foil, erfarenhetsåterföring..

This topic has 222 svar, 23 deltagare, and was last updated 1 week, 2 days sedan by  robertj.

• Författare
     Stefan 
    Deltagare

Ser nice ut. Inginity76 vingen har jag provat och det är en riktigt bra vinge som jag kan rekommendera som lättvindsvinge till windfoil och medium/hårdvinds vinge till wing. Välutvecklad och omtyckt av många så kan inte bli fel med denna. Den här ser nästan likadan ut men nu har man steppat upp nivån ordentligt på hela foilen.

Hur var det nu, passar SS vingarna ihop med SAB/moses mast/fuse?

sailortrash 
    Deltagare

Vad jag läst om phantasmen hittills (alltså från åkare) verkar den va snabbare, pumpa bättre och ha bättre top end än 76. Typ samma vindrange som 77+65. Men mkt riktigt är den 76:an ”refined”. Sen finns en drös nya vingar, 2 serier en mid och en high aspect utöver den ”performance freeride” som sitter på (finns fler i den serien oxå).

Jag har dock kört 76 i iallafall 10-12 och där ngnstans vill man byta till en mindre. Men den är väldigt allround för sthlm och den verkar inte maxa ut som större vingen 99. Men nya 730 pfi (som vingen heter) ska man alltså kunna köra på uppåt 14-15 iallafall

SAB och phantasmen har en fuse som verkar funka 99% (houston kiteboarding har testat). Men inte 100. Råkar man sitta på mosesvingar så visst, men annars vet jag inte varför man spec skulle vilja köpa Moses. Båda märkens är ”Logozs” design och SAB bygge. Men mr Logozs är ju på slingshot R&D nu, så gillar man Moses så lär man gilla slingshot

SAB står för kolfiber, Logozs för designen

• Det här svaret redigerades 1 month, 1 week sedan av  sailortrash.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

Lite erfarenhetsåterföring tema skruv:
    Titanskruv låter ju fränt, men de är inte optimala. För hårda, spricker för lätt. Byt till rostfritt var rådet från SS vilket de själva kommer köra som standard framöver.

Denna skruv fäste mast till platemount, och att just den gick av var klart oväntat

Bilagor:

Bilagor:
     robertj 
    Deltagare

Utmattning. Hög hållfasthetsstål är faktiskt mer känslig för utmattning. Egentligen borde man byta skruvarna efter x antal gånger. Har böjt en skruv i deep tuttle boxen (supercruiser). Lite nervöst att halta tillbaks med foilen hängande i en skruv.

robertj 
    Deltagare

Btw verkar SS ha guld i sina skruvar. Annars förstår jag inte hur de kan vara så dyra.

Stefan 
    Deltagare

Apropå skruvar, idag körde jag en jump foilstyle session och hade lite bråttom så flyttade fotstropparna med skruvdragare. Rostfritt är mjukt så det slutade med att jag bara lyckades flytta en stropp till mitten innan skruvarna pajade.😂😂😂

Men det funkade väldigt bra. Det blev perfekt stance för hopp när jag kör regular som jag föredrar och goofy så står jag på kanten och kan kryssa effektivt för att transportera mig ut efter jag latjat klart. Helt perfekt, men tråkigt att jag inte längre kan flytta stropparna.

Har testat centrerade stroppar på Wizard 114 men tycker det blir lite obalans då den är så bred. Men tex hopp går inte alls bra när man står på kanten då brädan viken ner i landningen. Med den här placeringen löser jag båda problemen, framfoten kontrollerar vinkeln sidledes och bakfoten tar upp kraften i landningen.

Hoppa med foil är ganska kul, det känns lite som att hoppa på studsmatta, det blir lite extra fjong i hoppen och landningen blir lite mjukare.

Bilagor:

Bilagor:
     sailortrash 
    Deltagare

Btw verkar SS ha guld i sina skruvar. Annars förstår jag inte hur de kan vara så dyra.

Titan har de i skruvarna, nästan lika dyrt som guld! Tydligen ingen bra lösning

sailortrash 
    Deltagare

Assymetrisk slalom wave, du bryter ny mark!
    Håller med som studsmattekänslan, men jag har inte riktigt saftat på som behövs för att få lite höjd än

Skruvdragare är lömskt, vågar inte använda det på surfbrädor. Rätt lätt att dra sönder plasten i pluggarna oxå

Stefan 
    Deltagare

Assymetrisk slalom wave, du bryter ny mark!

Håller med som studsmattekänslan, men jag har inte riktigt saftat på som behövs för att få lite höjd än

Skruvdragare är lömskt, vågar inte använda det på surfbrädor. Rätt lätt att dra sönder plasten i pluggarna oxå

Hehe, ja det är nog det som är det mest roliga med foil just nu, att bryta ny mark. Det finns så många nya möjligheter. Snackade igår om att göra en downwinder med vinge men med windfoil så kryssar man så himla effektivt vilket öppnar upp helt nya möjligheter.

Angående skruvdragare så har jag rekommenderat andra att inte använda det just av den anledningen. Men måste ha glömt min gamla hederliga F2 mejsel, jag tror på Gålö.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

Ja kryssen är helt galen, även utan cambersegel

Helt plötsligt får man börja kämpa för att ta sig tillbaka i överriggad och slörstroppen lyser med sin frånvaro🤔

robertj 
    Deltagare

Apropå skruvar, idag körde jag en jump foilstyle session och hade lite bråttom så flyttade fotstropparna med skruvdragare. Rostfritt är mjukt så det slutade med att jag bara lyckades flytta en stropp till mitten innan skruvarna pajade.😂😂😂

Men det funkade väldigt bra. Det blev perfekt stance för hopp när jag kör regular som jag föredrar och goofy så står jag på kanten och kan kryssa effektivt för att transportera mig ut efter jag latjat klart. Helt perfekt, men tråkigt att jag inte längre kan flytta stropparna.

Har testat centrerade stroppar på Wizard 114 men tycker det blir lite obalans då den är så bred. Men tex hopp går inte alls bra när man står på kanten då brädan viken ner i landningen. Med den här placeringen löser jag båda problemen, framfoten kontrollerar vinkeln sidledes och bakfoten tar upp kraften i landningen.

Hoppa med foil är ganska kul, det känns lite som att hoppa på studsmatta, det blir lite extra fjong i hoppen och landningen blir lite mjukare.

Fot i stroppen med stropp bakom hälen. Lär ha bra fäste, typ snowboard.

Stefan 
    Deltagare

Låter farligt😬

robertj 
    Deltagare

Någon som har koll på hur högt man kan flyga innan breach, hur mycket vatten behövs ovanför vingen? Har erfarenhet av np glide wind (70 mast), supercruiser (80 mast?) och har numera fwind med 70 mast. Sällan breach med supercruiser men bortvald pga dålig kvalité. Glide wind är långsam och förvarnar så man kunde parera. Har nog haft flest breach med fwind då den är betydligt snabbare och förvarnar inte. Ska skaffa 90 mast till nästa säsong.

Visar 13 inlägg - 211 till 223 (av 223 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2021 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account