Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • vindsokaren

    Medlem
    7 april, 2020 vid 22:48

    Choppade precis av en gammal jp freestyle 109 – 05

    Den är numera 212cm

    Grymt! Ska du prova den imorgon?

    Tors på Fågelöudde kan bli bra med 5.4 o foil

  • irieman

    Medlem
    8 april, 2020 vid 00:36

    Choppade precis av en gammal jp freestyle 109 – 05

    Den är numera 212cm

    Grymt! Ska du prova den imorgon?

    Tors på Fågelöudde kan bli bra med 5.4 o foil

    Japp, sounds like a plan, funderar även på Dalarö imorgon onsdag em.

  • sailortrash

    Medlem
    9 april, 2020 vid 14:48

    Hej
    Idag har jag testat nya mastboxen, som sitter längre bak (precis bakom) den befintliga. Det motsvarar en förflyttning av riggen bakåt med minst 10-12 cm mot vad som var möjligt innan. Det går ju ännu mer om man sätter foten långt bak i den nysa mastboxen

    Det var byig nordvästvind på trälhavet, och platt vatten så rätt bra förhållanden för test. Förhoppningen var att själva pumpandet skulle bli enklare genom att man kan ha foten på rätt ställe medan man pumpar

    Resultat: glädjande nog mkt bra!
    1. Från pump till planing gick enklare och fortare. Speciellt i det första pumpandet. Nu kan jag hitta en position där jag står långt bak med bakfoten över foilen, där jag ändå har perfekt fyllt segel i varje pump.

    2. Momentet där man behåller halvfoilandet (touch and go) är klart enklare, men har mer marginal då man står bättre

    3. Lättare att stå mitt på brädan. Jag tror detta är bra. Ska fundera på det, speciellt i gippen. Men det känns som att tidigare när man klev bak gjorde man det gärna direkt i stroppen. Nu kan man liksom tassa runt lite längst bak på brädan även i fullt drag utan att set känns som att man påverkar seglet. Det känns överlag som att man har mer kontakt med foilen. Antagligen för att man står mer avslappnad och bättre balanserad när riggen är närmare.

    Man har ju dock en ”falsk” mittpunkt på brädan nu, så när man guppar får jag stå med en fot framför mastfoten, typ kring det vanliga stället

    Tror detta är helt rätt. Alla ”foliready” brädor bordet komma med extra lång mastskena

    • Detta svar ändrades 3 år, 11 månader sedan av  sailortrash.
  • sailortrash

    Medlem
    9 maj, 2020 vid 09:06

    Nu har jag hunnit testat NP glide Large vingen ordentligt (ca 1500-1600 cm2), och jämfört med smallvingen (ca 1100 cm2). Largevingen funkade med 5.7 i 3-7 m/s, det hade nog inte räckt för smallvingen. Så mer lyft märks tydligt. En annan sak jag tänkte på att den accelererar väldigt kraftigt när man pumpar den “neråt/framåt”. Den är, även som smallvingen, väldigt benägen att carva. Det märks att denna vinge är tänkt för att kunna surfa vågor med.

    Det märktes också att denna vinge är mkt bredare (86 mot 64), och kräver viss bredd på brädan. fötterna ut på kanten var klart nödvändigt om för att få ok kryssvinklar. Annars vill vingen gärna hålla ganska klen kurs av sig själv. Tror även en längre mast än 70 skulle vara bra för denna vinge, iallafall när vinden trycker på lite, så man får lite mer hävstång. Smallvingen upplever jag inte behöver så mkt bredd. snarare tvärtom att det måste vara ganska mkt vind för att man ska kunna kliva ut på kanten utan kantra brädan.

    den var iallafall väldigt nice att köra. Väldigt bra flyt, håller foilandet igång på ett generöst sätt över vindhålen. Den inbjuder verkligen till “slalom på en straight line”, och jag fick direkt känslan av att jag ville ha mer mittmonterade stroppar (som på en vågis) för att kunna lägga den i carves åt båda hållen och sicksacka lite. Faktiskt skulle man vilja ha ett par stroppar mittmonterade, och ett par på kanten. Svårt att få plats med det bara. Nästa gång ska jag sätta stropparna på kanten, och testa och kliva ur helt och köra strapless när man känner för sicksack.

    Det känns överlag mkt mer som att man surfar foilen än vad man seglar den. Väl upp känns seglet nästan i vägen, som ngt tungt som liksom gör det jobbigare att styra foilen med fötterna. Brädans längd (245) var också ännu mer störande än med smallvingen, men jag måste erkänna att den verkligen räddade mig några gånger från riktiga dykningar. Det kraftiga neråtaccet på denna vinge lyckades nästan pressa ner hela brädan under vattnet ett par gånger, en kort bräda hade varit total katapult…

    Denna vinge kommer bli den man sätter foilande gippar på, tveklöst. eftersom den håller foilen så bra så kan man släppa seglet med bakhanden i princip samtidigt som du går in i gippen, och du kommer ändå glida hela vägen runt, även med rätt låg fart in. Även smallvingen är grym för detta, men den kräver mer fart (alltså mer vind) problemet är att hålla balansen när man står switch, och samtidigt hålla brädan plan i luften..

    mastboxen: jag är helt övertygad om att den nya mastboxen underlättare allt foilande, både pumpning och väl flygande. Nu flyttade jag bak seglet än mer än vid första testen, och det känns verkligen bra. Jag har nu knappa meter mellan powerbox skruven och seglet, tidigare var det minst 120 cm

    brädan: jag tycker denna vanliga freeridebräda funkar rätt bra fortfarande. något jag tänkt ända sen förra säsongen är dock att det känns som att fenboxen sitter lite för långt bak. Det kan ju iofs ha att göra med att brädan är extrem tunn i häcken, och det känns lite obekvämt att sätta foten så långt bak som behövs. viss plats finns ju. Men jag tycker att, trots att jag flyttat bak masten så långt, att dessa foils (NP glide) har en tendes att dyka ner av sig själv. Det är liksom svårt att hitta en stabil flyghöjd. Det kanske har att göra med hur foilarna är byggda. De är ju antagligen byggda för att pumpas med fötterna, snarare än att hålla sig på en stabil flyghöjd. Detta går att motverka genom att konstant lägga ganska mkt bakfotstryck, men det är rätt obekvämt att segla på det viset. Så därför känns det som att jag skulle vilja ha foilen lite längre framåt, så att min naturliga position liksom lägger den där nödvändiga vikten långt bak på foilen. Svårt att veta varför det är på detta viset. Kanske bara teknik (förhoppningsvis), eller så kanske brädan är lite väl lång, eller så kanske fuselaget är lite väl kort…kanske fotstropparna ger fel viktfördelning, men jag tycket det var lite knepigt även med bakfoten strappless.

    ok, det var allt för nu. över och ut…cs på vattet!

  • sailortrash

    Medlem
    10 maj, 2020 vid 14:57

    Idag har jag labbat vidare med foilandet. Stora vingen och nu ett 6.5 med två mini cams (severne turbo). En hel del nya erfarenheter.
    ang segel så finns det för och nackdelar med att köra med ett stort segel. Den uppenbara fördelen är ju att de fyller mer vind, vilket är märkbart när man lever på att komma upp i byar.
    Nackdelen är dock att det finns en gräns för hur stort segel man effektivt kan pumpa. Min gräns går ngnstans kring 5.7-6.5. Detta kopplar ju till foilen också. En stor foil under brädan = mkt motstånd. Stark byvind, för mkt motstånd under vattnet och lite för mkt tryck i seglet = pinsamt kastfall i kallt vatten.
    Det har ju kommit en hel del foilspecifika segel på marknaden, och ett gemensamt drag jag läst mig till är att dessa inte har någon loose leech. Jag tycker dock att det är riktigt bra om seglet fortfarande kan släppa byvindar som är för hårda, annars blir det liksom raketbränsle helt plöstligt under vattenlinjen..

    Ang. brädan så tyckte jag att jag hittade en bättre position än vad jag tidigare lyckats med. Jag har nu flyttat in och bak stropparna så mkt det går. avstånd mellan masfot och foilcenter är nu ännu kortare, mindre än 90 cm (!). normalt för denna bräda är ngt kring 115/125 eller så. Jag kan tänka mig att flytta bak ännu lite mer faktiskt, den vill fortfarande gärna dyka när trycket i segelt ökar. Men det var bra mycket enklare idag än tidigare, ingen överbelastning i bakbenet.

    Jag står numer mkt kompakt på brädans bakre tredjedel. Jag kollade noga var framvingen var placerad i förhållande till fötterna. Och i detta fall ligger den precis framför bakstropparna. För bra balans måste den verkligen ligga lite längre fram, mitt emellan ungefär. Det visar verkligen behovet av att kunna justera både foil och mastfot tycker jag. Speciellt om man tänker sig lite olika foilar, vilket det kanske blir om man köper beggat mm, då dessa kan har olika långa fuselage, vinklad mast mm..

    Det blir mer och mer begripligt varför foilbrädor har så mkt volym i häckan, jag ser verkligen behovet när man står så långt bak.

    Idag blev det även rätt svårt att ta sig in, då vinden ökade mkt och 6.5 var på tok för stort (4.7 hade nog vart lagom). Att ta sig in väldigt överriggad på foil är inte jättelätt faktisk. Fast jag sloggade mig i typ läns började allt foila av sig själv, klart sketchy. Bra tung för armarna också, pga av allt motstånd under vatten.

    Cs på vattnet.

  • vindsokaren

    Medlem
    16 maj, 2020 vid 20:38

    Idag har jag labbat vidare med foilandet. Stora vingen och nu ett 6.5 med två mini cams (severne turbo). En hel del nya erfarenheter.

    ang segel så finns det för och nackdelar med att köra med ett stort segel. Den uppenbara fördelen är ju att de fyller mer vind, vilket är märkbart när man lever på att komma upp i byar.

    Nackdelen är dock att det finns en gräns för hur stort segel man effektivt kan pumpa. Min gräns går ngnstans kring 5.7-6.5. Detta kopplar ju till foilen också. En stor foil under brädan = mkt motstånd. Stark byvind, för mkt motstånd under vattnet och lite för mkt tryck i seglet = pinsamt kastfall i kallt vatten.

    Det har ju kommit en hel del foilspecifika segel på marknaden, och ett gemensamt drag jag läst mig till är att dessa inte har någon loose leech. Jag tycker dock att det är riktigt bra om seglet fortfarande kan släppa byvindar som är för hårda, annars blir det liksom raketbränsle helt plöstligt under vattenlinjen..

    Ang. brädan så tyckte jag att jag hittade en bättre position än vad jag tidigare lyckats med. Jag har nu flyttat in och bak stropparna så mkt det går. avstånd mellan masfot och foilcenter är nu ännu kortare, mindre än 90 cm (!). normalt för denna bräda är ngt kring 115/125 eller så. Jag kan tänka mig att flytta bak ännu lite mer faktiskt, den vill fortfarande gärna dyka när trycket i segelt ökar. Men det var bra mycket enklare idag än tidigare, ingen överbelastning i bakbenet.

    Jag står numer mkt kompakt på brädans bakre tredjedel. Jag kollade noga var framvingen var placerad i förhållande till fötterna. Och i detta fall ligger den precis framför bakstropparna. För bra balans måste den verkligen ligga lite längre fram, mitt emellan ungefär. Det visar verkligen behovet av att kunna justera både foil och mastfot tycker jag. Speciellt om man tänker sig lite olika foilar, vilket det kanske blir om man köper beggat mm, då dessa kan har olika långa fuselage, vinklad mast mm..

    Det blir mer och mer begripligt varför foilbrädor har så mkt volym i häckan, jag ser verkligen behovet när man står så långt bak.

    Idag blev det även rätt svårt att ta sig in, då vinden ökade mkt och 6.5 var på tok för stort (4.7 hade nog vart lagom). Att ta sig in väldigt överriggad på foil är inte jättelätt faktisk. Fast jag sloggade mig i typ läns började allt foila av sig själv, klart sketchy. Bra tung för armarna också, pga av allt motstånd under vatten.

    Cs på vattnet.

    Bra info😀
    Brukar också be nybörjare höja bomen när dom foilar mot slalom eller våg.
    Jag har typ2dm högre bom höjd än slalom
    Får en mer en bättre åkställning tycker jag.
    Idag körde jag 5.4 o freeride foil.
    Märklig känsla att ligga brevid nån som kör slalom med 8.6 och komma upp lika tidigt eller tidigare med foil.
    Ibland var dock så bra vind att 6.4 o slalom var bra drag.

  • sailortrash

    Medlem
    17 maj, 2020 vid 16:31

    Håller med om att det underlättar att höja bommen en aning, speciellt om man har mastfoten i den normala skenan.

    @vindsokaren – hur funkar jp brädan? jag är speciell nyfiken på om du fortfarande tycker den duger för lättvind jämfört med brädor kring 240 (eller vad den var tidigare..)

  • vindsokaren

    Medlem
    17 maj, 2020 vid 17:16

    Med SB 1100 freeride foil så funkar den grymt bra med 5.4 segel.
    Nån dag kanske jag provar med SB supercruiser med större vingar.
    Behöver kanske 6ms för att komma igång sen är grejorna så lätta att man glider igenom några vindhål.

  • fjant

    Medlem
    19 maj, 2020 vid 08:23

    Sailortrash, diggar din förmåga att beskriva känslor och erfarenheter!

    Instämmer helt i din känsla med att NP glide vill ha vikten bak, och att den tenderar att dyka. Kör den själv på en större freeride med mindre vågsegel, och är att betrakta helt som nybörjare på foil.
    Blir nyfiken på det du skriver om large vingen. jag kör small, men sugen på mer lyft. (100kg plus numera, oups…) Går det att köpa bara den vingen och klämma på samma mast / fuselage som till standard kitet i wind glide med small vingen? var har du köpt den?
    tack!

    Mackan

  • sailortrash

    Medlem
    19 maj, 2020 vid 11:29

    Sailortrash, diggar din förmåga att beskriva känslor och erfarenheter!

    Instämmer helt i din känsla med att NP glide vill ha vikten bak, och att den tenderar att dyka. Kör den själv på en större freeride med mindre vågsegel, och är att betrakta helt som nybörjare på foil.

    Blir nyfiken på det du skriver om large vingen. jag kör small, men sugen på mer lyft. (100kg plus numera, oups…) Går det att köpa bara den vingen och klämma på samma mast / fuselage som till standard kitet i wind glide med small vingen? var har du köpt den?

    tack!

    Mackan

    Hej och tack!

    Ja det ska gå att byta vingar mellan glide surf och glide wind. det som skiljer dem åt är bara längden på fuselaget.
    NP verkar ha haft problem med sina leveranser, men nu ska de gå att köpa från surfpirates.de. kanske skidsport och surfers också fått in dem.

    L-vingen är för mig (80 kg) för stor när det börjar röra sig mot freeride 7.5 ca. längre byar uppåt 9-10 kan bli lite ohanterligt. har man konstant grund på 4 och byar uppåt 7 så är det verkligen perfekt.

    Det finns ju en medium vinge också, samt en medium “slim” som är lite tunnare och har lite mer “high aspect”. Jag skulle vilja veta hur snabb den där medium slim är, small och large-vingarna är ju ganska långsamma tycker jag. Skulle vara nice med en sån här lättcarvad stabil vinge fast som gjorde uppåt 22-25 knop i lättvind, istället för nu när farten ligger kring 16-17.

  • svartgrund

    Medlem
    3 juni, 2020 vid 20:44

    Så har jag också gjort min foilpremiär till slut. Det blev en dag senare än tänkt, tack vare för bra vind i lördags i Björkvik.
    Så i söndags när jag rekade i Sandarna var det typiskt en sån vind som jag tills nu omgående hade kallat för bomkörning och åkt hem. Men denna gång bar jag ned en Foil X 145 och SuperCruiser, riggade ett 8.0 och ägnade en tanke kring det som jag läst här ovanför att “detta kanske blir jobbigt stort”.

    Trots att jag testmonterat hemma, var ena skruven på (alu)masten var lite svår att dra i rätt gäng. Något som alla vet kan sprida svordomar kring området. Lite konstigt också att det var torx på alla skruvar utom de som fenan sitter fast med, där det var stjärn. Har köpt nya idag men fick nöja mig med sexkant.

    Ut och iväg: Bärteknik enligt bilder härifrån, där jag höll i mast och bom och sedan får man i Sandarna gå en bit eftersom det är långgrunt. Spänningen steg när jag hoppade upp på brädan och drog upp riggen.. Blir det nu kastfall, kommer inget hända, kommer jag foila på en gång trots att det är helkass vind?? Jag hade ingen aning.

    Det händer inte mycket när jag gilder iväg i kanske 4 m/s. FoilX:en känns stabil i alla fall och jag undrar var jag ska ha fötterna.. Ganska snabbt upptäcker jag att brädan inte riktigt “ligger i vattnnet”, den liksom minifoilar lite hela tiden. Kanske någon cm ovanför, åtminstone känns det så.
    Efter ett par 100m ökar vinden något och… jag foilar. På en gång. Fortfarande helt stabilt. Kanske i 150 m eller så, sen dyker nosen snällt ned mot vattnet och utan problem glider jag vidare. Känner nu att jag skulle ha flyttat tillbaks mastfoten på brädan, det börjar bli skitjobbigt för jag måste liksom kämpa mot seglet, något jag inte känt när jag surfat vanligt. Jag foilar lite av och på långt bort innan jag slår och vänder tillbaks eftersom vinden blir sämre och sämre ju längre bort jag kommer.

    på vägen tillbaks blir det längre flygning och vid ett par byar (7??) så blir det en eh.. foil-out? Ja alltså jag flyger upp från vattnet. Det känns ändå ganska lugnt, jag håller kvar bommen och landar i vattnet utan problem. Drar in till stranden och flyttar bak mastfoten, sen blir det skönare ställning. Men nu har vinden minskat men det blir ändå ett par flygningar till innan jag utan problem kan hålla höjd (utan att foila) tillbaks till stranden.

    När vinden nu lagt sig är det ändå mycket roligare att leka omkring och försöka pumpa upp, än förut när man i stort sett fick kämpa för att överhuvudtaget komma tillbaks hem.

    Som ni har skrivit högre upp, tror jag supercruisern blir perfekt att köra med på bränningarna ute till havs. Vi har ett ställe vid Axmar, där det ofta rullar in vågor från havet och där vinden ofta varit precis så det inte gått att surfa. Jag tror drömmen blir sann denna sommar!!

    Köpte mig även en HyperFoil (FoilSup) efter att ha sett det där klippet som jag la in ovanför. Den ligger och väntar i Axmar 🙂

    Hls,
    Mats

  • sailortrash

    Medlem
    3 juni, 2020 vid 21:04

    Nice, grattis! Verka som om grejerna lirar bra!
    Var ute idag i 4-7 stabil ostkaka med en 7.1 och np glide large. Superbra planing i ca 1.45 min, sen vattenpaus. Tror inte jag hade så här bra planing ens med formula, det var liksom mer på och av. Hade nog gått med 6.5 också.

  • mrquality

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 14:45

    Hej! Äntligen har fått min monster SuperCruiser och har testat foila gör första gången tillsammans med en Jp Hydrofoil 135. Första reaktion?
    Efter 30 sekunder i vatten trotte att en stor fisk skulle äta up min fot, då fattade att det var fliken ahahha. Konstigt känsla. Iaf blåste 4/9 kanske och riggade en 6.3 men det var för lite. Jag pumpade och tryckte ner med bak foten för att komma upp och lyckades i byar 3-4 gånger. Jag börja pumpa alltid med fram foten i i strippen och så fort jag kom upp stoppade bak fot in i stroppen också. Den var så tyst och en helt annorlunda känsla men kul. Brädan var aldrig på galler med vatten åkte höger och vänster och om jag försökte gå mot vind tog höjden väldigt fort. En gång upplevt också att mast åkte ut vatten och ramlade baklänges. När man känner att man börja gå för högt hur ska tvinga brädan gå ner i vatten igen? När man är.i foil läge och vill ha mer power pga känner att man tappas fart ska man sköt in som vanligt vindsurfing eller pumpa lite?

    Attachment Image
  • Stefan_Foil

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 17:26

    Igår provade jag Glide large med stora bakvingen. Vilken skillnad!!!! Den blev om möjligt ännu långsammare men äntligen balans mellan fram och bakfoten! men detta gäller i lätt vind för när vinden sen ökade blev det om möjligt ännu svårare att hålla den nere.

    Så var alltså ute och sloggade omkring igår eftermiddag nedanför där jag bor vid Mälaren, kliver i från en brygga eller tar mig ut genom dy och vass. Fördelen med bryggan är att man kan starta utan att bli blöt. Det blåste till en början inte mycket men kom en del byar som räckte för att komma upp och sedan fick jag ta kraftiga pumptag med foilen (sk delfinpump tror jag det kallas) för att försöka koppla ihop vindpustarna. Men vilken skillnad asså( med stora bakvingen), jag satte min första flygande gipp😂😂😂 och även den andra direkt efter. Första gången hovrade jag helt stilla när jag flippade över seglet, andra gången kom jag ut ur gippen med fart. Kändes nästan som fusk, foilen går ju att parkera i luften. Men riktigt kul, lite för kul för jag kunde inte sluta gippa utan fortsatte trots att vinden ökade och jag glömde bort att jag hade stora vingen. Breachade såklart strax innan gippen med framåtvikt pga den stora bakvingen och bakfoten ur. Sen ville jag inte bada då jag hade skippat våtdräkten förutom våtskorna (Hade sk vikingavåtdräkt= ylleunderställ under badshortsen) Så det blev oundvikligen ett kastfall med masten rakt över nosen som så klart sprack 🤕. min fina jp pro edition som klarat sig nästan två säsonger helt utan skador. Men om man ser det positivt. Jag vet nu säkert att det är ett helt lager kolfiber och inte delvis svartfärgad epoxi vilket jag misstänkte.👍

  • sailortrash

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 17:32

    Aha vad intressant att du tycker bakvingen gör så stor skillnad!! Blir ju sugen att skaffa en sån för att testa. Jag har hittat skaplig balans mellan fram och bakfot ändå, genom att ha masten väldigt långt bak.

    Var fick du tag på vingen? NP verkar ju ha leveransproblem på 2020 grejer i hela europa

Sida 3 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.