• Publicerad av anonym-anvandare på 18 juni, 2002 vid 09:03

Hallå !

Jag tänkte skaffa mig en lite mindre fena till min freestylebräda, Fanatic Skate 262,-00, 96 liter

Jag har två freestyle/freeridefenor performance fins, 28 och 32 cm.

Jag använder brädan som enda bräda och är inte egentligen någon freestyleseglar som voltar och roterar mer än högst ofrivilligt. Jag tycker den är mycket bra även som freeridebräda,, lätt att gippa och hoppa med , planar dessutom tidigt. Jag har tre segel 6,4 volcano, 5,4 Style samt ett 4,7 dr.x alla -01:or.

Nu åter till frågan: Jag måste skaffa mig en mindre fena till mitt lilla segel 4,7:an. Då jag seglar en del i varberg så blir det ju en del vågor, skulle det kunna funka med en större vågfena till denna bräda ?. Och isåfall hur stor ?. Bör den ha en bred bas ?. Eller passar det bättre med en mindre freestylefena (jag är själv lite tveksam till freestylefena då jag inte är någon utpräglad freestyleseglare).

Vore tacksam för synpunkter.

Svarre

anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    27 juni, 2002 vid 10:04

Ingen som har några idéer ??

Svarre

• oscar

Medlem
    27 juni, 2002 vid 10:27

Ja fenor är ju intressant och något som den personliga smaken berör.

Ofta har jag kört med två fenor till mina freestylebrädor. En rak hård för underriggad segling och en mjuk bakåtsvept när det är bra tryck.
    De fen/bräd kombinationer jag testat är följande:

Maxxride 58
    FINS freeride 28 och FINS twister wave (kommer inte ihåg längden men det kan ha varit en 24) perfekt kombo

TTmax
    RRD original 32 och 26 ( egentligen till ttmed). 26an funkade aldrig riktigt bra på maxen vet inte om det berodde på fenan som var rätt så hård eller på mig själv…..

TTwave
    RRD originalfena 25 cm, grym fena men taskig kvalite. Sprickor i toppen utan bottenkänning.
    Köpte därför en Goya 26 och en RTR 21.5. Grymma fenor som passade TTwaven utmärkt.

Twister 117
    Original 24, helgrym fena när det är tryck i 5.9an men dålig så fort man är underriggad, samt en FINS freestyle 26 (stenhård) från surfunique som funkar perfekt när det blåser mindre.

Så generellt sett så tycker jag att en mindre bakåtsvept mjuk fena är ett bra komplement till en freestyle. Nånting runt 22-24 cm är väl att rekommendera beroende på vinden.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 juni, 2002 vid 13:15

Tack Oscar för intressanta synpunkter och erfareenheter !!

Det lutar nog åt någon typ vågfena 22-24cm precis som du säger.
    Surf-unique har ju dels FINS twister som du hade haft, samt en fena som jag tyckte såg intressant ut, FINS Wave slayer 23 cm.

Tack ígen / svarre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA