Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förbjuda kite helt i Apelviken

  • Förbjuda kite helt i Apelviken

    Publicerad av jezaja på 29 augusti, 2008 vid 06:19

    Försökt skicka detta mailet två gånger till Varbergs surfklubb, alla addresser verkar kajko, fixa!

    Har en kompis som sitter i kommunstyrelsen och han fick kämpa (efter
    jag hetsat honom via sms) för att skicka ett oväntat förslag från
    socialdemokraterna på remiss.
    Förslaget innebar att helt förbjuda kitesurfing i Apelviken (bara
    apelviken verkar det som) under de fyra eller fem sommarmånader
    oavsett tid på dygnet och badare.

    Månader: Maj-Augusti (eventuellt September nämndes)

    Socialdemokraterna lade fram förslaget via Jana Nilsson men vet ej om det är hans idé från början,
    Verkar enligt min kompis att ett par socialdemokrater hatar oss via en son
    som är vindsurfare som har klagat högljutt över kitesurfare.

    Så kontakt bör nog tas med Rune Österberg först och främst men sen
    även politiker möjligen.

    smaskens svarade 15 år, 8 månader sedan 37 Medlemmar · 85 Svar
  • 85 Svar
  • kicken

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:29

    suck, va fan =/ men från slutet på september och fram till maj nästa år får man kajta alltså?…

  • byguy

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:40

    Det verkar vara hög tid att ta reda på hur saker förhåller sig juridiskt. Många uppfattar detta som att man inte skall ta hänsyn, men det är en annan sak. Har t.ex kommunen rätt att förbjuda kiting men tillåta windsurfing?
    Finns det ingen kitare med juridisk utbildning som kan hjälpa till att reda ut vad som gäller. Markägarens rättigheter, allemansrätten, handelshinder?
    Hur kan man särskilja en typ av vattenfarkoster från en annan?

  • milkman

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:46

    Galen idé från stockholmare här:
    Låt dom få apeln mot att Lejjet blir fritt badande och vindsurfare. Badande kan hålla till i Björkäng. Sen när dom ändå håller på kan vi väll förbjuda alla som bär läderjackor från att beträda stränderna i Falkenberg och i Göteborg tycker jag det borde vara hundtvång för att få gå i parkerna. Kattägare kan flytta till borås! Just ja, lite från ämnet – tillbaka. Vågsurfa får bara göras mellan 0900 och 1000 på udda dagar. Vindsurfare och badare ska också slippa högerregeln inne i varberg och kitare ska ha både höger och vänsterregel, men inte mot vindsurfare – för dom ska man alltid parkera när dom passerar, oavsett situation.

    Vilken konstig kustremsa ni har. Jag tycker ni ska snacka lite utanför kommunen också. Det är inte alltid bäst att mötas halvvägs. Jag tror inte ens man kan förbjuda en särskild aktiivtet på en strand så länge den är laglig.

    Sorry, blir bara lite trött.

  • byguy

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 07:01

    Klockrent Milkman

  • sourra

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 07:13

    Åhh… Jag blir så matt. Vad har de för fel i huvudet egentligen?

  • neven

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 07:22

    Kan inte kite:are engagera sig politiskt i de största partierna och sedan bli nominerade som kandidater för kommunfullmäktige. Sen när vi har ett gäng kite:are där så kan vi blocka all beslut vi vill och gärna även få igenom beslut som att förbjuda badande vid vind över 9 m/s. 🙂

  • skye10

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 07:57

    Surfpartiet! Asgrymt.

    Vad är Varberg känt för i hela Sverige, förutom en gammal fästning. Med tre-fyra näringsidkare i branschen, dubbelt antal surfskolor, surfmecka och flest totalantal (våg-vind-kitesurfare) utövare per capita, så borde det finnas en kraft både politiskt och socialt som bräcker de flesta maskrospartier. Påverkas surfbutikerna av ett förbud? Troligtvis. Slå tillbaka med full kraft och förbjud badgäster på samtliga stränder 🙂

  • nic

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:13
    sourra;494969 wrote:
    Åhh… Jag blir så matt. Vad har de för fel i huvudet egentligen?

    Gå till roten på problemet genom att lägga ut den däringa sonens adress å öppna jaktsäsongen 🙂

    Blir det förbud ska jag bannemig börja surfa i Apelviken bara för å se hur de tänkt stoppa mig.

    nic

  • blackadder

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:26

    @nic 494986 wrote:

    Gå till roten på problemet genom att lägga ut den däringa sonens adress å öppna jaktsäsongen 🙂

    Blir det förbud ska jag bannemig börja surfa i Apelviken bara för å se hur de tänkt stoppa mig.

    nic

    Jag med!

  • blackadder

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:27

    @jezaja 494949 wrote:

    Försökt skicka detta mailet två gånger till Varbergs surfklubb, alla addresser verkar kajko, fixa!

    Har en kompis som sitter i kommunstyrelsen och han fick kämpa (efter
    jag hetsat honom via sms) för att skicka ett oväntat förslag från
    socialdemokraterna på remiss.
    Förslaget innebar att helt förbjuda kitesurfing i Apelviken (bara
    apelviken verkar det som) under de fyra eller fem sommarmånader
    oavsett tid på dygnet och badare.

    Månader: Maj-Augusti (eventuellt September nämndes)

    Socialdemokraterna lade fram förslaget via Jana Nilsson men vet ej om det är hans idé från början,
    Verkar enligt min kompis att ett par socialdemokrater hatar oss via en son
    som är vindsurfare som har klagat högljutt över kitesurfare.

    Så kontakt bör nog tas med Rune Österberg först och främst men sen
    även politiker möjligen.

    Den du skickade till ordforande [krull-alfa] varbergssurfklubb.se funkade finfint.

  • blackadder

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:28

    @Blackadder 494995 wrote:

    Den du skickade till ordforande [krull-alfa] varbergssurfklubb.se funkade finfint.

    Rune har semester till 4/9. Jag kontaktar honom då.

  • adde

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:32

    Kanske detta kan vara nått att lyssna på…?

    Visioner för Varberg – Jana Nilsson
    Vad: Ordinarie
    När: 2008-09-12 07:15
    Plats: Varbergs Stadshotell Kungsg 24-26 Varberg
    Föredragshållare: Jana Nilsson,
    Ansvarig:
    Anmälan: Klicka här för anmälan
    Hemsida:
    Epost:
    Jana Nilsson berättar om sina visioner för Varberg

    http://www.edit.rotary.se/1562/events.aspx?OrgId=1562&EventId=129604

  • blackadder

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:39

    Hur många kitare är med i Rotary?

  • sourra

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:41

    Borde inte förslaget i sin helhet finnas för beskådan på nån hemsida? Jag tycker ju att en kitezon är fan så mycket bättre än förbud.

  • blackadder

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:43

    @sourra 495005 wrote:

    Borde inte förslaget i sin helhet finnas för beskådan på nån hemsida? Jag tycker ju att en kitezon är fan så mycket bättre än förbud.

    Eller Varbergs Livräddningssällskaps återinstallation på stränderna som Falle nämnt tidigare. Den bästa lösningen enligt mig.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förbjuda kite helt i Apelviken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.