foil, erfarenhetsåterföring..

This topic has 323 svar, 27 deltagare, and was last updated 1 week, 5 days sedan by  Stefan.

  • Författare
  • #1526536
     Stefan 
    Deltagare

    Hej. Tänkte höra lite erfarenhet från er om det är någon som har/haft en Neil pryde wind Glide foil. Jag har idag en small (ca 1000cm2) framvinge men tycker jag får kämpa alldeles för mycket. Jag är ingen talang på foil ännu och kanske varit ute 5-10 ggr. Jag väger runt 80 kg och har en 132 l Jp foil bräda med turtlebox, så kan inte justera läget. Men ni som foilat med den vingen rekommenderar ni att köpa medium eller large vinge, samt finns det en gräns när large vingen har gjort sitt och når man gränsen snabbt om det blir byigt. Seglar mest inomskärs så ofta byigt. Kul att höra lite erfarenheter? Att köpa en extra vinge är en stor extra kostnad då jag inte tror jag får något extra om jag säljer foilen senare. /Kristian

    Jag har kört mycket på NP glide large och medium slim. Har även några nya HP vingar.

    Superbra kvalite på glide serien och alla delar passar ihop, hp vingarna passar på gamla fuset osv. Det finns några olika mastlängder nu också, nya hp windfoil alumasten är på 80cm vilket är perfekta längden för freeride. Alla skruvar är m8 med titanplätering, och mycket högre kvalite och passform på delarna än många andra. Och är bulletproof, har kört på grund, i vågor, hoppat osv utan problem. Tyvärr finns bara en vingserie nu och även om de är bra så vill man på sikt köra på mer avancerade vingar. Jag ville ha en freestylevinge och funderade på att bygga en adapter men köpte istället hela SAB kittet men kvaliten på grejerna är inte är bättte än NP glide. Snarare tvärtom.

    Jag lärde mig flygande jipp med glide large vingen, och har många sessions på den vingen. Har en skön surfig känsla men är långsam vilket kan va en fördel då man vågar testa mer nya saker. Är också väldigt förlåtande, jag tror det beror på den tjocka profilen. Visst är det en nybörjarvinge men man ÄR nybörjare längre än man tror och det finns alltid nya manövrar att träna på. Jag tror jag ska börja köra på glude setupen nu igen för att lära mig foil 360. Jag har använt NP glide till och från nu i 3år och tänkte behålla den som backup ett tag till. Men har för mycke grejer och kan sälja några vingar om du är intresserad, ska isf fundera på vilka jag ska behålla isf. Finns i Sthlm.

    Gamla medium vingen sålde jag förra året då jag inte tyckte den skiljde mycket mot large, något senare lyft men inte märkbart snabbare. Ja large vingen har en övre gräns men går alltid att rigga mindre segel men klart om det blåser runt 10m/s är 3,6an för stort för glide L. Är det byigt riggar man som nybörjare lite större och kör öppen dörr i byarna och tvörtom om man är duktigare så kör man mindre segel och pumpar man mellan byarna istället.

    Nya HP vingarna och Glide medium slim är riktigt bra men är inte designade av NP utan av en duktig prone foilare och designer Kane de Wilde. Killen är typ 18år och designar custom vingar på Maui till flera olika plattformar, t ex axis, armstrong mfl. Medium slim har fått jättebra reviews och nya HP 13 är nästan nästan identisk men något bättre har jag hört. De är fortfarande förlåtande nybörjarvingar men mer medium aspect, tunnare, snabbare och med ett bredare sweetspot.

    Enda nackdelen med glide är att det är NP som är tilllverkare och de verkar ha massa interna problem just nu. De verkar inte vilja sälja något i Sverige iaf. Men surfspot har kunnat ta hem delar på beställning från pryde tidigare iaf medan tex skidsport inte kunnat ( eller velat?) beställa hem lösa delar.

    #1526726
     sailortrash 
    Deltagare

    Det finns säkert många som funderar på att skaffa foilprylar, och det finns en del fallgropar både nytt och beggat

    Så jag länkar till en video med tips

    https://fb.watch/dAFCYQAru-/

    #1526881
     sailortrash 
    Deltagare

    Inte mkt drag i denna tråd
    Här kommer en video med tips om pumpteknik
    Iallafall mitt perspektiv, som funkar för mig i äkta skitvind

    https://fb.watch/dRE_dzs40j/

    Glad midsommar!

    #1526904
     vindsokaren 
    Deltagare

    Ja inte skrivit på länge
    Kör mycket foil nu och är inne på 6:e året
    Tar dock gärna fram en vågis eller ibland freerace när det är fina förhållanden.
    När man blir bättre på foil så har jag noterat att man inte behöver ändra så mycket från lättvind till hårdvind.
    Tex mastfoten på alla mina foilbrädor sitter alltid längst bak, vilken man flyttade fram tidigare vid hård vind.
    Också märkt att det går bra att köra tex ett 7.0foilsegel mellan 4-12ms vilket också var svårt förr.
    Om jag har riggat 4.5-5.0 så är ju det roligare förstås.
    Har nu också en loftsails foil som har 115fuselage som gjort att alla flygande gippar alltid sitter.
    Senaste testet var med ombyggd 109 freestyle
    Racefoil 920/255/115 och foilsegel 5.8 som är max på den brädan
    Grymt kul!

    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1526911
     sailortrash 
    Deltagare

    115 fuse betyder i praktiken att vingen hamnar längre fram?

    Jag tycker det förenklar gippandet att ha vingen långt fram, man får liksom lite mer ”stöd” och kan lita sig mer fram som på vanlig vindsurf. Fast jag har ju alltid ett 870 fuse, och skjuter fram hela foilen, men det är nog samma effekt.

    Överlag känns det som att man/jag vill ha så lite avstånd mellan foil och segel som möjligt, iallafall när man kör mindre segel

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1526915
     IrieMan 
    Deltagare

    115 fuse betyder i praktiken att vingen hamnar längre fram?

    Jag tycker det förenklar gippandet att ha vingen långt fram, man får liksom lite mer ”stöd” och kan lita sig mer fram som på vanlig vindsurf. Fast jag har ju alltid ett 870 fuse, och skjuter fram hela foilen, men det är nog samma effekt.

    Överlag känns det som att man/jag vill ha så lite avstånd mellan foil och segel som möjligt, iallafall när man kör mindre segel

    Jo, precis, vingen hamnar längre fram. Har själv Starboards 115+ och 115. 115+ innebär att framvingen sitter ännu längre fram för att förbättra kryssvinklar, djup slör m m. På vanliga 115, som är lika lång, så sitter framvingen lite längre bak vilket gör att den är bättre för halvvind men funkar ju ändå kanon för kryss och djup slör. Nu har jag bara provat low aspect – foilar nån enstaka gång men jag gillar racefoilar för då har man en stans likt vanlig vindsurfing mera, man hänger ut lika mycket ungefär, man står inte så upprätt även fast man kan göra det ifall man vill, det som skiljer är mest bara att du har mer tryck på framfoten än vanlig vindsurfing. En annan sak med racefoilar är att dom är så allround, de svänger riktigt bra ifall man vill leka vågridning m m + att dom ju är snabba. Har 800 (race), 1000 (race) och 1100 (freerace, freeride) – vingar just nu men är sugen på att köpa en 650 vinge snart. Ska dock köra 800-vingen lite mer först, har mest blivit 1000 och 1100 på sistone.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1526936
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag har en 1250 som nog kvalar in som HA, men som är för långsam för race tror jag. 92 i spann, men det är natt och dag vad gäller känslan i manöver jämfört med LA foils tycker jag. Visst den svänger och det går att rida vågor, men det är som att köra en SL buss utan dämpning, jämf med en crosskart typ 🤣

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1526937
     sailortrash 
    Deltagare

    Med det sagt – jag kommer skaffa fler HA folils, sjukt bra lättvindsprestanda, glid, pump och sist meningen minst – mer fart tack!

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1527012
     simon englund 
    Deltagare

    Superbra info, Stefan. Jag har en NP glide wind med small frontvinge som funkar bra för mig men letar nu en större frontvinge för lättare vindar. Tänkte även prova med wingfoil-bräda, kanske inte optimalt men tänker att det är en okej kompromiss. Ser att det finns en del HP frontvingar till salu men de är ju nästan lika dyra som en ny gammal komplett foil. Vet du om man kan hitta gamla NP frontvingar någonstans? Såg att du eventuellt har för många, du råkar inte vilja sälja någon ;)?

    Hej. Tänkte höra lite erfarenhet från er om det är någon som har/haft en Neil pryde wind Glide foil. Jag har idag en small (ca 1000cm2) framvinge men tycker jag får kämpa alldeles för mycket. Jag är ingen talang på foil ännu och kanske varit ute 5-10 ggr. Jag väger runt 80 kg och har en 132 l Jp foil bräda med turtlebox, så kan inte justera läget. Men ni som foilat med den vingen rekommenderar ni att köpa medium eller large vinge, samt finns det en gräns när large vingen har gjort sitt och når man gränsen snabbt om det blir byigt. Seglar mest inomskärs så ofta byigt. Kul att höra lite erfarenheter? Att köpa en extra vinge är en stor extra kostnad då jag inte tror jag får något extra om jag säljer foilen senare. /Kristian

    Jag har kört mycket på NP glide large och medium slim. Har även några nya HP vingar.

    Superbra kvalite på glide serien och alla delar passar ihop, hp vingarna passar på gamla fuset osv. Det finns några olika mastlängder nu också, nya hp windfoil alumasten är på 80cm vilket är perfekta längden för freeride. Alla skruvar är m8 med titanplätering, och mycket högre kvalite och passform på delarna än många andra. Och är bulletproof, har kört på grund, i vågor, hoppat osv utan problem. Tyvärr finns bara en vingserie nu och även om de är bra så vill man på sikt köra på mer avancerade vingar. Jag ville ha en freestylevinge och funderade på att bygga en adapter men köpte istället hela SAB kittet men kvaliten på grejerna är inte är bättte än NP glide. Snarare tvärtom.

    Jag lärde mig flygande jipp med glide large vingen, och har många sessions på den vingen. Har en skön surfig känsla men är långsam vilket kan va en fördel då man vågar testa mer nya saker. Är också väldigt förlåtande, jag tror det beror på den tjocka profilen. Visst är det en nybörjarvinge men man ÄR nybörjare längre än man tror och det finns alltid nya manövrar att träna på. Jag tror jag ska börja köra på glude setupen nu igen för att lära mig foil 360. Jag har använt NP glide till och från nu i 3år och tänkte behålla den som backup ett tag till. Men har för mycke grejer och kan sälja några vingar om du är intresserad, ska isf fundera på vilka jag ska behålla isf. Finns i Sthlm.

    Gamla medium vingen sålde jag förra året då jag inte tyckte den skiljde mycket mot large, något senare lyft men inte märkbart snabbare. Ja large vingen har en övre gräns men går alltid att rigga mindre segel men klart om det blåser runt 10m/s är 3,6an för stort för glide L. Är det byigt riggar man som nybörjare lite större och kör öppen dörr i byarna och tvörtom om man är duktigare så kör man mindre segel och pumpar man mellan byarna istället.

    Nya HP vingarna och Glide medium slim är riktigt bra men är inte designade av NP utan av en duktig prone foilare och designer Kane de Wilde. Killen är typ 18år och designar custom vingar på Maui till flera olika plattformar, t ex axis, armstrong mfl. Medium slim har fått jättebra reviews och nya HP 13 är nästan nästan identisk men något bättre har jag hört. De är fortfarande förlåtande nybörjarvingar men mer medium aspect, tunnare, snabbare och med ett bredare sweetspot.

    Enda nackdelen med glide är att det är NP som är tilllverkare och de verkar ha massa interna problem just nu. De verkar inte vilja sälja något i Sverige iaf. Men surfspot har kunnat ta hem delar på beställning från pryde tidigare iaf medan tex skidsport inte kunnat ( eller velat?) beställa hem lösa delar.

    #1527039
     Stefan 
    Deltagare

    @simon_englund NP glide funkar bra till vinge, det är vad jag lärde mig på, oxå med långa windfoil fuselaget är ingen nackdel i början, det blir lite stabilare pitch bara.

    Behåller nog glide vingarna ett tag till då jag tränar nya manövrar kommer de till användning. Kommer nog sälja några på sikt, men inte just nu.

    #1527045
     sailortrash 
    Deltagare

    @simon_englund NP glide funkar bra till vinge, det är vad jag lärde mig på, oxå med långa windfoil fuselaget är ingen nackdel i början, det blir lite stabilare pitch bara.

    Behåller nog glide vingarna ett tag till då jag tränar nya manövrar kommer de till användning. Kommer nog sälja några på sikt, men inte just nu.

    Smallvingen måste ju av sjukt Nice när det trycker på lite och går lite swell/vågor

    Jag har precis fått tag på en slingshotvinge som påminner lite om glide small fast mer slim och uppenbarligen lite annorlunda (ptm684) Sjukt Nice, carvig vinge, önskar jag hade mer skill när jag körde på den

    #1527051
     simon englund 
    Deltagare

    Kul att höra att du också tror att det funkar. Dom på Surfers menade att det funkar men att jag nog behöver 7-8 m/s för att komma upp med vinge med min vikt (65 kg). Med vindsurf tycker jag inte det behövs så mycket vind egentligen. med stadiga 5-7 m/s och 5.6 segel brukar jag ens inte behöva pumpa men det lär ju ska behövas mer vind för vinge vid samma foil.

    Förstår helt klart att du vill behålla. Då får gärna hojta till om du vill sälja senare, om du kommer ihåg. Jag har inte provat andra foilar men tycker NP glide är toppen!

    @simon_englund NP glide funkar bra till vinge, det är vad jag lärde mig på, oxå med långa windfoil fuselaget är ingen nackdel i början, det blir lite stabilare pitch bara.

    Behåller nog glide vingarna ett tag till då jag tränar nya manövrar kommer de till användning. Kommer nog sälja några på sikt, men inte just nu.

    #1527057
     Stefan 
    Deltagare

    @simon_englund Svårt det där med hur mycket vikten påverkar val av storlek på framvinge och storlek på segel/vinge.

    Allmän rek. för din vikt är väl ca 1500 för vinge alltså Glide Large. Ja så kan nog stämma att du behöver 7-8m/s för vinge med glide small i början innan du lärt dig pumpa med vingen, alltså detta gäller bara i början tills man lärt sig pumpa, gippa osv. Är lite svårare med vinge än vindsurfingsegel i lättvind men när man blir bättre kan kan man köra mindre vinge i mindre vind. Tycker ändå du bör skaffa en större frontvinge för vinge, de flesta som väger ca 80-90kg börjar vinga på en 1850-2000cm2 vinge. Så en glide L eller liknande tror jag blir lagom.

    • Det här svaret redigerades 1 month sedan av  Stefan.
    • Det här svaret redigerades 1 month sedan av  Stefan.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1527069
     waverider 
    Deltagare

    Hej. Jag köpte en large np Wing foil efter rekommendation här och idag va första passet. Jag tyckte det va stor skillnad och jag hade mycket lättare att kunna foila balanserat samt bekväm att använda både stroppar och sele. Så nu ska det bara tränas vidare. Tack för hjälpen och tipsen!

    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1527076
     simon englund 
    Deltagare

    Det låter som att en large vinge skulle vara perfekt då! Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

    @simon_englund Svårt det där med hur mycket vikten påverkar val av storlek på framvinge och storlek på segel/vinge.

    Allmän rek. för din vikt är väl ca 1500 för vinge alltså Glide Large. Ja så kan nog stämma att du behöver 7-8m/s för vinge med glide small i början innan du lärt dig pumpa med vingen, alltså detta gäller bara i början tills man lärt sig pumpa, gippa osv. Är lite svårare med vinge än vindsurfingsegel i lättvind men när man blir bättre kan kan man köra mindre vinge i mindre vind. Tycker ändå du bör skaffa en större frontvinge för vinge, de flesta som väger ca 80-90kg börjar vinga på en 1850-2000cm2 vinge. Så en glide L eller liknande tror jag blir lagom.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 324 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2022 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account