Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkringsfråga -pajjad bräda på resantips önskas.

  • Försäkringsfråga -pajjad bräda på resantips önskas.

    Publicerad av Oregistrerad på 6 september, 2007 vid 11:29

    Köpte en schysst slalom-bräda förra veckan som nån jävel från ucpa
    passade på att tappa en windsurfer original på när jag inte hade den
    under uppsikt under 5 minuter.
    Stack ut och körde järnet i 20 minuter i medelhavet i 1-1,5 meters vågor
    efter lunchen när jag passerade en ucpa instruktör gorma han som fan
    efter mig och jag hoppade av brädan och fick en utskällning för att jag kört
    nära hans elever (jag är känd för att vara försiktig och har aldrig rammat ngn
    på 20 år inte ens i slalom-heat).
    Jag förklarade att jag hade koll på läget och upptäcker samtidigt att min
    nyinköpta slalombräda (som jag precis förälskat mig i) 9nästan gått av
    framför de bakre stropparna:
    Enspricka går från ena kanten till airpipesén till andra sidan!
    Om jag upptäck t det 20 minuter senare hade brädan gått av..
    Det intressanta var att han upplyste mig:
    Your board is broken -kaputt
    Innan jag själv hunnit granska omfattningen av skadan.
    vid granskning av masten upptäckte jag sedan en spricka när jag riggade
    ned..
    Givetvis var det ytterligare ett par penetreringar genom brädan , men
    de var inte av det slag som gör en bräda irreparabel.
    Så de var grundliga på de 5-10 minuterna jag besökte wc..
    Localism i grekland av fransoser!

    Nu är frågan:
    Jag har surfförsäkring som täcker prylar upp till 10000, som jag tecknade
    innan jag for Trygg hansa och har inte hunnit få försäkringsbrevet med alla
    villkor.
    Jag har hemförsäkring med resskydd som skall täcka för skada på lösegendom
    upp till 35.000 på samma bolag.

    Nu är jag rådvill hur jag skall göra, jag konfronterade ucpa-crewen och mötte
    en enad front som hävdade att deras prylar aldrig varit i närheten av mina
    på land (trots att jag såg hur de släppade sina finlandsfärjor tätt förbi mitt
    kitt när jag satt och åt 10 meter bort.

    Funderar på om jag skall dra the true story, ta det som grundstötning
    (kan en F2SX gå av när man kör på grund?) eller ta det som transportskada
    vid lastning lossning på flyget.
    Hela brädans ovan-laminat är av så det lär inte gå att laga med bevarade
    egenskaper/form.

    Någon som har erfarenhet av hur det funkar med försäkringscase?

    ola-h svarade 16 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 11:44

    Reklamation av brädan…

  • kinetic

    Medlem
    6 september, 2007 vid 11:51

    Oregistrerad: Det e ju nån som har “tappat” en “pråm” (Windsurfer Original) på den….

    Jag skulle stå på mig o kräva ersättning av “ucpa”….

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    6 september, 2007 vid 11:56

    @kinetic 412165 wrote:

    Oregistrerad: Det e ju nån som har “tappat” en “pråm” (Windsurfer Original) på den….

    Jag skulle stå på mig o kräva ersättning av “ucpa”….

    Om man inte heter damme, chan eller lee i efternamn så funkar
    det nog inte med snubbar som mosar ens kitt så fort man vänder ryggen till.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 12:05
  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 12:31

    @Oregistrerad 412167 wrote:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52540

    Men nu är det ju inte en reklamation, utan en skada vållad av externt våld.

    Ingen som har erf. av att claima för pajjade surfbrädor vid flygresa
    eller grundstötning eller annat våld?

  • adde

    Medlem
    6 september, 2007 vid 12:46

    Jag och flera har fått reparation (alt ny bräda) vid transportskador som skett vid resa. Tycker väl inte att man ska överutnyttja detta – kommer bara resultera att det blir dyrare/svårare att resa med prylar i framtiden.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 13:05

    Hemförsäkringen täcker väl skadegörelse. men då måste man kanske göra polisanmälan?

  • andersbq

    Medlem
    6 september, 2007 vid 13:57

    Nej nej nej, du måste säga tt du själv tappat något på din bräda.
    Annars kommer ska det gå på UCPA försäkring och då blir det långbänk som heter duga.Visst kostar det dig självrisken men det är det värt. Tro mig.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 14:20

    Hej hej, jag arbetar som handläggare på ett försäkringsbolag. Om jag får in en F2 SX på mitt bord med skadorna som beskrivs här och redogörelsen inte stämmer med den första här polisanmäler jag bedrägeriet och anmäler “rådgivarna” för medhjälp.

    (Nej, jag arbetar inte på något försäkringsbolag, men någon vindsurfare kan göra det. Skall ni verkligen förbereda brott på ett öppet forum?)

  • supasonic

    Medlem
    6 september, 2007 vid 15:17

    Alltså, du måste ju veta när brädan gick sönder. Antingen var den trasig när du packade upp den efter flygresan eller så gick den sönder när du seglade på den, eller så var den trasig innan du åkte…

    En spricka framför fotstropparna är ju en klassisk plattlandningsskada och även om det inte ser mycket ut på utsidan är brädan alltid omöjlig att laga på ett bra sätt, eller är det någon här som har lyckats??? Flygskador är väl oftare dingar eller hål i botten etc. när en vass kant gör ett hål på brädan.

    Att knäcka en bräda genom att tappa en gammal pråm på den låter nästan omöjligt. Har själv försökt hoppa och banka sönder en gammal bräda men det är fan så svårt. Det går att stampa av den om man lägger upp den på två stöd och verkligen hoppar av den med hela din kroppsvikt.

    Det mest sannolika i mina ögon är att du lyckats hoppa av brädan på vattnet. Om du då har en småbåtsförsäkring så anmäler du det som ett brädhaveri och kan förhoppningsvis få rätt bra ersättning (om brädan inte är alltför gammal). Inget behov av att agera bedrägligt.

    .s

  • turbo_m

    Medlem
    6 september, 2007 vid 15:59

    “Jag har hemförsäkring med resskydd som skall täcka för skada på lösegendom
    upp till 35.000 på samma bolag.”

    Satt och kika igenom försäkringsvilkoren för trygg hansa för någon dag sedan och upptäckte då att “Försäkringen ersätter inte…windsurfingbrädor…inkl tillbehör”. Så det blir nog svårt att få några pengar från dom.

    Läste i någon gammal tråd att om man hamnade i sjönöd så kunde man dumpa riggen för att ta sig iland och sedan få ut det på försäkringen. Vad är det för försäkring som täcker sånt?

  • anilson

    Medlem
    6 september, 2007 vid 19:42

    tror att du måste ha småbåtsförsäkring för att täcka det

  • kamaaina

    Medlem
    7 september, 2007 vid 06:43

    Jag får ta att hålla med Supasonic i det här caset. (Att hoppa av J’s bräda var rätt kul)
    Du vet ju faktiskt inte om det nu är så att UCPA pajat brädan, för du har väl inte sett detta? Du kan ju ha haft en liten spricka som du missat som sedan har blivit stor vid något skutt. Min kompis fick en spricka över hela brädan (den som vi senare stampade av) enligt honom själv från ett myckt klent hopp, så ibland krävs det inte mycket. Om brädan är “ny” skulle jag nog försöka reklamera den, antar att du avgör om den är “ny”. Har hört folk som fått nya brädor när de hoppat av väldigt nya brädor…. vet ej hur detta funkar i praktiken.

    Ingen idé att hitta på och ljuga, säg som det är.

    F

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 september, 2007 vid 06:50

    Om brädan gått sönder av att någon tappat – eller medvetet slagit – något föremål på den borde det väl bli något “mosmärke”. De gånger jag spräckt bräda med kastfall har man alltid kunnat se var mast / bom träffat (som ett intryckt område) och hur sprickan sedan fortplantat sig. Ser du något sådant?

  • jp360

    Medlem
    7 september, 2007 vid 07:06

    @Supasonic 412213 wrote:

    En spricka framför fotstropparna är ju en klassisk plattlandningsskada och även om det inte ser mycket ut på utsidan är brädan alltid omöjlig att laga på ett bra sätt, eller är det någon här som har lyckats??? Flygskador är väl oftare dingar eller hål i botten etc. när en vass kant gör ett hål på brädan.
    .s

    Jag har haft två brädor som har varit knäckta framför stropparna. Båda blev lagade av Mr. Shaper Anders Borg. Kan inte märka att dom har blivit lagade förutom rent kosmetiskt.
    http://www.magicwave.dk/repair.php
    Killen är grym på både att bygga (har byggt flera av Lars Pedersen & flera andra av den danska elitens brädor som sedan blivit lackade i resp. märkes grafik) och att reparera.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkringsfråga -pajjad bräda på resantips önskas.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.