foil, erfarenhetsåterföring..

This topic has 132 svar, 18 deltagare, and was last updated 4 weeks sedan by  Stefan.

  • Författare
  • #1519870
     IrieMan 
    Deltagare

    Har en fråga till er som köpt rena foilbrädor och som började foila med formula eller slalombrädor.

    Är det stor skillnad om man bortser från att boxen är förstärkt och håller(längre). Vad upplever ni som är den största skillnaden i så fall? Är det lättare att hålla sig stabil i flygningarna lyfter tidigare?

    Är det värt att lägga pengar på en foilbräda om man har en bred slalom 75-85 cm eller formula när man blivit lite bättre och börjat få längre flygningar tycker ni eller kan man lika bra bara byta box för ett par tusenlappar?

    Särskilt intresserad är jag av svar från er som kör foilar av lite mer av racekaraktär(SB Race, GT, AFS) och stora brädor (typ 150 liter eller mer). Vad är era erfarenheter?

    Om du är intresserad av race m m så är det definitivt bra med en specifik foilbräda, man behöver bredden i aktern. Gärna en bräda som är nånstans 80 cm och uppåt, ännu hellre runt 90 och uppåt ifall du vill köra med stora segel, typ 9.0. Sedan har många foilbrädor den fördelen att dom kan studsa upp igen lite bättre när man breachar med foilen.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519871
     Erik71 
    Deltagare

    “Om du är intresserad av race m m så är det definitivt bra med en specifik foilbräda, man behöver bredden i aktern. Gärna en bräda som är nånstans 80 cm och uppåt, ännu hellre runt 90 och uppåt ifall du vill köra med stora segel, typ 9.0. Sedan har många foilbrädor den fördelen att dom kan studsa upp igen lite bättre när man breachar med foilen.”

    Tack för svar Irieman. Håller med om vikten av fet bred häck men det har de två brädorna jag har idag en slalom 85 cm och en formula 100 cm. Men frågan är som sagt om det även är andra fördelar som foilbrädorna besitter som mina saknar. Jag upplever att jag måste trycka mycket med bakre benet i lättare och medium vind till exempel. Att använda bakre stroppen har jag inte lyckats med ännu, kan det vara sånt som blir lättare med en riktig foilbräda.

    Det är större segel jag använder idag typ 7,8-9,5 (jag väger 92 kg)men bara för freerace i dagläget inget tävlande.
    Nån annan som har foilbrädor typ JP 150 eller Starboard 150 eller 177 liters som har input?

    • Det här svaret redigerades 4 months, 1 week sedan av  Erik71.
    #1519876
     Stefan 
    Deltagare

    Din formulabräda kan funka bra om du har begränsad budget. Helt klart finns skillnader mot en formula, men bredden bak är det som är viktigast och det har ju formulan. Prova, går boxen sönder är det lätt att sätta in en ny.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519887
     ojja 
    Deltagare

    Har inte provat med någon specialanpassad utrustning, men jag gjort lite experiment med min Starboard 155 (270×85 cm) från ca 2000. Första försöken var den helt i original och det gick bra att komma upp och flyga även om det var lite vingligt. Längden gjorde att nosen tog i ganska tidigt, så att det inte blev några dyk när jag kom för högt så att vinden släppte från vattnet. Dock hade jag en lite spricka på tvären framför fenboxen och denna delade sig oroväckande mycket när jag foilade. Bestämde mig därför för att förstärka ovansidan med några lager kolfiber.
    När jag ändå var på och plastade satte jag även in nya pluggar för bakre stropparna, så att de nu kan sättas både längre bak och längre in än originalet. Ut och prova igen. Nu gick det plötsligt att stå i båda stropparna när man flög och jag behövde inte längre vara orolig för att brädan skulle gå av. Dock kändes fortfarande inte stancen riktigt bra och det är dessutom bökigt att transportera en 270 cm lång bräda, så fram med sågen och modifiera lite till.
    Jag kapade brädan med ca 50 cm och gjorde om främre scopelinjen, så att den fick en hygglig böj uppåt. För att kunna göra detta separerade jag bottenlaminatet från skumkärnan med såg, tunnade ut skumkärnan och slitsade översidan så det skulle gå att böja den trots att däcket är välvt. Limmade ihop allt med uretanlim. Sedan sågade jag ur och flyttade tillbaka mastskenan med ca 15 cm. Man kan nu sätta masten mellan ca 115 och 135 cm från aktern. I samband med det lade jag även på ett lager kolfiber för att fortsätta förstärkningen som jag gjort i aktern. Slutligen lade jag även på ett lager kol runt fenboxen på undersidan. Min foil har en liten tryckplatta runt infästningen, så jag tror att belastningen ligger mer på den ytan än i själva boxen.
    Har provkört ett par gånger sedan senaste modifieringen och nu faller allt på plats på ett helt annan sätt än tidigare. Det går lättare att pumpa igång i svag vind, lättare att hålla kontroll på hur högt jag ska flyga, köra med ikrokad hängsele mm. När den väl dyker går nosen i lite hårdare än tidigare, men inte så det blir katastrof.
    Mitt tips är därför att om du inte vill investera alla dina sparslantar i en ny foilbräda kan man med lite plast och glas- och kolfiber från Biltema komma ganska långt även med en gammal formulabräda som bara ligger och tar plats.

    • Det här svaret redigerades 4 months, 1 week sedan av  ojja.
    • Det här svaret redigerades 4 months, 1 week sedan av  ojja.
    • Det här svaret redigerades 4 months, 1 week sedan av  ojja.
    Bilagor:

    Bilagor:
    4 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519903
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag hade två huvudsakliga problem med min freeride. Den ena var att masten var för långt fram. Detta löste jag genom att sätta in en ny mastbox

    Det andra var för lite volym i häcken. Och detta blev ännu mer ett problem när masten flyttades bak ca 30 cm.

    Med en formula eller freestyle kanske man kan göra en hyfsad ombyggnad till foilbräda, då volymfördelningen på brädan är ganska lik, och om man kör lite mer high aspect, bredden finns i häcken. Men för min bräda var det rätt utsiktslöst tycker jag.

    Om det är värt att köpa nytt beror nog lite på vad man vill ha för typ av foil. High aspect kanske behöver lite längre brädor för att få tillräckligt med glidfart, och då kanske en kombobräda/ombyggs bräda går bra, så länge man lyckas hitta balansen väl flygande

    Stora foilar behöver inte så mkt glidfart, men Däremot en bräda med mkt volym i häcken så man kan stå över foilen och pumpa rätt. Där är det svårare att bygga om tror jag, jag hade iallafall behövt bygga på mil bräda rätt rejält.

    Sen beror det ju på hur mkt man kör. För min egen del kommer det blir foil alltid när vinden ligger under 8/9 i grund, dvs ersätter helt vanlig freerideåkning. Jag tycker det är så pass likt ändå. Och det är ju typ 90 % av vindsurfandet, så då är set ju värt att investera lite

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519908
     Stefan 
    Deltagare

    Om du flyttar bak mastskenan tänk på att bredare foil race brädor generellt har mastskenan lite längre fram jämfört med lite smalare foil freeride brädor. High aspect vingar är snabbare (mer lyft fram) och ofta kör man med längre fuselage så då behövs mer tryck fram medan low aspect foils tex supercruiser kräver en bräda med mastfot längre bak, jämför tex mot Starboards foil x brädorna och Slingshot freestyle.

    Sailor, jag tror du har rätt i att formula och freestyle brädor är de som mest lämpar sig för konvertering. Formula för racefoil och freestyle för freeride foils.Tex min gamla freestyle bräda Goya x 103 liter har exakt samma avstånd mellan foil och mastfot som min jp 150 foil bräda. Freestyle brädan tycker jag funkar klockrent med NP glide foilen faktiskt, väldigt bra balans i flygläge.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519909
     IrieMan 
    Deltagare

    Provade lite kort en low aspect foil för första gången nu i helgen, en Starboard Foil X 145 med Supercruiser och ett 6.0 Foil Glide – segel. Klart annorlunda än min Starboard Race setup med Exocet RF 81:an. Sjukt kort bräda (190 cm) och man tror inte man ska komma upp i o m att planingsytan innan foilläge är så kort men rätt vad är så är man uppe. Väl uppe så känns den trygg och stabil, kan tänka mig att den är grym att öva gippar med.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1520318
     robertj 
    Deltagare

    Någon som har erfarenhet av rrd h-fire 91?

    #1521578
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    Hej!
    Jag kom igång igen med foil. Efter 5 gånger med min Supercruiser och JP Hydrofoil 135 hade jag lagt undan foil och hade bara vindsurfat i flera månader pga har blåst tillräckligt under sommar och höst för att kunna köra vanligt vindsurfing. Iaf valde sälja min Hydrofoil och köpte en SB Foil 147 som jag har använt även som vanligt slalom brädan(pga är samma shape som en Ultrasonic) och har en otroligt bra vind register så tycker att brädan är fantastiskt. Efter ett par slalom session testade foila, första gg blåste väldigt lite och hade 8.5 segel men ville bara känna flyga lite. Andra gången som bifogar här i video hade jag 6.9 och körde framförallt strapless men försökte även köra med 1 fot eller båda i stroppar. Min fråga är: Tycker ni att min Supercruiser kan fungerar bra med SB Foil bräda eller brädan är mer inriktad för en freeride/race foil? Samtidigt när jag försökte plana med båda fötter i i stroppar känns det att jag trycker för mycket på brädan rails och efter en liten flyg tur landar jag snett i vatten, vet ej om kanske behöver mer vind för att kunna köra med båda fötter i stroppar eller och egentligen min foil är en foil där man behöver köra mer upprätt på brädan och behöver inte trycka som en race foil. Iaf har börjat tycka mer foil iaf och har ignen problem köra strapless och har väldigt nöjd efter 2 gg att kunna flyga långa flyg tur

    www.challengersails.se

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1521580
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag tror din foil funkar bra i både hård och lätt vind. Men den är helt klart en foil som är gjord för att köra mer centrerat (utan att ha provkört den, men det syns på formen). För att gå ut på kanten behöver du nog jämt och fint tryck, alltså inte för svag vind. Sen blir det lättare ju mer du kör

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1521581
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    en viktig sak som jag hade helt missat är att jag måste ha mast fot helt bak men sist hade helt fram istället var helt saker att det var tvärtom. Den händer när man inte foila i flera månader ahahahh. Då imorgon på Kappis ska jag testa flytta bak och känna skillnad

    www.challengersails.se

    #1521582
     sailortrash 
    Deltagare

    Ja då långt bak det går, lättare att få stabil flight då

    #1521636
     Stefan 
    Deltagare

    Dario, när jag tittar på din bild ser du ut att ha bra balans med din fotplacering på halvvind. För din foil är det rätt bräda då den är inte så bred bak. Den funkar nog även med racefoil i mer vind men då kanske du hellre vindsurfar vanligt. Om du går ut på kanten måste du kompensera med mer segeltryck och mer fart (skota in mer och håll kvar seglet konstant inskotat). På halvind blir det lite konstigt då du lutar framåt och skotar in med lite böjda armar men på kryss kan du hänga ut ordentligt och skota in. Om brädan viker ner när du står på kanten tex i ett vindhål kan du skota in och trycka med tårna och samtidigt stå mer upprätt. Börja också med mastfoten längst bak och om det blir okontrollerbart mycket lyft så flytta fram den lite. Stropparna bör också vara så långt bak det går om du inte redan har det.

Visar 13 inlägg - 121 till 133 (av 133 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2021 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account