Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FOIL eller TUBE?

  • FOIL eller TUBE?

    Publicerad av bempa på 21 april, 2004 vid 21:24

    För kitesurf på vattnet; foil eller tube???

    Dags att köpa ny drake, peter lynns guerilla 2? Av alla dessa negativa egenskaper jag hittar hos foil + vatten dominerar vatten i draken samt lintrassel.

    Vad säger ni som vet?

    bohn2fly svarade 20 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • skejtar_henke

    Medlem
    21 april, 2004 vid 21:30

    Finns nog en bra anlednig att vi näatanalla kör tub. Stabilare och bättre säger dom som provat foil.. Kör tube och nöjd. Bara provat foil som lekskasdrake..

    Lycka till henke

  • patrikol

    Medlem
    21 april, 2004 vid 21:40

    Skall du köra i lätta vindar så är nog foils överlägsna men som Henke säger dom flesta kör Tube. Tror inte man kan säga att den ena är bättre än den andra beror på vilka omständigheter. Stabilare än en foil får man ju leta efter. Däremot så är det lättare att få tag i beg. LE kite och garanterat lättare att sälja dom beg. Kan bara säga att LE kites funkar utmärkt på vattnet över låter till dom mer erfarna foilkitearna att berätta om deras fördelar.

  • kongos

    Medlem
    21 april, 2004 vid 23:43

    Guerillan är en fyraliners drake som vilken annan LE fyraliners. Så det blir inte mer lintrassel än vanligt.
    Jag har kört mina foilar (G-ARC 18m2 och ARC 840) i vattnet ett antal gånger och när det kommer in vatten i dessa är det mest ett bekymmer när de ska torka. Ca en liter kan man köra upp draken med och sen får man vänta på att det ska rinna ut för draken blir lite “svajig” och viker sig annars. Mer vatten? då får man be om hjälp att lyfta den.
    Nu är drakarna väldigt stabila, så det är sällan dessa åker i vattnet och de startas lätt när man lärt sig knepen. Har man tur så ordnar draken upp sig själv utan hjälp.
    Jag är toknöjd med min guerilla, lite mindre nöjd (men ändå nöjd) med 840’n.

    Jag har kört LE drakar på kurser men kommer inte köpa någon.
    För nu när jag vant mig vid stabiliteten är det ett bekymmer då jag byter. Jag vänjer mig inte riktigt vid att behöva titta till draken så ofta som det krävs.
    Kanske låter konstigt och oflexibelt men så är det.

    Jag ska påpeka det där med torkningen av draken lite extra. För det är, om ni frågar mig, anledningen till att inte köpa foilen. Eftersom det är en påse så behöver den hänga fritt så den inte möglar invärtes. Jag jobbar på en fabrik med stora ytor, där min 18 m2 kan hänga men i lägenheten?
    Skulle inte tro det.
    I tvättstugan?
    Nä! nä!

    Så hur tycker jag du ska göra då?
    Hade du frågat mig innan Guerilla.
    Då hade svaret blivit LE.
    Nu.
    Guerilla om du vet vart du ska hänga den.

    Hoppas jag har hjälpt dig lite nu.
    Erik

  • kongos

    Medlem
    21 april, 2004 vid 23:45

    Jösses vad klockan går!

    Nu måste jag gå och lägga mig.
    /E

  • rambo_johnson

    Medlem
    22 april, 2004 vid 06:13

    Förutom att de är sjuukt fula, så kollapsardom lätt i hopp om man inte har stenkoll, även launhing kan vara svårt och farligt.

    Den enda gången jag kör en foil är i lättvind typ 3m/s och då e det flysurfers mastAir 16 som gäller den har ca dubbelt så stor aktiv yta jämfört med en ARX 19kvm. Kan inte säga att det helelr är direkt kul, slö som ett as, och doppar man den så blir det garanterat trassel.

    kör Inflatable

  • stellan

    Medlem
    22 april, 2004 vid 06:15

    Tube!

  • telekiter

    Medlem
    22 april, 2004 vid 07:15

    Vilket trams du kommer med Rambo. Samma sak gäller även för LEI. De kan också vara hur farliga som helst vid start och landning om man gör FEL. LEI:s kan hindenburga, explodera osv om man gör fel och inte har stenkoll. När det gäller utseendet är det väl en smaksak.

    Största fördelen med LEI för nybörjare tycker jag är att de finns begagnat att få tag på till ett bra pris. Fördelen med en modern foil är att de är väldigt lätta att återstarta från vatten och de tål mycke misshandel.

    /Urban.

  • weeboy

    Medlem
    22 april, 2004 vid 07:34

    Den nya foil Voodoo från flysurfer är det mest överlägsen foil som finns idag. Jag har testat den i Danmark och kan direkt säga att du kan lugnt köra den helt ensam! Launcha, landa, vattenstart är enklare än att ta på sig sittselen. Det kommer inget vatten in i den heller. Vill gärna köpa mig en sån men de är jävligt dyra än crazy.gif
    Stora fördelen är du kommer igång mycket fort rulla ut, skaka på den, kopla och den är uppe. Inget pumpande. Nu finns det iofs One pump system på vissa kajts men det tar ändå lite längre tid å komma igång jämför med foilar.
    Foilar är något långsammare än lei men tål vindbyar mycket bättre samt betydligt mer slitstarka
    mvh Crybaby smile.gif

  • roland

    Medlem
    22 april, 2004 vid 08:44

    Svar till:


    Förutom att de är sjuukt fula, så kollapsardom lätt i hopp om man inte har stenkoll, även launhing kan vara svårt och farligt.

    Den enda gången jag kör en foil är i lättvind typ 3m/s och då e det flysurfers mastAir 16 som gäller den har ca dubbelt så stor aktiv yta jämfört med en ARX 19kvm. Kan inte säga att det helelr är direkt kul, slö som ett as, och doppar man den så blir det garanterat trassel.

    kör Inflatable

    [/ QUOTE ]
    Jaha då måste jag enengång tacka för det fina rådet av DIG Rambo att köpa en Flysurfer av Hampus! efter jag gått kurs med dig som mest själv va ute och åkte. Den höll kanske i en månad sen bytte jag till Tube och fatta vad kiteboarding egentligen handlade om.

  • kongos

    Medlem
    22 april, 2004 vid 10:40

    Jag fick rådet av en foilare att alltid starta draken själv.
    Sen dess har jag inga problem med att launcha drakarna.
    Jag anser att det är säkrare än LE, där man bör vara två som pratar samma svenska.
    Ex. på motsatsen “-SLÄPP!…INTE!” har man hört.
    Det finns ett annat exempel när en kiteare ska dra lite i en styrlina för att lösgöra den från frontlinorna och då gör “tummen upp”.
    Jo! där finns en del misstag att ta på där men det är väl alltid skönt att kunna skylla på någon annan kanske.

    Det som är risken med ARC och G-ARC-foilen är att jag kopplat linorna fel i den delen av draken som lämnar marken sist. Det har inte hänt än.

    /E

  • cortex

    Medlem
    22 april, 2004 vid 11:45

    Hörru Hugge, du ska få testa en Psycho 2’a i sommar när jag har vägarna förbi Skaaaauuunne. Det har hänt *massor* sedan Mastair, Warrior och andra gamla FS-kites.
    Skulle säga att skillnaden är ungefär som mellan en gammal tvålinors Wipika Freeair och en ny SS Fuel (eller EH om du nu hellre vill det).

    Både Voodoo/Spirit och Psycho 2 är *väldigt* stabila, lätt- och snabbstyrda, funkar klockrent på vatten och ger massor av pop och hangtime.
    När det gäller att få vatten inut i kiten så är det inget problem så länge som det blåser mer än 2-3 m/s (och dör vinden mer än det så får man ju simma in i alla fall)… då dräneras vattnet ur kiten automatiskt med hjälp av lufttrycket. Med alla FS-kites från Titan och framåt så kan man simma ut med kiten ihoprullad i ryggsäcken och starta den direkt i vattnet. Så mao fungerar dräneringen fin-fint.
    Med det nya Multiwac-systemet (Voodoo/Spirit och Psycho 2) så trasslar inte bridle-linorna in sig såvida man inte gör något uberdumt. Dessutom väldigt lätt att trassla ut dem om det skulle krävas (efter en slarvig nedpackning exemplevis).

    Mitt råd är som vanligt: testa både foil och LEI innan du bestämmer dig. Men se för f*n till att testa en modern foil och inte något gammalt ök.

    Angående att det är så ovanligt att se FS-kites på spotsen så:
    1. Gäller det absolut inte i Stockholmsområdet, FS är en av de största märkena här uppe.
    2. Kommer det nog att ändra sig i övriga sverige också… i synnerhet med tanke på hur många Voodoo och Psycho 2 som sålts hittils i år, trots att säsongen knappt börjat.

    /Kaj(Tech)

  • wipeout

    Medlem
    22 april, 2004 vid 12:12

    Svar till:


    LEI:s kan hindenburga, explodera osv om man gör fel…

    [/ QUOTE ]

    Va? Jag trodde inte man behövde vätgas, går det inte lika bra med helium? *lol*

  • kitejoa

    Medlem
    22 april, 2004 vid 12:53

    Stämmer, “testa inte nåt gammalt ÖK” ! Kan bara uttala mig om foil men det kanske är samma med LEI. Utvecklingen har varit gigantisk för varje år. Voodoo & Psycho2 har helt klart bättre prestanda än förra åretets Flysurfers. Typ 50% snabbare å lättare att svänga.
    Tubåkare, märker ni oxå markant skillnad detta år?

  • telekiter

    Medlem
    22 april, 2004 vid 13:12

    Helium är inte coolt, vätgas ska de va, blir mer spännande. Nä jag menade kör man LEI:n i backen med bra fart kan den “explodera”. Det händer faktiskt rätt ofta att man brassar i backen när man kör första gången.

    Jag har själv både G-arc och en Flysurfer Warrior 9.3 och måste erkänna att Warriorn är grymt simpel när man plockar fram och ska starta (och packa ihop för den delen). Allt ät kopplat från början och var man bara någorlunda noggran när man packade ihop kiten så går det grymt smidigt att ta fram grejorna. Fast när jag kör så föredrar jag G-arc:en, väldigt skön och enkel att köra.

    /Urban.

  • rambo_johnson

    Medlem
    22 april, 2004 vid 13:45

    Svar till:


    Hörru Hugge, du ska få testa en Psycho 2’a i sommar när jag har vägarna förbi Skaaaauuunne. Det har hänt *massor* sedan Mastair, Warrior och andra gamla FS-kites.
    Skulle säga att skillnaden är ungefär som mellan en gammal tvålinors Wipika Freeair och en ny SS Fuel (eller EH om du nu hellre vill det).

    Både Voodoo/Spirit och Psycho 2 är *väldigt* stabila, lätt- och snabbstyrda, funkar klockrent på vatten och ger massor av pop och hangtime.
    När det gäller att få vatten inut i kiten så är det inget problem så länge som det blåser mer än 2-3 m/s (och dör vinden mer än det så får man ju simma in i alla fall)… då dräneras vattnet ur kiten automatiskt med hjälp av lufttrycket. Med alla FS-kites från Titan och framåt så kan man simma ut med kiten ihoprullad i ryggsäcken och starta den direkt i vattnet. Så mao fungerar dräneringen fin-fint.
    Med det nya Multiwac-systemet (Voodoo/Spirit och Psycho 2) så trasslar inte bridle-linorna in sig såvida man inte gör något uberdumt. Dessutom väldigt lätt att trassla ut dem om det skulle krävas (efter en slarvig nedpackning exemplevis).

    Mitt råd är som vanligt: testa både foil och LEI innan du bestämmer dig. Men se för f*n till att testa en modern foil och inte något gammalt ök.

    Angående att det är så ovanligt att se FS-kites på spotsen så:
    1. Gäller det absolut inte i Stockholmsområdet, FS är en av de största märkena här uppe.
    2. Kommer det nog att ändra sig i övriga sverige också… i synnerhet med tanke på hur många Voodoo och Psycho 2 som sålts hittils i år, trots att säsongen knappt börjat.

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    KOMMmmmm ner bara så ska ja nog testa lite

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FOIL eller TUBE?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.