foil, erfarenhetsåterföring..

This topic has 127 svar, 18 deltagare, and was last updated 4 weeks, 1 day sedan by  robertj.

• Författare
     IrieMan 
    Deltagare

Har en fråga till er som köpt rena foilbrädor och som började foila med formula eller slalombrädor.

Är det stor skillnad om man bortser från att boxen är förstärkt och håller(längre). Vad upplever ni som är den största skillnaden i så fall? Är det lättare att hålla sig stabil i flygningarna lyfter tidigare?

Är det värt att lägga pengar på en foilbräda om man har en bred slalom 75-85 cm eller formula när man blivit lite bättre och börjat få längre flygningar tycker ni eller kan man lika bra bara byta box för ett par tusenlappar?

Särskilt intresserad är jag av svar från er som kör foilar av lite mer av racekaraktär(SB Race, GT, AFS) och stora brädor (typ 150 liter eller mer). Vad är era erfarenheter?

Om du är intresserad av race m m så är det definitivt bra med en specifik foilbräda, man behöver bredden i aktern. Gärna en bräda som är nånstans 80 cm och uppåt, ännu hellre runt 90 och uppåt ifall du vill köra med stora segel, typ 9.0. Sedan har många foilbrädor den fördelen att dom kan studsa upp igen lite bättre när man breachar med foilen.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     Erik71 
    Deltagare

“Om du är intresserad av race m m så är det definitivt bra med en specifik foilbräda, man behöver bredden i aktern. Gärna en bräda som är nånstans 80 cm och uppåt, ännu hellre runt 90 och uppåt ifall du vill köra med stora segel, typ 9.0. Sedan har många foilbrädor den fördelen att dom kan studsa upp igen lite bättre när man breachar med foilen.”

Tack för svar Irieman. Håller med om vikten av fet bred häck men det har de två brädorna jag har idag en slalom 85 cm och en formula 100 cm. Men frågan är som sagt om det även är andra fördelar som foilbrädorna besitter som mina saknar. Jag upplever att jag måste trycka mycket med bakre benet i lättare och medium vind till exempel. Att använda bakre stroppen har jag inte lyckats med ännu, kan det vara sånt som blir lättare med en riktig foilbräda.

Det är större segel jag använder idag typ 7,8-9,5 (jag väger 92 kg)men bara för freerace i dagläget inget tävlande.
    Nån annan som har foilbrädor typ JP 150 eller Starboard 150 eller 177 liters som har input?

• Det här svaret redigerades 1 month, 1 week sedan av  Erik71.
     Stefan 
    Deltagare

Din formulabräda kan funka bra om du har begränsad budget. Helt klart finns skillnader mot en formula, men bredden bak är det som är viktigast och det har ju formulan. Prova, går boxen sönder är det lätt att sätta in en ny.

ojja 
    Deltagare

Har inte provat med någon specialanpassad utrustning, men jag gjort lite experiment med min Starboard 155 (270×85 cm) från ca 2000. Första försöken var den helt i original och det gick bra att komma upp och flyga även om det var lite vingligt. Längden gjorde att nosen tog i ganska tidigt, så att det inte blev några dyk när jag kom för högt så att vinden släppte från vattnet. Dock hade jag en lite spricka på tvären framför fenboxen och denna delade sig oroväckande mycket när jag foilade. Bestämde mig därför för att förstärka ovansidan med några lager kolfiber.
    När jag ändå var på och plastade satte jag även in nya pluggar för bakre stropparna, så att de nu kan sättas både längre bak och längre in än originalet. Ut och prova igen. Nu gick det plötsligt att stå i båda stropparna när man flög och jag behövde inte längre vara orolig för att brädan skulle gå av. Dock kändes fortfarande inte stancen riktigt bra och det är dessutom bökigt att transportera en 270 cm lång bräda, så fram med sågen och modifiera lite till.
    Jag kapade brädan med ca 50 cm och gjorde om främre scopelinjen, så att den fick en hygglig böj uppåt. För att kunna göra detta separerade jag bottenlaminatet från skumkärnan med såg, tunnade ut skumkärnan och slitsade översidan så det skulle gå att böja den trots att däcket är välvt. Limmade ihop allt med uretanlim. Sedan sågade jag ur och flyttade tillbaka mastskenan med ca 15 cm. Man kan nu sätta masten mellan ca 115 och 135 cm från aktern. I samband med det lade jag även på ett lager kolfiber för att fortsätta förstärkningen som jag gjort i aktern. Slutligen lade jag även på ett lager kol runt fenboxen på undersidan. Min foil har en liten tryckplatta runt infästningen, så jag tror att belastningen ligger mer på den ytan än i själva boxen.
    Har provkört ett par gånger sedan senaste modifieringen och nu faller allt på plats på ett helt annan sätt än tidigare. Det går lättare att pumpa igång i svag vind, lättare att hålla kontroll på hur högt jag ska flyga, köra med ikrokad hängsele mm. När den väl dyker går nosen i lite hårdare än tidigare, men inte så det blir katastrof.
    Mitt tips är därför att om du inte vill investera alla dina sparslantar i en ny foilbräda kan man med lite plast och glas- och kolfiber från Biltema komma ganska långt även med en gammal formulabräda som bara ligger och tar plats.

• Det här svaret redigerades 1 month, 1 week sedan av  ojja.
    Bilagor:

Bilagor:
    4 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

Jag hade två huvudsakliga problem med min freeride. Den ena var att masten var för långt fram. Detta löste jag genom att sätta in en ny mastbox

Det andra var för lite volym i häcken. Och detta blev ännu mer ett problem när masten flyttades bak ca 30 cm.

Med en formula eller freestyle kanske man kan göra en hyfsad ombyggnad till foilbräda, då volymfördelningen på brädan är ganska lik, och om man kör lite mer high aspect, bredden finns i häcken. Men för min bräda var det rätt utsiktslöst tycker jag.

Om det är värt att köpa nytt beror nog lite på vad man vill ha för typ av foil. High aspect kanske behöver lite längre brädor för att få tillräckligt med glidfart, och då kanske en kombobräda/ombyggs bräda går bra, så länge man lyckas hitta balansen väl flygande

Stora foilar behöver inte så mkt glidfart, men Däremot en bräda med mkt volym i häcken så man kan stå över foilen och pumpa rätt. Där är det svårare att bygga om tror jag, jag hade iallafall behövt bygga på mil bräda rätt rejält.

Sen beror det ju på hur mkt man kör. För min egen del kommer det blir foil alltid när vinden ligger under 8/9 i grund, dvs ersätter helt vanlig freerideåkning. Jag tycker det är så pass likt ändå. Och det är ju typ 90 % av vindsurfandet, så då är set ju värt att investera lite

Stefan 
    Deltagare

Om du flyttar bak mastskenan tänk på att bredare foil race brädor generellt har mastskenan lite längre fram jämfört med lite smalare foil freeride brädor. High aspect vingar är snabbare (mer lyft fram) och ofta kör man med längre fuselage så då behövs mer tryck fram medan low aspect foils tex supercruiser kräver en bräda med mastfot längre bak, jämför tex mot Starboards foil x brädorna och Slingshot freestyle.

Sailor, jag tror du har rätt i att formula och freestyle brädor är de som mest lämpar sig för konvertering. Formula för racefoil och freestyle för freeride foils.Tex min gamla freestyle bräda Goya x 103 liter har exakt samma avstånd mellan foil och mastfot som min jp 150 foil bräda. Freestyle brädan tycker jag funkar klockrent med NP glide foilen faktiskt, väldigt bra balans i flygläge.

IrieMan 
    Deltagare

Provade lite kort en low aspect foil för första gången nu i helgen, en Starboard Foil X 145 med Supercruiser och ett 6.0 Foil Glide – segel. Klart annorlunda än min Starboard Race setup med Exocet RF 81:an. Sjukt kort bräda (190 cm) och man tror inte man ska komma upp i o m att planingsytan innan foilläge är så kort men rätt vad är så är man uppe. Väl uppe så känns den trygg och stabil, kan tänka mig att den är grym att öva gippar med.

robertj 
    Deltagare

Någon som har erfarenhet av rrd h-fire 91?

Visar 8 inlägg - 121 till 128 (av 128 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account