Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första kite för snö och vatten?

  • cortex

    Medlem
    13 mars, 2009 vid 13:07

    Håll dig till en SLE/BOW/closed-cell foil. C-kites är jättebra för vissa saker… men som nybörjare kommer du både att lära dig snabbare med en SLE och dessutom får du ett större användbart vindregister.

    Vilken SLE/BOW/closed-cell foil du väljer är inte så jätteviktigt bara den har ett bra säkerhetssystem och har bra representation på svenska marknaden (för hjälp och reservdelar). I princip har alla större tillverkare schyssta kites från 2007 och framåt. Så strirra dig inte blind på märket…

    /Kaj(Tech)

  • skanepaul

    Medlem
    13 mars, 2009 vid 16:36

    Det handlar mer om känslan i kitesen tycker jag, så det är svårt att beskriva.

    Det finns inga tekniska fördelar om man säger så, tycker bara det är HELT fel att säga att man lär sig snabbare med en SLE/Bow för det gör man inte!

    Jag har hållt kurser med både SLE/Bows och C kites, jag kan inte se något sådant mönster varjefall.

  • langens_kite

    Medlem
    13 mars, 2009 vid 21:06

    @SkånePaul 534738 wrote:

    Det handlar mer om känslan i kitesen tycker jag, så det är svårt att beskriva.

    Det finns inga tekniska fördelar om man säger så, tycker bara det är HELT fel att säga att man lär sig snabbare med en SLE/Bow för det gör man inte!

    Jag har hållt kurser med både SLE/Bows och C kites, jag kan inte se något sådant mönster varjefall.

    Det kan jag, om inte vinden är perfekt och jämn.
    SLE/bows är betydligt lättare att starta, samt tappar kraften nästan helt då du släpper bomen.
    Den har betydligt större vindspann.
    Däremot var inte de gamla c-kitsen(SS fule) som jag använde lika kännsliga för att överskotas och sjunka igenom som ozonerna.
    Fulen gav ofta ömmande armbågar vilket jag aldrig haft med en bow.
    Om du vill ha en riktigt bra drake till ett lågt pris och är bered på att ha det lite jobbigare så är c-kite ett allternativ, ska du köpa nytt köp bow.
    Då jag kitar själv vill jag ha drag i kiten, framåt!
    Då jag jämför med en -04 SS fule och en -05 Ozone Instict så är Ozonen överlägsen och betydligt enklare att manövrera, även överriggad.
    Om du har möjlighet prova och fråga någon som inte är KÖPT.
    Lycka till

  • sourra

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 00:51

    Bah. Jag har gått från Shockwave till Cult/Helix till Torch (kör fortfarande både Cult och Helix) och måste säga att windrangen – eller depowern som folk säger – är fan riktigt bra på Torchen. Visst, Culten är bäst och Helixen är ett grymt mellanting men bra är den, facklan. Sen är det såklart att ju stökigare och byigare det är, desto mer nytta har man av att gå mot SLE. Relaunch är inte svårare med 5-linors C-kite än med en SLE, det är bara annorlunda.

  • _sofia_

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 09:42

    Jag har ju som sagt en super najs 2009 Naish Cult 10.5m2 till salu, kan levereras anytime 😉

  • blackadder

    Medlem
    14 mars, 2009 vid 10:13

    Ja, nu kan jag inget om naish, men att vattenstarta en c-kite gör man bara på lite annorlunda sätt än med en bow/sle. Det är inte svårare. Däremot har bow/sle vissa fördelar när man skall launcha själv jämfört med en c-kite (åtminstone de jag provat). F.ö. tycker jag att bow/sle är bättre att börja med. Jag började med c-kite men jag kom igång riktigt först när jag gått över till bow.

  • skotten

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 17:42

    Naish 12 Cult.

  • pirate

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 08:52
    skotten;534941 wrote:
    Naish 12 Cult.

    Naish e skiten du ska ha

  • blackadder

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 17:05

    Skiten var ordet!

  • sourra

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 18:07

    Yupp. THE shit!

  • tobas

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 19:47

    Mina PL kites är lätt betydligt bättre än allt vad Naish släppt en så länge och det gäller även mina äldre kites. Du kan få köpa 3 st Venom varav mellankiten en VII för 4500. Medföljer gör en sprillans ny bom med nya linor. Storlekarna är 10 13 o 19 och då kan du kita från 6-20 m/s när du lärt dig att hantera grejorna. Svänger du förbi Åre innan säsongsslut kan du få test grejorna.

    PL är closed-cell foil utan massa trassliga bridlelinor, Autozenith och överlägset bäst absorbering av byiga vindar.

    Må väl / Tobas

  • blackadder

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 20:11

    @sourra 535156 wrote:

    Yupp. THE shit!

    Är det översättbart? Man hör ju tex inte så ofta uttryck som “för skit och småfnitter” när man menar “på skämt”.

  • sourra

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 21:31

    Jadå, det går att översätta. Alla såna fräsiga streetuttryck går att översätta. Nu förväntar jag mig att någon ska följa upp med ett “ORD!”.

  • blackadder

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 06:08

    Wööööd

  • kvabbso

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 06:42

    Sweet to the belly….Söt te magen

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första kite för snö och vatten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.