Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flyga med prylarna…

  • Flyga med prylarna…

    Publicerad av frippe-s på 28 oktober, 2004 vid 16:35

    Någon som vet om det är lugnt att resa med vindsurfingprylar med British Airways och Aeropostal? Dyrt, krångligt, smidigt, billigt, mittemellan?
    /fralle

    kamaaina svarade 19 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • surf_matz

    Medlem
    2 november, 2004 vid 09:53

    Det är aldrig smidigt, Alltid dyrt och brädan riskerar att bli dingad fett. Skall till W-Oz nu i vinter och det verkar vara en massa problem.

    Hoppas att det löser sig för dig!

    /Mats

  • bonasurf

    Medlem
    2 november, 2004 vid 12:23

    Leta ibland trådarna finns säkerligen massor.
    Det känns som att det alltid beror på vad det är för gumma som står i incheckningen, vill hon ställa till problem så är det bolagets ramar du får kolla upp.
    Du kommer säkerligen ha bättre koll än henne om du kollar upp det. De flesta bolagen har numera fasta priser. Men de blir aldrig billigare för att du säger till i fördel, iblan kan de hota med att det inte finns plats men det känns som att vi hade fått höra om det någonsin hade hänt.

  • _alexander

    Medlem
    2 november, 2004 vid 19:56

    du björn rotade runt bland dina fina inspirerande bilder och la märke till att du köpte en bräda när du var nere i pozo, jag ska själv ner om en månad och jag funderar på att plocka hem nån cool vågis.. hur löste du det med flyget eftersom du var där nere och redan hade en bräda med dig? confused.gif

  • bonasurf

    Medlem
    3 november, 2004 vid 12:46

    Ja köpte ju Scott Mckerchers bräda. Åkte med fritidresor och pröjsade 800 spänn för vindsurfingutrustning så det var bara att trycka ner den extra brädan i boardbagen och tejpa ihop den. Om du inte gör det uppenbart att det är två paket så borde de inte vara så petiga.

  • _alexander

    Medlem
    3 november, 2004 vid 13:01

    då e den ordenkligt inkörd då smile.gif
    saken är att jag ska hyra där nere och om man bara kan dyka upp med en bräda på flygplatsen och kräva att den ska med till varje pris! laugh.gif

  • apelbapel

    Medlem
    3 november, 2004 vid 13:10

    Snackade med folket på flagbeach (fuerte) å dom sa att det e lungt att komma med en bräda till incheck där iom att så många tar med eget så reagerar dom inte utan bara släpper på.
    På tal om att ta med sig därifrån, utan att ha bokat tor eller plats.

    Men när jag kom med mina prylar till incheck så var tjejen helt skogstokig och skulle till varje pris ha mig att betala extra för att få med mina egna grejer som jag redan pyntat för tor hemma.
    Det löste sig efter ett tag med hjälp av resledare/kvitton etc.
    Men det verkar inte självklart att bara ta med sig, utan det beror nog på personalens dagsform.
    Vad det skulle kosta fick jag inte reda på nu, men det e väl säkert enkelt att ta reda på. Om det e värt kostnaden så att säga.

  • bonasurf

    Medlem
    3 november, 2004 vid 13:49

    Har oerhört svårt att tänka mig att du inte får med en oanmäld bräda. Vi tog med greg alloways grejjer hem ifrån grancan en gång.Då hade vi 2 föranmälda paket som egentligen var 2 dubbla paket samtidigt som vi hade 6 lika stora paket som var gregs typ ett med 6 brädor ett med 20 segel ett alla master osv. Vi fyllde bokstavligen halva planet. Det är ingen fara. På sin höjd ska du betala 400kr för en utrustning en väg. Har du tur så slipper du.

  • apelbapel

    Medlem
    3 november, 2004 vid 14:04

    Visst, det var nog mest att hon i incheck tänkte klämma ur lite extra pengar ur min kassa.

    De e de, som jag tycker verkar godtyckligt, när och hur mycket man ska betala extra för övervikt, ibland inget å ibland görmycke.

  • s238

    Medlem
    3 november, 2004 vid 14:04

    Någon som har erfarenheter av Luftansa och att ta med prylarna till El Yaque. Pratade med en dam på Luftansa som sa att de tar 200€…enkel väg! Låter lite mycket tycker jag.

  • bonasurf

    Medlem
    3 november, 2004 vid 17:08

    Men om du flyger med ett resebolag är det ju bara att fråga dem om tariffen. De har ju ett fast pris.
    Det kan du alltid hänvisa till´om de börjar fråga om du har betalt.

  • bonasurf

    Medlem
    3 november, 2004 vid 17:10

    Fick pröjsa det på vägen ner till sydafrika med lufthansa i vintras. Bästa tipset är att försöka få igenom den som surfbräda. 100evrosas

  • surf_matz

    Medlem
    3 november, 2004 vid 17:53

    De e va jag oxå har hört, men jag har ingen erfarenhet av att flyga med dem själv.

  • apelbapel

    Medlem
    4 november, 2004 vid 07:33

    Jag hade allså betalt 800pix tor fuerte, å hade kvitto.
    Trots detta skulle dom ha mer?! Hon brydde sig inte om mina argument eller kvitton, det var bara surfbräda=betala.
    Det tog en bra stund, samt med hjälp av personal från fritids att övertyga henne om att slippa betala.

    Det e detta jag menar e knäppt.

    Ibland verkar flygbolagen säga till incheckn att väga extra noga och ta betalt därefter, (jag tror att dom håvar in lite extra inkomst den vägen). Har varit med om detta.

    Och ibland som på fuerte gör incheckn egna bedömn och bestämmer sig för att kräva in lite mer!!
    Där fick man stå som godtrogen svensk å vifta med ett kvitto, att man minsann betalt.

    Vissa länders betalpolicy e ju inte precis som här!! utan alla/många ska lägga på och luras etc. (tycker iofs inte spanien brukar vara så snikna, som tex i södra frankrike, varannan restaurangnota e saltad å allt kostar extra – görjobbit.)

    Kan tillägga att förutom denna incident så funkade resten av resan perfekt, incheck på landvetter inga problem, inga skador på grejerna, flagbeach folket hur schyssta som helst, kom å hämta mig på flygplatsen, å körde grejerna till förvaringen å mig till hotellet. Å allmänt trevliga, träffa dom ute några kvällar i corralejo etc.

    Min erfarenhet e faktiskt att inom surfkresten går allt bra å folk e hyggliga å ärliga, det e när man kommer utanför å möter den vanliga josé eller pierre eller vem det nu e, som kulturkrockarna sker.

    Ok, sväva ut lite grann filosofiskt på slutet där kanske.

  • ubbe

    Medlem
    4 november, 2004 vid 08:45

    Ang flyga reguljärt med Lufthansa så har jag bara goda saker att säga. Flög till Maui i våras med en trippelbag utan kostnad. Lämnade av kompisen på Arlanda i lördags för att han skulle till Maui med Lufthansa med två kolli vindsurfing prylar. Kostnad: inget. Detta var från Arlanda, har kompisar som åkte samma resa i våras från Landvetter och fick pröjsa en del. Från maui kostar det alltid nåt. Åker man charter så brukar det kosta 800:- tor till typ Gran Canaria, Fuerte.
    Det man kan säga är att vara ute i god tid vid incheckning samt vara trevlig och hjälpsam så brukar det gå bra.
    Ang att uppge att det “bara” är surfboards vid incheckning är väl inget bekymmer så länge det inte händere nåt. Om det skulle ske en skada så kan bolagen, både flyg- och försäkringsbolag neka till att ersätta skadan pga av att det var vindsurfing och inte surfboards som checkats in.
    Honken

  • kamaaina

    Medlem
    4 november, 2004 vid 09:45

    Det beror helt på personen som checkar in, skulle egentligen betala $110 till Honolulu enkel väg, när jag väl stod på flygplatsen var det gratis. Men det e som björn säger att man får ringa och fråga vad de vill ha för surfbräda, sedan kan man ju ringa fler gånger. För mig så ändrades nämligen priset varje gång jag ringde (mellan $110 och $350) så när du fått ett pris som du e nöjd med så be och få det skriftligt….och TA NAMN på vem du pratat med, sedan e det bara o stå på sig. Personligen känns det som om de i las Palmas GC alltid kollar i alla fall att man betalt 800, sedan hur mkt skiten väger eller hur många kollin verkar de bry sig mindre om. Det e bara i Svedala som de står med stora utspännda ögon och gnäller “va e dette för nået”. Good luck

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flyga med prylarna…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.