Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula master och böjkurvor!

  • stoorfaen

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 07:56

    Det gäller alltså Formulaprylar

  • sailortrash

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 09:11

    det kommer gå…prova skadar aldrig

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 09:17

    http://www.surfspot.se/news/cat/Tips/post/val-av-mast/
    @stoorfaen 708359 wrote:

    God fredag allihopa!
    Kan jag rigga ett mauisails TR på en Severne mast?

  • stoorfaen

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 09:29

    Tackar sailorstiffrigg
    Men den där tabellen gäller väl främst småprylar? Finns det lite något liknande för formula?

    sailortrash,
    jag kan nog kränga på mig en klänning också, men frågan är om det skulle bli snyggt?

  • robin

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 15:02
  • stoorfaen

    Medlem
    23 mars, 2013 vid 06:41

    Tjena Robin, ja den listan är jäkligt spännande eftersom den tar upp större master också. Jämför man 520-530 master så ser det ut som severne ligger jäkligt nära NP, MS är aningen mer toppstyv och North landar som mer toppvek. Jag får inte det att lira med andra listor riktigt. Det får nog bli provriggning helt enkelt.

  • robin

    Medlem
    23 mars, 2013 vid 08:45

    håller med, jag misstänker att den långa masten är felmätt. verkar konstigt att de skulle gå från toppstyva korta master till toppmjuka långa. du har väl sett att det ligger en 550 ms mast på sälj?

  • swe-496

    Medlem
    23 mars, 2013 vid 09:12

    Jag vet att några formulaseglare i Danmark körde Severnemaster i sina prydesegel när prydemasterna gick av som tändstickor ett tag.

  • the_novice

    Medlem
    23 mars, 2013 vid 09:40

    Jag har sett ett Mausails segel (12.0) riggat på Severne 550 mast, och det ser ok ut. Men jag har inte seglat med de två olika masterna för att jämföra, så jag vågar inte lova att det går bra men det är nog värt att testa iaf.

  • hartwig

    Medlem
    24 mars, 2013 vid 10:23

    Finns även tabell som utges av Unifiber som anger vad som passar till dom olika segelfabrikaten. Constantcurv, flextopp mm. Redovisar dock inte lämplig styvhet. http://www.unifiber.net/2013/mast-selector
    Från en som är jävl…. trött på den här vintern.
    Mats

  • tranan

    Medlem
    25 mars, 2013 vid 16:38

    Aahha, det här handlade om formulamaster, inte om formula master? Tänkte att stoorfaen kommit på någon kul teori om hur gubbarna i den klassen böjer sig

  • sailortrash

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 09:10

    skrivihop.nu

  • stoorfaen

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 18:27

    Jag provmätte masten i söndags. Den har topflex på 76,8% och bottenflex på 62,2%, mao landar den på 14.6 och enligt den där danska Peters goa sida så ligger närmast en NP X9 530 mast i formen (14.7), och sedan…Severne (who would have guess!) Maui Sails ligger några enheter mer åt den det topstyva hållet…måtte det bli vår snart….

  • stoorfaen

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 18:54

    @Tranan 708462 wrote:

    Aahha, det här handlade om formulamaster, inte om formula master? Tänkte att stoorfaen kommit på någon kul teori om hur gubbarna i den klassen böjer sig

    Jag förstår inte vad du pratar om?!

  • kinetic

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 19:25

    Master som i Master and Servant*haha*

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula master och böjkurvor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.