Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första bädan – ny eller begagnad?

  • Första bädan – ny eller begagnad?

    Publicerad av chuckey på 14 juni, 2008 vid 11:01

    Tja, precis som överskriften lyder. Ska jag välja ny eller begagnad?
    Jag har bestämmt mig för en bräda runt 130 – 134 längd och nånting under 40 cm brädd.
    När man köper en ny bräda får man väll givetvis garanti men är chansen så stor att jag knäcker min bräda när jag är nybörjare?
    Tack för svar =)

    hbgkitare svarade 15 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • zilversurfarn

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 11:08

    Begagnad helt klart. Du kommer inte märka skillnaden på en sprillans ny blank bräda jämfört med en som har lite repor och är ett par år gammal. (utom i plånboken…)

    Tror inte risken är så stor att du kommer knäcka nån bräda i första taget heller. Kolla beg marknaden på steffo där finns garanterat nåt som passar!

  • skotten

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 11:20

    yeah he is right… although you wont fuck up a board as you would a kite as a noobie… if you want a new board.. I would buy one. Buy a used kite though..

  • gh0st

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 11:31

    Smaksak, jag tycker personligen brädorna har utvecklats riktigt mycket bara senaste åren och skulle hellre köpa en bräda man inte tröttnar på i första taget. Klart att man ska hålla ögonen öppna för bra begagnade deals med, ibland finns det fina saker på köp&sälj.

  • larssa

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 12:51

    jag hade låtit plånboken bestämma
    för den delen spelar det inte så stor roll om du e ny eller gammal i gamet, brädor slits och blir repiga hur som helst och nä det e ingen större risk att du knäcker den
    ps! vill du ändå ha en beggad så skicka ett pm

  • samhansson

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 13:25

    hej på dig köp ny SUESIAS så har du 1 års knäckgaranti. Skicka mail eller pmså styr vi opp.

  • fesen

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 14:15

    Gammalt eller nytt spelar som sagt inte så stor roll.

    Se dock till att börja med en bräda som du kommer kunna köra länge.

    Jag började med en Underground FLX32 (132×38). Den kör jag fortfarande på. En dyr men mycket hållbar bräda. (Jag väger 90+)

    Jag tycker det är viktigare att du inte blir pålurad en för stor bräda, utan får en bräda som passar dig redan från början. Det är bara alldeles i början som det är lättare med en större bräda. (Eller om man skall köra massa lättvind…vilket väldigt få gör) Efter några timmar på vattnet så är en stor bräda bara till besvär.

    //Robban

  • chuckey

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 18:06

    ok tack för svar allihop.
    Villka märken är att rekomendera och villka är inte?

  • sourra

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 18:13

    Det finns inget märkesspecifikt bra eller dåligt så länge du håller dig till något som är 0-2 år gammalt och välkänt inom rikets gränser. Det du ska ha i åtanke när du köper din bräda är att du kommer utvecklas med din nya bräda under de kommande åren så prova den innan du köper och se till så den känns bra.

  • chuckey

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 18:28

    @sourra 475010 wrote:

    Det du ska ha i åtanke när du köper din bräda är att du kommer utvecklas med din nya bräda under de kommande åren så prova den innan du köper och se till så den känns bra.

    Hur ska jag känna att den känns bra när jag enbart har testat ett fåtal försök med varierande kvalite på bräda på kursen? Har inte så mycket att jämföra med hehe

  • sourra

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 18:34

    Ahaa. Där har vi ett delikat problem. Det enda jag kan säga då är: Håll dig borta från s.k. “Nybörjarbrädor”. Du kan ju testa söka lite på Kiteforum om du undrar om vad som sagts om olika brädor.

  • gh0st

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 18:47

    Ja, det är inte många brädor som är riktigt kassa (även om det finns) så det handlar mest om smak och som någon tidigare skrev, som nybörjare märker man inte ju inte många brädegenskaper som, ju mer man utvecklas, man märker av mer. Däremot så tycker jag att du ska köpa en bräda som du tror att du inte kommer att tröttna på i första taget samtidigt som du kan lägga vikt på vissa egenskaper som underlättar din utveckling t.ex. köp inte en för smal bräda utan en bräda som är runt 40cm bred +/- nån cm.

  • langens_kite

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 17:53

    Köp en bräda som är ganska mjuk i ändarna, betydligt lättare att hålla greppet då.

  • skotten

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 19:32

    head on over to Falle, meet the guys let them tell you what is different about the boards they have, then you will have much less doubt in your mind.. And you will meet some awesome dudes hehee

  • chuckey

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:03

    Var nere hoss fahlens nyss, han kunde ge mig några sjyssta deals faktiskt.

    Är denna bräda från surfers något att rekomendera?
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=23_76&products_id=673

  • skejtar_henke

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:10

    Fahlen är en trevlig kille. Köp en ny skysst bräda. En ny är ju aldrig fel.Beror på hur mycket pengar du har dock och hur stort hål det blir i plånboken.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första bädan – ny eller begagnad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.