Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing förtydligande, förbudet vid ribban

  • förtydligande, förbudet vid ribban

    Publicerad av christian12345 på 18 april, 2008 vid 10:53

    Jag har skickat följande begäran om förtydligande till kustbevakningen i dag:

    Hej Anette,

    Tack för svaret. Jag vill samtidigt passa på och framföra min tacksamhet för tipset att lämna synpunkter till Länsstyrelsen. Det skall jag och mina medarbetare göra, så snart vi har förstått grunden till hela den här saken.

    Det är två saker som fortfarande är oklara för mig och jag skulle uppskatta ännu ett förtydligande.

    Först och främst angående vindsurfarna:
    Jag förstår att kustbevakningen ser vindsurfare som en fara för allmänheten. Det baserar jag på detta citat av Jan Sjölin:
    “Vad gäller Västra Hamnen ser vi idag en tydlig ökning av vattenaktiviteter och en fara för att allvarliga olyckor skall ske, framför allt i dagsläget med vattenskotrar inblandade, men även andra aktörer i form av motorbåtar, segelbåtar och vindsurfare m.fl..”

    Jag och mina medarbetare har undersökt närmare vad som kan ha orsakat kustbevakningens tro att vindsurfare utgör en risk. Efter kontakt med polis, gatukontor och länsstyrelse har vi kommit fram till att det är ingen som vet på vilket sätt vindsurfarna har äventyrat någons hälsa, varken vid västra hamnen eller vid Ribersborg.

    Därför lyder min första fråga: på vilka fakta baserar ni er tro att vindsurfare är farliga?

    Min andra fråga berör vattenskotrar och vattenskoterförordningen:
    Den nuvarande lagstiftningen, kallad vattenskoterförordningen, är enligt kustbevakningen tandlös mot vattenskotrar. Även detta baserar jag på ett citat av Sjölin:
    “En central rekommendation är att då det inte kan förväntas att en rapport kommer att leda till vidare utredning hos Polisen eller beslut om åtal hos Åklagarmyndigheten gör att Kustbevakningen inte bör rapportera enligt vattenskoterförordningen.”
    Kustbevakningen vill därför som jag förstår det införa ännu en lag som även innefattar vindsurfare, för att på så vis råda bot på problemet med vattenskotrar.

    Därav min andra fråga: Hur kan enligt kustbevakningen ett förbud mot vindsurfare (och barn i jollar) avhjälpa problemet med vattenskotrar på ett sätt som en förbättrad lag mot endast vattenskotrar inte kan?

    På förhand tack,
    Christian Sternell

    Hoppas att vi får lite mer konkreta svar den här gången…

    nic svarade 16 år sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • imported_thorbjorn

    Medlem
    18 april, 2008 vid 15:13

    Bra jobbat christian

    Nu har vi en drygt en vecka på oss att skriva en ytran till länstyrelsen i malmö samt att vi sänder äver namninsamlingslistorna.

    Vi vår jobba på det under veckan

  • skotten

    Medlem
    18 april, 2008 vid 19:26

    a point very well communicated mate, good job.

  • christian12345

    Medlem
    19 april, 2008 vid 08:24

    Tack grabbar. Hoppas att det hjälper. Om vi förlorar Ribban så flyttar jag till USA, blir president och bombar Sverige med början på kustbevakningen.

  • asfalt-tango

    Medlem
    19 april, 2008 vid 09:02

    Bra jobbat!! Moget och välformulerat, och även mycket tydlig och bra argument! Var hittar jag namninsamlingslistan?

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    19 april, 2008 vid 09:31
  • bosseg

    Medlem
    19 april, 2008 vid 14:24

    “Förbud mot kite och windsurfing på Ribban i Malmö”
    Borde inte namninsamlingslistan vara emot ett förbud nu känns det som om man skriver på listan är man emot kite…

    Bosse

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    19 april, 2008 vid 19:09

    http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=2874

    Prova denna i stället jag kommer att samanställ dem inna jag övesänder dem till länstyrelsen

  • christian12345

    Medlem
    24 april, 2008 vid 08:46

    Jaha, nu har vi fått svar från Sjölin igen. Det som är fetstil är kopierat från mitt brev (det som jag skrev till honom som finns i sin helhet längst upp i tråden).

    Hej Christian

    Har varit på utlandsuppdrag och ej kunnat svara tidigare.

    Eftersom du vill ha ett snabbt svar lämnas ett informellt svar här
    som är från mig:

    Därför lyder min första fråga: på vilka fakta baserar ni er tro att
    vindsurfare är farliga?

    Att vindsurfsbrädor som träffar en person i vattnet kan ställa till med skador,
    och till och med allvarliga skador är mycket klart.
    Vindsurfare bland badande är en ekvation som inte går ihop.
    Det finns många exempel på oerfarna vindsurfare som inte kan styra sina brädor.
    Det behöver inte ske en olycka för att man skall åtgärda problemet
    utan att man måste i så lång utsträckning som möjligt vara förutseende.
    I regleringsbrevet från regeringen ges ett ansvar till Kustbevakningen att
    värna om sjösäkerheten och detta är ett sätt av många att göra det.
    Ansvaret för en reglering ligger hos länstyrelsen.

    Min andra fråga berör vattenskotrar och vattenskoterförordningen:
    Den nuvarande lagstiftningen, kallad vattenskoterförordningen, är enligt
    kustbevakningen tandlös mot vattenskotrar. Även detta baserar jag på ett
    citat av Sjölin:
    “En central rekommendation är att då det inte kan förväntas att en rapport
    kommer att leda till vidare utredning hos Polisen eller beslut om åtal hos
    Åklagarmyndigheten gör att Kustbevakningen inte bör rapportera enligt
    vattenskoterförordningen.”
    Kustbevakningen vill därför som jag förstår det införa ännu en lag som även
    innefattar vindsurfare, för att på så vis råda bot på problemet med
    vattenskotrar.

    Därav min andra fråga: Hur kan enligt kustbevakningen ett förbud mot
    vindsurfare (och barn i jollar) avhjälpa problemet med vattenskotrar på ett
    sätt som en förbättrad lag mot endast vattenskotrar inte kan?

    Ovan nämnda svar på tidigare fråga är en förklaring på ställd fråga varför
    inte vattenskotrar går att åtgärda. DVS 400 meter vs 100 meter och har inget att göra med
    vindsurfing. 400 meter är dessutom en anpassning till tidigare gällande regler.

    Men att vindsurfing eller andra former av farkoster inte hör hemma bland badande är klart på grund av skaderisken, samt
    att man från länstyrelsen tidigare bedömt 400 meter som en lämplig gräns är också klart. Det är långgrunt vid Ribbersborg.

    Rekommenderar som tidigare att du skriver till länstyrelsen och lämnar synpunkter.
    Det är dom som avgör och inte Kustbevakningen.
    Kustbevakningen lämnar sina åsikter dit.

    Jag har för avsikt att själv tillskriva länstyrelsen om att ge vindsurfare möjlighet genom
    kanaler i förbudsområdet att ta sig ut och in eller att man avdelar ett område till vindsurfsaktiviteter.
    Att tidsbegränsa ett förbud är även en sak jag kommer att ta upp med länstyrelsen då
    fiskenäringen behöver tillträde till vissa områden under icke badsäsong och det kommer även
    vindsurfare till nytta.

    Med klara regler kan alla nyttja havet och allt det ger.

    Med vänlig hälsning

    Jan Sjölin

    Kommentarer?

  • call3

    Medlem
    24 april, 2008 vid 09:57

    Att vindsurfsbrädor som träffar en person i vattnet kan ställa till med skador,
    och till och med allvarliga skador är mycket klart.

    Sen kan vi ju dra den där om att det är farligt att köra bil också.

    Vindsurfare bland badande är en ekvation som inte går ihop.

    Farligt att cykla i trafiken.

    Men denna meningen tar nog priset..

    Det finns många exempel på oerfarna vindsurfare som inte kan styra sina brädor.

    Alla är nybörjare någon gång och det är klart man är oerfaren då.

    Men det är väl lättare att få till ett förbud än att ändra en rådande lag, vattenskoterförordningen. :mad2:

  • christian12345

    Medlem
    24 april, 2008 vid 09:57

    Det här kom som FYI från Sjölin i dag. Det är en komplettering till Länsstyrelsen från Kustbevakningen angående surfare och fiskare. Det är, som jag ser det, ett trevande steg i rätt riktning.

    Avdelning Handläggare
    Ri Skåne Jan Sjölin
    Datum Dnr
    2008-04-24 502-47/08
    Ert datum Er referens

    Komplettering ang. hemställan om avlysning av vattenområde vid
    Västra Hamnen i Malmö.

    Efter diskussioner med företrädare för vindsurfare och fiskare lämnas följande synpunkt avseende ansökan om avlysning av vattenområdet vid Västra Hamnen inklusive Ribbersborg.

    Man bör ge vindsurfare vid Ribbersborg möjlighet genom kanaler/sektorer i förbudsområdet att ta sig ut och in och/eller att man avdelar ett område för vindsurfsaktiviteter.

    Man bör även tidsbegränsa under året ett förbud då fiskenäringen behöver tillträde till vissa områden under icke badsäsong och det kommer även vindsurfare till nytta.

    Kommentarer?

  • christian12345

    Medlem
    24 april, 2008 vid 10:06

    Några lösa tankar:

    Kustbevakningen medger nu att man inte behöver ha ett totalförbud överallt hela året mot allt som flyter.

    Jag är ganska säker på att Länsstyrelsen kan förstå skillnaden mellan en nybörjare som inte förflyttar sig i stiltje på baddagarna och en inbiten surfare som planar iväg i kuling när det inte finns några badgäster.

    Om de här sektorerna och tidsbegränsningarna i stället för data och avstånd till stranden gjordes om till dagar då det finns badande i vattnet och avstånd till badande så skulle det inte få någon praktisk effekt för förnuftiga surfare och etablissemanget skulle samtidigt kunna få instifta ännu en lag och således känna sig produktivt.

    Kan det vara något?

  • call3

    Medlem
    24 april, 2008 vid 10:09

    Bra jobbat Christian!!!

    Sjölin vet själv att det inte är vi som är kärnan till problemet och detta är bara ett erkännande från hans sida.

  • pjoter

    Medlem
    24 april, 2008 vid 11:34

    vilken smart kille…. badande och vindsurfare hör inte ihop eftersom det kan leda till olyckor. no shit sherlock. Är det inte enklare att förbjuda människor att ge sig ut på sjön på fritiden över huvud taget? händer ju jättemånga olyckor (på riktigt) varje år.

  • svenne

    Medlem
    24 april, 2008 vid 12:18

    Bra argumenterat Christian, riktigt bra!

    Fantastiskt att se att en myndighetsperson bemöter väl skrivna argument/frågeställningar, genom att säga att det är självklart att surfare inte kan samexistera med badande. På vilka grunder då?..
    Bara av ren nyfikenhet, skulle vara kul att höra om det finns någon vårdcentral i närheten eller om MAS någonsin har fått vårda en badande som har skadats av en surfare.
    Vilken pajas.

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    24 april, 2008 vid 13:36
    Svenne;460600 wrote:
    Bara av ren nyfikenhet, skulle vara kul att höra om det finns någon vårdcentral i närheten eller om MAS någonsin har fått vårda en badande som har skadats av en surfare.
    Vilken pajas.

    Inte under 1 maj till den 30 sep 2007 skulle någon ha skads och kommit till mas tror jag att det skulle ha kommit till polisens kännedom.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing förtydligande, förbudet vid ribban

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.