Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing första formula

Taggad: 

  • imported_macts

    Medlem
    28 november, 2005 vid 07:59

    Hej

    Tror att vilken som helst från ca 02-03 och framåt är bra. Brukar finnas en del Fanatic och starboard till salu, men även tex Lorch, F2 mfl är bra brädor. fanatics 05.a har ju fått en del kritik, men jag är övertygad om att den duger otroligt bra som första formula, den borde också gå att hitta till bra pris.
    Kör själv en Fanatic -03. Duger mycket bra till mig (som är en rätt så medioker formula-seglae, men jag har kul!)

  • jesper_b

    Medlem
    28 november, 2005 vid 14:34

    Det handlar mycket om budget. Vad du än köper så tycker jag du ska kolla hur slitet det är. Är brädan svampig här och där är det inget bra. Kolla extra under och runt stropparna. Enstaka fula lagningar av lokala dingar typ i nosen eller kanten som inte är omgärdat av mjuka områden är mindre farligt. Vad gäller segel ser du ganska enkelt på underlik, maststrumpa och lattfickor hur slitet det är. Hellre någon lagning och ful fläck än jämt hårt slitet segel.

    Har du råd kan du köpa min F2 2005 och mina Windwingsegel och GT-master 2005. Men då pratar vi high-end/high-price bland beggat. Snabba och oslitna grejor. Du kan nog hitta löjligt lågt prissatta lite äldre grejor. Kolla dock slitaget enligt ovan så du inte får en svampig problembräda eller skör monofilm.

    Helt rätt att köpa formula föresten!

    /Jesper B
    jesper.blomberg@hhs.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2005 vid 14:42

    Tjena Jag har några formulasegel till bra pris en 12m2 och en 10,5m2 Mauisail TR1 seglade en säsong.
    Hör av dej om du är intreserad 0735-098005.
    Kull att du tänker köra formula jag är själv helt grön med det är riktigt kul.
    Mvh
    Micke

  • canoya

    Medlem
    28 november, 2005 vid 14:59

    Beror på om du bara vill ha “plana tidigt och segla ofta”-prylar eller om du har som ambition att börja tävla.

    Jag tillhör första kategorin och har äldre grejer:
    Bräda – Starboard 186 (-01 eller kanske -02?)
    Segel – Simmer ProRace 9,0 och 10,7 (båda -00)
    Master – Simmer SC10 520 (-02) och NP CK95 520 (-99?)
    Bom – GUN Pro Race 250-300
    Fena – Curtis 70 cm (original till brädan tror jag), Curtis 58 cm (används mest till lättvindsslalomsegling med 9,0)

    För ren hobbysegling som jag ägnar mig åt tycker jag detta är helt OK grejer, möjligen ångrar jag att jag inte lade till en tusenlapp och köpte en begagnad kolbom eftersom GUN-bommen är rätt svajig redan på 270 cm.

    Seglen är jag nog tredjehandsägare till och de har lite lagningar och jag har fått byta/laga cambers på 10,7an ett par gånger innan jag fick klart för mig hur man ska göra när man riggar för att det ska hålla. SP skickade reservdelar gratis till 4 år gamla segel som jag inte ens köpt av dem och förmedlade riggtips från Tomas Persson som designat seglen, så nu funkar det bra. Suverän service!

    Du lär öka antalet möjliga seglingstillfällen till det dubbla med formulagrejor jämfört med om du har 110 liters freeride och 7,0 som störst!

    Lycka till!

  • ubaten

    Medlem
    28 november, 2005 vid 18:21

    hittar inte en enda bräda som inte är starboard wood vill ha en som klarar ett mast fall. den rigg jag har är ett np rs3 segel på 9,0 samt en np x7 mast och np x5 bom samt ett np spirit segel på 8,5 kvm jag väger 100 kg men ska ned på 95-90 kg till sommaren.

  • imported_macts

    Medlem
    28 november, 2005 vid 19:34

    RS3:an är bra (har själv en sån 12,5). Mitt tips är dock att du kompletterar med en större rigg runt 11-12,0, sen är du hemma på riggsidan. Tror inte att S-boards wood-formula är ömtåligare än andra brädor. Det var väl 158:an dom hade lite problem med hållbarheten på. Om du har råd med Jesper B´s prylar så får du garanterat ett kanon-kit!

  • jesper_b

    Medlem
    28 november, 2005 vid 21:52

    Ubåten: För en tungviktare som dig är det bara att gå upp ordentligt i storlek. Jag skulle inte tveka på 12+. Då kommer du flyga fram i lättvind jämfört med nu.

    /Jesper B ((som har en grym 12.4 till salu))

  • stang

    Medlem
    28 november, 2005 vid 23:27

    Jepp håller med föregående talare, komplettera med ett segel på minst 11.X

    Dessa segel har ett ruggigt register, 9.0an är bra insteg men du kommer att tröttna på att inte plana!

  • jester

    Medlem
    29 november, 2005 vid 14:37

    Kolla min signatur… säljer ju en Fantaic Formula från 2002 med NP rigg RS2.

  • jesper_b

    Medlem
    29 november, 2005 vid 17:29

    Jesters paket framstår som otroligt prisvärt. Bara masten och bommen är värt mer! Om jag stod och tvekade på mitt första formulakit skulle jag slå till direkt (givet att grejorna inte är helslut, vilket dom nog inte är). Brädan är dessutom sannolikt den snabbaste formulabrädan i plattvatten och lättvind som någonsin tillverkats, liksom känd för att vara lättseglad i dessa förhållanden (men hårigare i sjö/mer vind).

    /Jesper B

  • jester

    Medlem
    29 november, 2005 vid 17:43

    Damn… Får höja priset då… Nävars priset sitter där det gör. Och skicket är bra. Är inte överdrivet använt senaste två åren iaf. Och tror inte att brädan är “mjuk” någonstans. Inget jag märkt iaf.

  • imported_macts

    Medlem
    29 november, 2005 vid 17:47

    Håller med: Jesters paket är nog grymt som första formula kitt

  • swe876

    Medlem
    1 december, 2005 vid 08:53

    Svar till:


    hittar inte en enda bräda som inte är starboard wood vill ha en som klarar ett mast fall. den rigg jag har är ett np rs3 segel på 9,0 samt en np x7 mast och np x5 bom samt ett np spirit segel på 8,5 kvm jag väger 100 kg men ska ned på 95-90 kg till sommaren.

    [/ QUOTE ]

    Jag har seglat Starboard WOOD i många år nu och aldrig lyckats spräcka nosen på brädan i kastfall. Gällande dålig kvalitet på 158 så gjorde Cobra fabriken misstaget att inte förstärka de tidiga brädorna ordentligt vilket resulterade i trasiga brädor. Dessa tidiga brädor ersattes dock av Starboard utan kostnad för köparen. Bra service!

    Ha det!
    Jona

  • canoya

    Medlem
    1 december, 2005 vid 12:09

    Min 186:a är en wood. Jag har fått några småskador i ytskiktet så att man ser att det träfaneren blir mörk när man har brädan i vatten men torkar där emellan. Jag har lagt på lite cyanolim på dessa ställen och hällt i lite salt innandet torkat för att inte få blanka och hala fläckar.

  • ubaten

    Medlem
    3 december, 2005 vid 16:50

    vad tycker ni om hugohs annons verkar det bättre än jesters
    annars så säljer swe 227 sin f2 till mig.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing första formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.