Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing försäkring

  • försäkring

    Publicerad av anonym-anvandare på 8 september, 2003 vid 09:17

    Undrar om erfarenheter inom försäkringar.
    Kollade upp med mitt eget bolag folksam som vid ett tillfälle sa att kite inkluderas av allrisk. Idag blev jag dock uppringd av dem då dem hade hört med högsta hönset och nu lät det “kite går utanför allrisk och vi har inga tillägsförsäkringar till det heller, sorry” confused.gif
    Hmmm inte kul….
    Hur e det med dem andra bolagen nån som vet? Nån som råkat ut för stöld och fått ersättning och isåfall vilket bolag och försäkringsform? Tacksam för svar vet att det är många som undrar samma sak

    eddie svarade 20 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • fifi

    Medlem
    8 september, 2003 vid 09:32

    jag frågade också folksam om det och då sa min handläggare att försäkringen täckte det….var ju lite därför man valde dem (billigt + detta)
    fick nog en kass handläggare så nu får jag ringa igen ju…..
    tack för att du skrev detta, annars hade jag antagligen inte fått veta deta förrän någon tjyv tig rubbet!

  • patrikol

    Medlem
    8 september, 2003 vid 09:49

    Bara så att jag fattade detta rätt, detta gäller alltså stöld av prylarna? För att kite till hör dom så kallade “Extrem sporterna” och därför inte täcks in av normal hemförsäkring när det gäller olycksfall med skade ersättning som följd, det kan man ju misstänka men stöld!!!!
    Stämmer detta verkligen? Annars får man ju kalla prylarna för wake eller windsurfing prylar för då gäller väl försäkringen eller? confused.gif

  • davids

    Medlem
    8 september, 2003 vid 10:21

    En vanlig hemförsäkring TÄCKER stäld av prylarna. Spelar ingen roll om det är en cykel, klocka, mobiltelefon, rövdildo eller kiteutrustning, stöld är stöld. Däremot har ju bolagen olika kriterier för att man ska få pengar tillbaka, typ att man ska ha gjort allt för att de inte ska kunna bli snodda. Och så sjävlklart självrisken. Däremot täcker försäkrningen INTE (vad jag vet iaf) skadar som uppkommer på dig i sammband med utövande av sporten. Det är ju en högrisksport därav ingen täckning. Samma om brädan driver ut till havs, ingen ersättning. Då får du hitta på e historia:)

    Kan tillägga att jag tappa min klocka när jag var ute och kita på grund av en sliten rem (special swatch rem som jag redan fått byta 3 ggr på ett år!!). Ringde snuten och sa att jag haft det i ryggsäcken på stranden och att den hade blivit stulen där. inga problem alls. Fick betala 10% av en ny klocka, that’s it. Sen hade jag nog FAAAN lottotur när jag dagen efter hittade klockan uppblåst på stranden på en tånghög, så nu har jag 2 klockor=) hehe shyshhhhhhh inte beerätta för någon:) laugh.gif laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 10:50

    Jag håller som bäst på att prata med mitt bolag ( länsförsäkringar) ioch med att jag precis tecknat en hemförsäkring.

    Först så lät det ok om jag tecknade den med en småbåts försäkring, det va ju helt ok tyckte jag.
    Men då fick tydligen seglet inte vara större än 10kvm, jag pratade lite om projikterad yta och så men nej.

    Så jag tecknade då en “vanlig”båt försäkring. Detta va ok och skulle täcka stöld om jag skadade andra och så vidare.
    Men då hon skulle få ett sista ok av en rådgivare så blev det nej.
    Hans argumet var att det inte var tillräckligt manöverförmåga. Jag utgick då ifrån att han va en tjock jevla gammling som va trött på livet och inte orkade sätta sig in i vad kiteing är så det var enklare för honom att säga nej.
    Jag förklarade för henne(min handläggare) att dom försäkrar windsurfing utr utan att blinka och att kiteing har minst samma manöverförmåga.
    Rådgivaren står på sig nej ganksa ogrundat denna gång, nått snack om att seglet var i luften, liknade en fallskärm, satt inte i brädan.

    Ska ringa honom nu i vecka för att ta ett snack om grejen. Ska han säga nej så ska han tamefan åtminstånde veta vad det gäller och få komma med en saklig och välformulerad orsak.

    Henrik B grin.gif

  • fifi

    Medlem
    8 september, 2003 vid 11:27

    pratade nyss med folksam igen och nu sa de så här: om du har dina kite prylar i bilen och du är ute på tripp, typ stranden för en dag eller campar osv så täcker försäkringen det om det blir stulet, men om du har din bil hemma på din parkering och har möjlighet att ta in dina grejor, men inte gör det….då täcker försäkringen inte det! it`s lugn!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 13:13

    Verkar som bolagen säger olika saker till alla….
    ett exempel fallskärm täcks av allrisk om det blir stulet men paragliding skärm täcks inte av något om du inte tecknar någon sort av flygplans försäkring… puuust
    jävla röra alltihop jaja bara hoppas dem e snälla om oturen skulle va framme

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 13:19

    Försäkringsbolag är helt omöjliga att få vettiga svar av.
    Man ska tala med en skadereglerare, då vet man att det är rätt.
    Oftast hamnar man hos kundtjänst eller sälj, då får man lika många olika svar som personer man frågar.
    SKADEREGLERARE skrik det i örat på växeln så är problemet löst.

    /Anders

  • wipeout

    Medlem
    8 september, 2003 vid 14:09

    Detta har debatterats tidigare…. sök på försäkring eller kolla nedan….

    http://www.steffo.nu/forum/showthreaded.php?Number=121583

    smile.gif

  • pipe69

    Medlem
    8 september, 2003 vid 15:14

    Tja Joa!

    Kanske värt att kolla över gränsen till Norge. Läste i helgen att de har grundat nyligen ett kiteförbund. Dessutom skevs det om att det finns uppskattningsvis 1000 utövare i landet. Så många finns det ju säkert i Sverige med. “Stockholm Kiteboard” har ju ca. 130 redan….

    Tror att portalen där heter http://www.kite.no
    Ingo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 14:40

    Har än en gång pratat med folksam denna gång med en skadereglerare som fortfarande säger att kitesurfing inte täcks av dem om det skulle bli stulet kvittar vilken försäkring du har hos dem mad.gif
    den egendomen ingår inte hos deras försäkringar….
    nämde för dem att dem säger olika saker men peronen sa att detta är ett centralt beslut och sm gäller oberoende av vad andra kanske sagt….
    Så kicki du får nog hitta ett annat bolag (eller om du kan få det skriftligt från dem)

    jäääävla kuukbolag

    NÅGON som råkat ut för stöld och fått ersättning och isåfall från vilket bolag??????
    Jag letar efter en försäkring som täcker stöld det e det enda jag bryr mig om/behöver…

  • gugge

    Medlem
    11 september, 2003 vid 07:12

    Hur fan kan en skadereglerare påstå att en kite inte ingår i “deras sortiment” va fan vet dom om vad jag har köpt i Africa eller så. Det är ju självklart att dom skall ersätta vilken egendom som helst. Det är ju rent av urlöjligt att påstå att dom sitter med en lista på vad som kan vara en persons egendom och därmed kan ersättas. Nä fy fan för Folksam, det har alltid varit en bunt jävla idioter.

    BYT!

  • patrikol

    Medlem
    11 september, 2003 vid 07:23

    Verkar helt sanslöst, byt till annat bolag alla som kan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2003 vid 07:57

    Det är klart de kan säga att det inte ingår i “deras sortiment” som du uttrycker det. Så säger ju alla försäkringsbolag om bilar, motorcyklar, flygplan, båtar och i vissa fall (tror jag) cyklar. Vill du stöldförsäkra sådana saker så krävs en separat försäkring för dem.

    Problemet är väl att Folksam har bestämt sig för att kite-utrustning är en båt. Det allra tråkigaste var väl att de dessutom tyckte att det som båt betraktat var en så dålig båt att de vägrade försäkra den…

    /Rasmus

  • gugge

    Medlem
    11 september, 2003 vid 08:06

    Folksam verkar inte vara riktigt kloka om jag får säga mitt.

    Kite=båt, jag tror jag skrattar ihjäl mig.

    I alla fall så verkar det som om det råder en viss intern förvirring inom försäkringsbranschen. Vore det inte vettigt om någon försöker driva frågan mot något av bolagen.

    Förslagsvis mitt bolag, länsaförsäkringar. Å andra sidan, varför väcka den björn som sover?

    /H

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2003 vid 08:14

    Precis! Varför väcka den björn som sover? Jag bröt foten förra säsången, och då klippte ju ambulanskillarna upp min våtdräkt. I min skadeanmälan skrev jag att jag var ute och surfade, för det var jag ju. Jag brydde mig bara inte om att precisera vilken sorts surfing det handlade om. De ersatte våtdräkten helt utan att klaga. Mycket proffsigt, tycker jag.
    Detta var Länsförsäkringar Kalmar län. Värt att veta är att just länsförsäkringar kan ha lite olika villkor i de olika länen, så man kan inte bara prata med länsförsäkringar och vara nöjd med det. Det gäller att prata med länsförsäkringar i sitt län, typ…

    /Rasmus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing försäkring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.