Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Försäkring av bräda. var??
-
Försäkring av bräda. var??
Publicerad av fredrik-nordwall på 14 augusti, 2001 vid 14:22Jag har skandia och deras försäkring täcker bara stöld. Jag skulle vilja veta om det finns ett bolag som täcker tex. grundstötning eller liknande. Gärna en helt separat brädförsäkring.
watertouch svarade 23 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Fråga efter småbåtsförs. hos länsförsäkringar..den täcker det mesta!!
”If you never get hurt, you’re just not radical enough”
-
Men med Länsförsäkringar skall du passa dig när du åker utomlands! Då måste du teckna extra tillägg.
Jag skrev ett långt inlägg tidigare när jag skaffade försäkring till mina brädor hos Salusansvar, här är det:
http://www.steffo.nu/cgi-bin/wwwthreads/showpost.pl?Board=konfen&Number=21194&Search=true&Forum=konfen&Words=försäkring&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=50&Old=1yearDär skriver jag om min nya försäkring. Jag skrev dock ett fel, självrisken är inte 800 utan 500kr. 😉
Jag återkommer om några veckor när jag får se om den skada jag ådrog brädan på min sommarresa går igenom (pajjad kant och trasigt segel). Jag har fått skaderapporter att fylla i och det lät inte som om det var några problem när jag pratade med dem i telefon. Men vi får se som sagt.
S..
-
Hur tror du det funkar att försäkra brädor man köpt begagnat? Det är ju rätt sällan man skriver kvitton och sånt då.
-
foton kan fungera, annars är det väl bara se till att skriva ett kvitto!!
M v h
Joakim… -
Ta bilder på allt!
Det fungerar utmärkt!
Se till att du får med all extrautrustning på bilderna också.
Sedan kan du själv stå och le bredvid och se mycket snäll ut, det kan vara bra när de ser bilderna: ”Han ser snäll ut, honom ger vi pengar”.S..
-
hey! .. länsförsäkringar har en bra .. den täcker även om grejerna bli stulna på taket, om de ä fastlåsta …. kosta typ 250 spänn .. d ä en tillägsförsäkring på hemförsäkringen … småbåtsförsäkring tro ja de kallar den
mvh fredrik -
Jag ringde upp saluansvar,, men det skulle innebära att jag blev tvungen att lägga om alla mina försäkringar(Villa, Hem, Otur, Bil) och det vet jag inte om det är värt.
Fick dock ett tips att ringa Atlanica. Där skulle en separat försäkring kosta 376 kr/år MEN bara som halvförsäkring.Försäkringen skulle täcka Brand, Stöld samt Ansvar och det är samma skydd som jag har idag. Inget mervärde direkt.Så Jag hoppas att det Finns ett bolag som täcknar separata HELförsäkringar. Typ tappa ner från biltaket, Oj här trodde jag att det var djupt o.s.v.
Finns det någon som har tips ????
-
TryggHansa har lite båtförsäkringar, kolla på http://www.trygghansa.se
Dom hade en speciell surf-försäkring såg jag, men jag har inte forskat vidare i det ännu. -
Trygghansa Svarar,,, – Nej tyvärr. Du kan väl höra med de andra försäkringsbolagen.
Man kan ju läsa i utländska tidningar reklam för brädförsäkringar. Är det kanske en väg att gå?? -
Detta fick jag från dom efter att jag skickat en intresseanmälan som dom kallar det. Där fanns båttypen ”surfingbräda” att välja.
För mina gamla grejer blev det:
> Typ av båt – Surfingbräda
> Fabrikat – F2
> Byggår – 1998
> Byggmaterial – Plast
> Försäkringens omfattning – Helförsäkring
> Båtens värde idag – 4000
> Hemmahamnens postnummer – 371 41
> Inventariebelopp – 5000
> Båtens längd – 285
> Båtens bredd – 57Svar:
Försäkringen skulle kosta 239 kr/år. (21 kr/mån) -
Här kan man läsa mer om TH:s båtförsäkring
http://www.trygghansa.se/Privat/index.asp#Document/Batvillkor.pdfSidan 22 i dokumentet står surfgrejerna på, med lite hänvisningar till andra delar.
Där står dock att försäkringen endast omfattar följande sjöskador: grundstötning, sammanstötning och strandning.
Läckage fanns inte med, vilket ju är ganska dåligt. Märker man att brädan tagit in vatten får man väl köra den på grund eller nåt.
Jag ska ringa å fråga dom om lite detaljer imorron. -
Brukar inte ett läckage orsakas av grundstötning, sammanstötning eller strandning???
Men jag vet inte, jag har aldrig lyckats att ha hål på någon bräda (ännu). -
Jo så är det kanske oftast. Fast man kanske hoppar sönder brädan eller nåt. Eller en knäckt nos från ett kastfall? Det är ju sånt man vill försäkra sej för.
Hur som helst ska jag kolla om man kan försäkra prylarna för ”normal användning”, vilket i surfsammanhang kan vara ett ganska vitt begrepp. 🙂
Logga in för att svara.