Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flikka News…

  • s66

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 21:13

    den e faktiskt riktigt läcker! Brun/svarta metallic rails…jo ja tackar! @martinlundgren 723118 wrote:

    ametajus.jpg

    Har fått en ny fin kamrat 😊

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • martinlundgren

    Medlem
    18 maj, 2014 vid 19:10

    esy9uby2.jpg

    Jag funderade på denna grafiken men uhana var snabb på den….

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • s66

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 16:13

    @martinlundgren 723317 wrote:

    esy9uby2.jpg

    Jag funderade på denna grafiken men uhana var snabb på den….

    O’hana lyser och ser hyfsat nöjd ut

  • s66

    Medlem
    24 maj, 2014 vid 07:47

    Nu har vi äntligen fått klart vår nya hemsida. Hoppas ni gillar den!

    http://www.flikkaboards.com

    /Andreas

  • tws

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 00:34

    wow …og……oi

  • martinlundgren

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 14:30

    På tal om fenkombinationer, så körde jag med denna setupen sist, ebytaquq.jpg

    13’5 fram och 14’5 bak. Trodde inte alls att det skulle funka, men det svängde av bara attan. Lite begränsad topphastighet kanske och kanske inte optmalt för att hoppa. Men kommer igång hur snabbt som helst och svänger riktigt bra. Att tänka på är väl att inte ha fenorna för långt i sär, då det kanske blir spårigt o inte så bra för tighta svängar.

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • martinlundgren

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 14:32

    Ska tillägga att jag körde 5.0

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • challgren

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 19:07

    Intressant. Mått på brädan?

    @martinlundgren 723721 wrote:

    På tal om fenkombinationer, så körde jag med denna setupen sist, ebytaquq.jpg

    13’5 fram och 14’5 bak. Trodde inte alls att det skulle funka, men det svängde av bara attan. Lite begränsad topphastighet kanske och kanske inte optmalt för att hoppa. Men kommer igång hur snabbt som helst och svänger riktigt bra. Att tänka på är väl att inte ha fenorna för långt i sär, då det kanske blir spårigt o inte så bra för tighta svängar.

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • martinlundgren

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 20:10

    59,5cm 227 88 lit

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • ola-h

    Medlem
    3 juni, 2014 vid 09:14

    Testa med en hyfsat bredbasig 11 bak med samma 13.5 fram, Martin. Då skall du se…

  • dr-masse

    Medlem
    3 juni, 2014 vid 11:04

    Ja, har själv börjat köra “stora fenor fram” i quad och inser mer och mer vad de e Ola tjatat rätt länge om… tror jag skall testa att göra som dig och skjuta fram bakfenorna lite till.

    Det finns helt klart en hel del kvar att lära och upptäcka på fenfronten inom vindsurfing.

  • s66

    Medlem
    3 juni, 2014 vid 14:27

    @dr Masse 723738 wrote:

    Ja, har själv börjat köra “stora fenor fram” i quad och inser mer och mer vad de e Ola tjatat rätt länge om… tror jag skall testa att göra som dig och skjuta fram bakfenorna lite till.

    Det finns helt klart en hel del kvar att lära och upptäcka på fenfronten inom vindsurfing.

    Har också testat stora fenor fram och mindre bak, för min del slutar det alltid med större fenor bak…för Europeiska förhållande och speciellt Svenska. Mer drive för hopp, går högre och lättare i vattnet samt framför allt får jag betydligt tightare svängar med en sån set up. Är det däremot hårdare vind och framför allt större vågor och mer sidvind så kör jag 13,5cm bak med bred bas och 10,5cm fram. Mindre bakfenor och ngt större fram bringar mer kontroll.

    / Andreas

  • martinlundgren

    Medlem
    5 juni, 2014 vid 08:01

    Jag har ingen bra erfarenhet av större fenor fram har känts spårigt o dant, slött och inte bra att hoppa med. Men ska testa igen. Kanske det funkar bättre med fenorna mer ihop

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • dr-masse

    Medlem
    5 juni, 2014 vid 09:33

    @S66 723744 wrote:

    Har också testat stora fenor fram och mindre bak, för min del slutar det alltid med större fenor bak…för Europeiska förhållande och speciellt Svenska. Mer drive för hopp, går högre och lättare i vattnet samt framför allt får jag betydligt tightare svängar med en sån set up. Är det däremot hårdare vind och framför allt större vågor och mer sidvind så kör jag 13,5cm bak med bred bas och 10,5cm fram. Mindre bakfenor och ngt större fram bringar mer kontroll.

    / Andreas

    Ja, nu är ju jag lååååångt ifrån någon hoppgud (scheisse, vad du körde bra i GH Andreas!) men förstår precis vad du menar efter de gånger jag kört stora fenor fram.

    Just för hopp skulle jag också föredra “vanlig” quad set-up, brädan känns friare och tydligare i responsen under segling. Och som Martin skriver har även jag känt av viss spårighet, men faktiskt mindre senast. Bäst, tycker jag, att “stora fenor fram” funkar precis i övergången från botten- till toppsväng där det liksom blir någon slags extra skjuts. Man kan även göra detta riktigt kvickt (öh, med mina mått alltså) utan att tappa alltför mycket fart. Även toppsvängen bjuder på bra bett.

    Är inte säker på om jag kommer fortsätta med stora fenor fram, men kommer defintivt testa mer i framförallt cross-on då det kanske funkar allra bäst. För mig i alla fall.

  • ola-h

    Medlem
    5 juni, 2014 vid 10:25

    Det är mycket en smaksak, och även en fråga om stil i vågridningen och även prioritering vågridning/hopp. En intressant erfarenhet jag har är att just kombinationen med ganska lika storlek på fram och bakfenor är rätt svårt att få att fungera bra. Jag kör nästan enbart med något i stil med 130 fram och 110 bak för svenska förhållanden och mer traditionellt 95 fram och 130/140 bak för Maui eller andra “prestandavågor”. Jag tycker att jag kan generera mer fart på vågen och faktiskt tightare svängar med stora framfenor och små bakfenor. Men när det blir bra fart och size på vågen och framför allt cross off så blir det lite för mycket driv i inledningen av bottensvängen och då föredrar jag mindre framfenor och större bakfenor. En intressant kompromiss som jag kör en hel del på är framfenor av vågsurfingtyp (bred bas, asymmetriska och med både toe in och “splay”) på ca 10cm och bakfenor på ca 13. Då får man en del av “framfensdrivet” i svängen, men ändå en mer traditionell känsla som helhet.

    Fast den senaste tiden har jag faktiskt kört lite mer twin fin igen. Vi har ett par nya shaper på gång där vi jobbat lite extra med att få dem att funka bra som twin fins.

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flikka News…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.