Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fintrim i full planing

  • Fintrim i full planing

    Publicerad av carl-r på 12 juli, 2009 vid 13:22

    Jag undrar lite om det sista fintrimmet under seglingen när man har riggat lämpligt för omständigheterna, har valt rätt fena och planar på i cirkus 20+ knop.

    Jag undrar om i vilken riktning som ni lägger vikten (helst i grader där nosen är 0 grader), hur vikten fördelas mellan fötterna. Om ni väljer att fälla riggen bakåt och isåfall hur ni upplever att det påverkar viktfördelningen. Har ni riggen helt vertikalt eller några grader över er? Hur raka eller böjda ben har ni?
    Jag är mest intresserad av chop för det är vad jag seglar i. 🙂

    carl-r svarade 14 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • carl-r

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:22

    Ex här: http://www.boardseekermag.com/Flash/large_player_window.php?title=&path=/video/technique/freeride_series_07/OVERPOWERED-STANCE512K_Stream
    eller här om den inte funkar: http://www.boardseekermag.com/technique/overpowered-stance-video.html

    Det ser ju ut som att han skulle kunna skota in lite mer eller?
    Eller seglar han perfekt?
    Vad händer om han lägger fäller seglet lite mer bakåt? Jag vet att alla säger att “så gör man inte nu” men jag tycker ändå att det känns som att det går fortare när man får seglet lite mer bakåt.

  • carl-r

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 18:51

    http://www.boardseekermag.com/technique/speed-technique-finain-maynard-video.html

    Det här var ju också en intressant intervju.
    Han säger att han är lätt på bakfoten eller bägge fötterna kanske. Han pratar om framfoten som gaspedalen, men vad menar han med det?
    På bilderna är han ju väldigt mycket mer inskotad än Jem ovan, men han säger också att man inte får överskota om man råkar vara medvind. Det sista känner man ju rätt lätt tycker jag.

  • kapten-k

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 20:19

    kolla klangs film
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=67010″]SWE SPEED SYD – 5:e deltävlingen, Fredag 10 Juli – Klagshamn – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    så ser du hur man seglar fort i chop

    åk till en swespeed tävling och kolla

  • carl-r

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 20:24

    Grymt! Tankar direkt.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=roh994MVDgs&feature=quicklist&playnext=4&playnext_from=QL”]YouTube – Antoine Albeau windsurf slalom(Hawaii)[/ame]
    Här är ytterligare en film, det är Albeau i chop. Han verkar segla med brädan rätt högt (på slutet). Det är inte risk att brädan tar vind och sticker då? Jag har fått upp hela kittet rätt upp i luften och landat på baken en gång å då blir man ju lite försiktigare efter det va. 🙂

    Åka på speedtävling vore kul, men jag har nog inga möjligheter ännu.

  • carl-r

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 20:37

    Nu har jag kollat ett gäng filmer inkl swespeed.
    Alltså, det är ju inget snack om att det är bakåtlutad rigg på alla riktigt snabba seglare.
    När man kollar speedfilmer ser det ut som att det gäller framförallt på slören, men när man kollar PWA slalomrullar känns det som att det pekar bakåt med riggen även i halvvind.
    Varför kan man undra när Cribben hävdar så benhårt att det är knas?
    Riggen är nästan alltid lite åt seglaren till eller helt vertikalt.

    Men det som inte syns i videna är känslan i benen och händerna. 🙂
    Det är nästan det mest intressanta.

  • jester

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 21:04
    Quote:
    Det är inte risk att brädan tar vind och sticker då? Jag har fått upp hela kittet rätt upp i luften och landat på baken en gång å då blir man ju lite försiktigare efter det va

    Har du modern utrustning så sker det där extremt sällan. Är nästan magiskt hur fint prylarna skänker seglaren självförtroende. Är bara till o skota in o köra så det ryker…

  • carl-r

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 21:20

    Jag har ju inte modern utrustning och tänker inte skaffa förrän de jag har går fort. 😉

  • carl-r

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 21:41

    Hur gör man för att segla med lite vikt på fötterna rent konkret? Menar man bara att man lägger mycket vikt i selen eller? Men även om jag lägger mycket vikt i selen så kan det ju bli mycket sidotryck på fenan eller?

  • kinetic

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 08:03

    Carl R: Jag är ingen expert men…För att segla “hyffsat” fort (typ en bra bit över 30knop) så behöver du inte ha det senaste i materialväg, en 10 år gammal slalombräda kring 70-80 liter fixar de farterna lätt, dvs om du gör det…Som oftast så hänger det sällan på utrustningen, det är snarare seglaren som är begränsningen…Mitt tips är att du får ut o “nöta”, testa med “tokiga” trim, tex att du sätter hängseltamparna till synes för långt bak, bommen “för högt” eller “för lågt” osv, du lär märka vad som funkar bäst för dig. Sedan bör man väl köra större segel än “freestyle/freeride” -nissarna, kör de 5.5 så kan du köra 6.5 tex, bra drag på slören är en förutsättning för att kunna köra fort. Som en fingervisning om vad som menas med bra drag så kan man säga att om det är klart obekvämt att köra halvvind med den valda segelstorleken så har man förmodligen rätt storlek för slören…Själv kör jag på en 10 år gammal 75-liters slalom med “nya” riggar o det funkar kalas!

  • carl-r

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 08:26

    Kinetic: Just nu siktar jag inte på höga farter utan bara på att hitta rätt balans och känsla i kroppen så att det ska kännas bra att öka farten ytterligare.
    25 knop kan jag utan problem prestera idag om jag bara riggar stort, men då blir det liksom på en chansning och lite spänt. Därför är jag ute efter att först få in ståsäkerheten och helt enkelt vara säker på att jag gör rätt.
    Det jag är mest osäker på är hur jag har vikten på fötterna. Resten av fintrimmet har jag egna åsikter kring, men är inte alls säker på att jag tänker rätt. 🙂

  • getwet

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 09:02
    Jester;558898 wrote:
    Har du modern utrustning så sker det där extremt sällan. Är nästan magiskt hur fint prylarna skänker seglaren självförtroende. Är bara till o skota in o köra så det ryker…

    På plattvatten kanske, men not i chop. Exempelvis TT, ankdammen och andra platta ställen så är det extremt sällan dylikt inträffar. Men på havet däremot så är det ofrånkomligt att dom dyker upp titt som tätt trots moderna grejer.
    Bifogar bild tagen av Bappel på Björnen från fredagens segling i Nynäshamn, big ocean.

  • benke-2

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 11:51
    Carl R;558967 wrote:
    Kinetic: Just nu siktar jag inte på höga farter utan bara på att hitta rätt balans och känsla i kroppen så att det ska kännas bra att öka farten ytterligare.
    25 knop kan jag utan problem prestera idag om jag bara riggar stort, men då blir det liksom på en chansning och lite spänt. Därför är jag ute efter att först få in ståsäkerheten och helt enkelt vara säker på att jag gör rätt.
    Det jag är mest osäker på är hur jag har vikten på fötterna. Resten av fintrimmet har jag egna åsikter kring, men är inte alls säker på att jag tänker rätt. 🙂

    Du har för mycket motstånd nån stans i brädan eftersom toppfarten inte har kommit, troligen har du för lång våt yta, och för stor fena, eller vatten i brädan.
    Kanske kan testa att dra bak mastfot och höja bommen så att du får brädan att gå med högre vinkel så att våta ytan minskas.
    Samtidigt som du drar mer i nedhalet så att du fortfarande har kontroll i byarna.
    Brädans vinkel blir ju lägre ju djupare man slörar så att man kanske kan ge mer bakfotstryck på slör iaf.

  • nouse

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 12:21

    Dunken o Dave ger lite tips här
    http://www.boardseekermag.com/special_features/speed/speed_015.htm
    Lite roligt dom har lite olika ideer men så skiljer det lite i vikt oxå :).
    Ett annat bra tips e o segla med folk som e snabbare.Ger mkt o få lite tips o ideer på plats.

  • jester

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 15:35

    GW: ja, det är ju helt klart skillnad. Men där är det ju fysikens lagar som gäller. Dom går sällan att lura. Men med lite ä’ldre prylar så händer det ju även på plattvatten. Modern utrustning är helt enkelt mera effektiva, och skapar kraft framåt/nedåt på ett bättre sätt än äldre prylar. Så tycker iaf jag.

  • benke-2

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 16:28
    Carl R;558891 wrote:
    Nu har jag kollat ett gäng filmer inkl swespeed.
    Alltså, det är ju inget snack om att det är bakåtlutad rigg på alla riktigt snabba seglare.
    När man kollar speedfilmer ser det ut som att det gäller framförallt på slören, men när man kollar PWA slalomrullar känns det som att det pekar bakåt med riggen även i halvvind.
    Varför kan man undra när Cribben hävdar så benhårt att det är knas?
    Riggen är nästan alltid lite åt seglaren till eller helt vertikalt.

    Men det som inte syns i videna är känslan i benen och händerna. 🙂
    Det är nästan det mest intressanta.

    Säg så här: efektivaste segelpositionen är ju vertikalt (och självklart bakåtlutad), men å andra sidan så får man mer kontroll och mer hävstångskraft om man lutar lite åt lä så det går ju inte å säga något generellt.
    Händerna och fötterna: kör du som albauta (är ju nere på 5,5 i Pozo) så trycker du ifrån med bena så att fenan böjs å lyfter brädan ur vattnet och hänger ut 100%.
    Sen om man måste kompensera med olika sorts tryck eller nåt så har man fel på trimningen av utrustningen, och förbrukar onödig energi.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fintrim i full planing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.