Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    14 juni, 2020 vid 17:24

    Här kommer en uppdatering på np glide:

    Efter att ha vart ute nästan bara med large vingen var jag nu ute med smallvingen och 5.7. Den är 1100 och går verkligen att köra lättvind med om man vill. Nu blåste det kanske 4 i grund och 7-9i byarna.

    Smallvingen är snabbare och lättare att pumpa. Den känns väldigt rätt i vindar kring 7-8. Även de allra hårdaste byarna var helt ok. Betydligt kvickare att manövrera, men när vinden droppar så gör även stabiliteten. Man måste fort ut ur bakstroppen och sätta foten centrerat.

    Vad gäller np skulle jag säga att för mina 80 kg är kombinationen L för mellan 4-9 m/s och small från 6/7 i grund perfekt. Exakt var övre gränsen för smallvingen går vet jag inte riktigt, men uppåt 9-10 har funkat helt ok med 5.3

    Om man funderar på attköpa en glide foil för lättvindsdqgarna skulle jag inte rekommendera smallvingen för lättvind, såvida du inte väger kring 60 kg eller så. Kör på L eller M.

  • mrquality

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 12:05

    Jag tycker fortfarande att med min Supercruiser behöver ändå lite större segel än andra som väger mindre än mig. Med tiden kanske kommer kunna använda mindre segel men än så länge har varit ute med olika förhållande och kunde inte Foila konstant, var tvungen att pumpa ganska mycket. T.ex. Idag ska det blåsa 4/10 ms och tänket ge mig ut med 7.7 .Igår med samma prognos fick Foila bara i byar. Jag tycker personligt att är alltid bättre vara överriggat än underriggat även med foil och med tiden lära sig kontrollera foil under starka byar. Jag väger 93 kg och kan inte jämföra mig med andra som väger 75 typ. Det är varit så med vindsurfing alltid haft 1kvm större än dem andra och har ofta klarat mig . Idag blir min 4:e flyg tur efter jobbet på Fudde. Kommer med rapport. En sak till, jag läste att ben ska vara raka för att få mera kontroll när man planar med båda fötter in i stroppar,stämmer det?

  • sailortrash

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 12:57

    När du foilar ska du inte pumpa med seglet, utan med benen!! Det är tricket. Har du drag i seglet, så håll armarna utsträckta och pumpa neråt/framåt med fötterna. Du behöver precis så stort segel att du tryggt kan ”luta dig bakåt” mot vinden. Det är INTE som med vindsurfing bär man pumpar 90% med seglet. För stora foils som supercruiser är det 90% benpump. Ju mindre foil, desto mer likt vanlig vindsurf, men även där gör man mest jobb med benen.

    Så raka ben? NEJ! Däremot står man ju rakare eftersom man inte lägger så mkt häng i seglet, utan jobbar mer med att vara rakt över foilen och lite sig framåt/bakåt

    Så tycker jag det funkar iallafall

  • sailortrash

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 12:59

    I 4-10 tror jag absolut du kan köra 7.7. Kanske tycker du det är lite stort om det verkligen blåser 10. Isåfall kommer foilen dyka och stiga väldigt kraftigt, så att du får problem att kontrollera det. Speciellt downwind

  • irieman

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 14:51

    Kanske inte raka ben, men enligt Sam Ross så ska benen vara ganska stela om man så säger, alltså man ska inte konstant fjädra med benen som man gör i vindsurfing för att hjälpa till med att köra smidigt över chop, utan man håller dom ganska stela för att inte störa foilen för mycket, då är det risk för att foilen går upp och ner istället för att ligga stadigt på samma höjd. Sen måste man såklart fjädra med benen lite grann men inte lika mycket som vanlig vindsurfing. Detta tycker jag funkar för mig i alla fall. När det gäller storlek så håller jag med, borde inte vara så stort med en Supercruiser, som sagt ovan så kan man ju ha större och större segel ju mindre vingen är.Men, precis, försök pumpa med benen och var över brädan, häng inte ut för mycket, man står mer ovanpå, men lättare sagt än gjort.

    För mig känns det så här när man gör rätt (och det är långt ifrån alltid!): Först pumpa med seglet med främre foten i stroppen (inte pumpa i hängselen utan riktig pumpning) för att få lite fart framåt och brädan börjar närma sig någon sorts halvplaning sedan börjar man pumpa med fötterna, när foilen börjar lyfta så kan man fortsätta med fötterna men mindre och mindre med seglet, sedan när man väl är uppe och foilar så försöker man hålla seglet så still som möjligt. Är man lite överriggad så kan man lämna den bakre foten utanför stroppen annars kan man ha den i.

    Är en riktig timing-fråga och det är inte alltid man får till det rätt i marginella förhållanden.

  • sailortrash

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 15:33

    Jag har en vanlig freeridebräda, och i lätt vind kan jag inte kliva tillräckligt långt bak för att pumpa som man ska för då kantrar brädan. Jag tror jag förlorar 0.5-1 m/s pga av det. Men när det väl kommer vind som balanserar vikten bak behöver kag bara lite glidfart (konstant drag i seglet) för att börja pumpa med bakfoten rakt över foilmasten. Ju snabbare det går desto hårdare kan man trycka och rätt snart är man uppe. Med mindre foil behöver jag mer glidfart. Men jag gör nästan ingenting med seglet (längre, gjorde mer i början)

  • irieman

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 16:35

    Beror nog på vad man har för foil, med de jag har testat, GT/GTR/Race med 800 eller 1100 – vinge fram så behöver jag pumpa rejält med seglet i marginella vindar (i hårdare vindar så behöver jag inte pumpa alls med seglet). Kan tänka mig att det är annorlunda med Supercruiser, NP Glide och Slingshot t ex. Till saken hör att min bräda är ganska seg i vattnet också jämfört med en freeridebräda, dock är den grym väl uppe i luften + att det går att rädda en hel del potentiella krascher då brädan oftast studsar upp igen vid touchdown.

    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  irieman.
  • sailortrash

    Medlem
    15 juni, 2020 vid 16:39

    Beror nog på vad man har för foil, med de jag har testat, GT/GTR/Race med 800 eller 1100 – vinge fram så behöver jag pumpa rejält med seglet i marginella vindar (i hårdare vindar så behöver jag inte pumpa alls med seglet). Kan tänka mig att det är annorlunda med Supercruiser, NP Glide och Slingshot t ex. Till saken hör att min bräda är ganska seg i vattnet också jämfört med en freeridebräda, dock är den grym väl uppe i luften + att det går att rädda en hel del potentiella krascher då brädan oftast studsar upp igen vid touchdown.

    Jag tycker det låter som det jag tänker att ju mindre vinge desto mer pump behövs med Seglet

  • Stefan_Foil

    Medlem
    16 juni, 2020 vid 07:12

    Beror nog på vad man har för foil, med de jag har testat, GT/GTR/Race med 800 eller 1100 – vinge fram så behöver jag pumpa rejält med seglet i marginella vindar (i hårdare vindar så behöver jag inte pumpa alls med seglet). Kan tänka mig att det är annorlunda med Supercruiser, NP Glide och Slingshot t ex. Till saken hör att min bräda är ganska seg i vattnet också jämfört med en freeridebräda, dock är den grym väl uppe i luften + att det går att rädda en hel del potentiella krascher då brädan oftast studsar upp igen vid touchdown.

    Jag tycker det låter som det jag tänker att ju mindre vinge desto mer pump behövs med Seglet

    Ja ofta är det så men egentligen beror det mer på vinden tycker jag, lite vind/ underriggad desto mer pump behövs. Men en stor vinge har kortare startsträcka och kräver inte lika mycket fart för att lyfta så är det byigt behövs ofta ingen pumpning med seglet och sen räcker vinden mellan byarna för konstant foilande. En lite för liten typ race vinge funkar sämre när det är byigt tycker jag då man hinner ofta inte uppnå tillräcklig fart innan byn passerat. Men i marginella förhållanden oavsett vinge blir det mycket pumpning både med seglet och brädan. Jag försöker få till en snärtig respons i masten i pumpen men de som är duktiga på att pumpa får till mer av en vågrörelse. Ser lite roligt ut när Balz Muller visar detta😂 Kolla detta klipp 4:15, https://youtu.be/vrupMZ1qyrk

    Sist jag var i Björkvik blev jag förvånad att jag kunde använda 800 vingen med 5,8an i vindar som inte räckte till planing för andra med 7,5. Men jag tror det beror på att vinden är jämnare där och blev ganska långa repor så hann pumpa igång farten ordentligt och då känns det som det blåser mer än det gör (skenbar vind) och jag fick mycket högre toppfart än med gliden trots de marginella förhållanderna. Men jag fastnade ofta i gipparna då det saknades power i seglet för att hålla tillräcklig fart och den foilen saknar lågfartsegenskaper (ramlar ner direkt). Kryssvinklarna blev oxå sämre. Så inte helt idealiskt även om det går.

    Angående segelstorlek och vikt så är en vanlig tumregel 1 segelstorlek per 10kg. 1 segelstorlek är ca 1kvm i de större storlekarna och 0,5 i de mindre. Tex jag har storlekarna 4,5-5,0-5,8-6,8-7,8. Jag väger 85 kg och använder max 6,8 med stora gliden. (Alltid samma bräda jp 150 till allt). Går jag upp till 7,8 måste jag byta till längre/tyngre bom och mast + att seglet blir tyngre så känns inte längre lätthanterligt och är segt att pumpa osv så tveksam om jag tjänar på det (med stora vingen iaf). Mitt duotone 6,8 f-type är ett 4 lattat superlätt foilsegel med två softcams som jag verkligen kan rekommendera. I de mindre storlekarna använder jag mina gamla vågsegel och 5,8 är ett stabilt freeride/slalom som kan jag oxå använder med vanlig bräda i hård vind. Större än 6,8 tycker jag som sagt inte behövs för freeride foil, för mina 85kg. Väger man lite mer kan man absolut gå upp i segelstorlek tycker jag men vet inte om man som tyngre seglare upplever lika stor skillnad mellan 6,8 och 7,8. Ni får prova er fram helt enkelt och hitta den bästa combon som passar er segelstil, vikt mm och rapportera gärna här vad ni kommit fram till sen.

    Ses på vattnet!

    😀Stefan

    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  Stefan_Foil.

    Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

  • robertj

    Medlem
    20 juni, 2020 vid 15:40

    Brukar oftast avsluta foilpassen med att köra med vanliga fenan. Var ute idag i 6-8 m/s, kanon med foilen. Innan jag bytte körde jag ett par vändor fullplan med foilen nere. Måste ha mycket vikt bak för att den ska lyfta, står jag normalt så går den inte upp, hovrar kanske 5-10 cm upp. Trodde att det skulle gå fortare efter byte till vanliga fenan eftersom det är mindre motstånd i vattnet. Till min förvåning gick det långsammare. Mindre stabilt och kunde inte ta samma höjd. Medger att det är lite annorlunda att köra freeride med en foil.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    21 juni, 2020 vid 22:13

    Intressant att jämföra mot fena. Vilka storlekar på foil, fena och segel hade du då? Jag kan tänka mig att det inte är så stor skillnad i planingströskel mellan fena och racefoil. Men att foilen bidrar till högre fart och höjdtagning givet samma segel och vindstyrka, men att när vinden ökar så går fenan snabbare. Nya os klassen är klart intressant med en bräda, en foil, en fena, och ett segel på 9,0m2. Antar att man byter till fena i hårdare vind då.

  • swingout

    Medlem
    22 juni, 2020 vid 17:08

    Hur är det egentligen med sjögräs och foil? Tycker det borde vara ännu känsligare än vid vindsurf, men det verkar inte vara nån som klagar över detta.

    Nicke

    • Detta svar ändrades 3 år, 9 månader sedan av  swingout.
  • irieman

    Medlem
    22 juni, 2020 vid 17:30

    Hur är det egentligen med sjögräs och foil? Tycker det borde vara ännu känsligare än vid vindsurf, men det verkar inte vara nån som klagar över detta.

    Nicke

    Joda, sjögräs och foil är vidrigt! Finns inte en chans att komma upp i flygläge med sjögräs på foilen i marginella förhållanden. Är man överriggad så brukar det gå ändå, då trycks det bort.

  • feg

    Medlem
    26 juni, 2020 vid 13:24

    Insjöguppande på hemmaspoten utlockad av “solgåsar” som nästan va vindgäss.

    Det gav precis-innan-lyft-fart men 800-foilen är nog för liten för min isterbuk. För mer flyg kollade jag placering av mastfoten som då redan satt längst bak för lättvindsflyg. Då damp polletten ner. Det va samma trim som sist då det brallade hårt. Inte undra på att jag inte kunde hålla ner flyget då. Bu räckte det inte så jag måste skaffa riktig foilbräda och fetare vinge.

    1100-vinge istför 800 – hur mkt mer lyft?
    Supercruiser 1700 foil – kan det räcka?
    Ocean Surf 2400 foil – bär kanske mig

    OT:
    Hemmaspoten är tydligen välbesökt, trodde det bara va jag och brorsan som hittat så långt in i Mälaren. Jag fann en annan vindsurfare på andra sidan viken. Jag hälpte till att sätta fast mastfoten som släppt så hen kunde segla in igen.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 juni, 2020 vid 08:43

    Jag har oxå mälaren som hemmaspot och började oxå med en 800 vinge. Skaffade förra året glide large med ca 1600cm2 . Perfekt freeride mälarfoil. När det är extremt byigt är det trevligt kunna foila konstant ändå. Är relativt långsam men känns snabb, toppar kanske 18 knop, lite snowboard i puder känsla. 800an funkar ej bra på mälaren om det inte blåser ordentligt, typ kuling (eller 10m2 segel). 1100 freeride tror jag är en bra storlek på foil som passar många men har inte provat själv, skulle matcha denna foil med en 80-90 bred foilbräda och 7,8 segel, är man duktig så går den att pumpa igång lika tidigt som Supercruisern har jag hört. Supercruisern motsvarar glide large, bra att lära sig gippar med och ta sig genom vindhål, brädan är mindre viktig för denna, använde själv 105 liter freestyle och passar fint med 6,8 segel i de allra lättaste vindarna. Ocean surf 2400, nej absolut inte för vindsurfing.

Sida 5 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.