Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter

  • getwet

    Medlem
    10 december, 2002 vid 13:18

    Mätte upp i somras med GPS när planingströsklarna kommer.
    Vid 10 knop, börjar det närma sig planing men det gräver fortfarande(lite beroende på bräda) men det planar inte än, vid ca 12 knop släpper det, men inte mer, du ligger precis på planingströskel. 14-15 knop, nu planar det ordentligt men det går inte speciellt fort….
    På kryss håller jag ca 17-18 knop och upplever det som “avslappnad” segling (mätningarna skedde med en MTX 125 och RX 8.4). Över 25 knop, då börjar det bli spännande…..
    Så att plana vid 8 knop….nja….tror inte det.
    När jag åker med min båt i 8-10 knop så kan jag bara konstatera att jag inte skulle ha planat i den hastigheten, det både syns och märks.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 december, 2002 vid 11:12

    har ni kollat så era vindmätare verkligen visar rätt? Såna små handmätare man kan köpa visar ofta ganska blygsamma vindar, sen kan det va så att ni har vindmätare som visar i beaufort och så finns det en liten omvandlingskala på baksidan där man kan se vad det blåser i m/s, sån har min polare iaf, den går inte att få upp i mer än 13 även om man blåser allt man kan rakt in i propellern…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 december, 2002 vid 11:13

    att man överhuvudtaget köper en vindmätare för att kolla när man kan surfa är väl ett tecken på att man inte har koll om något…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 december, 2002 vid 11:21

    Pricken över i:et detta är ju precis vad
    svensk vindsurfing handlar om.
    Blåser det tillräckligt ??

  • endy

    Medlem
    11 december, 2002 vid 11:29

    Svar till:


    att man överhuvudtaget köper en vindmätare för att kolla när man kan surfa är väl ett tecken på att man inte har koll om något…

    [/ QUOTE ]

    Håller inte riktigt med, de flesta vet nog när man kan surfa, fast kanske inte hur mkt det blåser, om du mäter vinden den gången du precis kan segla så vet du var tröskeln går och har på så vis hjälp av din mätare om det ser lite tveksamt ut, trodde själv länge att det blåste mer än vad det gjorde oftast, och vet nu att 6-7m/s räcker för mig med min freestyle.. laugh.gif

  • getwet

    Medlem
    11 december, 2002 vid 14:20

    Är du ironisk angående mätarna eller??? Lite lågvattenmärke där att överhuvud taget tro att vi inte kan skilja på ms och beaufort!!!!! Äger ingen vindmätare….surfat i 27 år så jag tror mig inte behöva någon.

  • getwet

    Medlem
    11 december, 2002 vid 14:34

    Kan förresten tillägga att den uppmätta vinden på stranden inte alls behöver överenstämma med den verkliga på vattnet. Ofta bromsar träd, berg mm även om de ligger en bit bakom. Inte alls ovanligt med en diff på 2-3ms, så det uppmätta värdet på stranden kan med andra ord vara fel därute, Haga Park är ett utomordentligt bra exempel, 30-40m ut blåser det alltid mer på sydväst. Så blåser det 6ms mätaren på land så har du ca 8ms där ute. Vid sned pålandsvind accelererar vinden närmare stranden för att sedan snabbt avta in över land…..det beror på kompressionen närmare land när vinden bromsas upp och möter motstånd. Tvärtom kan också ske om jag står på en bergknalle eller en höjd, vindentrycks ihop och accelerar varvid man uppfattar vinden som mer, och ute på vattnet blev det mindre!

    Så jag tror att uppfattningarna om vindstyrkan inte alltid är korrekt……och när man planar!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 december, 2002 vid 14:55

    Kan någon göra en tabell med

    vindstyrka
    segelstorlek/brädvolym
    personvikt

    som anger om man kan plana/vad som är passande? Skulle vara extremt bra. smile.gif

  • storm

    Medlem
    11 december, 2002 vid 16:13

    Det här med vindhastigheter är något man kan tänka på mycket, väldigt mycket.
    Vi vet ju sedan innan att det bara blåser när man inte kan surfa, och skulle det mot förmodan blåsa någon gång då man kan, så kan man ju ge sig fan på att det blåser från fel håll.

    Men om man kollar lite noggrannare på vindhastigheter vs kraft.
    hur hänger det hela ihop?
    jag har förstått att det på vintern inte behöver blåsa lika många m/s för att man ska få tryck pga ökad densitet. Gäller detta bft också? eller tar den skalan hänsyn till kraftskillnaden som blir?
    ibland lurar man ju sig så totalt också, när t.ex. vinden inte når ner till vattnet och det ser ut som att det blåser 5 m/s men när det i verkligeheten blåser mer. hur kommer det sig?

    Två andra saker som jag saknar i den här tråden. teknik och vågförhållanden. Teknik gör oerhört mycket för hur tidigt man planar. speciellt om det är vågor man kör i. För jag tror personligen att man kan få ner planingströskeln 1-2m/s om man kan använda sig av vågorna för att få igång sin planing.

  • the_g

    Medlem
    11 december, 2002 vid 19:58

    Tjena!

    Min tes lyder så här? Det kvittar om det är sommar eller vinter. Det hela har med luftfuktigheten att göra. Torr luft har högre densitet än fuktig luft eftersom syre och kväve molekylerna är tyngre än vattenmolekylerna. Men lufttrycket spelar också in, högre tryck medför högre densitet. Sist men inte minst så finns ju formlen F=m*a! Så med låg luftfuktighet och högt tryck så behövs det färre m/s för att plana. (Tror dock att det bara rör sig om 1 max 2 m/s). Så kan någon rätta mig om jag har fel????

  • getwet

    Medlem
    11 december, 2002 vid 21:07

    Dom riktigt duktiga kan tom känna av skillnaden i lågtrycksvindar och högtrycksvindar trots samma vindstyrka, just beroende på det du beskriver.

  • krille

    Medlem
    11 december, 2002 vid 21:43

    Hur mycket vind krävs det då för att få kitet att lyfta från takräcket på bilen? Det är väl du man att svara på………
    wink.gif Krille

  • teabag

    Medlem
    11 december, 2002 vid 21:56

    Härvidlag anländer en messerschmitsare in på planen.
    Ett hyfsat vedertagen definition på planing bland oss motorbåtsälskare är att “flytetyget planar då dess kraft framåt är större än den våg som detsamma bildar under sig själv pga dess konstruktion och vikt. Då lyfter den sig över den nämnda vågen och har en gång som är mer plan mot vattenytan än innan”.

    Det viktiga i kråksången är just vågen under brädan som den framåtskidande måste övervinna.

    Vågen är beroende av brädans konstruktion och seglarens vikt samt var han står på brädan.Längst bak ger ett större nedåttryck och därmed en större våg som i sin tur kräver mer blåst för att övervinna – allt annat lika.

    Planingströskel

    Olika konstruktioner på flytetyget ger olika s.k planingströsklar.En halvplanande båt,extremt ineffektivt flytetyg,skjuter vattnet framför sig och kommer aldrig över den våg som bildas av dess skrovform och vikt.
    En powerbåt med krftigt V i skrovformen planar men kräver rejäl motor kontra en lätt och plattskrovad motorbåt.

    Det är klart som korvspad, med både ingefära och lökbitar,att en formula bräda som är bred får en mycket mindre nedåtriktande kraft än en slalombräda som är smalper ytenenhet.Är seglaren dessutom lätt är det bara fördelar för
    en låg planingströskel – den kanske inte ens märks.

    Av detta kära teorisurfare förstår ni att det inte finns en viss hastighet som är planingshastighet,som gäller för alla olika brädor.

    Slutordat om detta kära govänner…??

    Under tråden Mastlängder…finns det en formel som är rätt vettig att teorisera kring.Den om att kraften är beroende av luftens volym och densitet samt vindstyrkan och segelsstorleken.

    Hugade och begåvade medges läsning å det snaraste av detta intelligenta träd.

    Vi hörs väl senare…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2002 vid 08:29

    Hallå där Krille, det brukar “släppa” ordentligt vid ca 140km på E22. Kanske dags att byta varningskyltarna för älg utanför Nyköping mot “flygande surfbrädor”.

  • getwet

    Medlem
    12 december, 2002 vid 08:32

    Morron trött där, jag föregående inlägg liksom….

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.