foil, erfarenhetsåterföring..

This topic has 132 svar, 18 deltagare, and was last updated 1 month sedan by  Stefan.

  • Författare
  • #1519630
     sailortrash 
    Deltagare

    Nu har jag nått nytt att skriva om (som är värt att dela..)

    1) hur mkt tål en PB bräda?
    Jag har ju kört med med min PB fanatic Gecko 2 säsonger nu, och det är nog närmre en 60-80 sessions totalt. Jag har kollat boxen efter varje åk, utan att sett ngt som tyder på stress varken ovan eller under. Men nu, efter fixat lite med brädan efter gårdagens surf, har det hänt ngt. Foilen har ju en stödplatta, och det som har hänt att att hela stödplattan har tryckts in i däcken ngn mm. Trycket är tydligt framför boxen, och det finns inget tecken på stress bakom boxen eller för den delen åt sidorna. Återkommer med bild på detta. Tur att jag kör med snöre runt foilen, för detta ser ju inte lovande ut. Jag tror dock att det är relativt lätt att fixa genom att helt enkelt lägga på ett par lager glas eller kol. Men detta visar ju på att lyftkraften är brutal, och den är uppåt/framåt.

    Visserligen är min bräda i mkt dåligt skick, och mjuk i hela däcket på ovansidan. Men på undersidan har jag tyckt den vart hårt som den borde.

    2) Segel
    Eftersom jag har ganska mkt tid på foilen har jag börjat störa mig på vissa saker på mina vanliga v-surfsegel. jag brukar köra på antingen simmer icon/iron i 5.7/5.3, eller ett twincam segel, ofta simmer 2cx. Det går ju utan problem att köra på dessa, men vågseglen upplever jag som ganska ryckiga i byvind och när man är överriggad. I övrigt ok. Twincam segel samma, och därtill är de mkt tunga. Twincam segel är fantastiska för lättvind, med riktigt jobbiga överriggat. Vågsegel tycker jag brukar gå att trimma normalt, men för foil tycker jag inte att det gör samma skillnad som för vanlig vindsurf.

    Nu har jag testat ett hot sails superfreak. Körde en 5.0 när jag kanske annars skulle kört 5.3 eller överriggad 5.7. Det speciella med seglet är att det inte är byggt i monofilm, utan ngn slags strechdacron som flexar, samt att latta 2 och 3 (av 5) inte går hela vägen in till masten. Detta är superbra (tycker jag).
    – Dels pumpar det väldigt bra, när dacronet liksom flexar ut och fjädrar tillbaka.
    – Av samma anledning käkar det upp byvind så att den där ryckiga känslan försvinner
    – och när man skotar in med framhanden för att släppa vind, blir segelt helt platt och neutralt, vilket även märks i slag och ffa gipp – segelet känns mkt lättare, trots att det egentligen väger mer än ett vanligt monofilmssegel.

    För min foil, som reagerar väldigt tydligt på skotning/byvind är dessa egenskaper helt grymma! Om ni har gamla superfreaks liggande, använd själva eller sälj dom till mig!

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519631
     sailortrash 
    Deltagare

    Bild, foilskada/PB

    Bilagor:

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519652
     robertj 
    Deltagare

    Bild, foilskada/PB

    Utmattning, är plasten mjuk? Visst har powerbox bara en skruv i mitten? Blir en del last i brädan då.

    #1519653
     sailortrash 
    Deltagare

    Jo botten är lite mjukt, detta kanske inge händer på en mer intakt bräda
    Men jag tycker boxen verkar va ok, snarare är det botten på brädan som inte är styvt nog

    Antingen är det själva sandwichen som är komprimerad, eller så är det eps:en under

    Jag ska fräsa bort och förstärka, ska ta en titt då

    #1519688
     sailortrash 
    Deltagare

    Jaha, då hade det kommit in vatten vid fenboxen tydligen. Detta är jag dock säker på skedde innan jag började foila, och tillochmed innan jag köpte brädan, för den har alltid vart mjuk. Då fick jag äntligen closure på den punkten iallafall…

    Hur vattnet kommit in är högst svårt att förstå, men det är framförallt kring fenboxarna framsida. Inte konstigt att foilen trycktes in i brädan

    Kan inte se några sprickor vare sig på under eller ovansida, tog även bort en bra bit av padsen.

    Oklart om jag kommer orka fixa detta….

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1519693
     feg 
    Deltagare

    Nya erfarenheter.

    Har ju kört en Starbord foil (800/255 vingar på 115 fuse och 90 mast) på gammal Starboard bräda som krävt full planing innan lift off.

    Idag testade jag Slingshot Levitator 150 med
    Slingshot Hover Glide Fwind V3 foil med en Infinity 99-vinge istället för Infinity 76-vinge (Mast 91cm, fuselage 71cm, stab 42cm och wing 99cm) för första gången.

    Det va ju rätt mycket vind så gamla grejerna skulle ju funkat bra idag men det va en överraskande och uppenbar skillnad med nya grejerna. Skota in, fötter i fotstroppar och LIFT OFF alldeles ljudlöst och utan provokation.

    Pressade ingen toppfart utan jobbade mest med kontroll och lufta hårda vinden ur seglet och flög rätt så långsamt och försiktigt som möjligt. Målet är lättvind och lek och det känns fullt möjligt.

    Känslan i mina Starboard grejer är mer Formulasegling och i Slingshotgrejerna är det mer vågvindsurfing. Chockat nöjd hittills!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519694
     sailortrash 
    Deltagare

    Nya erfarenheter.

    Har ju kört en Starbord foil (800/255 vingar på 115 fuse och 90 mast) på gammal Starboard bräda som krävt full planing innan lift off.

    Idag testade jag Slingshot Levitator 150 med

    Slingshot Hover Glide Fwind V3 foil med en Infinity 99-vinge istället för Infinity 76-vinge (Mast 91cm, fuselage 71cm, stab 42cm och wing 99cm) för första gången.

    Det va ju rätt mycket vind så gamla grejerna skulle ju funkat bra idag men det va en överraskande och uppenbar skillnad med nya grejerna. Skota in, fötter i fotstroppar och LIFT OFF alldeles ljudlöst och utan provokation.

    Pressade ingen toppfart utan jobbade mest med kontroll och lufta hårda vinden ur seglet och flög rätt så långsamt och försiktigt som möjligt. Målet är lättvind och lek och det känns fullt möjligt.

    Känslan i mina Starboard grejer är mer Formulasegling och i Slingshotgrejerna är det mer vågvindsurfing. Chockat nöjd hittills!

    Jag har Slingshot på väg in för 2021, även 99 vingen. Tycker som du att grejen är lek i lättvind, tidig planing med små segel i lättvind

    #1519695
     Bicless 
    Deltagare

    Finns foil för alla. Skall man svänga och leka så low aspect vingar som slingshot, Starboard supercruiser, Neil pryde Glide etc. För fart och race så high aspectvingar typ Starboard race, phantom race. Sen finns mittenkategorin med medium aspect vingar typ afs 85 F800, starboard freeride mfl. Low aspect kör man gärna med små segel, 3,7-7,0. High aspect med större 6,0-10. Medium aspect 5-9. High aspect kräver breda brädor, oftast kör man över 81-100cm bred och bred tail. Low aspect funkar även på smala brädor, 65-70 funkar oftast bra. Medium aspect mellanbreda eller breda brädor 70-100cm.

    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519696
     sailortrash 
    Deltagare

    np glide superkul foil också, men långsam. Fantastisk att pumpa, går att pumpa den långa sträckor mellan byarna
    Slingshot är nog lite snabbare, iallafall 76 vingen ska kunna göra 25 knop. Ska bli intressant att se hur pumpvänlig den är. För lättvind måste jag säga att np glide Large går igång otroligt tidigt med en 7:a, om man har våg/freestyle känsla i 4-7 m/s

    #1519697
     feg 
    Deltagare

    Känns som om SS med i99-vingen är mer nybörjarvänlig i flygläge än min SB-grejer men mindre nybörjarvänlig guppande oflygande.
    Funderade på att skaffa en SB-foilbräda och en SB-freeridefoil vilket helt säkert skulle hjälpt mig men inget hindrar ju att hoppa på det spåret igen, har ju foilen kvar (finns det adapter till SB-foil för us box track för foilmasten?).

    Efter 1.5h på ointrimmad SS Levitator 150 med i99-vingen är känslan att det flyger lättare, tidigare och bärigare i sväng. Vingen är säkert väldigt långsam men jag är ju så fet att den enorma lyftkraften känns rätt.
    Nackdelar är väl att det inte går att slå, bara gippa samt att den inte är naturligt kursstabil i flytläge utan måste styras aktivt. Sen är det ju lite skum känsla att dra upp riggen stående vid fotstropparna.

    #1519698
     sailortrash 
    Deltagare

    Varför går den inte att slå?

    #1519699
     feg 
    Deltagare

    Det finns ingen bärighet/volym framför mastfoten. Nosen sjunker redan när jag är för nära akter om mastfoten. Alla 150liter befinner sig långt bak så man lätt kommer i fotstropparna redan när man bara guppar frammåt.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519705
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Jaha, då hade det kommit in vatten vid fenboxen tydligen. Detta är jag dock säker på skedde innan jag började foila, och tillochmed innan jag köpte brädan, för den har alltid vart mjuk. Då fick jag äntligen closure på den punkten iallafall…

    Hur vattnet kommit in är högst svårt att förstå, men det är framförallt kring fenboxarna framsida. Inte konstigt att foilen trycktes in i brädan

    Kan inte se några sprickor vare sig på under eller ovansida, tog även bort en bra bit av padsen.

    Oklart om jag kommer orka fixa detta….

    De flesta powerbox jag tagit ur har varit ganska rejäla i själva boxen. Ofta glasfiber inte spröd formsprutad som slotnoxarna kan vara. Däremot brukar inte förstärkningarna runt boxen gå speciellt långt ut och många gånger en massa hålrum (nu får jag ju nästan bara in de trasiga brädorna, de som håller ser jag ju inte) Kolla så inte laminatet delaminerat från boxen, klassiker och inte alltid helt lätt att se. Sen har du genomföringen för skruven där vattnet kan ta sig in. Sen finns ju fotstroppspluggarna, mastkassetten och ventskruv men nu verkar ju vattnet vara lokal ttill boxen. Förstår om du inte orkar fixa speciellt om däcket är mjukt ovanpå allt.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519706
     sailortrash 
    Deltagare

    Hade brädan vart ok i övrigt hade jag bytt boxen, men nu läcker den ju uppenbarligen som ett såll så det känns meningslöst.

    Ändå imponerad av att den höll för foil i 2 säsonger. Hade jag bara kört vanlig fena hade den kanske håll bra mkt längre.

    Som du säger så var förstärkningen runt boxen rätt klen, endast 6 mm d-cell mot i övrigt 3mm. Såg ärligt ganska budget ut…

    #1519868
     Erik71 
    Deltagare

    Har en fråga till er som köpt rena foilbrädor och som började foila med formula eller slalombrädor.
    Är det stor skillnad om man bortser från att boxen är förstärkt och håller(längre). Vad upplever ni som är den största skillnaden i så fall? Är det lättare att hålla sig stabil i flygningarna lyfter tidigare?

    Är det värt att lägga pengar på en foilbräda om man har en bred slalom 75-85 cm eller formula när man blivit lite bättre och börjat få längre flygningar tycker ni eller kan man lika bra bara byta box för ett par tusenlappar?
    Särskilt intresserad är jag av svar från er som kör foilar av lite mer av racekaraktär(SB Race, GT, AFS) och stora brädor (typ 150 liter eller mer). Vad är era erfarenheter?

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 133 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2021 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account