Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna – namnlista

  • dr-masse

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 09:04

    Tack för alla svar! 104 personer har dessutom röstat!

    Jag vindsurfar på Fituna mer än 20 gånger per år 12 11.54%
    Jag vindsurfar på Fituna 10-20 gånger per år 21 20.19%
    Jag vindsurfar på Fituna 5-10 gånger på per år 33 31.73%
    Jag vindsurfar upp till 5 gånger per år på Fituna 38 36.54%

    En lite snabb tolkning är att över 100 personer seglar regelbundet på Fituna (jag tror det är fler… fortsätt svara!) och tillsammans besöker stället över 700 gånger per år!

    Vill du av någon anledning inte ha ditt namn öppet här på surfzone, skicka ett personligt meddelande till mig eller getwet så lägger vi till namnen i listan som vi i slutändan skickar till kommunen.

    Detta är väldigt bra info att kunna förse Nynäs kommun med, åter – tack!

  • kingarne

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 11:56

    Rickard Arnerup
    Kista

  • nagelfar

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 12:45

    Johan Wibom
    Spånga Stationsväg
    Spånga

  • dberg

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 14:30

    Daniel Berg
    Övergårdsvägen
    Höviksnäs

    Jag är inte en regelbunden besökare, men stöder fortsatt tillgång till Fituna och Himmerfjärdens östra strand eftersom det är ett av Sveriges mest kända ställen för vindsurfare både i och utanför Stockholm.

    (När jag lärt mig hur f*n man vattenstartar skall jag dit…)

  • kine

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 19:58

    Henrik Alsén
    Nacka

  • local

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 22:04

    Mattias Larsson
    Hägersten

  • local

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 22:09

    Undrar vad jag har missat, vad är syftet med detta fina initiativ? Att vi vill ha asfalterad väg, korvmojj på stranden, eller trådlöst internet på stranden? :cool2:

    /Local

    dr Masse;555049 wrote:
    Tack för alla svar! 104 personer har dessutom röstat!

    Jag vindsurfar på Fituna mer än 20 gånger per år 12 11.54%
    Jag vindsurfar på Fituna 10-20 gånger per år 21 20.19%
    Jag vindsurfar på Fituna 5-10 gånger på per år 33 31.73%
    Jag vindsurfar upp till 5 gånger per år på Fituna 38 36.54%

    En lite snabb tolkning är att över 100 personer seglar regelbundet på Fituna (jag tror det är fler… fortsätt svara!) och tillsammans besöker stället över 700 gånger per år!

    Vill du av någon anledning inte ha ditt namn öppet här på surfzone, skicka ett personligt meddelande till mig eller getwet så lägger vi till namnen i listan som vi i slutändan skickar till kommunen.

    Detta är väldigt bra info att kunna förse Nynäs kommun med, åter – tack!

  • local

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 22:12

    Masse! Undrar vad jag har missat, vad är syftet med detta fina initiativ? Att vi vill ha asfalterad väg, korvmojj, eller trådlöst internet på stranden? :cool2:

    /Local

  • rlj

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 08:00

    Roger Ljungqvist
    Saltsjö-Boo

  • danny_boy

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 08:57

    Daniel Jönsson
    Synålsvägen, Bromma

  • jonne

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 12:29

    John Wiklund
    11324 Stockholm

  • senomar

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 12:36

    Tomas Brattberg
    Tumba

    Jag tror att jag missat något men tolkar jag det korrekt är alltså tillgången för allmänheten till Fituna hotad av Nynäs kommun? Varför i så fall?

  • dr-masse

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 12:41

    Näe, det är väl inte hotad av kommunen, utan snarare av att Fituna såldes till en privatperson som kanske inte är mest känd för att ge allmänheten fortsatt tillgång till friluftsområden på hans mark…

    Nu har dock köpet ändrats, och de som arrenderar Fituna har fått möjlighet att söka finansiering för att själva ta över själva ägandet. Men – det är inte självklart att dagens arrendator lyckas med detta, “finansiering” är ju inte det enklaste i dessa dagar.

    Dock vill vi i allt det som händer just nu kring Fituna se till att göra kommunen medveten om att detta inte “bara” handlar om Fituna gård, utan även om många invånares tillgång till mycket uppskattade fritidsområden (vindsurfing, klättring, fiske, etc…). Vi vill göra vad vi kan för att försäkra oss om fortsatt tillgång till Fituna för vindsurfing, och andra friluftsintressen.

  • getwet

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 14:29

    Ytterligare en anledning är att när det tillträder nya ägare till markområden så vill man gärna disponera dessa efter egen vilja och behov, vilket inte alltid stämmer överens med den allemansrätt som finns och syftet med denna. Därför arbetar vi idag för att hitta olika lösningar där problem uppstår (se Torö som ett exempel) och i detta fall med Fituna så vore den bästa lösningen för allmänheten att det var kommunen som stod som ägare nu när Stlhms stad har för avsikt att avyttra.

    Vi i Torös vänner värnar inte bara om en enda strand, vi värnar om den rättighet som vi alla har att nyttja vår gemensamma natur, vårda den och se till att det inte blir privatiserad i alla områden.

    Skrivet av GetWet som just nu sitter vid norra Polens stränder och bara iaktar hur jag inte vill att vi ska ha det………….Betala, betala, betala, betala……..

  • ludde_l

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 18:50

    Mattias Ludvigsson, Örebro

    Jag är inte en regelbunden besökare, men stöder fortsatt tillgång till Fituna och Himmerfjärdens östra strand eftersom det är ett av Sveriges mest kända ställen för vindsurfare både i och utanför Stockholm.

Sida 8 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna – namnlista

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.