Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FETT OT: Men ändå nödvändig info

  • sourra

    Medlem
    4 november, 2009 vid 11:42

    Går inte ditt äpple sönder stup i kvarten?

  • haze

    Medlem
    4 november, 2009 vid 12:00

    Äpplet har aldrig gått sönder. Bara hård disken.. Men det gjorde den på den där PC som jag ägde förut oxå så.

    Konstigt att ni som fotar/filmar mycket inte använder Mac då de flesta inom branchen har denna maskin som standard. Till och med SVT har jag för mig 😉

  • skanepaul

    Medlem
    4 november, 2009 vid 12:03

    Håller med, Windows 7 är klart bästa Windows hittills t.o.m. som beta version! Körde det fram till i somras lite smått tills min beta licens gick ut. Bra mycket snabbare än vista.

    Men det klår inte OSX på lååånga vägar, just för att Windows från grunden samlar “damm” eftersom tiden går.

    För att inte tala om nätverksbiten i windows, trodde dem skulle göra den betydligt enklare med tanke på att hemmanätverken blir vanligare och vanligare i.o.m. mediacenterlösningar med streaming m.m. men icke…

    Sen varför vill man köra OSX, jo man vill jobba med ett av de bästa filmredigeringsprogrammen som finns Final Cut Pro.

    Det är därför jag valde Mac och en helt ny värld öppnades upp för mig!

    Men Windows 7 är jag faktiskt grymt imponerad av, ett service pack på det bara så kommer det bli ännu bättre!

    Men det är inget OSX än…. 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    4 november, 2009 vid 12:04
    Haze;586717 wrote:
    Äpplet har aldrig gått sönder. Bara hård disken.. Men det gjorde den på den där PC som jag ägde förut oxå så.

    Konstigt att ni som fotar/filmar mycket inte använder Mac då de flesta inom branchen har denna maskin som standard. Till och med SVT har jag för mig 😉

    SVT vet jag inte men TV4 har bytt till Mac med Final Cut om jag inte minns helt fel.

  • haze

    Medlem
    4 november, 2009 vid 12:16
    SkånePaul;586719 wrote:
    SVT vet jag inte men TV4 har bytt till Mac med Final Cut om jag inte minns helt fel.

    Jo men har för mig att även SVT kör med Final Cut 😉

  • sourra

    Medlem
    4 november, 2009 vid 13:38

    Om jag byter till Mac så är det för att kunna köra Final Cut och skälet till att jag vill köra Final Cut är för att slippa jobba med proxyfiler i samband med HD-klippning. I övrigt ser jag inga skäl att byta. Jag har en del tillägg till mina PC-program som jag inte hittat motsvarigheter för i Mac-världen så jag blir kvar i Doslandet än så länge. Skulle Fruktsuget bli för stort går det alltid att köra Äppel-os på pc.

  • rydstrom

    Medlem
    4 november, 2009 vid 14:10

    hur funkar det med kompatibilitet för xp-program och andra program sånt till win7 x64?

    finns det mycket specifikt till win7 eller funkar typ dom gamla versionerna av typ adobe å office, vlc, mozilla osv?

    antivirus program?

  • sourra

    Medlem
    4 november, 2009 vid 14:18

    Allt funkar, det är bara att köra på. Många “vanliga” program är dock 32-bitars och kommer därför inte utnyttja fördelarna med en 64-bitarsprocessor men det kvittar som regel.

  • rydstrom

    Medlem
    4 november, 2009 vid 14:42

    jo men så är det redan idag, man kan ju iaf utnyttja mera ram-minne… nice då kanske man ska testa att installera en partition med win7

  • skanepaul

    Medlem
    4 november, 2009 vid 14:44
    sourra;586748 wrote:
    Skulle Fruktsuget bli för stort går det alltid att köra Äppel-os på pc.

    Jag har varit där o pillat men det är inget för den “ohändige”, bara en massa strul i längden.

    Jag var verkligen värsta Mac motståndaren förr i tiden men shit vad jag har blivit omvänd.

    Men låt nu inte tråden spåra ur i någon MACvsPC tråd utan vi kan nog konstatera att Windows 7 är ett steg i rätt riktning för MS.

  • gadget

    Medlem
    4 november, 2009 vid 18:25
    Davids;586652 wrote:
    Varför?

    Det får du själv svaret på när du köper en mac.

  • davids

    Medlem
    4 november, 2009 vid 18:41

    Haha… så jävla lurade alla ni med Mac är:) “Äpplet har aldrig gått sönder. Bara hårddisken” hahaha… säger väl allt..

    Om nu Mac är felfria, varför finns då forum som MacFixIt till exempel? Jag skulle kunna tänka mig köpa en Mac, absolut, men är inte beredd att betala 5-6 tusen kronor mer för samma (sämre i många fall) prestanda som på min VAIO bara för att jag ska kunna säga att “Jag kör ju Mac”. Min VAIO har varit felfri sen dag ett jag köpte den! Men jag går knappast runt och säger “köp VAIO! De bara funkar”, “De är bäst”, osv.. Också så kul med alla som har Mac verkar tro att de är med i nån typ av “familj” eller exklusiv “klubb”.

    Det är en dator, alla kan köpa en, get over it…

    Kom med några RIKTIGA argument istället om ni ska pusha Mac 😀

  • gadget

    Medlem
    4 november, 2009 vid 19:43
    Davids;586804 wrote:
    Haha… så jävla lurade alla ni med Mac är:) “Äpplet har aldrig gått sönder. Bara hårddisken” hahaha… säger väl allt..

    Om nu Mac är felfria, varför finns då forum som MacFixIt till exempel? Jag skulle kunna tänka mig köpa en Mac, absolut, men är inte beredd att betala 5-6 tusen kronor mer för samma (sämre i många fall) prestanda som på min VAIO bara för att jag ska kunna säga att “Jag kör ju Mac”. Min VAIO har varit felfri sen dag ett jag köpte den! Men jag går knappast runt och säger “köp VAIO! De bara funkar”, “De är bäst”, osv.. Också så kul med alla som har Mac verkar tro att de är med i nån typ av “familj” eller exklusiv “klubb”.

    Det är en dator, alla kan köpa en, get over it…

    Kom med några RIKTIGA argument istället om ni ska pusha Mac 😀

    Jag har faktiskt aldrig haft något som gått sönder på en mac. Bara ett ram-minne för typ 10 år sedan. Många saker är faktiskt betydligt bättre på mac inte minst användarvänlighet i OS.
    Sen suger det att de spottar ut nya modeller typ varannan månad.
    Jag kör windows på min mac också via bootcamp (mot min cnc) så jag har ju möjlighet att välja… 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    4 november, 2009 vid 19:47

    Helvete vad du kan gå på som vanligt Davids 🙂 Lurade???

    Som jag sa var värsta Mac motståndaren förr i tiden och det berodde på att som PC älskare så skulle man bara dissa Mac världen, men sanningen var att jag inte visste ett skvatt om den!

    Har väl bara varit “riktiga” argument från min sida?

    Jag ville köra Final Cut (bl.a.) och en sak som jag inte nämnt är att jag ville ha en bättre skärm, så därför skaffade jag en Imac 24″ så fick jag liksom allt i ett plus en GRYMT bra skärm.

    Vem har sagt att Mac är felfria???

    Kör fortfarande Windows på en partition på Imac:en men det var ett tag sen den startades nu eftersom det behövs mer och mer sällan, Mac versioner av program kommer bara snabbare och snabbare nuförtiden.

    Sen at Imacen är grymt snygg gör inte saken sämre… 🙂

    Chilla! 🙂

  • rydstrom

    Medlem
    4 november, 2009 vid 22:05

    hey hey hey hey hey hey….. om det är off topic så låt det vara on-off-topic?

    så:
    mac är bra
    pc är bra

    nu handlar det om windows 7…

    ah just det … det är lite rödtext inimellan

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FETT OT: Men ändå nödvändig info

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.