Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna tisdag 27/5

  • Fituna tisdag 27/5

    Publicerad av argulander på 26 maj, 2008 vid 15:24

    Sol hela dagen och endast lätt nordvind (som enligt i alla fall vissa metrologer ger större chans för sjöbris än sydvind), borde alltså vara bra förutsättningar för sjöbris igen. Är ledig och kommer nog att dyka upp nån gång efter 12. Nån annan som hänger på?

    Klas

    jlaser svarade 15 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • getwet

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 16:25

    Varför inte, jag kommer nog vid lunchtid om det ser ut att ligga på rätt med vinden här hemma.

  • argulander

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 20:17

    Skrev till SMHI för att försöka bena upp vad som är bästa förutsättningarna för rejäl sjöbris eller sjöbrisförstärkning av grundvind SSV på Himmerfjärden (där Fituna ligger). Vore kul om nån vettig metereolog kunde svara, kanske kunde spara in någon bomkörning. Vore ju särskilt bra att veta om det är någon speciell vind eller vädertyp som dödar sjöbrisen.

    Klas

  • bjornen

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 20:37

    Jag dyker upp på eftermiddagen om jag har möjlighet annars ser ju onsdagen också lovande ut. SMHI: Sydost vridande till sydväst, 0-4 m/s och ökande till 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s

    http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Fituna/time_for_time.html

    //Björn

  • argulander

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 20:43

    @Bjornen 469650 wrote:

    Jag dyker upp på eftermiddagen om jag har möjlighet annars ser ju onsdagen också lovande ut. SMHI: Sydost vridande till sydväst, 0-4 m/s och ökande till 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s

    http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Fituna/time_for_time.html

    //Björn

    Jo jag satsar nog på onsdagen också, känns som lyx att vara ledig.

    Klas

  • electric

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 21:21

    @argulander 469644 wrote:

    Skrev till SMHI för att försöka bena upp vad som är bästa förutsättningarna för rejäl sjöbris eller sjöbrisförstärkning av grundvind SSV på Himmerfjärden (där Fituna ligger). Vore kul om nån vettig metereolog kunde svara, kanske kunde spara in någon bomkörning. Vore ju särskilt bra att veta om det är någon speciell vind eller vädertyp som dödar sjöbrisen.

    Klas

    Här en beskrivning av hur jag upplever sjöbrisen vid Fituna. Förutsättning: “högtrycksväder” (i princip klar morgon och inga fronter på gång. Obs att högtryck i sig inte är nödvändigt. Det kan bli bra sjöbris trots lågtryck).

    Att hålla koll på vinden ute vid Landsortsfyren är en metod för att med någorlunda säkerhet förutspå sjöbris inne på Himmerfjärden. Om den är svag där (med riktning S-V-N) på förmiddagen men ökar till ca 4 m/s S-SSV framåt 11-tiden så kan man vara ganska säker på att sjöbrisen börjat dra igång. Sedan kan den under de närmaste timmarna öka gradvis till 5-6, kanske 7 m/s. Vid Landsort alltså. Längre in i skärgården blir den i samma mån kraftigare. Är det nordlig grundvind kan det ta ett tag innan den arbetat sig in till Fituna (Kl 14? 15?) men då kan den å andra sidan bli riktigt bra.

    Är det sydlig grundvind kan sjöbrisen öka gradvis i hela området norrut ända in till Södertälje – och med tur blir den tillräcklig stark för vindsurf framemot eftermiddagen. Om det är S-SV grundvind är förutsättningarna goda för stark sjöbris. Då kan det bli riktigt, riktigt bra! Men om grundvinden på SV är alltför stark (typ > 9 m/s?) så fungerar det inte; då drar sjöbrisen aldrig igång (och då är den inte heller 4 m/s ute vid Landsort kl 11!). Samma sak gäller vid V (fast då redan vid kanske > 5 m/s). (Men vid stark S-SV grundvind går det ju ändå att vindsurfa vid Fituna!).

    En sak tycks säker: det som “dödar sjöbrisen” (dvs gör att sjöbris inte uppstår) är grundvind omkring O (om den inte är mycket, mycket svag). Jag tror aldrig jag har varit med att sjöbrisen har dragit igång vid NO-O-OSO grundvind, hur justa förhållandena i övrigt än har varit.

    Slutligen kanske ska tilläggas att chansen till kraftig sjöbris är störst på senvåren och försommaren. Sjöbris kan det bli ända fram till i september, men chansen till tillräcklig styrka för vindsurf minskar.

  • aronh

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 22:02

    @Electric 469673 wrote:

    Här en beskrivning av hur jag upplever sjöbrisen vid Fituna. Förutsättning: “högtrycksväder” (i princip klar morgon och inga fronter på gång. Obs att högtryck i sig inte är nödvändigt. Det kan bli bra sjöbris trots lågtryck).

    Att hålla koll på vinden ute vid Landsortsfyren är en metod för att med någorlunda säkerhet förutspå sjöbris inne på Himmerfjärden. Om den är svag där (med riktning S-V-N) på förmiddagen men ökar till ca 4 m/s S-SSV framåt 11-tiden så kan man vara ganska säker på att sjöbrisen börjat dra igång. Sedan kan den under de närmaste timmarna öka gradvis till 5-6, kanske 7 m/s. Vid Landsort alltså. Längre in i skärgården blir den i samma mån kraftigare. Är det nordlig grundvind kan det ta ett tag innan den arbetat sig in till Fituna (Kl 14? 15?) men då kan den å andra sidan bli riktigt bra.

    Är det sydlig grundvind kan sjöbrisen öka gradvis i hela området norrut ända in till Södertälje – och med tur blir den tillräcklig stark för vindsurf framemot eftermiddagen. Om det är S-SV grundvind är förutsättningarna goda för stark sjöbris. Då kan det bli riktigt, riktigt bra! Men om grundvinden på SV är alltför stark (typ > 9 m/s?) så fungerar det inte; då drar sjöbrisen aldrig igång (och då är den inte heller 4 m/s ute vid Landsort kl 11!). Samma sak gäller vid V (fast då redan vid kanske > 5 m/s). (Men vid stark S-SV grundvind går det ju ändå att vindsurfa vid Fituna!).

    En sak tycks säker: det som “dödar sjöbrisen” (dvs gör att sjöbris inte uppstår) är grundvind omkring O (om den inte är mycket, mycket svag). Jag tror aldrig jag har varit med att sjöbrisen har dragit igång vid NO-O-OSO grundvind, hur justa förhållandena i övrigt än har varit.

    Slutligen kanske ska tilläggas att chansen till kraftig sjöbris är störst på senvåren och försommaren. Sjöbris kan det bli ända fram till i september, men chansen till tillräcklig styrka för vindsurf minskar.

    Bra och utförlig beskrivning av brisen i Fituna. Lägg in den i spotguiden http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp

    Såg detta lästips angående bris här för ett tag sen. http://www.swc.se/weather/Segling.html

  • getwet

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 06:39

    Klippte det här….
    Om den rådande gradientvinden är kustparallell med land till vänster om rörelseriktningen (sydvind vid ostkusten, nordvind vid västkusten) uppstår vad man kallar kustdivergens. Denna gör att det måste fyllas på med luft ovanifrån eftersom det annars skulle “försvinna” luft från kustzonen på grund av de olika vindriktningarna över land och hav. Därmed får den nedåtgående rörelsen i sjöbriscirkulationen vid kustlinjen lättare att etablera sig och resultatet är gynnsamt för bildandet av sjöbris.

    Divergens, när vindarna över land och hav delar på sig, är gynnsamt för bildandet av sjöbris. Konvergens, när luften pressas samman vid kusten, hämmar bildandet av sjöbris. Nordliga vindar ger kraftigare sjöbris på Västkusten, sydliga vindar ger bättre förutsättningar för sjöbris på ostkusten.

    Om gradientvindriktningen är den motsatta (nordvind vid ostkusten, sydvind vid västkusten) kommer luft istället att “tillföras” kustzonen. Denna ansamling kallas för konvergens. “Överskottet” av luft i kustzonen resulterar i att sjöbrisen får svårt att strömma in över land och dessutom hindras sjöbriscirkulationens nedsjunkande rörelse över havet.

  • argulander

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 07:55

    @Electric 469673 wrote:

    Här en beskrivning av hur jag upplever sjöbrisen vid Fituna. Förutsättning: “högtrycksväder” (i princip klar morgon och inga fronter på gång. Obs att högtryck i sig inte är nödvändigt. Det kan bli bra sjöbris trots lågtryck).

    Att hålla koll på vinden ute vid Landsortsfyren är en metod för att med någorlunda säkerhet förutspå sjöbris inne på Himmerfjärden. Om den är svag där (med riktning S-V-N) på förmiddagen men ökar till ca 4 m/s S-SSV framåt 11-tiden så kan man vara ganska säker på att sjöbrisen börjat dra igång. Sedan kan den under de närmaste timmarna öka gradvis till 5-6, kanske 7 m/s. Vid Landsort alltså. Längre in i skärgården blir den i samma mån kraftigare. Är det nordlig grundvind kan det ta ett tag innan den arbetat sig in till Fituna (Kl 14? 15?) men då kan den å andra sidan bli riktigt bra.

    Är det sydlig grundvind kan sjöbrisen öka gradvis i hela området norrut ända in till Södertälje – och med tur blir den tillräcklig stark för vindsurf framemot eftermiddagen. Om det är S-SV grundvind är förutsättningarna goda för stark sjöbris. Då kan det bli riktigt, riktigt bra! Men om grundvinden på SV är alltför stark (typ > 9 m/s?) så fungerar det inte; då drar sjöbrisen aldrig igång (och då är den inte heller 4 m/s ute vid Landsort kl 11!). Samma sak gäller vid V (fast då redan vid kanske > 5 m/s). (Men vid stark S-SV grundvind går det ju ändå att vindsurfa vid Fituna!).

    En sak tycks säker: det som “dödar sjöbrisen” (dvs gör att sjöbris inte uppstår) är grundvind omkring O (om den inte är mycket, mycket svag). Jag tror aldrig jag har varit med att sjöbrisen har dragit igång vid NO-O-OSO grundvind, hur justa förhållandena i övrigt än har varit.

    Slutligen kanske ska tilläggas att chansen till kraftig sjöbris är störst på senvåren och försommaren. Sjöbris kan det bli ända fram till i september, men chansen till tillräcklig styrka för vindsurf minskar.

    Verkar ju inte så bra idag ännu, trots strålande sol, det blåste ONO 6 m/s kl 9.00 vid Landsort. Avvaktar ett tag. (Konstigt förresten att Lage Larsson skriver i sin bok “Skärgårdsväder” att sjöbrisen gynnas mest av motsatt vind dvs då N eller NNO, stämmer ju rätt dåligt med både dina och mina iakttagelser vad gäller Fituna. SMHI- tyckte förresten att frågan jag ställde var intressant och jag hoppas få någon form av svar så småningom.)

    Klas

  • j_man

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 09:19

    Kan rekommendera senaste numret av “Segling”, nr 5, där ett ganska rejält grepp tas av en kappseglande meteorolog.
    I korthet så är det bra med en halvsvag gradientvind från “fel håll” på morgonen då denna hjälper igång cirkulationen ut över det kallare havet. Ett tecken på att cirkulationen kommit igång (och därmed att sjöbrisen är på g) kan vara “vackert väder moln” som rör sig ut mot kustbandet för att där lösas upp.

  • electric

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 17:38

    @argulander 469735 wrote:

    … Konstigt förresten att Lage Larsson skriver i sin bok “Skärgårdsväder” att sjöbrisen gynnas mest av motsatt vind dvs då N eller NNO, stämmer ju rätt dåligt med både dina och mina iakttagelser vad gäller Fituna. …

    Klas

    Jodå, detta stämmer visst hyfsat vid Fituna. Så här skrev jag faktiskt: “Är det nordlig grundvind kan det ta ett tag innan den arbetat sig in till Fituna (Kl 14? 15?) men då kan den å andra sidan bli riktigt bra.” Och jag skrev att den grundvind som tycks hindra sjöbrisens uppkomst är “NO-O-OSO grundvind”. Alltså: NNO kan fungera – och såklart N (och NNV. Men NV är nog en maxgräns åt V, sedan blir förutsättningarna sämre igen)! Men som sagt, denna NNV-NNO-vind får inte vara alltför stark. Det är lite svårt att säga var gränsen går, men jag skulle vilja säga typ 6 m/s. Men upp till dess tycks sjöbrisen bara bli starkare med ökad grundvind. Den kommer dock senare.

    Vi har ju alla varit med om att när då sjöbrisen slutligen kommer söderifrån så syns det mycket tydligt på vattnet i form av ett “svart band” som möter den då rådande nordvinden. Ju starkare nordlig grundvind desto tydligare “band”, och likaledes ofta starkare sjöbris (förutsatt att den inte kommer alltför sent).

    Men observera att allt jag skriver enbart berör Fituna, Himmerfjärden (och i viss mån Södertäljeleden i stort). Sjöbrisen är ju en synnerligen lokal företeelse (vilket också framgår av artikeln i Segling).

    Betr Södertäljeleden i övrigt norrut så stämmer en del av ovanstående, dock med tidsförskjutningar och vindstyrkeskillnader. Den kommer nästan alltid senare där, i synnerhet vid nordlig grundvind. “Sjöbrisfronten” rör sig då med ca 3 m/s. Ibland kan den då nå Södertälje så sent som efter kl 19, efter att 3-4 timmar tidigare ha nått Fituna. Betr styrka är sjöbrisen sällan helt OK inne på Järnafjärden (SWC/Farstanäs, http://www.telgesurf.se) eftersom den fjärden vidgar sig åt norr (vinden “tunnas ut”). Ändå mer norrut, inne på Hallsfjärden, nära Södertälje, kan den däremot bli riktigt bra (i alla fall på vårarna) – ty där är stränderna parallella.

  • bjornen

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 17:48

    Blev det något seglat idag ?

    //Björn

  • getwet

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 18:53

    @Bjornen 470256 wrote:

    Blev det något seglat idag ?

    //Björn

    Gipp, det blev det! Satt vid stranden och såg NNV blåsa svagt och vid 14.00kom det beryktade mörka bandet söderifrån, några minuters stiltje och sedan var det ca 6-7 ms och planing med storgrejerna i ca 2 timmar.

    Tror vi gör en repris imorgon men med 7.8a istället!

  • bjornen

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 19:04

    @getwet 470276 wrote:

    Gipp, det blev det! Satt vid stranden och såg NNV blåsa svagt och vid 14.00kom det beryktade mörka bandet söderifrån, några minuters stiltje och sedan var det ca 6-7 ms och planing med storgrejerna i ca 2 timmar.

    Tror vi gör en repris imorgon men med 7.8a istället!

    Låter bra det, jag hoppas på komma loss efter 12 tiden.

    //Björn

  • argulander

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 20:27

    Dyker också upp nån gång efter 12 (ons 28/5). Ser ju riktigt bra ut, kul att segla 8,3 idag men hoppas att det funkar med mindre grejor i morgon.

    Klas

  • hanlar

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 05:28

    Jag dyker upp vid halv fyra. Spara lite vind den här gången…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna tisdag 27/5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.