Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För lång mast vs tvist?

  • För lång mast vs tvist?

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 november, 2001 vid 11:21

    Hej! Någon som vet hur tvisten i ett segel påverkas om man riggar på en mast som är betydligt längre än seglet d v s en rejält lång förlängning med variotopp?

    ola-h svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-tabou

    Medlem
    13 november, 2001 vid 11:36

    Tjena!
    Förut körde jag alla mina segel på en 450 mast och tyckte det räckte bra. Har nu insätt att ju mindre varitopp du har desto bättre. Är seglet sytt för en 400 mast, skaffa en sådan. Visst, det går att köra på en 430 också men det funkar inte bra.
    Jag körde en 3.7:a ( NP NR)förra året på en 430 mast . Seglet blev stenhårt och helt dött. Seglet twistade nästan ingenting. Masten var alldeles för styv och seglet satt ca 1 meter från masttoppen vilket gjorde att masten skulle börja böja sig 1 meter ned och sedan neråt. Känslan vara att segla med ett segel i stålplåt. Till i år har jag skaffat en kortare mast. Seglet känns nu mycket bättre. Vid hårda vindstötar så öppnar det och masten twistar fint. Seglet känns mycket mer levande och man känner att det arbetar i vinden. Seglingen blir mycket roligare. Det är som att segla 4.0-5.0 i känslan fast mer lätthanterligt pga av den lilla storleken.
    Så visst går det att köra med en lång varitopp men seglet kommer ej till sin rätt och twisten försvinner. Med en avpassad mast är det roligare och skönare att segla. Värt sina pengar med flera master tycker i alla fall jag.
    Trevlig Höstsurf!

  • ola-h

    Medlem
    13 november, 2001 vid 12:17

    Seglets egenskaper blir i den närmaste helt förstörda med en för lång mast (säg mer än 20cm mastutstick). Jag skulle nog saga att ett fyra-fem år gammalt segel med rätt mast i allmänhet utklassar ett nytt med 30cm för lång mast.

    Många är de som tycker att när det blåser så pass att man får ta till segel under fyra kvadrat, då är allt ryckigt och okontrollerat och vinden allti hysteriskt byig. Jag har själv tyckt lite så, men efter att ha skaffat en 370 mast till mina små segel har det ändrat sig radikalt. Det finns ingen anledning till att de små seglen skall vara mindre livliga och dynamiska än de större och med rätt mast är det inte heller så och hårdvindsseglignen blir mycket mer kontrollerad. Detta är speciellt viktigt för de som i likhet med mig är lätta. Dels kör vi oftare med mindre segel och dels har vi inte lika mycket råstyrka att ta till för att kontrollera en övermastad stålplåt.

    Så, satsa på ett bra stall av master i olika längder och om pengarna inte riktigt räcker efter det hellre något år äldre segel.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2001 vid 14:22

    Tack Dr Tabou och Ola H för två st mycket bra o givande svar..mitt i prick, känner exakt igen mig. Körde ett litet hårdvindssegel nyligen o det känndes som en stålplåt..för jäkligt p g a en alltför lång mast ca 50cm utstick. Seglet ska egentligen ha mkt bra tvist men hur jag än tog i vid riggningen fick jag nästintill obefintligt med tvist o därmed ett svårkontrollerat segel. Nu blir det köp av en kortare mast till nästa gång!

    PS! Ola H 370-mast? Du måste ha grymt små segel eller?

    /Tack

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2001 vid 14:27

    Hoppsan, det var som attan. Gäller det här även mastens böjkurva och förlängaren ? Jag såg mig vara ute efter ett 5,5 för en tid sedan men fick ge upp när varken masten eller bommarna tycks passa.Jag såg nämligen mitt gamla fina racesegel,7,5, bli som “nytt” – ja alltså det såg ut sådär som det gör på alla bilder men aldrig förut gjort för mig-när jag bytte från glasfibermasten till kolfibermasten.Min teori var att det måste bero på att kolfibermastens böjkurva var bättre anpassad till seglet än den gamla glasfibermastens.Ligger det nåt i det ? Och stämde då denna teori skulle jag kunna köra mitt 6,5 med den alldeles för långa kolfibermasten (510cm) och hiva glasfibermasten. Jag är allergisk mot prylar och en tredje mast känns bara för mycket.Vad säger ni ?

  • ola-h

    Medlem
    13 november, 2001 vid 16:49

    De flesta vågsegellinjer byter från 400 till 370 någonstans strax under 4.0. I mitt fall har jag tidigare alltid haft 3.3 som minsta, men i år har jag 3.7 (som jag kört ca 5 gånger i år). Jag har alltså 370-masten endast till 3.7:an, vilket kanske låter lyxigt men är värt både pengarna och det extra släpandet. Faktum är att min 430-mast också bara används till ett segel f.n., nämligen 6.3:an. 4,2-5.3 riggas alla på 4m-mast.

    När det gäller 3.7:an funkar den med 370-masten riktigt, riktigt bra. Jämfört med segel i samma storlek jag tidigare kört med 4m-master får man med rätt mast större vindregister åt bägge hållen. Hårt draget får man rätt plant segel med exemplerisk tvist en bra bit ned och lite lösare draget får man att mycket dynamiskt och spänstigt segel med lite mer bottendrag och faktiskt även pumpbarhet.

    Det var inte länge sedan de första 370-masterna så dagens ljus, men nu finns det master ned till 340.

  • dr-tabou

    Medlem
    14 november, 2001 vid 07:54

    Tjena!
    Vet inte riktigt om jag förstod din frågan men visst, jag var allergisk mot många master förra året men hade två bommar pga tvång. Har nu istället en bom och tre master. Det spelar arbetsmässigt inte någon roll direkt om man har 1 eller 3 master enligt min mening. Pris, ja det kostar en del men många väljer att byta segel men inte mast vilket är ett sätt att minska kostnaderna genom att behålla gjord mastinvestering.
    Vad det gäller böjkurvor kan jag inte mkt. Vet dock att det för länge sedan talades om topflex och constant curv, dvs skulle masten flexa extra i toppen eller ha en jämn kurva hela vägen. Hade du en topflex tidigare och nu en constant curv kan detta vara förklaringen att seglet ser bättre ut när det är riggat. Men har du inte känt en RADIKAL skillnad när du seglar? Epoximaster är mjukare än kolmaster och flexet skiljer mkt. Dvs när en vindby kommer och masten böjer sig för att släppa ut överskottsvind så böjer en kolmast tillbaka sig mkt snabbare än en epoximast. Ju mer kol desto snabbare mast. Jag kände att segel som tidigare snabbt blivit överriggade helt plötsligt blev lättare att kontrollera. Epoxi är långsammast, aluminium snabbare och kol snabbast.
    Som sagt hade jag bara en mast med kevlarförstärkning förra året men har nu 3 master i kol. En tung investering men den håller länge och är precis som Ola H sa mkt viktig för seglen. Som en kompis sa till mig som fick mig att ändra prioritering “En mast är brädans motor”, och då kan man ju förstå att den är viktig. Med en dålig mast spelar seglen inte så stor roll, det kommer aldrig att bli bra i alla fall.

    Lycka till

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 november, 2001 vid 11:09

    Jag kände att jag var tvungen att komma med ett litet besserwisserinlägg mot den hejdlösa blandningen av kolfiber, glasfiber, epoxi o.s.v…

    När man tillverkar nått i komposit t.ex master så använder sig man av ett armeringsmaterial och en matris.
    Armeringsmaterial är glasfiber, kolfiber, kevlar, och många andra. Kevlar är dock bara ett varumärke på den kolbaserade polymern aramid.
    Matrisen är det som håller ihop armeringsmaterialet. Här använder man sig av t.ex polyester eller epoxi.
    Det går alltså inte att tillverka en mast av epoxi, utan köper man en mast i kolfiber så består den av kolfiber och i 99% av fallen epoxi.
    Det finns som sagt master av glasfiber också, dom är långsammare än kolfiber master men i gengäld mycket mindre känsliga för omild behandling. Vad gäller böjkurvan så skall böjkurvan mellan en kolfibermast och en glasfibermast inte behöva skilja sig åt.

    Messerschmidt HenkePenke

  • ola-h

    Medlem
    14 november, 2001 vid 12:12

    Stämmer, och när det gäller flexhastigheten beror den i princip endast på vikten. Att kolmaster flexar snabbare har endast att göra med att de är lättare.

    En annan intressant observation är att om man tar två master med samma böjkurva och styvhet, men en med mer kol (lättare) kommer den lätta kännas styvare i seglet. I princip beror detta just på den snabbare flexen. Masten beffiner sig “i medel” i ett mindre flexat läge.

  • Johan!!

    Gäst
    14 november, 2001 vid 12:45

    Styvheten behöver inte heller skilja sig åt….
    Jag fattar inte hur företagen kan gå ut med att de har 100% kolfiber i sina master, det går ju inte!!
    Tack “messerschmidt” för att du förklarade det här, jag har hört lite olika från olika håll.

  • ola-h

    Medlem
    14 november, 2001 vid 14:27

    Med 100% kol menar man i allmänhet att 100% av den fiber som används är kolfiber. Nu är ju alla racemaster i 100% kol, men utvecklingen kommer altså inte stanna för det eftersom man fortfarande kan optimera mängden epoxi, fiber-riktiningar, diametrar, etc

  • teabag

    Medlem
    14 november, 2001 vid 20:28

    hoppla hoppla hoppla,här behövs lite mer tysk ingengörskonst. Om nu inte flexet heller beror på om det är gamla rena glasfiber eller ej är det ju bara vikten som i princip gäller.Är vi slavar under marknadskrafterna nu igen ?? Jag behåller min gamla glasfibermast för den passar utmärkt till det gamla 6,5 och bygger en våning till på garaget för att samla alla grejor. Men åter till den intressanta frågan 7,5an blev otroligt mycket bättre på kolfibermasten (510) med 5cm förlängning än på glasfibermasten 4,80 (med 35 cm förlängning. Vad kan det då bero på ? Möjligen den helt suveräna riggningsmusiken – även om det kommer upp senare ? Fast om man skall tro er finns det ju också en vetenskaplig förklaring också. Ja jag fattar faktisk nada men….

  • ola-h

    Medlem
    15 november, 2001 vid 10:01

    Troligen är din kolmast på ALLA sätt bättre än din gamla glasmast. Speciellt är den troligen lättare (ändå mer speciellt lättare i toppen). Om, som det verkar, dessutom kurvan passar ditt segel bättre är det ju inte konstigt att du känner skillnad.

    Den stora fördelen med kol är just att masterna blir lättare och därmed snabbare i flexet. Jag tycker inte att vi har fallit för reklam när det gäller master. Tvärtom, vikten av en bra mast kan nästan inte nog poängteras.

    För att ytterligare komplicera det hela kommer det nu, till våg och freestylesegel, nya master som är mycket smalare än de gamla. I botten är de så smala att de får plats inuti förlängaren. Dessa master är alltid i väldigt hög procent kol (85-100%) och ganska lätta, men speciellt extremt hållbara. Dock blir de jämfört med en klassisk 100%-mast långsammare i flexet (huvudsakligen pga att de är snäppet tyngre). Trots detta finns rapporter om att dessa master även i racesegel (specialgjorda, med smalarare cambers etc) funkat väldigt bra. Något att tänka på när man tänk färdigt på frågorna ovan kanske.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För lång mast vs tvist?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.