Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förlängare för RDM master. Vilken är bäst?

• Förlängare för RDM master. Vilken är bäst?

Publicerad av anonym-anvandare på 8 september, 2005 vid 10:07

Är på gång att köpa RDM förlängare till min nya mast.

Vilken är bäst?
    Alla RDM förlängare verkar inte gå ner till 0 cm förlängning. Finns det någon som gör det och om inte vilken förlänger minst?

Hur mycket kan man förlänga en RDM mast utan problem?

/snillet confused.gif

surfslusken svarade 19 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • adde

Medlem
    8 september, 2005 vid 10:11
  • ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 12:45

Om man skulle kunna definiera ett mått på kvalitet på masförlängare kan jag svårligen föreställa mig en kvalitets- och prestandamässigt bättre förlängare än Kelapro. För att vara en 100% kolförlängare (utan plastdetaljer) så går den väldigt lågt, ca 4cm ovanför cleaten. Detta är nog också nära minimun för förlängare med kopp. Tyvärr finns den inte i riktigt lång längd (max 40cm typ). Kelapro är svensktillverkad av finaste kol, hållfasthetsberäknad av världsledande kolfiberföretag. 100% prepreg.

Möjligen finns några förlängare för pin-systemet som går lägre.

När det gäller hur mycket som går att förlänga beror det både på seglaren, seglet och masten. Själv förlänger jag regelmässigt 46cm på min HotRod 400 till min 6.3 Dawg. Det funkar perfekt.

Å andra sidan är det lätt att hitta kombinationer av master och segel där förlängning så värst mycket mer än 30cm inte blir så bra. Speciellt är många 430 rdm väldigt mjuka och inte så lämpde att förlängas mycket.

Å andra sidan är många 370 rdm rätt styva och kan förlängas en del.

4m master finns i många olika styvheter (fast de flesta har IMCS 19 tryckt på sig…).

• lars_k

Medlem
    8 september, 2005 vid 13:52

Är du skeptisk mot Carbon (som jag är…) kan du ju satsa på en Tecnolimits Alu-Ergal längare. Maken till bombsäker längare har jag aldrig sett (jag har 2 st i olika längder varav den korta i princip förlänger 0 cm). Dock är de såklart tyngre än Carbon men vikten hamnar där den skadar riggen minst: längst ner.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 14:31

Är du skeptisk mot carbol i master också och kör helst alu? Skämt åsido, 80-90% av all segling jag gör är med min Liberty 50cm rdm-förlängare. Jag köpte den med min första rdm 2001 och den har varit min enda förlängare på 3 Mauiresor samt en sejour på Oahu. De visar givetvis upp en del yttre slitage, men funkar lika bra som då jag köpte den. Då är den förlängaren ändå en bra bit ifrån Kelapro i Kvalitet/konstruktion.

På ett sätt har du dock rätt, det är enkelt att göra ett dåligt kolrör och svårt att se utanpå om det är ett bra eller dåligt rör. Å andra sidan gäller det senare aluminium med.

• lars_k

Medlem
    8 september, 2005 vid 14:41

Tipsa du om en RDM-alu mast så köper jag den… Nä. Carbon gör sitt i master – lätt och styvt. När det gäller längare vet jag vilken slarver jag är. Slänger med dem in och ut ur min bröt-väska i bilen. Carbon är mkt känsligt för slag mot vassa kanter. Slitagemässigt i förlängningssystemet är alu överlägset. Och många carbonförlängare har borrade hål här. Slitstarkt? Men det finns bra och dåliga carbonförlängare. Liberty och Kela ser ju grymma ut. Men dyra. Har du byggt ett vadderat förlängar-fodral för dina Kelisar? wink.gif

• steebe

Medlem
    8 september, 2005 vid 18:42

Någon som vet om böjkurvan på RDM-masten påverkas om man har en drygt 40 cm förlängare, förlängd till minimum, alltå förlängaren går ca 40 cm in i masten. ??

• ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 18:59

Kela och Liberty har ju inge hål utan bara ”fördjupningar” för stålringen. KelaPros förlängare är beräknad exklusive dessa spår och sedan ligger kol utanpå i sådan tjocklek att de frästa spåren inte kommer ner i ”den riktiga” kolfibern. Liberty görs i en honform med spår i, tror jag, så spåren blir lite mindre disktinkta (men funkar som sagt i praktiket.

När det gäller slitstyrka tror jag inte man behöver vara direkt orolig för sin kolförlängare. De är otroligt mer överbyggda än en mast, dvs lite repor spelar inte så stor roll. På Kelapros förlängare är t ex ytterlagren en ”ren bonus” (de lager man fräser i) och Liberty är ju tyngre och innehåller mer kol (fast i en mindre avancerad layup).

Så, mina förlängare slängs runt i baggen precis som din och jag är inte orolig för slitage pga detta.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 19:01

Jag har pratat med personer som säger sig känna sådan förändring. Själv har jag aldrig lagt märke till det, men jag har inte heller gjort någon direkt jämförelse.

Förlängaren sitter ju inte direkt med presspassning i masten, så glappet som finns gör troligen en påverkan rätt så marginell.

• lars_k

Medlem
    8 september, 2005 vid 19:41

Jo. Spårvarianten är nog bäst på en kolfiberförlängare, ger inga försvagningar om de bärande fibrerna under är obrutna. Dock kapar man en jäkla massa fibrer om man borrar hål. Kompenseras säkert med extra laminat iofs.
    För mej känns en alu-förlängare mer robust men en välbyggd av kol kan säkert också göra jobbet.
    Jag är nog yrkesskadad som tänker spänningar och hållf hela tiden… tongue.gif

• ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 20:21

Du som ingenjör skulle gilla hållfasthetsberäkningarna som gjorts på KelaProfärlängaren. Där krävs det datorkraft.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2005 vid 20:24

Chinooks kolförlängare är chefig och håller bra.
    Pin-systemet tycker jag är fördelaktikt när det är sandigt och jävligt.
    Dom har borrat hålen på sidorna av förlängaren och inte bak och fram där styrkan av fibrerna behövs mest.
    Nedhalet är också bra. gör jobbet.
    /Bosso

• lars_k

Medlem
    9 september, 2005 vid 06:52

Japp. Den beräkningsrapporten skulle jag vilja inspektera innan ett eventuellt köp! Allra helst köra FE-modellen också. smile.gif

• ola-h

Medlem
    9 september, 2005 vid 07:17

Du har kanske sett den ”interaktiva” webbsidan där man kan klicka i färger på sitt Hot Superfreak och sedan få ett segel med just de färgerna uppsytt. För den som är mer konstruktionsinriktade istället för designmedveten blir ju nästa ”interaktiva” produkt givetvis kolförlängare.

Kör din egen FE*-analys och bestäm din egen layup och få sedan just den förlängaren monocouqa:ad. Ett något mer subtilt statement än ett superfreak i rastafärger (eller möjligen Gais-inspirerad makril-design för Göteborgare).

*FE= finita element. En matematisk modell för att analysera och beräkna komplexa fysikaliska (och andra) problem med hjälp av dator.

• lars_k

Medlem
    9 september, 2005 vid 07:26

Japp. Måste testa. Blir säkert framtidens ”custom-made” koncept.
    Verkar som du fyller år idag. GRATTIS! smile.gif

• ola-h

Medlem
    9 september, 2005 vid 07:29

Tack. Hur kan man bättre fira än att diskutera kolfiber lay-ups på konfen…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förlängare för RDM master. Vilken är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.