Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    30 augusti, 2020 vid 13:14

    Bild, foilskada/PB

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • robertj

    Medlem
    30 augusti, 2020 vid 19:45

    Bild, foilskada/PB

    Utmattning, är plasten mjuk? Visst har powerbox bara en skruv i mitten? Blir en del last i brädan då.

  • sailortrash

    Medlem
    30 augusti, 2020 vid 20:10

    Jo botten är lite mjukt, detta kanske inge händer på en mer intakt bräda
    Men jag tycker boxen verkar va ok, snarare är det botten på brädan som inte är styvt nog

    Antingen är det själva sandwichen som är komprimerad, eller så är det eps:en under

    Jag ska fräsa bort och förstärka, ska ta en titt då

  • sailortrash

    Medlem
    31 augusti, 2020 vid 20:49

    Jaha, då hade det kommit in vatten vid fenboxen tydligen. Detta är jag dock säker på skedde innan jag började foila, och tillochmed innan jag köpte brädan, för den har alltid vart mjuk. Då fick jag äntligen closure på den punkten iallafall…

    Hur vattnet kommit in är högst svårt att förstå, men det är framförallt kring fenboxarna framsida. Inte konstigt att foilen trycktes in i brädan

    Kan inte se några sprickor vare sig på under eller ovansida, tog även bort en bra bit av padsen.

    Oklart om jag kommer orka fixa detta….

    Attachment Image
  • feg

    Medlem
    31 augusti, 2020 vid 21:26

    Nya erfarenheter.

    Har ju kört en Starbord foil (800/255 vingar på 115 fuse och 90 mast) på gammal Starboard bräda som krävt full planing innan lift off.

    Idag testade jag Slingshot Levitator 150 med
    Slingshot Hover Glide Fwind V3 foil med en Infinity 99-vinge istället för Infinity 76-vinge (Mast 91cm, fuselage 71cm, stab 42cm och wing 99cm) för första gången.

    Det va ju rätt mycket vind så gamla grejerna skulle ju funkat bra idag men det va en överraskande och uppenbar skillnad med nya grejerna. Skota in, fötter i fotstroppar och LIFT OFF alldeles ljudlöst och utan provokation.

    Pressade ingen toppfart utan jobbade mest med kontroll och lufta hårda vinden ur seglet och flög rätt så långsamt och försiktigt som möjligt. Målet är lättvind och lek och det känns fullt möjligt.

    Känslan i mina Starboard grejer är mer Formulasegling och i Slingshotgrejerna är det mer vågvindsurfing. Chockat nöjd hittills!

  • sailortrash

    Medlem
    31 augusti, 2020 vid 21:31

    Nya erfarenheter.

    Har ju kört en Starbord foil (800/255 vingar på 115 fuse och 90 mast) på gammal Starboard bräda som krävt full planing innan lift off.

    Idag testade jag Slingshot Levitator 150 med

    Slingshot Hover Glide Fwind V3 foil med en Infinity 99-vinge istället för Infinity 76-vinge (Mast 91cm, fuselage 71cm, stab 42cm och wing 99cm) för första gången.

    Det va ju rätt mycket vind så gamla grejerna skulle ju funkat bra idag men det va en överraskande och uppenbar skillnad med nya grejerna. Skota in, fötter i fotstroppar och LIFT OFF alldeles ljudlöst och utan provokation.

    Pressade ingen toppfart utan jobbade mest med kontroll och lufta hårda vinden ur seglet och flög rätt så långsamt och försiktigt som möjligt. Målet är lättvind och lek och det känns fullt möjligt.

    Känslan i mina Starboard grejer är mer Formulasegling och i Slingshotgrejerna är det mer vågvindsurfing. Chockat nöjd hittills!

    Jag har Slingshot på väg in för 2021, även 99 vingen. Tycker som du att grejen är lek i lättvind, tidig planing med små segel i lättvind

  • bicless

    Medlem
    31 augusti, 2020 vid 22:05

    Finns foil för alla. Skall man svänga och leka så low aspect vingar som slingshot, Starboard supercruiser, Neil pryde Glide etc. För fart och race så high aspectvingar typ Starboard race, phantom race. Sen finns mittenkategorin med medium aspect vingar typ afs 85 F800, starboard freeride mfl. Low aspect kör man gärna med små segel, 3,7-7,0. High aspect med större 6,0-10. Medium aspect 5-9. High aspect kräver breda brädor, oftast kör man över 81-100cm bred och bred tail. Low aspect funkar även på smala brädor, 65-70 funkar oftast bra. Medium aspect mellanbreda eller breda brädor 70-100cm.

  • sailortrash

    Medlem
    31 augusti, 2020 vid 22:11

    np glide superkul foil också, men långsam. Fantastisk att pumpa, går att pumpa den långa sträckor mellan byarna
    Slingshot är nog lite snabbare, iallafall 76 vingen ska kunna göra 25 knop. Ska bli intressant att se hur pumpvänlig den är. För lättvind måste jag säga att np glide Large går igång otroligt tidigt med en 7:a, om man har våg/freestyle känsla i 4-7 m/s

  • feg

    Medlem
    1 september, 2020 vid 06:44

    Känns som om SS med i99-vingen är mer nybörjarvänlig i flygläge än min SB-grejer men mindre nybörjarvänlig guppande oflygande.
    Funderade på att skaffa en SB-foilbräda och en SB-freeridefoil vilket helt säkert skulle hjälpt mig men inget hindrar ju att hoppa på det spåret igen, har ju foilen kvar (finns det adapter till SB-foil för us box track för foilmasten?).

    Efter 1.5h på ointrimmad SS Levitator 150 med i99-vingen är känslan att det flyger lättare, tidigare och bärigare i sväng. Vingen är säkert väldigt långsam men jag är ju så fet att den enorma lyftkraften känns rätt.
    Nackdelar är väl att det inte går att slå, bara gippa samt att den inte är naturligt kursstabil i flytläge utan måste styras aktivt. Sen är det ju lite skum känsla att dra upp riggen stående vid fotstropparna.

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2020 vid 06:58

    Varför går den inte att slå?

  • feg

    Medlem
    1 september, 2020 vid 10:56

    Det finns ingen bärighet/volym framför mastfoten. Nosen sjunker redan när jag är för nära akter om mastfoten. Alla 150liter befinner sig långt bak så man lätt kommer i fotstropparna redan när man bara guppar frammåt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 september, 2020 vid 17:54

    Jaha, då hade det kommit in vatten vid fenboxen tydligen. Detta är jag dock säker på skedde innan jag började foila, och tillochmed innan jag köpte brädan, för den har alltid vart mjuk. Då fick jag äntligen closure på den punkten iallafall…

    Hur vattnet kommit in är högst svårt att förstå, men det är framförallt kring fenboxarna framsida. Inte konstigt att foilen trycktes in i brädan

    Kan inte se några sprickor vare sig på under eller ovansida, tog även bort en bra bit av padsen.

    Oklart om jag kommer orka fixa detta….

    De flesta powerbox jag tagit ur har varit ganska rejäla i själva boxen. Ofta glasfiber inte spröd formsprutad som slotnoxarna kan vara. Däremot brukar inte förstärkningarna runt boxen gå speciellt långt ut och många gånger en massa hålrum (nu får jag ju nästan bara in de trasiga brädorna, de som håller ser jag ju inte) Kolla så inte laminatet delaminerat från boxen, klassiker och inte alltid helt lätt att se. Sen har du genomföringen för skruven där vattnet kan ta sig in. Sen finns ju fotstroppspluggarna, mastkassetten och ventskruv men nu verkar ju vattnet vara lokal ttill boxen. Förstår om du inte orkar fixa speciellt om däcket är mjukt ovanpå allt.

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2020 vid 18:14

    Hade brädan vart ok i övrigt hade jag bytt boxen, men nu läcker den ju uppenbarligen som ett såll så det känns meningslöst.

    Ändå imponerad av att den höll för foil i 2 säsonger. Hade jag bara kört vanlig fena hade den kanske håll bra mkt längre.

    Som du säger så var förstärkningen runt boxen rätt klen, endast 6 mm d-cell mot i övrigt 3mm. Såg ärligt ganska budget ut…

  • erik71

    Medlem
    8 september, 2020 vid 14:00

    Har en fråga till er som köpt rena foilbrädor och som började foila med formula eller slalombrädor.
    Är det stor skillnad om man bortser från att boxen är förstärkt och håller(längre). Vad upplever ni som är den största skillnaden i så fall? Är det lättare att hålla sig stabil i flygningarna lyfter tidigare?

    Är det värt att lägga pengar på en foilbräda om man har en bred slalom 75-85 cm eller formula när man blivit lite bättre och börjat få längre flygningar tycker ni eller kan man lika bra bara byta box för ett par tusenlappar?
    Särskilt intresserad är jag av svar från er som kör foilar av lite mer av racekaraktär(SB Race, GT, AFS) och stora brädor (typ 150 liter eller mer). Vad är era erfarenheter?

  • irieman

    Medlem
    8 september, 2020 vid 16:00

    Har en fråga till er som köpt rena foilbrädor och som började foila med formula eller slalombrädor.

    Är det stor skillnad om man bortser från att boxen är förstärkt och håller(längre). Vad upplever ni som är den största skillnaden i så fall? Är det lättare att hålla sig stabil i flygningarna lyfter tidigare?

    Är det värt att lägga pengar på en foilbräda om man har en bred slalom 75-85 cm eller formula när man blivit lite bättre och börjat få längre flygningar tycker ni eller kan man lika bra bara byta box för ett par tusenlappar?

    Särskilt intresserad är jag av svar från er som kör foilar av lite mer av racekaraktär(SB Race, GT, AFS) och stora brädor (typ 150 liter eller mer). Vad är era erfarenheter?

    Om du är intresserad av race m m så är det definitivt bra med en specifik foilbräda, man behöver bredden i aktern. Gärna en bräda som är nånstans 80 cm och uppåt, ännu hellre runt 90 och uppåt ifall du vill köra med stora segel, typ 9.0. Sedan har många foilbrädor den fördelen att dom kan studsa upp igen lite bättre när man breachar med foilen.

Sida 8 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.