Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Formula 42
-
kul om du har rätt, din teori är helt ny!den strider mot alla naturlagar.
Jag har en flapper den funkar ej med mindre segel än 8,0 och att segla med mindre fena än 52cm är bara att glömma! -
Du kan väl ta och specificera vilka regler du tänker på. Mtrlbegränsningen är bra. Om det inte hade varit så, så hade man känt sig tvungen att köpa allt nytt till i år. Ny slalom, hårdvindskossa och lättvindskossa. Nya segel helt och hållet. Segel funkar bra att tävla med i ca 2år sedan så är de oftast slitna o dassiga. Jag menar då de större strl. Det e trots allt de större storlekarna man har använt mest. Trenden i år verkar vara att det e fler som kommer att tävla. Både i SVC o Mellan Svenska Cupen. Det är vad jag har hört folk säga när man pratar med dem på stranden.
mvh SWE 496.
-
Gammal flapper du måste ha isåfall. En kille på rec.windsurfing har kört sin nya D78 men RX2 6.6 och 48 fena. På honom lät det som om det funkade kanon. Dom nya breda brädorna är ju gjorda för att ha ett brett vindregister och utvecklade för just Formula windsurfing.
-
Ett 8.0 ska man ju dessutom kunna hålla i rätt hårda vindar nu för tiden.
-
Undrar hur ett så tråkigt inlägg kan få så många svar.
(därför svarar jag också,, hm.hm 🙂 )
Många tävlingsmänniskor därute eller.
Kan någon förklara vad Formula 42 är för något -
jag tror det är nån gammal model 4 segel och 2 brädor eller nått men jag är inte säker……….
-
Det stämmer bra att det är 4 segel o 2 brädor. Men den klassen vann aldrig nåt gehör här hemma i Sverige.
Jag körde den klassen när den fanns. Men på de flesta tävlingar så gick jag över till Raceboardklassen pga ovanstående. Formula Windsurfing kommer att bli en stor klass i Sverige. Tro mig.mvh SWE 496
-
Ska till exempel material begränsning fungera måste reg av material ske långt innan inreg,som det är nu kan man anpassa material efter de förhållandena som kommer råda.detta gynar knappast den som ej har råd,att vingränsen sänkts gör inte sporten billigare.
-
Hur många tror du det är som har råd att åka runt med ett hårdvindskit o ett lättvindskit på tävlingarna?????? Även de som är sponsrade av en del dealers kommer att köra på en utrustning. Det kostar även en del pengar för de olika dealarna att sponsra killarna. De får själva köpa in grejorna till sponskillarna och ligga ute med en del av pengarna.
-
Det var ju fasen grabbar, ni verkar inte ha seglat mycket. Faktum är att de nya brädorna är jäkligt stabila, och för att inte tala om seglena. Såg en kille va ute med ett nisse 10,6 i 14 m/s och han hade kontroll. KLarar ni inte av era grejor så ska ni ju inte tävla, eller så har ni kanske glömt bort att man ska dra i den lilla tampen där nere vi seglet som kallas nerhal med vilken man kan justera moderna segels egenskaper.
Tack för mig!
/Ola -
Mätte du 14m/s????? eller var det extremt plattvatten, annars tro jag inte riktigt på dig, du låter nämligen som en viss Janne Ekman på Whitewater…
Neil Pryde 10.6 i 14ms…hahahaahahahaha….not, kanske om man väger 120kg… §:-=)
Logga in för att svara.