Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För ovig för vattenstart?

  • För ovig för vattenstart?

    Publicerad av surftobben på 2 september, 2013 vid 20:34

    Hallå!
    När det äntligen friskade i lite mer än vanligt häromdagen tänkte jag göra ett nytt försöka med att träna på strand- och vattenstarter. Men jag insåg snabbt att jag p.g.a. min (o)vighet knappast har någon möjlighet att slänga upp en fot på brädan som man exempelvis kan se i olika instruktionsfilmer. Klarar inte ens att strandstarta i vattem djupare än knädjupt. På djupt vatten kan jag inte få upp någon fot till ytan samtidgit som jag håller i seglet…

    Till saken hör att jag är ganska lång (195cm) och har alltid varit extremt ovig jämfört med de allra flesta. Är det börja att stretcha som gäller (är rädd att något i kroppen går sönder före jag hinner bli tillräckligt vig…) eller finns det något knep som jag har misssat?

    Tacksam för all input!

    planing svarade 10 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • bicless

    Medlem
    2 september, 2013 vid 20:46

    När du kan vattenstarta behöver du inte vara vig för att vattenstarta. Problemet är nog att lära sig ovig, jag tyckte man behövde stretcha rejält i början men efter man lärt sig kan vara väldigt stel och det funkar endå. Så du får försöka bli lite vig ett tag åtminstone :). Men jag tror ärligt talat 90% är segelkontroll. Kan du bolla med seglet i vattnet och flyga det, vända på det, byta sida etc så kan du nog klara dig rätt bra som en stelis. Träna på det ett jag och läs tips hur man hanterar segel och bräda i vattnet. Du skall utan kraftansträngning kunna trampa vatten, få upp ett dränkt segel, ta tag i ena bommen och sen swoppa runt seglet och ta tag i andra sidan. Det går rätt lätt lära sig när man har koll på hur man skall ta hjälp av vinden. Börja inte med en 9,5:a med cambers utan nått litet och lätt 🙂

  • hanness

    Medlem
    2 september, 2013 vid 21:27

    jag är också extremt ovig men lyckades lära mig strandstart och vattenstart så länge seglet inte låg helt fel. Börja med strandstart och tryckseglet framåt så brädan faller av. Då är du nära baken på brädan och kan lägga upp hälen på bakfoten. Sedan är det bara att skota in och flyga upp 🙂

  • colle_screamer

    Medlem
    2 september, 2013 vid 21:29

    Vet inte om det är positiva eller negativa nyheter men det handlar till 99% om teknik. Jag är 192 cm och stel som en pinne. Stretcha är förmodligen något som de flesta av oss gör alldeles för lite så det är absolut ingen nackdel, men när det gäller din vattenstart e det mestadels övning som gäller. Om du bara ser till att ha brädan snett från vinden “slör” positionerad skall du se att poletten trillar ner fortare än du anar 🙂 Lycka till !!

  • jester

    Medlem
    3 september, 2013 vid 06:10

    Ja, det är bara teknik! Jag är ovig som en gravid kossa, men det fungerar ändå… Bara att nöta tekniken,,,

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 september, 2013 vid 08:45

    Kan du knyta dina egna skor och ta två steg i taget i trappor ligger du bra till i rörlighet.

    Beachstart ser alltid jättelätt ut i de ljusblåvattnade instruktionsfilmerna från Tahiti-sandstrand med 15 cm fena, litet smidigt segel och på något magiskt sätt aldrig mer än 5 cm chop även när det blåser 10 m/s. I svensk sumpig bottendy på midjedjupt vatten är det inte alltid lika lätt att sparka ifrån och få upp en fot på samma sätt.

    Känn efter att du kan kontrollera seglet att jobba för dig och inte mot dig. Gäller redan när du positionerar brädan innan det är dags för foten. Kolla att brädan rör sig dit du vill utan att du behöver vrida runt den med handen och att du kan lova/falla av brädan när du fortfarande står på botten med båda fötterna.

    En flytväst som inte glider upp över huvudet är en klar fördel vid vattenstart för att spara kraft när seglet ska flippas och bomliket fås att flyga över vattnet. Du finns krafterna kvar senare när det är dags att komma upp på brädan.

    Smidighet blir en tydligare fördel vid vattenstart vid lättvind när framhanden behöver greppa runt masten mellan bom och mastfot.

    Prova också att lägga upp båda fötterna samtidigt med brädan tvärs vinden. Styr sedan ned brädan bort från vinden (därav stycket om segelkontroll ovan). Du bör kunna flyta runt kontrollerat ett tag på rygg med seglet över dig på cirka halvvind utan att brädan lovar upp i vind. Vänta tills en tillräckligt stark vindby kommer. Då faller du av och reser dig upp på brädan med båda benen samtidigt. Du behöver aldrig få upp ena benet som om du skulle försöka sätta upp en fot på ditt eget köksbord. Träna gärna under förhållanden där du kan glida iväg 100 meter utan att det får dig att känna dig stressad och försöka forcera starten.

    Den här videon visar i sin enkelhet principen med tålamod och lugn, i mer realistiska förhållanden där det inte är stabil och fin vind hela tiden:
    http://www.youtube.com/watch?v=yPijAHdbx4M

    Eftersom du är så lång, se även till att du har bommen högt = bättre avstånd mellan bom och bräda. Förmodligen så högt upp det går för bomöppningen i seglet.

    Källa: Har också 195 cm ned till golvet

    Har ett par bildsekvenser på beachstart som jag kan lägga upp om du vill, men då är det midjedjupt vatten och ena benet läggs upp först. Säg till så kan jag lägga upp efter jobbet.

  • glader

    Medlem
    3 september, 2013 vid 09:38

    Ett kompletterande råd: tänk på att ha bakhanden tillräckligt långt bak så att du kan kontrollera seglets lyftkraft på bästa sätt.

  • Aquario

    Medlem
    3 september, 2013 vid 11:35

    Glöm inte att skota ut så fort du kommit upp på brädan, annars är det lätt att man fortsätter över brädan och får börja om från början:-)

  • surftobben

    Medlem
    3 september, 2013 vid 18:51

    Stort tack för alla svar! Det är hoppingivande att fler oviga har lärt sig att strand-/vattenstarta…

    Jag kan konstatera att varken utrustning (Bic Calypso med tillbehör från början av 90-t) eller förhållande (byig vind på insjö med stenig strand/botten) är optimala men framförallt är det nog tålamodet som sviker. Har också varit lite rädd att folk på land/runtomkring kan tro att jag är i nöd om jag ligger kvar i vattnet och tränar på att manövrera seglet någon längre stund, så då blir det att man hoppar upp på brädan och drar rigg istället.

    Seglet jag använder är 6.5 (eller var det 6.4?) kvadratmeter och kanske lite i största laget för dessa övningar. Jag har ett 5.0-segel också men tyvärr har bommen havererat (kommit in något skräp så att den inte går att dela (på rätt ställe)) så jag kan inte ställa om bomlängd till detta segel. Bommen brukar jag ha i höjd med hakan ungefär (nästan längst upp i öppningen på seglet). Flytväst har jag iaf en modern och bra, en Mystic med kardborrband runt magen så den sitter som gjuten.

    Tack för filmsnutten Stefan! Den illustrerar bra just att det gäller att hänga i tills det går och inte ge upp. Fast du behöver inte lägga upp filmer från strandstart från midgedjupt (har redan tittat på ett antal sådana). Och din beskrivning av att lägga upp foten på köksbordet är ju precis vad jag har försökt med utan framgång. Ska prova att försöka få båda fötterna med mig samtidigt istället.

    Återigen stort tack för alla tips och uppmuntrande ord. Ska inte ge upp lika snabbt nästa gång det ges tillfälle att försöka igen. 🙂

  • maglu

    Medlem
    4 september, 2013 vid 08:43

    Är 195 och ovig. När det blir lite djupare och “jobbigt” att få upp foten är ju vattenstart enklare rent vighetsmässigt, lägger du dig ned är det lätt att lägga upp foten utan att vara vig. Men att stå på botten till midjan och försöka få upp foten…nja. =)
    Sen för att komma upp i lite mindre vind kan det vara bra att vara lite vig och kunna få kroppen ur led och “rulla in” in över brädan.
    Som många sagt..jobba massor med att segelstyra och kontrollera brädan i vattnet när du står/ligger bredvid.

  • g_l

    Medlem
    4 september, 2013 vid 10:48

    Det vimlar av instruktionsfilmer på Youtube, men den här tycker jag är en av de bättre (inte minst pga inspelningsplatsen och den härliga musiken…)
    http://www.youtube.com/watch?v=N5fTQPRAR88

    En sak man skulle kunna tillägga är att (åtminstone jag tycker) det är enklare att komma upp vid svag vind om man bara tar upp bakfoten på brädan (ungefär som när man strandstartar) eftersom det då är lättare att komma närmare brädan utan att behöva vara vig som en cirkusartist. Man måste också hjälpa till med benet och resa sig samtidigt som seglet drar en uppåt.

  • kris

    Medlem
    4 september, 2013 vid 12:11

    Ett tips som jag minns hjälpte mig (iaf vid mer halvkassa vindförhållanden) är att kraftigt pusha seglet ifrån dig med sträckra armar. När du/riggen faller bakåt igen så känns motstånd av den luft seglet liksom skopar/trycker ihop. Tajma pumpet och kroppens rörelser och det blir lättare att komma upp.
    Och så klassiska tipsen att sträcka ordentligt på armarna (främre armen ffa) och att tänka på vad du gör av huvudet när du kliver upp. Inte titta uppåt mot bommen utan in med hakan som när du kliver upp på en pall ungefär. Man tittar inte gärna uppåt då, testa. Om du är tillräckligt vig att kliva på en pall förstås.. 🙂
    Kör på och lycka till!

  • planing

    Medlem
    4 september, 2013 vid 12:28

    @stefanlindmark 715473 wrote:

    Prova också att lägga upp båda fötterna samtidigt med brädan tvärs vinden.

    Vad är det för fördel med att ha båda fötterna på brädan?

  • stefanlindmark

    Medlem
    4 september, 2013 vid 13:06

    @Planing 715548 wrote:

    Vad är det för fördel med att ha båda fötterna på brädan?

    Hela kroppen kan luta bakåt = lättare att få upp fötterna till brädan (trådstartarens problem).

    Om du tittar på benvinkeln på filmen från G_L_ blir benet som sätts upp först rätt mycket böjt (se vid 2:50) (vid knät men även höftböjaren). Med brädan tvärs, båda fötterna upp och bommen högt tycker inte jag att benen behöver böja sig lika mycket.

    Vad jag förstår så var det den här rörelsen som upplevdes jobbig (typ strandstart djupt vatten eller vattenstart med eftersläpande ben):
    7678e119-6126-4f29-b82a-f8b794653654.gif

    …medan den här kanske upplevs som lite mindre jobbig (båda benen upp samtidigt):
    7xwAk.jpg

    När tekniken sitter och säkerheten jobbats upp så kommer säkert båda sätten helt plötsligt gå bra. Och som vanligt i den här sporten begriper man då inte hur det kunde vara ett problem tidigare. :laugh:

  • alexasu

    Medlem
    4 september, 2013 vid 15:55

    @stefanlindmark 715550 wrote:

    7678e119-6126-4f29-b82a-f8b794653654.gif

    Denna positionen tycker jag inte är att rekommendera hur vig man än är. Lägger man istället upp utsidan av foten på brädan med knät pekandes bakåt (akterut) tycker jag det både lättare att få upp foten (mindre vighetskrävande alltså) samt att hålla foten nära kroppen så att man inte trycker ner aktern i lä.

  • jr555se

    Medlem
    4 september, 2013 vid 18:08

    Känner igen mig i trådskaparens problem. Så ofta jag kunde försökte jag därför stretcha som bilden ovan fast liggandes för att underlätta. Tränade även att sätta ner eller dragga frambenet när jag åkte för att träna in känslan och segelkontroll..

    Fick dock en AHA upplevelse när det började klicka.
    Håller med stefan.. Med 70cm fena och sumpbotten så är det knappt beachstart längre.. 30cm fena känns barnsligt enkelt när man väl har det.

    Du måste ha tillräckligt med vind Och tillräckligt med segel. Nedan förutsätter att du tränat att flyga seglet och kontrollera brädan samt vet vilken vinkel seglet bör ha i förhållande till den vind du har..

    När du lägger upp bakfoten behöver du “bara” vila den där mellan stropparna mitt på brädan. Kan vara en balansakt bara det om det kommer vågor och botten är…. Men du ska inte stå såhär sålänge så hitta balansen och…
    Händerna på bommen kontrollera seglet och när du har drag så(aha upplevelsen->) lyfter du bommen uppåt och bakåt Över huvudet samtidigt som du dyker och vill äta mastfoten.

    DRA dig Inte upp!
    Vinden gör jobbet! (Jag brukar göra en pumprörelse för att få lite xtra hjälp) Samtidigt drar du tillbaka bakfoten mot dig under rumpan men inte vikta den. Dragga gärna frambenet en stund och häng lååågt. Blir det kastfall så glömde du skota ut eller gick för mkt med vinden snyt ut vattnet å på’t igen =)

    Jag=197 cm och tillika ovig gröngöling
    -johan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För ovig för vattenstart?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.