Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • Stefan_Foil

    Medlem
    5 juni, 2020 vid 11:24

    Jag hade också skaplig balans innan, lite högre bom och mastfoten längst bak. Har du märkt att den där balansen förändras beroende på farten? Jag märkte inte detta i början alls men nu tycker jag det blir tydligt i lättvind när man aldrig uppnår några högre farter. Måste då trycka med bakfoten hela tiden. Kan man flytta bak mastfoten ännu mer så är det ju enklare såklart men om den redan är längst bak blir det lite svårt. En del lägger brickor under bakvingen och laborerar med vinkeln oxå men har inte testat detta än.
    Köpte Glide surf förra året av SP, ingår med L framvinge och två bakvingar , egentligen inte till vindsurf utan lånar bara vingarna från surf foilen och använder långa fuselaget mm. Märkte ingen skillnad alls i början mellan olika bakvingar och sen glömde jag bort att jag hade den stora.

    Nu märkte jag oxå att den stabiliserar bättre och detta kanske oxå hjälpte till i gipparna men å andra sidan blev den lite mer trögmanövretad, mindre lose känsla. Känns även som pumpningen med foilen blir effektivare.

    Men ärligt talat vet jag inte om jag tycker det skulle va värt att investera i olika bakvingar just nu då jag tror att med snabbare framvinge så behövs inte stora bakvingen. NP kommer snart ut med nya bättre vingar till glide har jag hört. Gissar att de kommer släppa en Large Slim tex. Enligt Surfspot så kommer starboard också släppa high aspect surfvingar som kommer passa supercruiser och surf fuselaget.

    Men vill du prova min bakvinge går det nog att ordna om vi ses på stranden nån gång.

  • sailortrash

    Medlem
    5 juni, 2020 vid 12:32

    Jo jag tycker nog att det är som vanlig vindsurfing, fast mer påtagligt liksom. Lägre fart ger sämre kryssvinklar och mindre lyft från fenan. Överlag tycker jag trimmet är så himla påtagligt.

    Ja vore kul att träffas några foilare och köra lite, testa mm. Var brukar du köra ngnstans?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    5 juni, 2020 vid 19:19

    Absolut, vore kul! Jag håller till på Ekerö men är ganska flexibel, kan tänka mig att åka en bit för bättre vindar. Var på Gålö förra helgen.

  • sailortrash

    Medlem
    5 juni, 2020 vid 19:21

    Jo samma här, men jag håller normalt till norr om stan. Jag brukar droppa ett inlägg på stockholmstråden om jag rör på mig

  • feg

    Medlem
    8 juni, 2020 vid 10:51

    Efter att ha läst allas inlägg funderar jag.

    Jag har hittills kört:
    – Foil – Starboard (front 800, tail 255, fuselage 115, mast 95)
    – Segel – Hot Sails Maui Psyclone 7.1kvm
    – Bräda – Starboard F-Type 138 (b 88cm, l 222cm, 138 liter, 8kg)

    Vet inte om jag ska skylla på mina 115kg eller om jag bara är dålig men upplevelsen är att det behövs nästan lika mycket kraft för foil som vanlig fena. Måste plana traditionellt innan foilen orkar lyfta mig.
    Enda pumpteknik som jag får att funka är samma som för traditionell fena.

    Med mastfoten längst bak och bommen lite extrahögt tycker jag balansen är rätt neutral och jag styr flyghöjden med mastfot/bakfotstryck med riggen och kroppen så upprät som möjligt. I hårdare vindbyar får jag parrera genom att släppa ut bomnocken. Att hålla mot och luta bak riggen som vanlig vindsurfing leder bara till att jag lovar hårt och flyger för högt så foilen flyger upp ur vattnet. Så igår fick jag överlevnadssegla hem när det plötsligt gick gäss på hela sjön.

    Hur skulle större fena påverka? Tex front 1100 istället för 800 som jag har nu. Eller till och med skaffa en Ocean surf 2400 för tunglyft.
    Gissar jag skulle flyga tidigare och lättare men skulle även flyga till månen i vindbyar ske i lättare vind då?

    /Jocke

  • sailortrash

    Medlem
    8 juni, 2020 vid 11:03

    Jag tycker du ska skaffa största möjliga vinge. 800 låter lite för din vikt. Med större vinge blir det nog tydligare att man kan pumpa på annat sätt, för det blir så mkt motstånd i vattnet att det inte räcker att bara rycka segel. Du kan lätt köra en 1600 cm 2 vinge, eller kanske tillochmed 2000 cm2. Men du kanske behöver en större bakvinge då också

  • feg

    Medlem
    8 juni, 2020 vid 12:11

    Jo, mer vinge är väl vägen fram. Det fuselage jag har kan dock max ha en 1100 vinge. Får kika runt.

    Nån idé om hur mer vinge påverkar möjligheten att foila med kontroll, eller bara generellt hur för mkt vind och fart hanteras för för bibehållen kontroll?

  • sailortrash

    Medlem
    8 juni, 2020 vid 12:35

    Jag har två vingar, en 1100 och en ca 1600. Dessa är modell ”surf” (np glide) och mkt tjockare än med windfoilspecifika vingar jag sett. Tror även de lyfter tidigare, och de kan ha mkt låg fart innan de droppar ner. Dessa vingar går absolut att tappa kontrollen på när det trycker på för mkt. Jag upplever att det mestadels handlar om segelstorlek, ju större vinge desto mindre segel

  • feg

    Medlem
    8 juni, 2020 vid 12:56

    NP glodde har jag sett. Mkt fetare på alla ledder. 🙂
    Tänkte gå ner på 5.9 segel men va yr och trött av värmen i dräkten och vätskebrist. Testar det nästa gång.

  • sailortrash

    Medlem
    8 juni, 2020 vid 13:01

    Bara man får det där tillräckliga draget så går det ju fint att köra ruggigt små segel
    Jag har själv vart ute med 1100 vingen och 4.7 i rätt måttliga vindar, typ 6-12. Och det har liksom vart rätt stort i byarna.

    Men jag upplever att kontroll mest handlar om balanserat tryck över fötterna. Iallafall med glide foilen är det ganska lätt att presssa ner brädan i vattnet tycker jag, så att den inte lyfter för mkt

    Men visst, blåser det plötsligt upp kan det bli svårt. För ett par veckor sen ville den foila spontant när jag försökte slogga hemåt i läns. Men det var en större vinge, 1600

  • nipe1905

    Medlem
    10 juni, 2020 vid 18:31

    Hej!

    Tack för att du delar erfarenheter! Just skaffat en rrd pocket. Lite deppigt att höra din recension…. Vad hade du för foil, framvinge och mast när du testade? Andra verkar nöjda med lättvindegenskaper med 1500 cm2 i framvinge och 100 cm fuselage 😉. Hår en 85 mast.

  • sailortrash

    Medlem
    10 juni, 2020 vid 18:39

    Hej
    När jag testade hade jag en np glide small vinge, och hade väl kanske 10 ggr på foilen. Det var mkt mkt svårt…hade inga fotstroppar på så det gjorde nog saken lite svårare

    Jag tror man behöver en större vinge, lite mer erfarenhet. Och gärna fotstroppar fram iallafall. Tror jag skulle lyckas bättre idag, och då kanske få njuta lite ner av att den var så responsiv väl uppe…

  • sailortrash

    Medlem
    10 juni, 2020 vid 18:40

    Jag hade/har en 70 mast. Skulle nog vilja ha en 90, men 70 funkar bra

  • irieman

    Medlem
    11 juni, 2020 vid 11:39

    Provade Starboard Race setup igår, kör annars Starboard GTR med 85 cm carbon mast, 95 cm fuselage, 1100 freeride wing och 330 bakvinge. Nu har jag även ett 115 Plus fuselage och kör 800 front vinge och 255 bak och med samma mast som ovan. Märktes direkt att den var snabbare, dock så har den ju inte lika låg stall speed som 1100 – vingen, den kan man få upp i bra fart men man kan även hålla den uppe i lägre farter utan att den faller ner. Med 800-vingen så behövdes det mer fart för att den skulle lyfta och hade man inte det så kanske man kom upp i flygläge men den droppade direkt ner igen. Efter någon vända så gick det bättre att hålla den uppe och då märkte man kraftskillnaden med det längre fuselaget. Klart intressant, man kunde ju även gå mycket högre och djupare än med GTR-setupen. Dessutom kom det med en massa shims för att kunna styra vinkeln på bakvingen beroende på vindstyrka. Ska bli jäkligt kul att testa vidare med!

  • vindsokaren

    Medlem
    14 juni, 2020 vid 17:12

    Hade lite kurs idag för en första gång foilare på Erstaviken/Tyresö
    Jag rekommenderade en SB Alu race 95cm mast. 800/255/115
    Han hade en gammal formula sen tidigare och vi körde med ett freeride segel 6.9
    Efter ha puttrar runt ett tag och lära känna grejorna så var det dags för lite kontrollerade lyft.
    Gick rätt bra tycker jag visst blev några vurpor men killen förstod alla tips och kunde sedan sväva 30m i taget.
    Provad själv grejorna och det Går verkligen att rekommendera en Racefoil för nybörjare.
    Då det stabilt i höjdled.
    Vi körde bara en timme men bra kört av en som 75år.

Sida 4 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.