Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Försäkring!!!
-
Försäkring!!!
Publicerad av stolle på 18 december, 2003 vid 01:20Det var något som skrev för ett tagsen om försäkring…
Har prövat olika försäkringsbolag men det är ingen som har kommit med något som är bra!!
Har beställt nya grejor, och behöver en som funkar i Europa….
Stollewipeout svarade 21 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
För mig gälde trygg-hansa(allrisk) vid skada pga att kiten inte är fast monterat på något tex båt.Hur det är med stöld och utom lands vet jag inte.
Peter -
Har hört att länsförsäkringar skall ta det som ”Båtförsäkring” tänk på ”Segelstorlek” bara gäller tydligen olika beronde på storleken på kiten skulle kosta runt 400:- om jag inte minns fel.
-
Hatar försäkringsbolag, dem e kuuugar har fan inte lyckats försäkra mitt skit varken som sportdrake, segelbåt,fallskärm kanske ska testa med lastfartyg nästa gång
Skulle finnas ett skånskt litet bolag vid namn sveland som tydligen skulle ta emot dem, men ikke när ja ringde
är det mig dem har nåt emot eller? börjar nu snart undra
Finns här ingen försäkringsnubbe på steffo som kitar o kan reda ut denna j-vla soppan……….
Danskarna har ju försäkring tror ni man kan försäkra grejerna där? *ler* hade varit gött isf -
Detta problem gäller inte bara i Sverige utan över allt. Man kan varken försäkra sina grejer eller sig själv. Det är alltid mygel. IKO håller på sedan ett bra tag tillbaka att försöka lösa försäkringsfrågor och då inte bara för instruktörer som håller kurs. Kolla på deras hemsida… jag har inte kollat på ett tag men jag tror de gör mini framsteg. http://www.ikorg.com
-
Vad menar du att inte kunna försäkra sig själv. Täcker inte olycksfallsförsäkringen, hemförsäkringen vid vanlig skada tex benbrott? Vad händer isf vid olyckor med allvarlig skada (invaliditet)? Någon som har koll på detta?
-
Oftast så täcks inte kitesurfing i din hemförsäkring. Mao bäst att kolla upp. Dessutom kan det ju vara ”smart” att säga att man var ute och surfade om någon på akuten frågar.
Det jag ser som det största problemet är om man skulle råka skada/döda någon annan. Då är man fetkokt, inte bara på det personliga planet men också ekonomiskt. Inte kul att leva på existensminimum resten av livet för att ens kite slet sig och hade ihjäl någon stackare 2 mil bort.
Det är därför vi *måste* försöka få till någon typ av kitesurfing-försäkring. Engelsmännen (BKSA) verkar ha en sådan som fungerar fint… om man är engelsk medborgare. Jag har försökt få kontakt med han som är försäkringsansvarig i BKSA ett antal gånger utan att lyckas.
Hade ju varit bra om man kunde få reda på vilket bolag de använder och vilka villkor som gäller när man sedan försöker ta upp det med något bolag här hemma.
Tyvärr verkar som om han ignorerar mina mail./Kaj(Tech)
-
LF var inte sugna på att försäkra mig. Tog min på sockenbolagen som har olika kontor i hela sverige. De heter olika men i mellbystrand heter det närmsta lagadalen. Vet att det finns i skåne iaf.
-
Fan vi får väl snart ringa uppdrag granskning! Det hela är ju helt sjukt!
-
Jag anlitade en av Sveriges mest remommerade försäkringsmäklare för att undersöka en gruppförsäkring för kitesurfare (visserligen i Stockholm kiteboard klubbs namn men ändå…) men de kollade av samtliga försäkringsbolag i sverige och ett utländskt. Samtliga nekade. Fick tips om tyskland men det visade sig vara en återvändsgränd…
Men… jag tror inte de kan neka för länge… jag för diskussion med Trygg Hansa som försäkrar extremskidåkare och hängflygare. Ju mer organiserade vi är (i klubbform) desto svårare är det för dem att neka. Och när vi ökar i antal så minskar riskerna för dem….
Logga in för att svara.