Taggad: ,

  • Publicerad av robert på 21 september, 2003 vid 00:34

    finns det nån som kan berätta exakt hur man gör flaka så vore jag mycket tacksam. och när jag ändå håller på så kan jag också fråga hur man gör grubby. sätter spock så nu skulle jag vilja träna på grubby o flaka

    anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • voodoo

    Medlem
    21 september, 2003 vid 07:33

    Började träna på grubbyn i torsdags och den är nog lättare än spocken.
    Kan beskriva hur JAG gör så kan ngn som KAN den rätta mig om jag gör fel wink.gif
    Faller av riktigt ordentligt och lägger ner seglet mot vattnet som i en 360 fast inte lika lågt och hoppar upp och slänger mig framåt över seglet samtidigt som jag skotar in och sedan trycker emot?
    Det känns ju som om det ska vara rätt jag kom runt redan på 2a försöket!
    (rasar i vattnet så jag kommer i vattenstartläge)
    OBS! tänk på att du kan hamna platt på mage i seglet (du har en krok där) när brädan släpper FÖR mkt wink.gif
    Nu ska den tränas för fulla muggar, defenitivt imorgon och tisdag!
    Lycka till!

  • poppo

    Medlem
    21 september, 2003 vid 09:46

    coolt micke! själv satte jag min första spock i torsdags, nu ska den slipas och dax att prova fler grubbys också. flakan känns en bra bit bort just nu kan man säga…

  • voodoo

    Medlem
    21 september, 2003 vid 10:10

    WOOOOW snyggt jobbat och GRATTIS poppo!
    Gissa om det ska det laddas imorgon wink.gif

  • robert

    Medlem
    21 september, 2003 vid 20:30

    tack så mycket voodoo. det ska jag träna på imorrn. ser för övrigt ut som att det ska blåsa hela veckan…YESS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2003 vid 13:05

    köp “boards” septembernummer! där står det mycket välformulerat hur man gör en grubby

  • poppo

    Medlem
    26 september, 2003 vid 19:23

    tackar voodoo.. igår satte jag två till, denna gång utan ass-dip!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 oktober, 2003 vid 18:53

    Flaka pa Video http://www.Vmoves.net

  • hermanjansson

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 10:34

    Voodoo!

    Jag har inte ens varit i närheten av att sätta en Grubby
    men din beskrivning låter nästan som en plattvattens cheese roll.
    Den finns beskriven i senaste tyska surf med bilder. Det är annars ett j-kligt coolt trick också!

    /Herman

  • niklas_s

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 17:06

    e de så man gör för att komma runt i vulcan me?

  • voodoo

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 18:39

    Taget från http://www.roynbartholdi.com/
    1) Unhook and head dead downwind with as much speed as you can. Look for a smooth spot in the water.
    2) Jump the board out of the water (releasing the fin) while simultaneously sheeting in with the back hand. Look back upwind. This feels like your are initiating a mini forward loop.
    3) Kick the tail around as far back as you can and extend your body over the center of the board by leaning upwind. Extend the arms and push against the sail. Your weight will be over your front foot. Your power and control comes from your belly. This step is the most important step and the most difficult to learn. The whole move is based on getting to this position.
    4) Keep pushing with the arms as the board slides backwards. Also keep your body upright and leaning into the sail.
    5) The board will rotate around. Begin to sheet in the sail while still keeping your body upright and weighting the front foot. Pull up with your back foot.
    6) Recover the move as the board stalls. Hold your weight forward and sheet in with the back hand to power up the sail again. Keep you body upright.

    Some sailors like to pull down with the booms right after they hop the board out of the water. This forces the nose down on the water and intiates the board slide.
    There is a tendency to go into a really bad forward loop. Correct this by focusing on getting the back foot around and pointing the tail downwind.
    You do not need to jump the board really high out of the water but you do have to jump the tail all the way around. The move will not work unless the tail lands pointing downwind.
    Try jumping and then looking back thru the sail panel upwind. This technique helps with the body positioning.
    There is a tendency to bend your knees while jumping the board and then keeping them bent. Remember to extend the back foot back after the jump and to keep your body somewhat erect.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 19:37

    Det är bara att lyfta på hatten om du sätter en Grubby!!!
    Men om du någon gång skulle hamna så här i luften kan du även bocka av Käserolle eller Gutterflip.

    http://www.hotsailsmaui.com/teamphotos/jacesailing.jpg

    /Herman

  • axxl

    Medlem
    15 oktober, 2003 vid 22:48

    lol! Ser ut att bli en svår landning…

  • voodoo

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 07:32

    att komma runt i ett försök och sätta den är STOR skillnad wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 08:25

    Skota inte in i en grubby. det är därför ni kommer i vatten start läge. det blir mer som en framåt då.

    S-77

  • voodoo

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 08:52

    skotar bara in i själva upphoppet sedan skotar jag ut och trycker seglet emot vinden som i en push tack?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.