Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna Söndag

  • multisport

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 07:52

    Björkvik, Ingarö funkar alldeles utmärkt på sydvindar.
    Sandstrand att gå i oxå grin.gif
    Jag och Fritx sticker dit på söndag = 10 m/s
    //Magnus

  • anna79

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 11:05

    Har kört de två senaste helgerna på Fituna och det har varit helt kanon. Åkte till Torö först men det blåste ingenting konstigt nog (lördags). Har inte varit på Björkvik än. Kan någon jämföra spotarna? VÅgor, chopp, strand etc. Har hört att Björkvik är mycket choppigare och Fituna mest vindsäkert… Stämmer?
    // Anna

  • irieman

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 11:25

    Stämmer nog bra det, Björkvik kan bli väldigt choppigt!
    Har inte seglat på Fituna än, skulle dit i lördags men då sa ju prognoserna att det skulle vara vind lite längre norrut så jag drog till Björkvik istället, skulle jag inte ha gjort, vinden kom aldrig riktigt dit. Byigt o s v.

    Men när det väl är bra vindar där så är Björkvik ett roligt ställe, väldigt smidigt att komma till om man bor inne stan + väldigt bra riggytor och parkering.

    Irie Man

  • big_jeppe

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 11:33

    Stämmer bra.

    Björkvik var min favvo-spot i stockholm under flera år, men i år har jag nästan bara åkt till fituna på syd och sydväst prognoser. Björkviks har sandstrand där man kliver i och riggytor med gräs och stigar(och en del tallbarr). Björkvik fungerar på SV,S,SO och rakt ostlig. På ostligt måste man dock köra himla långt ut för att få tryck. Det kan ju vara dumt om det är kallt i vattnet på hösten, eller om grejorna pajar.
    Björkvik kan faktiskt erbjuda lite vågor, när det blåser 10-12 m/s så börjar det faktiskt bli uppåt 1m. Vågorna är dock väldigt orena och stora delar av tiden studsar man mest runt på chopp och försöker få kontroll på utrustningen.
    Minus för allt chop alltså, men i övrigt en ganska mysig spot, stort plus att man kan köra bil fram till riggytan och slänga av alla prylar där innan man parkar. Om man försöker lära sig chop-hopp så finns det ju möjligheter här.

    Fituna har mindre chop, och kan ofta ha 2-3 m/s extra vid soligt väder. Jag har hela tiden trott att den här bris effekten bara kommer på våren, men förra helgen var det ju oväntat bra drag i vinden. Jag tycker dock att man kan märka av lite chop här med om man börjar bli överriggad.
    Fituna är toppen, synd bara att det inte finns någon vågmaskin där wink.gif. Det kan bli lite ont om p-platser också.
    Om man vill träna manövrar så tycker jag att fituna är att föredra framför björkvik. Björkvik ger sämre kontroll p.g.a. all chopp.

    (Torö är såklart grymmaste spotten, men det är långt att åka och det är inte alltid man kan köra på stenstranden, det kan t.ex. vara för mycket onshore, eller stora vågor men lite vind.)

  • andreas-t

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 12:29

    Norrut, tja, det ser ut att bli repris på förra södagens väder, och då var det en del ute på Stora Värtan (Näsby Park) och hade det rätt skoj. Det kördes 6.0 där hela dagen. Det blåser troligen inte lika mycket som i Fituna och det är dessutom byigare, men om man inte vill åka så långt, så funkar det.

  • gro

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 14:15

    Jag var och körde i Kapellskär i lördags och det var riktigt bra fram till ca 15:00 med 5,7 sen dog allt. Riktigt bra spot för sydvindar lite längre norrut. Stora riggytor på gräs och man kan köra bilen hela vägen fram.

    Kan instämma med minus för björkvik för allt chop.

  • philippos

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 17:27

    Allt stämmer bra. Fituna är överlägset det spot med bäst tryck på sydligt. Så visst blir det Fituna på söndag. Hoppas på lika bra tryck som sist!

    cool.gif

    / Filip

  • _alexander

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 17:35

    niice film!

  • chicokhan

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 22:01

    Jävligt schysst!!

  • larry

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 09:25

    Svar till:


    Allt stämmer bra. Fituna är överlägset det spot med bäst tryck på sydligt. Så visst blir det Fituna på söndag. Hoppas på lika bra tryck som sist!

    cool.gif

    / Filip

    [/ QUOTE ]

    Action i den rullen!!!!

    Kul smile.gif

    /Larry

  • irieman

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 10:18

    Kan Fituna bli bra idag lördag tro? Enligt SMHI så skulle det öka under eftermiddagen.

    Irie Man

  • goose

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 11:45

    Någon som satsar på Torö? Enl Båtplus verkar vinden bli stadig 10+ m/s hela dagen.

  • fjant

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 13:01

    Lite trist riktning för Torö… det ska väl va syd hela dan, vilket betyder rak onshore. frown.gif

    Jag siktar nog på Fituna!

    /Fjant

  • culing

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 14:35

    Det får bli en heldag på fituna.
    Jag har laddat med korv o bröd.
    Blir det lika bra som i lördags kan vi ju ha skitkul.
    Ses där!

  • fjant

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 15:01

    Korv o bröd! Det är altså det som är nyckeln till 30+knop!!!
    grin.gif
    Ses i morron!!!

    /Fjant

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna Söndag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.