Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ford Focus fundering!?

• Ford Focus fundering!?

Publicerad av basse på 27 februari, 2006 vid 08:20

Sitter och skall boka hyrbil på Irland och det är helt omöjligt att få tag på bil med takräcken.

Vi väljer mellan 2 grupper där följande bilar ingår: Focus, Peugeot 307, Opel vectra (Ej kombi. Är detta också en kombisedan då??) och Renault Laguna kombisedan.

Någon som vet hur det funkar att stoppa in prylar i någon av dessa bilar?

adde svarade 18 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • oaxen

Medlem
    27 februari, 2006 vid 09:12

Hej Basse!

Jag kör mina surfprylar i en Opel Astra Kombisedan. jag får lätt in två brädor, sex segel, fyra bommar samt småplocket inuti bilen.
    Hur?
    Jo, “hemligheten” består i att ta loss baksätets sittdel, sitter oftast med att par sprintar, sedan fäller man bak framsätets ryggstöd max så att man får en plan lastyta. Min klarar brädor på 260 cm.

Ska man kunna åka två i bilen så gäller det att 60/40-delningen på baksätet är rätt – d v s att 40-delen är bakom föraren. Varför inte ta med ett par softracks á lá vågsurfing? Finns t o m uppblåsbara lätta diton.

Ha’re’

/ Patrik

• fastforward

Medlem
    27 februari, 2006 vid 16:53
    Oåxen wrote:
    Hej Basse!

Jag kör mina surfprylar i en Opel Astra Kombisedan. jag får lätt in två brädor, sex segel, fyra bommar samt småplocket inuti bilen.
    Hur?
    Jo, “hemligheten” består i att ta loss baksätets sittdel, sitter oftast med att par sprintar, sedan fäller man bak framsätets ryggstöd max så att man får en plan lastyta. Min klarar brädor på 260 cm.

Ska man kunna åka två i bilen så gäller det att 60/40-delningen på baksätet är rätt – d v s att 40-delen är bakom föraren. Varför inte ta med ett par softracks á lá vågsurfing? Finns t o m uppblåsbara lätta diton.

Ha’re’

/ Patrik
    Jag har sett astra i 3 utföranden, småbil, småbil med en sedanbaklucka och kombi, – vilken menar du med kombisedan?

Hur menar du med att ta bort sittdelen av baksätet – tar man bort hela bänken då eller vad? (i så fall kan man ju inte ha en passagerare bakom föraren)

När du fäller framsätet bakåt – fäller du baksätets ryggstöd ovanpå framsätet sedan?

• oaxen

Medlem
    28 februari, 2006 vid 11:26

Hej!

Vad gäller sitsen så ser det olika ut i olika bilar, min Astra har hel sits medan min V70 har delad sits. Kan vara värt att kolla.

Vad gäller framsätesfällandet har jag kört lite olika varianter:
    baksätet uppe nackstödet av och framsätet ifrämsta positionen smat bakåt fällt max. Då får jag in två brädor utan fenor.
    Sitsen bort baksätena fram framsätet bak etc ger plats för all ovan nämd utrustning.

Hur mycket utrustning ska ni ha med, hur många pers? Brädor, segel och framför allt bommar. Bommarna droppar mest vatten och är bökigast att packa på ett bra sätt.

/ P

• basse

Medlem
    28 februari, 2006 vid 13:37

Följande utrustning skall med:

Jag
    Adde
    2 vågisar
    6 segel
    4 master
    2 bommar (smala rackare)
    + all annan drit.

– Basse

• calle

Medlem
    28 februari, 2006 vid 13:56

Tjena!
    När jag och polarn var på irland i höstas så fick vi låna ett “handirack” av Dr Masse (tack Masse!!), det är ett uppblåsbart räcke som man spänner genom bilens dörrar och sen pumpar upp. Vi körde ca: 10 mil med två brädor på taket (resten fick plats inuti bilen), utan några som helst problem, visst taket buklade in sig lite men det släppte direkt när vi tog av det.
    När vi kom fram till Brandon bay så fick vi hjälp att göra ett takräcke av en 4X4 cm regel och riktigt feta buntband som vi la på bilens “rails”.
    Det fungerar otroligt bra!!
    Så mitt tips är: hyr en bil med rails och hitta en brädgård och köpa en regel!
    Tänk på att köpa buntband som är riktigt tjocka bara, vi köpte fel först, dom skall vara minst 7-8 mm breda tror jag.

Mvh Calle
    PS Grymt avis!!! Hoppas det blir bra!

• adde

Medlem
    28 februari, 2006 vid 16:09
    Calle wrote:
    Tjena!
    När jag och polarn var på irland i höstas så fick vi låna ett “handirack” av Dr Masse (tack Masse!!), det är ett uppblåsbart räcke som man spänner genom bilens dörrar och sen pumpar upp. Vi körde ca: 10 mil med två brädor på taket (resten fick plats inuti bilen), utan några som helst problem, visst taket buklade in sig lite men det släppte direkt när vi tog av det.
    När vi kom fram till Brandon bay så fick vi hjälp att göra ett takräcke av en 4X4 cm regel och riktigt feta buntband som vi la på bilens “rails”.
    Det fungerar otroligt bra!!
    Så mitt tips är: hyr en bil med rails och hitta en brädgård och köpa en regel!
    Tänk på att köpa buntband som är riktigt tjocka bara, vi köpte fel först, dom skall vara minst 7-8 mm breda tror jag.

Mvh Calle
    PS Grymt avis!!! Hoppas det blir bra!

Problemet är ju att ingen uthyrare verkar kunna lämna några som helst garantier för vilken bil man får och den enda som kunde erbjuda takräcken hör inte av sig tillbaka. Har bilen rails kan man ju köra med bommarna som räcke 😀

/adde

• mag

Medlem
    28 februari, 2006 vid 19:24

Vaddera in brädornas botten med ett extra liggunderlag som ni sedan lägger på taket under brädbagarna. Två rejält långa och stabila remmar som ni drar genom dörröppningarna och ni är hemma! Enkelt! Nimas problemas. Extra vaddering är dessutom aldrig fel på flygresor. 🙂
    /Magnus

• adde

Medlem
    28 februari, 2006 vid 22:50

hittade ytterligare ett bolag…

Peugeot 307, Nissa Almera eller Renault Megane för €196

• basse

Medlem
    1 mars, 2006 vid 06:56

Inte £ denna gången.

Liggunderlag borde ju funka också. Man får chansa lite också.

• jester

Medlem
    1 mars, 2006 vid 20:17

Jag får in 2 brädor lite segel o annat junk i min Focus. Och då var en av brädorna en HyperSonic. Problemet med Focusen är ju att baksätessitsen fälls upp, vilket innebär att du inte kan fälla framstolen bakåt. Jag har helt enkelt monterat av hela sätet och högra baksätesryggen på min för att underlätta packandet… Men nu får jag plats med prylarna OCH ser faktiskt ut genom höger backspegel…

• the_novice

Medlem
    2 mars, 2006 vid 08:18

Vet inte hur det är på Focusen men om man tar bort nackstödet på framsätet, kör det max framåt och sedan fäller ryggstödet bakåt så kommer det nästan ner i nivå med den uppfällda baksätessitsen på min passat (kombi).

Hypern är ju väldigt kort (2.18) så det säger ju inte så mycket mer än att det borde gå bra att få in Naish Hybriden…

• svenne

Medlem
    2 mars, 2006 vid 09:03
    The_Novice wrote:
    Vet inte hur det är på Focusen men om man tar bort nackstödet på framsätet, …

Det går inte, det är som Jester säger.
    När baksätet ska fällas tar ryggstödet sitsens plats, sittdelen fälls framåt först och står på högkant.

• jps

Medlem
    2 mars, 2006 vid 10:02

Dåligt.

Då verkar Passaten ovan och min Opel Astra smartare. Ned med halvaryggstödet bak + fäll framsätet bakåt. Vips lånt relativt plan yta att ha grejer på.

Har fått in 278 cm bräda i min.

• jester

Medlem
    2 mars, 2006 vid 12:31

Japp. Det är riktigt dåligt. Och tror det är samma dumma konstruktion även på den nya Focusen. Men vem behöver baksätet över huvud taget? Iofs gnällde lillebror att det var lite hårt o sitta direkt på golvet när jag körde upp honom med bihang till Landvetter i morse. Men det drabbar ju inte mig som sitter gött där fram…

Och jag har med lätthet fått in min JP SuperX på dryga 250cm i bilen. Så längden är inga problem.

Kör man The_Novice variant *går* det att få in 22 utrustningar, men man ser inte mycket i sidled…

• basse

Medlem
    2 mars, 2006 vid 19:29

Rätt kass att inte sätet är delat också. Det är det ju i Passaten. Vi får se vad det blir nu. Har hittat en uthyrare som har takräcke faktiskt men de var rätt dyra.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ford Focus fundering!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.