Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstärkningsplagg under våtdräkten?

  • Förstärkningsplagg under våtdräkten?

    Publicerad av nikke på 27 september, 2007 vid 06:52

    Någon som har erfarenheter av förstärkningplagg under våtdräkten när det blir kallare eller blir det bara klumpigt och svårt att få på sig våtdräkten?

    jeppo_f svarade 16 år, 6 månader sedan 17 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2007 vid 06:58

    Jag brukar köra med en shorty 2mms under 5/3an när det blir riktigt kallt, fungerar riktigt bra faktiskt.

  • farbrorfraz

    Medlem
    27 september, 2007 vid 07:24

    Jag kör med vanliga supeurnderställ för skidåkning under våtdräkten när det kallnar. Har en sketen Warp-dräkt från stadium, 3 mm, och har klarat mig med den och två lager superunderställ i storsjön (östersund) 2 veckor efter isen gått.

    Superunderställen har ju ungefär samma funktion som våtdräkten, de värmer även när de är våta. dessutom transporterar de bort fukt, vilket gör att du faktiskt har ett “torrare” lager närmast huden, vilket isolerar.

    http://www.craft.se

    jag snackar alltså inte om bomull under, inga vanliga skidpolos… =)

    å sen diskhandskar på häderna med kanske nån fingervante under. å glöm inte skidsockorna i våtskorna. kontakten med brädan kanske minskar lite, men kontakten med tårna ökar =)

    kör hårt!

  • mexi_

    Medlem
    27 september, 2007 vid 08:17

    jag har också riktigt bra erfarenhet av superunderställ, är knappt blöt efteråt!

  • basse

    Medlem
    27 september, 2007 vid 08:34

    Kör med superunderställ!!
    Har kapat ärmarna på en överdel också för att slippa kramp i underarmarna.

    Funkar skitbra!

  • alexasu

    Medlem
    27 september, 2007 vid 09:05

    kör ett lager hellyhansens underställ (som för övrigt kickar craft ass) samt en np väst med huva under min np4000 torris (som för övrigt läcker som ett soll efter en säsong) och har kört med det i januari. skåne dock.

  • lars_k

    Medlem
    27 september, 2007 vid 09:56

    Man kan förstärka över våtdräkten också. Jag har en 2mm väst med huva över våtdräkten, tätar bra och värmer. Sen 1.5mm neoprensockar (dykarsockar) i våtskorna och slutna Dakine CWM på händerna. Har oxå köpt Gun-neoprenshorts som jag ska testa i vinter. Frös lite om pungen vid senaste februari-surfet… 🙂

  • tall-jonny

    Medlem
    27 september, 2007 vid 12:13

    Jag kör med tre olika våtdräkter, en shorty 2 mm, över den har jag en semidry 5/3 och slutligen pappas gamla avlagda torrdräkt…skitbra

    Nej, jag använder oxå hellyhansens underställ – det där med avklippta ärmar var en bra idé!

    I morrn är man ledig….surf

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2007 vid 14:15

    Jag är också på jakt efter ett underställ.

    Ni som använder Helly Hansens, vet ni vad just den produkten (det understället) heter?

    Filip

  • bicless

    Medlem
    27 september, 2007 vid 15:04

    JAg tycker det funkar super att ha flera lager under dräkten. Ner till ca 8-10 grader kör jag metalit våtdräkt underställ (alltså speciellt underställ för våtdräkter). Under dessa temperaturer kompletterar jag med en neoprentröja under också. Känns inte alls knöligt eller otympligt tycker jag.
    Dessa grejer funkar mer eller mindre året runt.

    Mvh

    Bicless

  • bill

    Medlem
    27 september, 2007 vid 19:03

    Har kört med Craft under, funkar bra.
    I vintras köpte jag ett underställ i merinoull för skidåkning: http://www.icebreaker.com/site/home.html?id=pjQpUB5d:85.230.78.62
    Helt suveränt, ett jävla lyft mot Craft, kliar inte ett dugg heller.
    Har dock inte provat under våtdräkten, kostar dessutom en slant.
    Om inte annat kan jag varmt:tongue: rekomendera det för skidåkning…

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2007 vid 19:17

    @NIKKE 418241 wrote:

    Någon som har erfarenheter av förstärkningplagg under våtdräkten när det blir kallare eller blir det bara klumpigt och svårt att få på sig våtdräkten?

    har haft underställ samt en NP väst med luva över som stoppar vatten för att komma in i hals och rygg. Fungerar bra men vore dock en lögn att säga att man inte blev lite klumpig… tycker dock egentligen att det är händerna som avgör om man kan segla eller ej. Har ni hittat några bra fungerande handskar?

  • oldschool

    Medlem
    27 september, 2007 vid 20:41

    Kör med prolimits longjohn 1mm å väst med huva. funkar hur bra som helst tycker jag. har kört med diverse underställ tidigare..funkar ju det med…men föredrar våtrdäktsmaterial måste jag säga

    ….sen så håller jag med om att händerna är största problemet
    Da Kine cold water mitts är lätt de bästa handskarna jag har testat!!!!!!!!!!!!

  • nikke

    Medlem
    30 september, 2007 vid 21:23
    oldschool;418463 wrote:
    Kör med prolimits longjohn 1mm å väst med huva. funkar hur bra som helst tycker jag. har kört med diverse underställ tidigare..funkar ju det med…men föredrar våtrdäktsmaterial måste jag säga

    ….sen så håller jag med om att händerna är största problemet
    Da Kine cold water mitts är lätt de bästa handskarna jag har testat!!!!!!!!!!!!

    Vad tror ni förresten om man skulle uppgradera sina våtskor från 5 mm till 7 eller 10, eller blir det alldeles förklumpigt tror ni?

  • tim-eriksson

    Medlem
    30 september, 2007 vid 21:29

    merinoull för hela slanten på underställ!

    kolla in icebreaker, Älskar dem ! Bodde i mitt udnerställ i vinter då jag gjorde en vinter säsong i st.anton.

  • oldschool

    Medlem
    30 september, 2007 vid 22:20

    @Tim.Eriksson 419117 wrote:

    merinoull för hela slanten på underställ!

    kolla in icebreaker, Älskar dem ! Bodde i mitt udnerställ i vinter då jag gjorde en vinter säsong i st.anton.

    Måste luktat jäkligt gott efter ett tag…….. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förstärkningsplagg under våtdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.