Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Foils
-
Foils
Publicerad av anonym-anvandare på 10 juli, 2002 vid 14:46Hallå,
Varför verkar alla i Sverige köra med inflatables? Är det någon som har erfarenhet av foils? De verkar bättre i lättvind.
/Daniel
anonym-anvandare svarade 23 år, 5 månader sedan 1 Medlem · 5 Svar -
5 Svar
-
Jag kör en Foil, Flysurfer MastAir 16 i lättvind helt sjukt drag redan vid 3-4m/s toppar den vid 6-8m/s
-
Här är en plus och minuslista någon skrivit någon gång:
http://www.kitesurf.nu/html/read/article.cfm?id=62Inflatabels blir framförallt otympligt stora i lättvind.
I vindar ca 7+ däremot flexar inflatosvarianten (kanske även gäller ARCen [foil] som har liknande linupphängning) på ett sätt som ger jämnare gång i byig vind.
(På samma sätt som en segelbåt som lutar mycket tappar i projekterad segelyta och därför klara höga vindstyrkor.)En foil som har en stummare och mer optimerad vingprofil däremot ger all energi till dig vilket kanske låter bra men inte alltid är önskvärt/lätthanterligt vid högre vindstyrkor.
Detta är bara mina tankar och stödjer sig inte på några speciella undersökningar. Säg emot om ni tycker annorlunda.
-
Hepp,
Jag har kört en hel del foil (Flysurfer) på vatten och är både nöjd och lite missnöjd. Det jag gillar bäst med foil är sättet att styra den och hur snabbt depower funkar samtidgt som dom är super lätta att starta själv både i vatten och på land. Det som jag är missnöjd med är att dom inte ger mer drag än en inflato. Foil har ju som sagt linor som kan vara lite jobbiga och då tycker jag man ska få mer kraft om man ska ha mer besvär
I dagens läge tycker jag inte att foil (FS) ”piskar” inflatos utan ligger på samma nivån, men jag vet att det kommer en ny kite från FS som ska vara ”hel sjuk”.Foil eller inflato? svår fråga för min del, jag kommer nog köra med både FS och Wipika!
//
Hampe
http://www.kitepower.se -
En annan erfarenhet från oss som kör mycket vintertid (Luleå), är att foils är lämpligare att använda än tubekite, eftersom tuben inte håller särskillt bra vintertid i -grader. Sedan kan man väl säga generellt att om man jämför en 4 linors tube med en foil så kan ”tuben” generellt användas i ett större vindområde. 2 linors ”tubar” får liknande beteende som foilar och som någon tidigare antydde: det är ibland önskvärt att bli av med draget. Vi kör även en hel del med Windtools foils och dom har en depowerfunktion som gör att man kan använda dom i ett hyffsat stort område, men dom blir lite svårhanterliga när men ”depowrar” (konstigt ord det där).
/Mvh Lars Sjöberg
Logga in för att svara.