• Flash bomb

    Publicerad av cosmosurfer på 23 oktober, 2016 vid 17:20

    Hej! Ska köpa ny vinterdärkt. Funderar starkt på Flash bomb. Erfarenheter? Kalla axlar? Svår att ta på? Vatten in genom ärmarnas sömmar? Varm och skön? Kylig på stranden? Hur mkt vatten kommer det in vid simning? Hållbarhet? Vore bra att få lite input.

    bicless svarade 7 år, 5 månader sedan 19 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • luwa1111

    Medlem
    23 oktober, 2016 vid 20:42

    Den är grym! Har haft en 6/4 i över 4 år o varit supernöjd. Köpte precis en ny 6/4 o den är ännu flexiblare än den gamla. Armarna kan upplevas som lite tajta(gäller de flesta “surfdräkter”) men eftersom den är så flexibel så funkar det kanon. Är lite meck att ta på sig den de första gångerna men den mjukar upp sig snabbt! Varm o go är den så att det räcker o blir över! //Johan

  • poppo

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 06:42

    Börjar bli dags för ny vinterdräkt här med. Haft en Oneil Heat 6/5/4 med fast huva några år, funkat bra – men stört mig på de tajta och kyliga underärmarna. Kört stora PET-flaskar i dem mellan sessions vilket hjälper, men de är ändå tunna å för kalla (aldrig att de är 4mm).
    Märks främst när man står på land en stund i vinden, men upplever att det kyler vidare ned mot händerna även på vattnet vilket är ett stort problem.

    Kör Flashbomb 4/3 som vår/höst-dräkt och gillar den mycket, men lite samma problem med ärmarna.
    Optimalt vore ju en flashbomb med lite rymligare och varmare underärmar.

    Tips på bästa moderna dräkten för vinter-vindsurfing sökes!

  • labbe

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 07:05

    Simmer Generator, bästa dräkt jag haft so far

  • pete

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 08:38

    Jag körde i helgen med Xcel Infinity 5/4 plus väst/huva utanpå, bara badbrallor under – enormt varm, skön o smidig dräkt, man klarar absolut en hel del kallare väder/vatten än så. Ganska tajta underarmar men det passar perfekt för min skrivbordsbenstomme. Xcel finns vill jag minnas även med integrerad huva; med en sån borde man inte frysa ens i Luleå på nyårsdan. Står man å glor på stranden ett tag – ja då fryser man förstås, men det är väl oundvikligt utan förstärkningsplagg utanpå. Enda problemet är att man helst bör vara orm-människa för att komma ur dräkten när man är slutsurfad.

  • john1

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 09:36

    Funderar mycket på att köpa en ION- dräkt beräknad för vindsportar, alltså “lösare” i underarmen och med mkt. enkelneopren där det behövs pga. nerkylning från vinden.
    Har tänkt på denna som är relativt dyr:

    http://www.ion-products.com/water/men/wetsuits/strike-select/semidry-5545/
    eller:
    http://www.surf-store.com/np-wetsuit-eclipse-semidry-5-4-3-e3-2016/

    Men jag tror det är beställningsvara om den skall köpas här i Sverige.
    JJ

  • oldschool

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 12:37

    Köpte en O´neill Psychotech 6/4 Technobutter2 förra vintern och är sjukt nöjd, Riktigt varm och mjuk. Inga problem att den är för tajt i underarmarna. Seglade ett par ggr i jan-feb utan problem. Även bättre passform när man är lång å smal än t.ex ripcurl tycker jag iaf. Köpte från Ohana för en inte så billig peng…..men lätt värt!

  • challgren

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 13:21

    Flashbomben finns tydligen i en wind-edition med lite vidare underarmar. Steffo har en sån vad jag vet…

  • poppo

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 15:47

    @challgren 741980 wrote:

    Flashbomben finns tydligen i en wind-edition med lite vidare underarmar. Steffo har en sån vad jag vet…

    Fanns förut iaf ja, inte lätt att hitta – definitivt ingen butik som tar in den i Sverige?!
    “hint-hint”

  • robin

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 17:33

    Har inte provat någon annan 6/5/4 än simmers, men den är varm och skön året om. Breda underarmar, och jag har inga problem med att de skulle vara kalla. Bra pris också!

  • sebbekitte

    Medlem
    25 oktober, 2016 vid 19:04

    Invigde nyinköpt Simmer Generator 6/4 med huva i helgen. Riktigt skön dräkt med lite vidare underarmar. Kände i o för sig av underarmarna men det berodde nog mer på ovanan att köra med handskar..

  • fredrik67

    Medlem
    26 oktober, 2016 vid 08:55

    Jag har såväl Flashbomb sommar- som vinterdräkt. Underbara, väldigt mjuka. Jag har testat många märken genom åren bla O´neill Mutant men hittills är FB #1.

  • cosmosurfer

    Medlem
    26 oktober, 2016 vid 14:42

    Tack för alla svar! Lutar fortfarande åt Flash Bomb om ingen säger att man måste vara ormmänniska för att komma i den. Alternativt funderar jag på torrdräkt från Typhone, Multisport, men det är ju ännu mer okänt hur torrdräkter egentligen funkar på vattnet.

  • snaffe

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 13:10

    Jag tycker xcell sitter bättre på mig. Har en flashbomb och tycker den sitter lite obekvämt i armhålan.

  • surfing_is_great

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 14:36

    Kan hålla med om simmerdräkten, den e kanon!

  • martin-m-a

    Medlem
    29 oktober, 2016 vid 15:57

    Köp !
    Bästa dräkten jag haft 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.