Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulasegling – Väddö/Sandviken

Taggad: 

  • Formulasegling – Väddö/Sandviken

    Publicerad av sailorstiffrigg på 28 augusti, 2010 vid 15:39

    Förmodligen åker vi upp till Väddö i morgon om prognosen står sig.

    Häng på!

    Obs! Jag kan inte nås på telefon, maila mig (mcn67@hotmail.com) eller ring stefan lindmark om du vill haka på.

    boman svarade 13 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • boman

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 17:51

    Coolt ska ni åka norrut:) vart ska ni gå i Badet/sanviken eller haken?
    idag var det bra tryck sol varmt och ca 10 m/s

  • stefanlindmark

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 20:11

    Boman,
    Det är nog Sandviken som är påtänkt.
    Var ligger haken? Bläddrar på spotguiden, men hittar inget med det namnet. Tips välkomna. Åtminstone jag är helt orutinerad på Väddö.

    Sade du att ni hade 10 m/s idag? Det låter som en del mer än jag minns prognosen på Windguru utlovade.

  • stefanlindmark

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 21:59

    Som prognosen ser ut idag åker vi ca 10 från Österskär.
    Lunch på vägen upp någonstans. Finns det något matställe i närheten som är öppet för lunch en söndag?

    Hoppas prognosen står sig och att det börjar blåsa på till eftermiddagen.

  • boman

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 22:08

    Jepp det blåste friskt idag och det var inte vad som utlovades enligt prognos..

    Haken ligger något söder om sandviken, området heter sennebyhaken. Bara att köra förbi sanvikens badplats och följa vägen ut till haken kan vara bättre där på ost och nordost då det läar lite i sanviken. titta på eniro och väddö så ser du sennebyhaken, haken är den lilla udden som sticker ut där.

    Öppet hav och formula kan ju va riktigt spännande, det rullar alltid lite dyningar även om det inte blåser så mycket.
    Hade gärna kört formula med er men saknar för stunden en rigg, måste skaffa mig en ny 11,0rigg.
    dyker upp med slalom prylar om det blåser.
    mvh

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 06:48

    Boman, det är ju roligare om fler kör Formula så jag tar med en 11m2 (mast och segel) som du kan låna, förutsatt att det inte blåser så att jag inte håller 12:an.

  • stefanlindmark

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 07:02

    Prognosen för Väddö ser inte lika lovande ut idag. Gurun lovar inte mer än 4.
    Rullsand ligger kvar på 5-6 under hela eftermiddagen.

    yr.no lämnar samma prognos.

    Uppdaterar när vi velat klart vart.

    /Stefan
    O76-I26999l

  • juvas

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 07:11

    Blir det några som åker? Kan ni hitta vind någonstans på Internet.

  • stefanlindmark

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 08:44

    Rullsand it is! (Om vi hittar dit…)

  • boman

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 10:01

    Kör hårt Eggegrund runt 8 m/s kan bli bra

  • stefanlindmark

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 19:23

    Ja, då har vi vindsurfat Norrland idag (jo vi åkte faktiskt förbi Dalälvens mynning).

    Hur var det då?

    Jo, visst fanns vinden där! Risken för bomkörning kändes rätt stor, med tanke på att prognosen sade att det skulle blåsa på exakt ett enda ställe på hela ostkusten. Och varför skulle det stämma? Helt stilla i luften ända tills vi närmade oss och var ett par tre mil ifrån. Då började träden vaja. Väl framme blåste det på bra och Bomans 8 m/s kan nog stämma. Vi åkte därifrån 17.30 och då ökade vinden på lite till.

    Men det var ju inte de lättaste förhållandena direkt. Nu är ju jag främst formulaåkare så jag har inte direkt letat vågor förut. Men ändå; det här var helt klart de största och stökigaste vågorna som jag åkt i. Där Dalälven möter havsvågorna (vid gröna pricken) var det faktiskt rätt jobbigt. Enormt nyttig träning, men för mig blev det mest vågträning och en liten procent kvalitetsåkning. Mats däremot hade bra koll på läget och fick till åkningen riktigt fint.

    Det finns några stenar man måste ha koll på. Det var rätt lätt att se dem från insidan på vägen ut (touchade ändå en under vattnet), men på vägen in måste jag fått fel på ögonen för då kunde jag inte se stenarna längre. Höll på att slöra rätt upp på den största stenen som egentligen var omöjligt att inte se. En för dagen uttalad grundfrossa gav överlag en lätt defensiv inriktning på åkningen.

    Lite förvånande dock var det att inte se någon annan vindsurfare alls där. Våg- och hoppare hade ju haft hur mycket fina vågor som helst, tycker jag. Men det kanske var fel vindriktning eller så, vad vet jag…

    Middagsbuffén på Dragon Gate på hemvägen satt inte dumt.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 19:56

    Episk dag!

    Rullsand är ett perfekt ställe för att träna i stökig sjö med formulan, precis vad vi plattvattenåkare behöver. Korta avstånd mellan vågorna och ganska branta på ca 1,5 meter gav en fostrande träning där det gällde att undvika månturer på kryssen.

    Körde kombon Maui Sails 12m2 och Drops Formulan, har knappt kört i vågor med formula men med tidigare brädor har jag haft hjärtat i halsgroppen på undanvind och choppiga vågor då förskeppet gärna fastnat i vågorna framför. Med Dropsen som jag knappt seglat på var det bara att stå på i den gropiga sjön, kändes som att köra en stor slalombräda och inga tendenser till näsdykningar.

    Grymt nöjd!

    Rullsand kommer vi att åka tillbaka till för att fortsätta träna i sjö. Tog oss straxt under 2 timmar att ta oss dit från Österskär, helt klart värt resan.

    Nästa helg kommer vi att sikta in oss på Väddö igen. Häng på!

  • zurfman

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 20:22

    Bra gjort att ni fixade det med formula!

    Konan eller freeride hade nog underlättat för kontroll o kanske roligare (nu gissar jag att stöket var ganska underhållande ändå, rolig utmaning !!!)

    Vågbrädor hade kanske funkat???, men det var väl på gränsen om stora vågbrädor 80 -100 liter hade funkat bra vid 7 m/s eller ? (vågorna skall vid sån vind ligga på ca 0,5 meter enligt vädersida, så de kanske vill ha större vågor om de skall kunna rida dem???)

  • stefanlindmark

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 21:32
    Zurfman;628566 wrote:
    (vågorna skall vid sån vind ligga på ca 0,5 meter enligt vädersida, så de kanske vill ha större vågor om de skall kunna rida dem???)

    Dagens vågor var runt 1.5 m höga. Trodde de skulle lugna ned sig en bit ut, men icke, de bröt och höll på en bra bit ut på djupt vatten.

    Saknar vågsurfingkompetens själv, men det gick rätt bra att rida vågorna med formulan när jag pausade från att försöka åka mot dem utan att fladdra runt. Total avsaknad av manövrer, stil och grace, men kul ändå.

  • boman

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 16:05

    Trevlig läsning, kul att ni fick åka.

    Ang. nästa helg så kanske jag och Jeleby ansluter på Väddö beror på hur det blåser.

    Annars är ni välommna till Kapellskär! ett bra ställe för formula med öppna fjärdar och långa öturer.

    mvh

  • stefanlindmark

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 16:11
    Boman;628689 wrote:
    Annars är ni välommna till Kapellskär! ett bra ställe för formula med öppna fjärdar och långa öturer.
    mvh

    …och läskiga färjor på pärlband — burr! :shocked:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulasegling – Väddö/Sandviken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.