Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • erik71

    Medlem
    8 september, 2020 vid 16:43

    “Om du är intresserad av race m m så är det definitivt bra med en specifik foilbräda, man behöver bredden i aktern. Gärna en bräda som är nånstans 80 cm och uppåt, ännu hellre runt 90 och uppåt ifall du vill köra med stora segel, typ 9.0. Sedan har många foilbrädor den fördelen att dom kan studsa upp igen lite bättre när man breachar med foilen.”

    Tack för svar Irieman. Håller med om vikten av fet bred häck men det har de två brädorna jag har idag en slalom 85 cm och en formula 100 cm. Men frågan är som sagt om det även är andra fördelar som foilbrädorna besitter som mina saknar. Jag upplever att jag måste trycka mycket med bakre benet i lättare och medium vind till exempel. Att använda bakre stroppen har jag inte lyckats med ännu, kan det vara sånt som blir lättare med en riktig foilbräda.

    Det är större segel jag använder idag typ 7,8-9,5 (jag väger 92 kg)men bara för freerace i dagläget inget tävlande.
    Nån annan som har foilbrädor typ JP 150 eller Starboard 150 eller 177 liters som har input?

    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  erik71.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    8 september, 2020 vid 20:51

    Din formulabräda kan funka bra om du har begränsad budget. Helt klart finns skillnader mot en formula, men bredden bak är det som är viktigast och det har ju formulan. Prova, går boxen sönder är det lätt att sätta in en ny.

  • ojja

    Medlem
    9 september, 2020 vid 13:45

    Har inte provat med någon specialanpassad utrustning, men jag gjort lite experiment med min Starboard 155 (270×85 cm) från ca 2000. Första försöken var den helt i original och det gick bra att komma upp och flyga även om det var lite vingligt. Längden gjorde att nosen tog i ganska tidigt, så att det inte blev några dyk när jag kom för högt så att vinden släppte från vattnet. Dock hade jag en lite spricka på tvären framför fenboxen och denna delade sig oroväckande mycket när jag foilade. Bestämde mig därför för att förstärka ovansidan med några lager kolfiber.
    När jag ändå var på och plastade satte jag även in nya pluggar för bakre stropparna, så att de nu kan sättas både längre bak och längre in än originalet. Ut och prova igen. Nu gick det plötsligt att stå i båda stropparna när man flög och jag behövde inte längre vara orolig för att brädan skulle gå av. Dock kändes fortfarande inte stancen riktigt bra och det är dessutom bökigt att transportera en 270 cm lång bräda, så fram med sågen och modifiera lite till.
    Jag kapade brädan med ca 50 cm och gjorde om främre scopelinjen, så att den fick en hygglig böj uppåt. För att kunna göra detta separerade jag bottenlaminatet från skumkärnan med såg, tunnade ut skumkärnan och slitsade översidan så det skulle gå att böja den trots att däcket är välvt. Limmade ihop allt med uretanlim. Sedan sågade jag ur och flyttade tillbaka mastskenan med ca 15 cm. Man kan nu sätta masten mellan ca 115 och 135 cm från aktern. I samband med det lade jag även på ett lager kolfiber för att fortsätta förstärkningen som jag gjort i aktern. Slutligen lade jag även på ett lager kol runt fenboxen på undersidan. Min foil har en liten tryckplatta runt infästningen, så jag tror att belastningen ligger mer på den ytan än i själva boxen.
    Har provkört ett par gånger sedan senaste modifieringen och nu faller allt på plats på ett helt annan sätt än tidigare. Det går lättare att pumpa igång i svag vind, lättare att hålla kontroll på hur högt jag ska flyga, köra med ikrokad hängsele mm. När den väl dyker går nosen i lite hårdare än tidigare, men inte så det blir katastrof.
    Mitt tips är därför att om du inte vill investera alla dina sparslantar i en ny foilbräda kan man med lite plast och glas- och kolfiber från Biltema komma ganska långt även med en gammal formulabräda som bara ligger och tar plats.

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  ojja.
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  ojja.
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  ojja.
  • sailortrash

    Medlem
    9 september, 2020 vid 14:14

    Jag hade två huvudsakliga problem med min freeride. Den ena var att masten var för långt fram. Detta löste jag genom att sätta in en ny mastbox

    Det andra var för lite volym i häcken. Och detta blev ännu mer ett problem när masten flyttades bak ca 30 cm.

    Med en formula eller freestyle kanske man kan göra en hyfsad ombyggnad till foilbräda, då volymfördelningen på brädan är ganska lik, och om man kör lite mer high aspect, bredden finns i häcken. Men för min bräda var det rätt utsiktslöst tycker jag.

    Om det är värt att köpa nytt beror nog lite på vad man vill ha för typ av foil. High aspect kanske behöver lite längre brädor för att få tillräckligt med glidfart, och då kanske en kombobräda/ombyggs bräda går bra, så länge man lyckas hitta balansen väl flygande

    Stora foilar behöver inte så mkt glidfart, men Däremot en bräda med mkt volym i häcken så man kan stå över foilen och pumpa rätt. Där är det svårare att bygga om tror jag, jag hade iallafall behövt bygga på mil bräda rätt rejält.

    Sen beror det ju på hur mkt man kör. För min egen del kommer det blir foil alltid när vinden ligger under 8/9 i grund, dvs ersätter helt vanlig freerideåkning. Jag tycker det är så pass likt ändå. Och det är ju typ 90 % av vindsurfandet, så då är set ju värt att investera lite

  • Stefan_Foil

    Medlem
    9 september, 2020 vid 20:21

    Om du flyttar bak mastskenan tänk på att bredare foil race brädor generellt har mastskenan lite längre fram jämfört med lite smalare foil freeride brädor. High aspect vingar är snabbare (mer lyft fram) och ofta kör man med längre fuselage så då behövs mer tryck fram medan low aspect foils tex supercruiser kräver en bräda med mastfot längre bak, jämför tex mot Starboards foil x brädorna och Slingshot freestyle.

    Sailor, jag tror du har rätt i att formula och freestyle brädor är de som mest lämpar sig för konvertering. Formula för racefoil och freestyle för freeride foils.Tex min gamla freestyle bräda Goya x 103 liter har exakt samma avstånd mellan foil och mastfot som min jp 150 foil bräda. Freestyle brädan tycker jag funkar klockrent med NP glide foilen faktiskt, väldigt bra balans i flygläge.

  • irieman

    Medlem
    9 september, 2020 vid 21:04

    Provade lite kort en low aspect foil för första gången nu i helgen, en Starboard Foil X 145 med Supercruiser och ett 6.0 Foil Glide – segel. Klart annorlunda än min Starboard Race setup med Exocet RF 81:an. Sjukt kort bräda (190 cm) och man tror inte man ska komma upp i o m att planingsytan innan foilläge är så kort men rätt vad är så är man uppe. Väl uppe så känns den trygg och stabil, kan tänka mig att den är grym att öva gippar med.

  • robertj

    Medlem
    21 september, 2020 vid 14:01

    Någon som har erfarenhet av rrd h-fire 91?

  • mrquality

    Medlem
    12 december, 2020 vid 10:24

    Hej!
    Jag kom igång igen med foil. Efter 5 gånger med min Supercruiser och JP Hydrofoil 135 hade jag lagt undan foil och hade bara vindsurfat i flera månader pga har blåst tillräckligt under sommar och höst för att kunna köra vanligt vindsurfing. Iaf valde sälja min Hydrofoil och köpte en SB Foil 147 som jag har använt även som vanligt slalom brädan(pga är samma shape som en Ultrasonic) och har en otroligt bra vind register så tycker att brädan är fantastiskt. Efter ett par slalom session testade foila, första gg blåste väldigt lite och hade 8.5 segel men ville bara känna flyga lite. Andra gången som bifogar här i video hade jag 6.9 och körde framförallt strapless men försökte även köra med 1 fot eller båda i stroppar. Min fråga är: Tycker ni att min Supercruiser kan fungerar bra med SB Foil bräda eller brädan är mer inriktad för en freeride/race foil? Samtidigt när jag försökte plana med båda fötter i i stroppar känns det att jag trycker för mycket på brädan rails och efter en liten flyg tur landar jag snett i vatten, vet ej om kanske behöver mer vind för att kunna köra med båda fötter i stroppar eller och egentligen min foil är en foil där man behöver köra mer upprätt på brädan och behöver inte trycka som en race foil. Iaf har börjat tycka mer foil iaf och har ignen problem köra strapless och har väldigt nöjd efter 2 gg att kunna flyga långa flyg tur

  • sailortrash

    Medlem
    12 december, 2020 vid 11:01

    Jag tror din foil funkar bra i både hård och lätt vind. Men den är helt klart en foil som är gjord för att köra mer centrerat (utan att ha provkört den, men det syns på formen). För att gå ut på kanten behöver du nog jämt och fint tryck, alltså inte för svag vind. Sen blir det lättare ju mer du kör

  • mrquality

    Medlem
    12 december, 2020 vid 11:31

    en viktig sak som jag hade helt missat är att jag måste ha mast fot helt bak men sist hade helt fram istället var helt saker att det var tvärtom. Den händer när man inte foila i flera månader ahahahh. Då imorgon på Kappis ska jag testa flytta bak och känna skillnad
    https://youtu.be/d3i96R4AzX4

  • sailortrash

    Medlem
    12 december, 2020 vid 11:48

    Ja då långt bak det går, lättare att få stabil flight då

  • Stefan_Foil

    Medlem
    19 december, 2020 vid 22:41

    Dario, när jag tittar på din bild ser du ut att ha bra balans med din fotplacering på halvvind. För din foil är det rätt bräda då den är inte så bred bak. Den funkar nog även med racefoil i mer vind men då kanske du hellre vindsurfar vanligt. Om du går ut på kanten måste du kompensera med mer segeltryck och mer fart (skota in mer och håll kvar seglet konstant inskotat). På halvind blir det lite konstigt då du lutar framåt och skotar in med lite böjda armar men på kryss kan du hänga ut ordentligt och skota in. Om brädan viker ner när du står på kanten tex i ett vindhål kan du skota in och trycka med tårna och samtidigt stå mer upprätt. Börja också med mastfoten längst bak och om det blir okontrollerbart mycket lyft så flytta fram den lite. Stropparna bör också vara så långt bak det går om du inte redan har det.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 mars, 2021 vid 18:20

    Tjena, nytt år och isen börjar spricka upp här på Mälaren. Jag vet att några kört i Dalarö, Fudde osv hela vintern men själv har jag glömt bort surfingen lite fram tills nu när jag fick en sen julklapp av mig själv. (Se bild). Har väntat väldigt länge på denna, äntligen, är sjukt taggad nu. Har spanat in Balz Müller och co. och här är några exempel på manövrar som är möjliga..

    360
    flygande ducktack och helitacks
    Bakåtloop
    Framåt
    Alla vanliga freestylemanövrar osv osv…allt detta i väldigt lätt vind och plattvatten. Med foil givetvis.

    Min förhoppning är att köra duckgibes och lite försök till hopp med foil i år. Och kanske träna lite bakåt och framåt loopar i småvågor utan foil med denna bräda.

    Den funkar oxå bra i vågor utan foil med us box adapter och sidofenor. Så perfekt på resan.

    92 liter kan tyckas lite men för mig går gränsen här för en bräda som ska användas för feta hopp och vågor. Med större brädor blir det enligt min mening för mycke belastning på knän och fotleder om man inte landar perfekt så då vågar man inte försöka något nytt.

    Tyvärr har brädan en på gränsen till ful shape med konkav outline som en snowboard men ska enligt shapern möjliggöra en mer kompakt bräda och öka kontrollen i chop och svänga bättre osv. Men den är ändå lång för att vara en foilbräda. Alltså är den mer optimerad för att köras med fena men den har en lång mast skena så går ändå att få bra balans på foil. Så vi får se är iaf väldigt taggad och kommer ge rapport här efter jag testat den.

    Ha det fint,

    Aloha

    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    15 mars, 2021 vid 18:39

    Wow! Ser grymt ut, ser fram emot rapporten!

    Ang hopp mm

    Höstresan till bästkusten är stående, häng på om du vill i september

    Blir dock öland innan dess, där går det bra att loopa om vill oxå

  • mtuh

    Medlem
    19 mars, 2021 vid 19:48

    Hej!
    Jag har läst igenom hela tråden men inte hittat så mycket info om foil på formula.

    Jag har en formula (SB 160) och funderar på en Slingshot Hover Glide FWind med front wing på drygt 1500.

    Väger 70 kg och kör oftast på Himmerfjärden (nära Fituna)

    https://slingshotsports.com/products/hover-glide-fwind-v3

    Vad tror ni om den kombinationen?

    Jag har också förstått av tråden att vissa rekommenderar en Freestyle till foil och jag har också en gammal Fanatic Skate.

    Tar tacksamt emot era tankar avseende formula eller freestyle i relation till nämnd foil!

    Martin

Sida 9 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.