Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing För varmt med hel våtdräkt

  • För varmt med hel våtdräkt

    Publicerad av jonas_p på 11 juli, 2010 vid 20:05

    Hallå. Jag måste köpa en shorty, 30 grader C med 4/3 dräkt kan få vem som helst att börja simma innanför dräkten.

    Finns det någon affär i närheten av Helsingborg/Ängelholm som har våtdräkter? Hittar inget när jag googlar.

    jagkallaspiotrellerpete svarade 13 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 20:16

    Kolla in Alpingaraget i Helsingborg:
    Hamntorget 1
    252 21 Helsingborg
    Telefon: 08-165010
    Web: http://www.alpingaraget.se
    Epost: helsingborg@alpingaraget.se

    De har Mystic våtdräkter och säkert även andra märken.
    Jag och många med mig föredrar även fast det är varmt en dräkt med långa ärmar så man skyddar/värmer armbågar och handleder. Men det får du självklart bestämma själv.

  • davids

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 21:24

    Jag köpte en 3/2 Ion Overknee.. Sjukt nöjd! Håller värmen bra, grymt flexibel och stretchig samt jävligt snygg. Kan jag varmt rekommendera!

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    11 juli, 2010 vid 21:46

    Warp shorty på Stadium för 500 spänn räcker utmärkt hela sommaren

  • Kjello

    Gäst
    11 juli, 2010 vid 21:48

    Nu med 23g i vattnet och sol, varma sydliga vindar,
    vill inte jag ha mer än boardshorts och Detta;
    4IMG_2435.jpg
    Gammal jag klippt till, men vindsurf håller värmen, ryggen behöver något.
    och bara när det blåser mer, och speciellt svalare nordliga vindar.
    Min nya Mystic Cure crosstech shortleg, kommer fram vid kuling och molnigt. (och ev, kite.)
    har all vindsurf, paddling, brädsegling sjötomt på sommaren, ingen strand för kite.
    Kite har jag för att surfa i stockholm höst, vinter och vår. förhoppningsvis.

  • jonas_p

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 06:36

    Tack för tipsen. Jag stod faktiskt och drog i Stadiums Warp igår. Jag ska kolla upp alpinhusen.

  • davids

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 07:37

    En 2mm shorty kommer inte räcka 90% av dagarna på sommaren.. Just nu när det är 30 plus och inte så mycket vind går det, men blir det 15-20, dvs normal sommartemp, och 10-12 m/s räcker inte 2mm shorty.. Då kommer du få köra vinterdräkten igen.. inte kul.. Köp hellre då en 3mm med korta ärmar eller liknande

  • lima-ko

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 07:55

    Jag håller med Davids, en 3/2 med korta eller halvkorta ben och hellånga armar tycker jag är bra mycket mer användbart än en 2 mm shorty. Den kan man köra hela sommaren plus en bra bit in på hösten på grund av de långa ärmarna som värmer handlederna och därigenom hela kroppen.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 16:54

    där har ni mycket rätt och fördelar.

    allting beror på hur varmblodad man är, haha.
    Men 500kr-på-stadium-våtdräkten kör jag från mitten på juni till sept. No matter what.

  • jonas_p

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 19:10

    Långa armar och korta ben… Då kan jag lika gärna köra på min heldräkt.

    Det blir en Stadium-gummi, det är trots allt en bra peng.

    Tack för ideerna/tipsen.

  • Kjello

    Gäst
    12 juli, 2010 vid 21:44

    Avtrubbat med långa ben och gummitäckt överallt,
    vind / stänk / fart-känslan, känns viktig.

    gillar vattensport (hatar våtdräkt) och bara vindsurfar hittills,
    vill känna byarna och vinden, för att kunna parera rätt,
    bra med extra värme för ryggen ibland, inte nu.
    I dessa tider.

    lite, gilla vatten, “eller” gilla våtdräkt.

  • davids

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 23:16

    Jag är den första på vattnet med boardies only så fort det är sol, i april/maj, kör jag gärna boardies only för att få känslan, så mina tips är inte för att jag är frusen av mig… Men vi är i Sverige och en 2mm shorty will only get you so far.. Jag har en 5/4a, 3/2 overknee och 2mm shorty samt ett smörgåsbord av boardies så jag är game! De dräkterna har jag samlat på mig under åren, för jag vet att spots/temperaturer/vindriktningar/lufttemp kräver olika dräkter.. Hade jag fått tips och input när jag började hade jag köpt en rejäl 5mm vinterdräkt, och en kortärmig 3mm, alternativt kortärmig/benig 3mm dräkt till sommaren.. det räcker! Men har du pengar och inget vett så köp 3, 4, 5 dräkter, by all means..

    Köp vad du vill, men att “frysa” för att du envisades med en pissdålig 2mm “Warp” (som jag inte skulle vilja bli hittad död i) dräkt för 500 kr när du kunde köpt en med 10 cm längre ben och 1mm mer gummi för 500 kr mer som eliminerar den tredje dräkten, är ju bara korkat..

    Kör hellre med en 3mm dräkt, 5 timmar i sträck än 30 minuter i taget och gå upp och vila och värma sig i en 2mm dräkt bara för att man var från Åstorp, snål och inte ville lägga pengar på ordentlig utrustning;)

    Hett tips btw… http://www.kingofwatersports.co.uk (gratis frakt i hela EU) eller http://www.wetsuitoutlet.co.uk har massa dräkter till bra priser.. Priser som “support your local surfshop” shopparna inte kan matcha.. Marknadsekonomi.. enkel mattematik

  • yeeah

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 07:16
    Jonas_P;620682 wrote:
    Långa armar och korta ben… Då kan jag lika gärna köra på min heldräkt.

    Det blir en Stadium-gummi, det är trots allt en bra peng.

    Tack för ideerna/tipsen.

    stadium dräkten är en 3/2 om jag intre minns fel kollade på den ihelgen då det var lite panik att få tag i dräkt. dock gillade jag inte passformen, valde team sportias som är en 2/2 mkt mer flexibel (och ngt snyggare) tror den låg på 700.

    Jag har en neopren rashguard som är 1 mm i kroppen och 2 i armarna utmärkt komplement till en 2 shorty när det behövs, för rent krasst så är det många sommardagar då man vill ha långärmat mot “kylan” men ändå shorty känsla.

    har även använt tröjan enbart vissa sommardagar….

    /Jakob

  • Kjello

    Gäst
    13 juli, 2010 vid 07:28

    tog bort mina boardshorts-inlägg, offtopic, jag vindsurfar ju. kite har inte blivit av än.
    med vindsurf fryser man på stranden, och när man går ut i vattnet med sakerna,
    och svettas direkt när man kommer igång på vattnet, ryggen kyls först, i hårdvind.
    Hörde av en som kite- och vind-surfar, att man fryser mer med kite. svårare hålla värmen.
    är det så ?

  • petting_4

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 08:57

    köpte min quicksilver på stadium backaplan.

  • drakmannen

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 12:58

    Kjello tycker faktiskt tvärtom jag vindsurfade ett par år innan jag började kita och tycker att man håller värmen lättare när man kitar. Detta beror väl på e rad olika saker iof hur mkt man ligger i vattnet hur mkt man bara åker fram och tillbaka eller gör trick osv.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing För varmt med hel våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.