Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [Forum] Antalet forum på Surfzone

  • [Forum] Antalet forum på Surfzone

    Publicerad av poopzilla på 2 oktober, 2006 vid 14:46

    Bäste forumbesökare

    Såg tråden om bygg/reparations forum och det gick upp för mig varför det är så lite trafik på konfen jämfört med för några år sedan. Under vindsurfing har vi 19 underavdelningar!

    För en sån som jag, som är lat och inte orkar kolla av så många avdelningar, innebär det att man missar mycket intressant och matnyttigt, och om jag inte är den ende som fungerar på samma sätt så missar varje underavdelning ytterligare input från den här lite bekvämare och lata gruppen. Jag tror diskussionerna blir mer intressanta ju fler som är med. Jag skulle kunna tänka mig ett enda forum, ett arkiv för läsvärda inlägg (reparationstips, resetips, kåserier etc) och ett för länkar. Vad tycker du?

    Bakåtsträvare och antifraktionalist
    T. Ericsson

    Oregistrerad svarade 17 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • ola-h

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 14:53

    Det är väl en balans mellan överskådlighet och att intressanta trådar om sådant man är intresserad av drunkar bland intressanta trådan man inte är intresserad av (samt rent generellt ointressanta trådar…).

    Kanske kunde man tänka sig någon slags startsida med de 20-30 senaste inläggen oberoende av vilket forum de postats i som en kompromiss. Se t ex “nya inlägg senaste dygnet” på freeride.se, http://www.freeride.se/forum/search.php?action=show_24h. Man kan ju också tänka sig att man kan ställa in vilka forum man vill bavaka i sin egen “senaste inlägg-sida” i någon slags personlig inställning. Ev kanske detta redan finns, bara att jag inte vet om det.

  • pure

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 14:56

    Jag är helt inne på din linje. Tycker att man bör hålla nere antalet forum. Tycker inte att det på något sätt är förmycket trafik på huvud forumet (sektionen).

    Det ända som jag tycker skall vara separat är sådant som kanske är lite offtopic men det är ju alltid relativt.

    Är allmänt för förändringar men känner mig välidigt vänster idag 😉 skämt o sido så tycker jag att det är bra som det är idag. Fler forum == urvattning

  • jayp

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 14:56

    själv pallar jag heller inte gå igenom varenda forumdel, håller mig helt enkelt till konfen. Dock tycker jag det är bra att det finns olika delar så att det inte blir överflöd av trådar om tex formulasurfing, då man heller inte hade orkat läsa alla trådar/inlägg…

    edit: diggar Ola H.s idé om senaste trådar i någon sammanställd form!

  • rabbit

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 14:59

    Ett enda forum skulle fungera om folk som ville diskutera tex “konans” förträfflighet höll sig till en tråd istället för att starta en ny tråd i veckan för att skriva samma saker som redan är skrivna.

    Fenomenet är inte begränsat till de herrar som gör propaganda för en entyps-klass utan är väl ganska vanligt i stort.

    -fred, vind och snö.
    /r

  • jps

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 15:10
    Ola H. wrote:
    Det är väl en balans mellan överskådlighet och att intressanta trådar om sådant man är intresserad av drunkar bland intressanta trådan man inte är intresserad av (samt rent generellt ointressanta trådar…).

    Kanske kunde man tänka sig någon slags startsida med de 20-30 senaste inläggen oberoende av vilket forum de postats i som en kompromiss. Se t ex “nya inlägg senaste dygnet” på freeride.se, http://www.freeride.se/forum/search.php?action=show_24h. Man kan ju också tänka sig att man kan ställa in vilka forum man vill bavaka i sin egen “senaste inlägg-sida” i någon slags personlig inställning. Ev kanske detta redan finns, bara att jag inte vet om det.

    Nya inlägg-knappen fungerar ju precis så. Man ser nya inlägg i alla forum samtidigt + ser vilket forum resp inlägg finns i. Om det gick att selektivt ange vilka forum man vill se (ett filter) i nya inlägg vore det helt optimalt.

    Vad tror du om det Steffo?

  • bill

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 16:12

    En variant på Ola:s förslag skulle kunna vara ett “samlingsforum”.
    Ett forum där alla inlägg finns, sen kan det fortfarande finnas underforum för strukturens skull.
    Alltså ett gäng underforum så att jag kan gå in i det om jag vill hitta tex resesnack men tråden finns även i “samlingsforumet”.
    Egentligen är väl min idé bara en rip-off på Ola:s, men jag vill ha mer än bara dagens 20 senaste. Det finns tyvärr tillfällen då man inte hinner in före 20 inlägg har avhandlats (ja, jag vet att man inte ska svära i kyrkan heller…)

  • bill

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 16:16

    För att kopiera Ola ännu mer vill jag också kunna ställa in vilka kategorier som kommer in i mitt “samlingsforum”, så jag slipper se en massa bilder på mustachprydda slalomseglare i speedos:grin:

  • nlc

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 16:29

    Tycker att antalet forum är ganska lagom som det är nu (har ju visserligen klickat på dubbelpil upp för både Kite & Vågsurf).

    Är något som skulle bantas bort så kan man väl börja med att slå ihop Konfen, Våg/Fresstyle-, Slalom/Speed- och Formula-sektionerna till en. IMO handlar det ju ändå om samma sak, att med bräda o segel ha kul på vattnet. I övrigt har jag lite svårt att se skillnaden mellan sektionerna Arkiv och Favoriter – särskilt eftersom den senare är högst relativ till vad man själv tycker e intressant.

    Det finns redan forumfunktioner för att se dagens inlägg. Klicka Snabblänkar -> Dagens Inlägg. Exempel:
    http://www.surfzone.se/forum/search.php?searchid=64638

  • steffo

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 10:46

    Jag förstår vad ni menar och det skulle faktiskt vara bra om man kan kan välja från vilka forum som inläggen ska visas.
    En mera avancerad “Nya inlägg” funktion.

    Jag ska se vad som kan göras.

  • ola_p

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 16:54

    Jag skrev ett litet inlägg häromdan, men det försvann visst i cybespace…
    Min poäng var iaf att det hade varit trevligare med ytterligare en metatag på varje tråd så man automagiskt kan sålla lite bland inläggen, och underlätta vid sökning.
    Istället för en miljard forum som man ändå inte orkar läsa.

  • poopzilla

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 16:28

    Angående “Nya Inlägg” så är sökfunktionen nästan där, bortsett från att man måste ange sökord. Tilläts man söka på datum utan att behöva ange sökord och samtidigt kunde spara sökningen i sin profil (nu är det väl i en kaka?) så vore ju saken biff.

    Om man kan bestämma själv vilka forum och hur gamla nya inlägg får vara så är ju det en lösning, jag tycker dock fortfarande att det vore roligare att samla det mesta och de flesta i ett forum. Man vet ju aldrig vad man missar för roligt i dom obskyrare underavdelningarna 🙂 Sen kan man ju försöka införa en forumetikett som gör det lättare för alla att sålla bort dom “smalare” trådarna exv genom att ange i ämnet om det är [OT], [Frakt], etc. Favorittrådar som tenderar att dyka upp med jämna mellanrum kan man lyfta upp igen exv “Nån-som-ska-ut-i-Stockholmstrakten-tråden”, “Blocket-tråden”, “Surf-Keppler-tråden”, etc. Visst det tar tid att få besökare att ändra beteendet lite, men jag tror att det är ngt man tjänar på i längden. Man kan ju även tycka att det blir svårare att hitta information om allt ligger i ett forum, men det finns ju en väldigt bra sökfunktion.

    Thomas

  • swe-514

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 10:19
    rabbit wrote:
    Ett enda forum skulle fungera om folk som ville diskutera tex “konans” förträfflighet höll sig till en tråd istället för att starta en ny tråd i veckan för att skriva samma saker som redan är skrivna.

    Fenomenet är inte begränsat till de herrar som gör propaganda för en entyps-klass utan är väl ganska vanligt i stort.

    -fred, vind och snö.
    /r

    Nämen se här kommer gubben i lådan!
    Ursäkta att jag lägger mig i, men det där med – herrar – lät ganska sympatiskt – om än lite stelbent.

    Longboardformum, låter kanske lite låååångsökt i dagsläget – det får nog värka in ett tag först.

    Måsta man hålla vad man lovar? – Kanske inte om man har ett ärligt syfte/uppsåt? Man får ju inte vara för “stelbent”.

    Jag undrar om jag skall sända någon i mitt ställe till SVF:s årsmöte, där bl a Kona Cup motionen tas upp, ve o fasa. Tveksamt om jag skulle lämna Varberg utan att vara nertjärad och rullad i fjädrar. Jag är faktiskt inte så farlig och jag hoppas inte alla jag retat gallfebern på – är det heller?

    Hälsningar från den “driftige” Herren med “häng”!

    (Jag kräks (too muchos) på “gubbarna”! Hur patetisk får man vara egentligen?)

  • danneman

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 19:39

    Finns även Ett Forum För Support å Förslag 😉
    fÖR DETTA RÖRÖ JU KNAPPAST SURF ELLER HÖHÖ!

  • Johan!!

    Gäst
    7 oktober, 2006 vid 11:20

    Jag håller också med Poopzilla, samla alla vindsurfingavdelningar till ett alt. gör en “nya inläggs” funktion.

    Sen efterlyser jag både en spotguide och en bättre prylguide. Det fanns ju ett segelguides sida för ett tag sen, den var helt suverän. En sån till konfen!

    Ska man dra ut i dag eller???

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 oktober, 2006 vid 17:52

    Gjorde precis en märklig upptäckt:

    Antalet användare brukar vara som störst på det “vanliga” konfen.
    Sedan är det några enstaka eller inga alls på våg, speed och formula.
    Nu är det helt plötsligt tjockt på speedavdelningen.
    Vad är på gång?

    Finns det statestik för när det har varit som flest personer inne på “Steffo”.
    Både totalt och vilken tid på året som besöken är som mest frekventa.
    Borde väl vara på hösten?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [Forum] Antalet forum på Surfzone

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.