Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing flyttat till katrineholm, finns det nån som surfar här?

  • flyttat till katrineholm, finns det nån som surfar här?

    Publicerad av 19861743 på 5 maj, 2007 vid 11:19

    posta gärna telefonnummer och tips om spots inom rimligt avstånd! till torö tar det ju 6 tim tur retur : ( men sjöarna här omkring kanske funkar. jag ska ut imorgon om det blåser men vet inte vart.

    gurra_g svarade 17 år sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • alexanderlindelof

    Medlem
    5 maj, 2007 vid 11:41

    Jamen, så trevligt! Välkommen hit. 🙂

    Jag bor en mil utanför Katrineholm (bakom Marmorbyn). Har ägnat en hel del tid åt att leta spots, kollat på Eniro och åkt ut till platser som verkat bra. Det råder inte brist på vatten, men däremot på bra platser att rigga och gå i / ur vattnet. Är man duktig (vilket jag inte är ännu) kan man nog gå i och ur på de flesta trånga ställen, men annars vill man nog ha gått om plats.

    Det bästa stället jag hittat hittills är en badplats utanför Vingåker som kallas Lyttersta (sök på Eniro och du skall finna 🙂 Där finns en stor gräsplätt som går hela vägen fram till vattenkanten. Det är också långgrunt med sandbotten en bit ut, och åker man åt rätt håll så har man ganska gott om plats. Sommartid finns det även en brygga som man skulle kunna starta från.

    Ett annat ställe som eventuellt kan funka ligger också utanför Vingåker, kallas Hagnäset (syns också på Eniro). Även här finns det en stor öppen rund gräsplätt som är bra att rigga på (en rastplats utmed väg 52 långt västerut, du ser nog om du väljer “hybrid”) men däremot bara en mycket smal passage ner till vattnet med träd runtomkring. Är man duktig kan man nog styra draken mellan träden när man går ner i vattnet, men det gäller att se upp för de stora vassa stenarna som ligger precis under vattenytan vid kanten. Vattnet går upp till bröstet nästan direkt och ca 10 meter ut.

    Ett tredje alternativ är en mycket liten och smal sjö som heter Duveholmssjön inne i Katrineholm. Här finns också en stor gräsplätt och en brygga som man skulle kunna starta från sittandes (som med vattenskidor / wakeboard) om någon hjälper en att starta draken från land. Men man kan även starta från gräsplätten och gå i vattnet direkt.

    Sedan skulle det även kunna gå att åka i sjön Yngaren (Björkvik, sök på Eniro), antingen med utgångspunkt från södra delen av Åkerö (följ den lilla grusvägen) eller från andra sidan sjön, söder om Marieberg. Om man utgår från södra Åkerö är vattenstart ett absolut måste, men det är i alla fall sandbotten och det såg ut att vara långgrunt en bit ut. Precis innan bron till Åkerö finns det en hage med en stor öppen gräsplätt som skulle kunna funka, men då får man nog snacka med bonden först.

    Jag har varit på plats vid dessa ställen och sett med egna ögon hur det ser ut; inte bara kollat flygbilder. Jag har även varit på fler ställen, utmed Hjälmaren och Öljaren, men det var inte mycket bättre där. Mer vatten förstås vid Hjälmaren… 😉

    Men, som sagt, annars är det oftast träd hela vägen ut till vattnet med mycket smala passager ner till vattnet. Jag inbillar mig att det kan vara lättare att gå i när det blåser frånlandsvind, genom att lägga draken i vattnet och sakta låta den driva ut medan man står kvar på land och låter linorna sträckas och därefter följa med ut och slutligen vattenstarta.

    I ett försök att göra det hela lite lättare (och mindre skrymmande) ska jag skaffa kortare linor och eventuellt även en mindre drake. Får kompensera med en större bräda om så behövs.

    Vill man ha riktigt gott om utrymme kan man åka till sjön Roxen utanför Linköping. Det tar ganska precis en timme. Platsen där linsurfarna håller till finns det ganska gott om plats att rigga på mellan träden, men träd hela vägen ner till vattnet… inte det mest idealiska.

    Åker man bil ytterligare ca 1 timme kommer man till Vättern och Motala. Där finns en jättelång sandstrand. Längst med Vättern finns det massor med fina platser att åka på. Så inte ska du behöver köra 6 timmar för att surfa.

    Min drake är på reparation, men jag räknar med att få tillbaka den under veckan som kommer. Säg till om du ska ut så hänger jag på (om inte frugan sätter mig i tvångsarbete förstås; gräset är högt, utemöblerna oslipade…)

    Jag finns på 0708-340274 eller 0150-10414

  • curry

    Medlem
    5 maj, 2007 vid 18:43

    fyfan vilket sjukt sjukt sjukt långt inlägg, visste du inte att alla har ADHD på steffo.

  • brom

    Medlem
    5 maj, 2007 vid 19:31

    På östsidan närmare stockholm har vi inte ADHD o då hänger vi på kitenation.se

    Bra att nån checkar lite spots i våra trakter (är själv från E-tuna) Tog en sväng runt västra mälaren och insåg att man får ta o vänja sig vid tajta spots om man ska surfa
    här.

  • 19861743

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 08:20

    tack för alla spots tipsen! funderar på att dra till nyköping och prova strandstugeviken har hittat några inlägg här om den, verkar som detskulle funka där. ser ut att blåsa mer där än i k-holm idag. någon annan som ska ut?

  • alexanderlindelof

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 09:57

    OK, har haft funderingar på Nyköping också men har inte kollat upp hur där ser ut. Berätta gärna hur det var om du åker dit.

  • gurra_g

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 10:48

    Surfklubben i Nyköping fungerar på ost, en liten bit av stranden är fri från träd, tajt med det går… Djupt efter 6-7 meter…

  • gurra_g

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 11:49

    om man kör längst in i strandstugeviken så finns det en stor grasplätt att rigga på och länggrunt. fungerar bara på ost tror jag… Kolla på hitta.se så ser ni vart de är…

    Eller björnsnäsviken längstr in Bråviken är bra på ost-sydost enorm ryggyta hyfsat långgrunt… men man måste knalla igenom en 30 meter bred vass med kiten i luften finns en gång igenom vassen…

  • alexanderlindelof

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 12:30

    Var ligger surfklubben nånstans? Vad heter platsen?

  • 19861743

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 19:00

    det blev horns udde (vid horns varvet/camping) funkade utmärkt lite ojämn vind ibland men långa stunder friskade det i bra, tyckte jag såg en kite långt bort på andra sidan viken annars var jag ensam. varmt o gott

  • gurra_g

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 19:42

    Horn är fint på syd, vinden brukar vara lite upp o ner där men inte så byigt…
    Förmodligen såg du någon som kita vid windsurfing klubben, ligger rakt väster ut från horn… brukar vara rätt byigt vid windsurfingklubben på syd…

  • alexanderlindelof

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 21:21

    @19861743 381315 wrote:

    det blev horns udde (vid horns varvet/camping)

    Menar du horns udde vid sjön väster om Norrköping? Det är vad Eniro hittar när jag söker.

  • gurra_g

    Medlem
    6 maj, 2007 vid 21:44

    Horns udde ligger öster om Nyköping. Kör av E4an vid Obs o sen tar man väg 219 mot stutsvik ca 10 min sen är det skyltat mot båtvarv…

    Sjön väster om Norrköping heter Glan o den fungerar på sv-v

  • atte

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 15:29

    Det va oss du såg (4st). vi kollade Horn först men det blåste inget där kl 1300, så vi drog till Tallarn och körde där istället. Blåste mellan 6-12m/s, blev utskällda av bonden som äger sista 2km väg ut, så det får bli horn i fortsättningen.
    Vi kör alltid om det blåser….. Har spots på alla riktningar…. vissa ännu byigare vind än andra.
    Vilken tid va du där? och vad skulle du uppskatta vindstyrkan till? Det va lite märkligt att det inte va någon vind när vi va där och reka.
    OBS. om du ska köra på Horn flera ggr så parkera nere vid båtbryggorna vi har nämligen fått skäll där oxå.

    Atte

  • gurra_g

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 20:30

    Får man inte köra på tallarn längre nu då?

  • 19861743

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 06:35

    jag kom dit vid 14 och stannade till 17:30. stranden där jag startade låg ju i lä så där kändes det inte som det blåste nått alls + tokbyigt o turbulent. men lite längre ut blev det bättre. kan ha varit mellan 6-10 m/s. blåste bäst lite senare på eftermiddagen men kändes som vinden varierade mycket beroende på var man var. körde med 12 m2 cabrhina crossbow, funkade bra men hade gärna haft lite mer/jämnare vind.

    vem ska jag ringa om jag vill ha sällskap/tips nästa gång det blåser?

    //Linus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing flyttat till katrineholm, finns det nån som surfar här?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.