valet och kvalet mellan en 42 cm Gsport Freespeed-fena och en 42 cm Gsport SR 6 b.

    Jag har Freespeed-fenor i storlekarna 34, 37 och 45 cm och tycker de fungerar bra.

    Är det någon som har någon erfarenhet av, eller kan gissa något, om skillnaden mellan SR 6 b-fenorna och freespeedfenorna?

    Vad är typiskt sett skillnaden mellan en renodlad slalom/racefena och en lite mer “detuned”-fena, som är aningen mer åt super X/freeride-hållet?

    Vad är det man vinner respektive förlorar på en renodlad slalomfena jämfört med freespeedfenan?

    Är SR 6 b-fenorna relativt smala (har liten yta)?

    Det jag är ute efter med 42 cm-fenan är framförallt att komma igång (börja plana) så tidigt som möjligt och kunna köra så fort som möjligt i relativt lite vind med mitt 7.5 segel och Hawk brädan, som är 62 cm bred. OFO är ca 40 cm. Jag kommer köra den kombinationen från ca 6-7 m/s upp till 8-9 m/s, då jag byter till en mindre fena, och vid ännu mer vind, till mina 6.5 och 5.5 segel och ännu mindre fenor.

    Filip

  • filipl

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:17

    Kanske kan det vara en poäng att välja Freespeedfenan framför SR 6b i 42 cm storlek av det skälet att jag då har fenor i “samma linje” rakt igenom i storlekarna 45, 42, 37 och 34 cm, vilka är de storlekar som jag kommer köra mest med?

    (SR6b i 30 cm storlek blir då mest för “rekordförsök”).

    Filip

  • ola-h

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 08:46

    @fredrik.ygge 386321 wrote:

    … En stor person kör med stort segel i hårdare vind => högre fart än en lättare person med samma segel (då i lättare vind). Högre fart betyder att man kan ha mindre fena (och ta höjd etc. ändå).

    Man får också ta hänsyn till att det i många fall är så att fenan måste vara tillräckligt stor för att klara accelerationsfasen när det går saktare. I det läget spelar seglarens vikt rätt stor roll eftersom det är svårare att acclerera upp mer massa. Så, även om man vid en viss fart huvudsakligen skulle kunna matcha en viss fenstorlek till en viss segelstorlek så är alltså min hypotes att tyngre seglare behöver lite mer fena för att kunna acclerera effektivt.

    I praktiken kanske det är så att dessa två effekter i princip tar ut varandra.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 09:27

    @Ola H. 386362 wrote:

    Så, även om man vid en viss fart huvudsakligen skulle kunna matcha en viss fenstorlek till en viss segelstorlek så är alltså min hypotes att tyngre seglare behöver lite mer fena för att kunna acclerera effektivt.

    Förvisso och det är säkert en viktig aspekt i t.ex. slalom. Nu tänkte jag mer på speed (och duktig surfare som klarar att komma upp i fart rätt lätt även med liten fena).
    Såg t.ex. att Daniel Borgelind kört 7.8 med 34 fena. Svårt att se en betydligt lättare person köra mindre fena än så. För mig som är kortare och mycket lättare är ju 7.8 en lättvindssegel. Inte skulle jag välja en 32 fena eller mindre.

  • ola-h

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 11:59

    Jag har iofs ingen 7.8 och är inte någon kompetent speedare heller, men med min 7.5:a kör jag 34-fenan rätt ofta. Däremot har jag vissa funderingar om huruvida det verkligen är snabbare att gå på “så liten fena som möjligt”. Jag har inte testat tillräckligt mycket för att veta, men ibland känns det som att med en större fena (40 i mitt fall) så kan jag få upp brädan i ett lite friare trim på slören. Kanske har du rätt i att jag helt enkelt kör för sakta (typ 28 knop) för att 34:an skall gå riktigt bra.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 12:13

    @Ola H. 386396 wrote:

    Kanske har du rätt i att jag helt enkelt kör för sakta (typ 28 knop) för att 34:an skall gå riktigt bra.

    Jag är ödmjuk i frågan – vet för lite – men gissar ändå att det finns ett samband mellan hur snabbt man kör och hur lite fena man kan ha. Hade inte du kontakt med Ian Fox? Han körde tydligen en SR6b 23cm till ett 5.6 (i 46 knop). Vore kul att höra vad han säger om fenstorlek i förhållande till segelstorlek, vikt och hastighet.

  • jester

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 12:33

    Och Dave White körde en 30cm fena när han körde liknande hastigheter (46-47knop) i höstas. För mig är det helt solklart att tyngre gubbar behöver större fenor. Kör själv 31 cm till 6.8 och 28 cm till 5.8…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 13:14

    Du har säkert rätt, men jag har svårt att tycka ett det känns solklart, speciellt i de större storlekarna. Kolla t.ex. 120 kg Tomas Doeblin som kört 26 cm med 6.8 m (i 45 knop). Vilken 70kg-gubbe skulle köra mindre fena med den segelstorleken?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fentips för hobbyspeedare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.