Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filmad med en Red!

  • sourra

    Medlem
    3 september, 2010 vid 14:40

    Nu har jag läst lite mer om kameran och den verkar ju helt klart intressant. Den halvgenomskinliga spegeln är ju både + och – eftersom den ger snabb autofokus men man tappar ljusstyrka i gluggarna. Samtidigt har den inbyggd stabilisering så för “vanligt” fot kompenserar ju det för ljusbortfallet men när man vill frysa bilden så hjälper ju inte stabiliseringen. Sen är jag inte helt tänd på att enda sättet att få högre framerate än 30 fps är att köra interlaced.

    Dpreview har en rejäl genomgång av kameran.

    The autofocus is set to continuous but of course you can focus manually if you wish. If in ‘Local’ AF mode you can change the AF area while shooting. Due to having its phase-detect AF available at all times, the A55 focuses faster than other DSLRs. But, because of the shallow depth-of-field offered by large sensor cameras (and depending on the subject) shooting video with AF might not be entirely advisable. Firstly the camera doesn’t always focus on the subject you want it to focus on which can lead to visually unpleasant ‘focus jumps’ and secondly the noise of the focus motor can be heard on the audio track. Although the latter can be avoided by using an external microphone, due to the narrow depth-of-field of an APS-C sensor camera such as the Sony SLT-A55, even small shifts in focus will be much more visible than on small-sensor camcorders or compact cameras.

    Conclusion – Pros
    ■Reliably good image quality at lower sensitivities

    ■High ISO JPEG output usable up to ISO 12800 for smaller prints
    ■Excellent LCD and good EVF, with efficient automatic switch.
    ■Versatile and capable (for its class) 15-point AF system
    ■Accurate metering and focus
    ■Very Good JPEG resolution
    ■Very good (almost 9EV) dynamic range
    ■Good quality HD video output
    ■Swivel-screen useful for overhead- and video shooting
    ■Good ergonomics all around, good build quality, nice handling
    ■Very compact design
    ■Excellent digital level gauge in EVF/LCD
    ■Useful Fn menu allows direct access to many important settings
    ■Very usable manual focus mode (including up to 15x image magnification)
    ■Lots of cool features – 10fps, Auto HDR, Multi-shot NR etc., (automatically selected in Auto+ mode)
    ■Auto+ mode makes the various continuous shooting modes (see above) available to novices
    ■Efficient image stabilization system
    ■Built-in GPS handy for organising images (though it can struggle in built-up areas)

    Conclusion – Cons
    ■Limited control in 10fps and movie modes
    ■AF system not quite up to capturing fast action
    ■No live view in 10fps/6fps shooting makes panning almost impossible
    ■Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode)
    ■Little control over high ISO noise reduction (‘auto’ or ‘weak’)
    ■Visible loss of detail at anything over ISO 400 (noise reduction too strong)
    ■Menu system a little confusing (hard to orientate yourself sometimes)
    ■EVF slightly more prone to RGB ‘tearing’ than competitors
    ■Image review not separately configurable for EVF and LCD
    ■Awkward to navigate between stills and movie playback modes
    ■LCD unusually prone to finger prints and smearing (reducing visibility in very bright light)

  • perl

    Medlem
    3 september, 2010 vid 16:04
    Cosmo;629392 wrote:
    Den verkar ju gilla slo-mo….

    Hihi och jag som trodde mina foils var långsamma, men nu ser man, lol

    /Per

  • skanepaul

    Medlem
    3 september, 2010 vid 16:55

    Autofokus känns faktiskt helt onödigt egentligen, visst underlättar det lite men det är faktiskt väldigt lite!

    Några minuters träning sen sitter den manuella fokusen hur bra som helst, man kan ju också “styra” fokuseringen mer exakt när man kör manuellt.

    Jag saknar ingen AF varjefall.

    Det dröjer nog ett bra tag innan jag byter kamera igen, kommer satsa på bättre och bättre gluggar bara som det ser ut nu, 1280*720 i 60fps räcker lääääänge och är perfekt för kitefilmning.

  • yann

    Medlem
    3 september, 2010 vid 17:44
    sourra;629463 wrote:
    Det beror ju såklart på hur dyr den blir…

    Sony A33 ska kosta 7 800kr utan objektiv och A55 9 000kr.

    Vinner man något på att filma i 60fps om man inte ska göra slomo-sekvenser?

    Kanske detta blir ett bättre alternativ? Sonys nya videokamera som tar Sony DSLR-objektiv http://www.fotosidan.se/cldoc/47510.htm

  • skate_1_boy

    Gäst
    3 september, 2010 vid 18:07
    SkånePaul;629496 wrote:
    Autofokus känns faktiskt helt onödigt egentligen, visst underlättar det lite men det är faktiskt väldigt lite!

    Några minuters träning sen sitter den manuella fokusen hur bra som helst, man kan ju också “styra” fokuseringen mer exakt när man kör manuellt.

    Jag saknar ingen AF varjefall.

    Det dröjer nog ett bra tag innan jag byter kamera igen, kommer satsa på bättre och bättre gluggar bara som det ser ut nu, 1280*720 i 60fps räcker lääääänge och är perfekt för kitefilmning.

    Jag håller fullständigt med, kör också 550D i 720p och 60fps alltid. Har undervattenshus till den dessutom vilket gör det ännu roligare.

  • sourra

    Medlem
    3 september, 2010 vid 18:08

    Nja det finns väl ingen direkt poäng med 60 fps annat än att man kan minska rolling shutter-problemet om man lider av det när man filmar. De videokamerorna ser riktigt intressanta ut.

  • sourra

    Medlem
    3 september, 2010 vid 18:12
  • sourra

    Medlem
    3 september, 2010 vid 18:16

    Här är en rätt fin kamera annars men helst vill man ju gå loss på uppföljaren

    http://www.blocket.se/stockholm/FYND_CANON_XL_KAMERA_med_OPTIK__BATTERI___XLR_29260662.htm?ca=15&w=3

  • gadget

    Medlem
    3 september, 2010 vid 20:08
    sourra;629520 wrote:
    Nja det finns väl ingen direkt poäng med 60 fps annat än att man kan minska rolling shutter-problemet om man lider av det när man filmar. De videokamerorna ser riktigt intressanta ut.

    Det blir väl jämnare?

  • skanepaul

    Medlem
    3 september, 2010 vid 20:12
    Gadget;629536 wrote:
    Det blir väl jämnare?

    Yes! Desto fler fps desto jämnare.

  • sourra

    Medlem
    3 september, 2010 vid 20:46

    Ja om du spelar upp det i 60 fps men det gör man oftast inte. Som regel är det 30 eller 25 som gäller vid uppspelning och då kvittar det.

  • gadget

    Medlem
    3 september, 2010 vid 21:27
    sourra;629543 wrote:
    Ja om du spelar upp det i 60 fps men det gör man oftast inte. Som regel är det 30 eller 25 som gäller vid uppspelning och då kvittar det.

    Hmmm… tror inte det stämmer riktigt.
    Har en bekant som filmar för svt och han sa att de kör alltid i typ 50 fps just för att det ska bli jämnare. Vet iof inte vad en vanlig tv-sändning har för framerate.

  • sourra

    Medlem
    3 september, 2010 vid 21:52

    Det gäller ju lite andra förutsättningar då. Tv kör ju 50 Hz men interlaced så då filmar man nog helst i 50i. I stort sett allt som vi glada klåpare gör hamnar ju på webben och då styr ju de format som videosidorna kör med.

  • skate_1_boy

    Gäst
    3 september, 2010 vid 22:39
    sourra;629520 wrote:
    Nja det finns väl ingen direkt poäng med 60 fps annat än att man kan minska rolling shutter-problemet om man lider av det när man filmar. De videokamerorna ser riktigt intressanta ut.

    Det är en stor fördel för mig som filmar mycket actionsport som skateboard och kitesurfing, riktigt nice att kunna filma i 60fps och sedan dra ner det till 24/25 för att få slow-mo.

  • sourra

    Medlem
    4 september, 2010 vid 09:13
    Yann;629511 wrote:
    Vinner man något på att filma i 60fps om man inte ska göra slomo-sekvenser?

    Ja då vill man ju ha 60 men jag spann vidare lite på Yanns fråga.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filmad med en Red!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.