Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fettrenden snart död

• fettrenden snart död

Publicerad av anonym-anvandare på 11 januari, 2001 vid 18:35

Gud vad jag är trött på alla breda feta brädor med centerbordsfenor,
    det ska bli skönt när denna trend tar slut och det återgår till
    normala brädor igen som det går att segla på.
    Saknar den härliga känslan av fart , kontroll och snäva skärande gippar.
    /Old boy

adde svarade 24 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2001 vid 18:48

Har du seglat ”fetbräda”?
    Det låter inte så!
    Fartkänslan kan man ju inte klaga på!
    Dessutom: det är ju fan så mycket roligare å vara ute å segla när det blåser 4-5 m/s istället för att sitta på land å klaga på vädergudarna, att man dessutom tar bra höjd är ju ingen nackdel. jag håller med om att det är väldifgt roligt att köra med liten bräda i vågor och vind, men är det lättvind så är ju knappast det ett alternativ, dessutom så finns det ju fortfarande mkt små brädor att köpa, du är ju inte tvungen att köra på det fetaste!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2001 vid 23:23

Kör du T-ford också eller?
    Internet har du ju hittat i alla fall!!!
    DUktigt!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 januari, 2001 vid 12:55

Om man inte gillar fetbrädor så borde man vara SUPER LYCKLIG nu…..Det finns MASSOR av ’icke-feta brädor’ till salu snor billigt….undrar varför?

• ola-h

Medlem
    12 januari, 2001 vid 15:00

Intressant nog har hardcore-vågbrädorna inte direkt blivit fetare. Snarare tvärtom, faktisk. Däremot har en del av serivågisarna gått i fällan och blivit fetare (t.ex Naish m.fl). I princip är detta en trend där man prioriterar att brädan skall bli lättseglad på bekostnad av radikaliteten. Folk vill köpa 255-vågbrädor och tillverkarna gör sådana brädor som passar en stor massa. På köpet blir även de mindra brädorna tjockare, bredare och mindre radikala. För duktiga lättviktare blir det inte mycket kvar. De minsta brädorna blir ju lättvindsvågisar för en sextiofemkilosseglare. För tyngre seglare har dock marknaden blivit mycket bra på senare år.

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2001 vid 07:45

Varför inte ta det bästa av två världar : Lägg vantarna på en lite fetare, lättplanad bräda och förläng året med åtskillliga surfingdagar, men ha givetvis kvar din radikala bräda och kör skiten ur när vädergudarna tillåter det, vilket tyvärr är alltför sällan på våra breddgrader !

• tabou

Medlem
    16 januari, 2001 vid 14:37

I år säljer de ju brädor nedåt 245cm… 8’0” Som dessutom är typ 51cm breda. Det kan väl inte vara för stort?

Själv ligger jag på 85 pannor så jag har inte problemet att brädorna blir för stora.

Men jag har upplevt trenden att feta brädorna blir mindre radikala. En 85liters bräda som är gjord för att en medelgod 75kgs seglare skall klara den är inte lika kul om man är tyngre och lite bättre. Jag vill ha en bräda på 85 liter men jag vill ha den radikal! Problems!? I alla fall förr, om man inte specialbyggde en?

I år (2001) tycker jag att trenden ser ut att gå mot något mer utpräglade våg egenskaper hos flera tillverkare. Kolla på F2 Maui edition, AHD Maui Force och Bics promodels Tabou. Även Naish 8.5 verkar bli lite radikalare.

Jag ser en ny trend. Eller? Låt oss hoppas!

S..

• tabou

Medlem
    16 januari, 2001 vid 14:39

Dessutom har jag sett fenor ner mot 18cm, som dessutom har en liten yta. Det är ju också bra om man är liten.
    I och för sig så seglar jag som är stor på 19 fena med 4.1:an, men 19cm var ju den minsta fenan som fanns att köpa då, så det går mot mindre.

S..

• ola-h

Medlem
    16 januari, 2001 vid 17:46

Det blir liksom samma sak fast tvärtom. Mer precist, liksom en 85 litare gjord för en medelgod 75kiloseglare inte blir radikal för dig blir en 245 gjord för t.ex. supervågor eller mycket vind och 75 kilo inte bra för mig, trots att den är lagom i längd/bredd. När det är riktigt bra förhållanden blir ju en sådan bräda för stor för mig (motsvarar typ en 85-liters/255 för dig) och när det är risiga förhållanden vill jag ha en annan typ av design i den storleken.

Jag håller med om att det kommer fler och fler utpräglade vågisar. Samtidigt finns mer allround och lättseglade brädor kvar (och blir bättre). Dock tycker tycker jag att det verkar som seglare från 75 kilo och uppåt, även upp mot 90 kilo, har det bättre förspännt.

Antagligen skulle jag tycka t.ex. en JP 244 var superskön i praktiken. Skulle jag köpa en bra kompromissvågis skulle det nog en sådan eller en 247:a vara utmärkt. På grund av mitt sjuka intresse för brädor vill jag dock optimera saker och ting genom att ha två vågisar, båda mer utpräglade til repektive specialområde. Det är då det blir svårt med min vikt (ca 65). Nu när Quatro kommer med seriebrädor blir det kanske bättre. De har en 239 i produktionen som ser rätt radikal ut.

Ola H.

• tabou

Medlem
    17 januari, 2001 vid 09:47

239cm är ju jättelitet! Kul.

Har du någon länk eller liknande om var man kan se dessa Quatrobrädor?

Egentligen tycker jag att det är lite trist när duktiga shapers kommer med seriebrädor. Hela idén med specialshapat faller lite. De shapar ju en bräda som skall passa fler än en beställare (med risk för att det blir mainstream).
    Men vi kanske kommer få riktigt fina brädor till ett lite mer humant pris. Man får kolla lite på hur de som varit med att ta fram brädan ser ut och hur de seglar. Passar det min stil?

Shapers som varit egna företagare och som dessutom ofta seglar väldigt mycket själva brukar vara trendkänsliga och ha en bra koll på vad som funkar på vattnet (Sean har det säkert, med tanke på hur han seglar).
    Förra året gjorde ju Tabou detsamma som Quatro gör i år – gick ut mot den breda marknaden. Hans ”specialshapade” seriebrädor blev testvinnare. Sean lär säkert lyckas med detsamma! (Förresten – Tabou är inte som vissa tror något obsent namn som Bic kommit på till sina Promodels utan en fransk shaper, han är inte så känd i Sverige men väl i england och sydeuropa).

Det bästa är kanske att specialbeställa en bräda hos en shaper – en bräda för just dig. Men det finns ju inte så många duktiga shepers här i Sverige…. Och ofta har de som finns utomlands långa väntetider. Sällan hinner man få brädan innan man åker hem, om man inte förbeställer vill säga.

Aloha!

S..

• LARRY

Medlem
    17 januari, 2001 vid 10:53

Hur lång är du Ola? Jag tror att lösningen på dina problem kan vara att lägga av med student-dieten och börja göra lite armhävningar.

• ola-h

Medlem
    17 januari, 2001 vid 11:09

Quatros hemsida står inget om deras nya seriebrädor, endast om de gamla japanproducerade. Någon postade dock en spansk länk med lite information och bilder för ett par veckor sedan. Prova sökfuntionen på konfen.

Quatros seriebrädor shapas både av Sean Ordonez och Keith Teboul. Keith är ju lite känd för att bygga och köra små brädor. Han är nog själv i min viktklass.

Tabou är för övrigt snarare ett franskt custommärke. Shapern heter så vitt jag vet Fabien Vollenweider, eller nå’t

Ola H.

• ola-h

Medlem
    17 januari, 2001 vid 11:15

Jag är 175cm lång och tränar egentligen rätt hårt, dock endast ben (+rygg) eftersom det behövs efter mina knäskador. Faktum är att jag nu i vinter lyckats närma mig 67-68 kilo, men att komma över 70 skulle var svårt för mig, tror jag.

I lättvind är det ju dessutom inte helt fel att vara lätt.

Ola H.

• LARRY

Medlem
    17 januari, 2001 vid 11:32

Visst är det skönt att plana tidigt. Men det slår aldrig känslan av att sätta en fet bomb från tremeterssvikten, komma upp till ytan och höra tjejjernas busvisslingar.

• ola-h

Medlem
    17 januari, 2001 vid 13:45

När det gäller mina egna sjuka preferenser för liten utrustning kan jag säga att detta endast gäller just vindsurfingbrädor. När det gäller exempelvis skidåkning är det riktigt biffiga grejor som gäller för mig. I pist kör jag på ett par tvåhundratrecentimeters riktiga racinglagg, handgjorda för storslalom på WC-nivå, och förhoppningsvis dimper ett par superfeta (118-83-106) 198:or för lite mjuk snö och telemark ned hos mig nästa vecka. Det är till de här spetten man behöver de extra kilona ben. Tre kilo extra lär nog tyvärr inte rendera några ljudliga uppskattningsbevis från sviktbombningshejarklacksektionen.

Jag vet inte om någon psykolog kanske kan finna förklaringen till varför mina vindsurfingbrädor blir mindre men mina skidor större? Kan det vara rent trots?

Ola H.

• tabou

Medlem
    17 januari, 2001 vid 14:01

Helt riktigt att Tabou är mer ett custommärke än en shaper. Tabou är märket och Fabien shapern – likt Quatro/Sean&Teboul. Namnet föll ur minnet (jag är urdålig på att komma ihåg namn) vilket gjorde att jag uttryckte mig som jag gjorde.

De flesta av de riktigt stiliga vågkillarna är väl i din viktklass, kolla gossarna Stone, Goya, Siver etc. Alla väger 60-65kg. Du borde ha goda chanser att hitta en bräda som passar dig från någon shaper som gör brädor till dessa grabbar.

S..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fettrenden snart död

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.