Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Försäkring
-
Försäkring
Publicerad av thonor på 4 juli, 2003 vid 13:13Jag har köpt en utrustning privat, och det blev en transportskada i postens hantering, så dom håller jag på och träter med just nu.
Sen ringde jag försäkringsbolaget (Folksam) och de påstår att det inte finns någon försäkring för windsurfingbrädor med tillhörande utrustning utan bara för vågseglingsbrädor. Kan detta stämma?
Är det någon som har varit i en liknande situation?
Tips och råd mottages tacksamt!
Ha en trevlig surfsommar!
Thomas
kine svarade 21 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
folk brukar försäkra sina grejer som båtförsäkringar tror jag.
är inte säker. funderar på om man skulle teckna en nu när man börjar komma upp i lite större belopp på sina grejer. -
någon som vet om det går att göra något avtal på hemförsäkringen??
det finns ju för golf-set. -
Vad är vågseglingsbrädor för något?!?! Kan man endast försäkra vågbrädor? Antar att du menar något annat
-
länsförsäkringar har ett tillägg i hem försäkringen ”småbåt” täcker prylar upp till 20 000 kr
funkade bra för mig när jag körde sönder ett segel. -
Vågseglingsbrädor sa hon, och hon läste ordagrannt från villkoren…
-
Båtförsäkring gäller i regel inte för windsurfingbrädor. Tillägget ska specifikt vara windsurfingbräda. Vissa bolag tar även uppgift på modell, tillverkningsår etc. En rigg ingår. Premien kostar i regel en ”bra” slant. De bolag jag kontaktat har även som villkor att försäkringen endast gäller i Sverige samt vissa farvatten i Danmark. Detta innebär att om du planerar att resa med din utrustning då kan vara oförsäkrad! Har själv en bister erfarenhet från detta i vintras då jag knäckte master m.m nere i Sydafrika. Var då försäkrad i Trygg Hansa.
-
hur gör dom för att bestämma vad brädan är värd?
är det efter tillverkningsår eller är det efter skick? -
Hallo surfare!
Tecknade en försäkring idag!!! 178 spänn per år.. Har hemförsäkring i folksam.. tecknade till ”försäkring för segelbräda” fanns i olika ”steg”.. beroende på pris på utr. Maxbelopp 30 000:- Sen är nog premien lite varierande kanske beroende på vad man har för hemförsäkring… Jag fattade det iafl som om att denna täcker det mesta.. allt från stöld, transportskador, ”grundstötning”… Ring dom o kolla!!
Tfn nr: 031-744 40 00Funderar för övrigt på att köra premiärtur i björlanda i helgen om det blåser…
Ha det!
/Jonas
jonas_hstrom@hotmail.com -
jag har haft min bräda försäkrad hos Folksam i flera år och jag har den som småbåt – helförsäkring, (tillägg till hemförsäkringen). ”roddbåt segelbräda – T8” står det på försäkringspappret. man får ange värdet. tyvärr tror jag att det bara gäller en bräda så ska man ha flera brädor så behöver man förmodligen två småbåtsförsäkringar.
lycka till!
henka
Logga in för att svara.